شایع ترین ویژگی های یک خانواده ناکارآمد

خانواده همان طور که گفتیم مهم ترین بخش یک جامعه و بهترین مکان برای رشد فردی است. خانواده باید باعث پیشرفت ما شود. اما این که بگوییم خانواده مسئول رسیدن یا نرسیدن ما به اهدافمان است تصور نادرستی است. خانواده باید همراه و همدم فرزندان باشد. گاهی اوقات فرزندان نیاز به مراقبت های خاص و رفتارهای ویژه ای دارند. در واقع آن ها باید از طریق مشاوره خانواده مشکلات فرزندان خود را حل کنند. در هر خانواده ای مشکلاتی وجود دارد.

این مشکلات اگر ادامه پیدا کنند باعث ایجاد اختلالات روانی بسیاری می شوند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. یکی از این مشکلات که در خانواده های امروزی زیاد است بحث ناکارآمد بودن خانواده است. این احساس ناکارآمد بودن می تواند به اعضای خانواده آسیب برساند. در ادامه می خواهیم ببینیم که شایع ترین ویژگی های یک خانواده ناکارآمد چیست؟

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی انواع مختلفی دارد و واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. در ادامه می خواهیم بدانیم که شایع ترین ویژگی های یک خانواده ناکارآمد کدامند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با شایع ترین ویژگی های یک خانواده ناکارآمد صحبت کنیم.

افرادی که در یک خانواده ناکارآمد نقش دارند، شرایط دشواری را دارند.

خانواده ناکارآمد

افرادی که در یک خانواده ناکارآمد نقش دارند، شرایط دشواری را دارند. آن ها نمی توانند ویژگی های یک خانواده ناکارآمد را درک کرده و به وضوح ببینند. اختلالات به اشکال مختلف و درجات مختلف ظاهر می شود. این تنوع لایه ای از عارضه را به شناسایی خصوصیات خانواده با اطمینان که در خانواده خود ناکارآمد هستند، می افزاید. همه خانواده ها دارای مشکل هستند، اما برخی از خانواده ها دارای “اختلال عملکرد” ​​هستند. این می تواند به عنوان “رفتارهای غیر طبیعی یا ناسالم بین فردی یا تعامل [های] درون یک گروه” تعریف شود. در این مورد، منظور از گروه، خانواده است. این ها برخی از رایج ترین ویژگی های خانوادگی ناکارآمد هستند:

سو استفاده کردن

سوءاستفاده یکی از ساده ترین علائم نقص عملکرد در خانواده است و متأسفانه یکی از رایج ترین علائم است. سوءاستفاده می تواند انواع مختلفی داشته باشد: بدرفتاری جسمی، سوء استفاده جنسی و حتی سوء استفاده عاطفی یا کلامی. معمولاً آزارهای جسمی، جنسی و کلامی بارزترین آن ها است. ممکن است یکی از اعضای خانواده یکی دیگر از اعضا را مورد ضرب و شتم قرار دهد (سوء استفاده فیزیکی). پیشرفت جنسی نامطلوب (سوء استفاده جنسی) ایجاد کند، یا نام یکی دیگر از اعضای خانواده (سوء استفاده لفظی) را صدا کند. مشاهده سوء استفاده عاطفی دشوارتر است. زیرا شامل دستکاری و فریب است.

ممکن است این مورد به راحتی قابل تشخیص باشد یا نباشد. یکی از اعضای خانواده که مورد سوء استفاده عاطفی قرار می گیرد، باید نحوه تأثیر آن ها از اعمال و کلمات را در نظر بگیرد. سوء استفاده عاطفی ممکن است به بهترین وجه با کمک درمانگر واجد شرایط شناسایی شود.

اولین کاری که باید در صورت تشخیص سوء استفاده در خانواده انجام داد چیست؟

اولین کاری که باید در صورت تشخیص سوء استفاده در خانواده انجام داد، درخواست کمک است. ممکن است مبهم باشد که در شرایط سوءاستفاده چه باید کرد. بنابراین یافتن فردی برای کمک و ارائه پشتیبانی بسیار حیاتی است. اگر قربانی سوء استفاده معتقد است که زندگی اش در خطر است باید کاری انجام دهد. او باید برنامه ای امن برای خروج از خانه خود برای رفتن به خانه فرد مورد اعتماد قرار دهد. این کار باعث می شود تا بتواند با خیال راحت از آن ها کمک دریافت کند و از خانواده ناکارآمد خود جدا شود. پس از خروج از وضعیت سوء استفاده، فرد باید از متخصصین صدمه خانواده  به دنبال کمک حرفه ای باشد.

ترس یک ویژگی خانواده ناکارآمد

خانواده ناکارآمد

در یک خانواده ناکارآمد، ترس روابط بین اعضای خانواده را مشخص می کند. این ترس معمولاً از برخی سوء استفاده ها ناشی می شود. اگر چه ممکن است از سایر ویژگی های ناسالم خانواده نیز ناشی شود. رفتارهای غیرقابل پیش بینی از سوی یک یا چند نفر از اعضای خانواده نیز ممکن است باعث ترس سایر اعضای خانواده شود. در روابط سالم خانوادگی، هیچ یک از اعضای خانواده نباید واقعاً از دیگری ترس داشته باشد.  بنابراین ترس از ویژگی های مهم ناکارآمد خانواده است که باید از آن آگاه بود.

رفع ترس

برای رفع این ترس، ابتدا دانستن این که  ترس را از کجا می آورید مهم است. آیا ترس ناشی از سوء استفاده غیرقابل پیش بینی است؟ یا این ناشی از عدم رعایت حریم خصوصی یا احساساتی است که عشق را نمی توان به طور قابل اعتماد بازگرداند؟ تشخیص این که ترس از کجا ناشی می شود می تواند به فرد در درک بهتر اختلال کمک کند. این در نهایت منجر به تصمیم گیری نهایی در مورد آن چه باید برای محافظت از خود انجام دهد می شود. و البته تصمیم این که چگونه می تواند از رفاه عمومی خود حمایت کند.

مرزهای ناسالم

خانواده ناکارآمد

داشتن مرزهای بسیار زیاد یا خیلی پایین یکی از شایع ترین نشانه های خانواده ناکارآمد است. این ویژگی ممکن است به عنوان یک اختلال جزئی یا به عنوان یک اختلال عمده ظاهر شود. با این حال، ممکن است با عملکرد روزانه فرد یا توانایی احساس امنیت و راحتی در خانه و خانواده تداخل داشته باشد. بنابراین باید به موضوع مرزهای ناسالم اذعان و رسیدگی شود.

ممکن است در یک خانواده میل به حفظ حریم خصوصی ممنوع باشد.

ممکن است در یک خانواده میل به حفظ حریم خصوصی ممنوع باشد. یا توسط یک یا چند نفر از اعضای خانواده به عنوان یک خواسته بی ملاحظه تلقی می شود. در این خانواده احتمالاً مرزهای ناسالم وجود دارد. حریم خصوصی و استقلال در خانواده های سالم طبیعی است. اگر چه ممکن است خانواده های مختلف مرزهای بالاتر یا پایین تری داشته باشند. اما مکالمات در مورد نیاز به خصوص به حریم خصوصی و استقلال (یا نیاز به محبت و نزدیکی بیشتر) باید باز باشد.

در مقابل، مرزهای بسیار بالا می تواند شامل مشکلاتی  مانند ایجاد یک خانواده ناکارآمد را ایجاد کند. همچنین عدم بحث در مورد موضوعات خاص بدون عصبانیت یک یا چند نفر از اعضای خانواده. اگر یکی از اعضای خانواده با این ویژگی ناکارآمد روبرو شود چه کار باید کرد؟ خانواده درمانی ممکن است به بهبود وضعیت برای همه طرف های درگیر کمک کند.

مسئله عشق در خانواده ناکارآمد

از نظر ویژگی های خانوادگی که ممکن است ناکارآمد باشد، این ویژگی می تواند بسیار ناراحت کننده و درک آن دشوار باشد. عشق مشروط (برخلاف عشق بی قید و شرط) عشقی است که دارای «شرایط» است. به عبارت دیگر، عشق فقط زمانی وجود دارد که پیش نیازهای خاصی برآورده شود. ممکن است مادری پسرش را دوست داشته باشد. اما وقتی او رفتار بدی انجام می دهد یا کاری در تضاد مستقیم با او انجام می دهد، ممکن است عشق خود را لغو کند. در واقع نسبت به فرزند خود پاسخ منفی یا حتی نفرت انگیز بدهد. این عشق مشروط است. پسر تا زمانی که مادر دقیقاً همان چیزی را که او می گوید تایید کند، تو را دوست دارد.  اما اگر با او مخالفت کند، او ممکن است احساس کند انگار مادر “دیگر او را دوست ندارد”.

عشق شرطی بین این دو اتفاق می افتد. هرگونه ترتیب افراد در خانواده، نه فقط بین والدین و فرزندان با عشق صورت می گیرد. این می تواند بین خواهر و برادر، همسر و حتی روابط دورتر مانند پسرعموها رخ دهد. ممکن است احساس عدم دوست داشتن در خانواده ناکارآمد  یا ناخواسته بودن در هر زمان بروز اختلاف ایجاد شود.  این ممکن است نشان دهنده عشق مشروط باشد. عشق مشروط اغلب با نوعی سوءاستفاده همراه است.  سو استفاده چه جسمی، چه احساسی، چه جنسی و چه کلامی آسیب زا است.  بنابراین هنگام تشخیص این که شرایطی برای عشق وجود دارد، این نکته را باید در نظر داشت.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خانواده ناکارآمد

فرض کنید که این ویژگی خانواده ناکارآمد مشخص می شود. اولین کاری که باید انجام دهید این است که خود را مشاهده کنید تا ببینید آیا در عشق مشروط شرکت می کنید یا خیر. اگر آن ها خود را در حال انجام رفتارهای عاشقانه مشروط ببینند، اولین قدم خوب چیست؟ این است که تغییرات رفتاری را که می توانند برای تغییر رویدادهای مختلف ایجاد کنند، شناسایی کنند. اگر سایر اعضای خانواده با آن موافق باشند، درمان یک انتخاب عالی برای کار در جهت حل مشکل است.

اعتیاد در یک خانواده ناکارآمد چگونه است؟

اعتیاد یک ورودی ضروری در این لیست علائم اختلال عملکرد در خانواده است. چرا که اغلب منجر به بروز سایر اختلالات رفتاری می شود. اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد به الکل می تواند منجر به ویژگی های جدی ناسالم خانواده شود. این مورد به خودی خود دچار اختلال در عملکرد می شود.

https://www.regain.us/advice/family/the-most-common-dysfunctional-family-characteristics-how-to-spot-them-and-what-can-be-done/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا