وقتی شخصی از شما سوءاستفاده می کند چگونه درمان می تواند کمک کند؟

 وقتی کسی از شما سو   استفاده می کند، ممکن است احساس تنهایی و ناامیدی کنید. پس از همه، مدیریت زندگی و احساسات خود دشوار است وقتی که با کسی زندگی می کنید که نسبت به سلامت روحی و جسمی شما بسیار کم توجه است. احتمالاً راحت خواهد بود اگر دریابید که شخصی در دسترس است که می تواند به شما کمک کند تا با این مسائل کنار بیایید و تصمیماتی بگیرید که اکنون و در آینده به نفع شما باشد. یک درمانگر می تواند آن شخص باشد و در اینجا چگونگی درمان می تواند به افرادی که با انواع مختلف سو استفاده روبرو هستند، کمک کند. در این مقاله هدف ما بررسی این مسئله است که وقتی شخصی از شما سوءاستفاده می کند چگونه درمان می تواند کمک کند؟

درمان به شما ترحم و حمایت عاطفی ارائه می دهد.

یکی از اولین مواردی که ممکن است در درمان متوجه شوید این است که مشاور شما دلسوز و پشتیبانی می کند. و حمایت عاطفی ممکن است چیزی باشد که مدتهاست از آن بی بهره اید. در حالی که شما در مورد مشکلاتی مانند سو   استفاده عاطفی و سو استفاده جسمی صحبت می کنید، آنها بدون قاعده گوش می دهند. هنگامی که درباره آنچه در زندگی شما اتفاق می افتد و احساس شما در مورد آن بحث می کنید، ممکن است در برخی مواقع که از زمان شروع سو   استفاده احساس نکرده اید، احساس آرامش و امید داشته باشید.

به شما در مورد انواع سو استفاده هایی که تجربه می کنید آموزش می دهد

وقتی شخصی از شما سوءاستفاده می کند چگونه درمان می تواند کمک کند؟

گاهی اوقات، کمک می کند تا بیشتر بدانید که انواع مختلف سو  استفاده چیست، چرا اتفاق می افتد و چه عواملی در نتیجه رخ می دهد. در اینجا چندین نوع سو  استفاده وجود دارد که ممکن است مشاور شما در مورد شما بگوید:

سو   استفاده عاطفی

وقتی کسی از شما به لحاظ عاطفی سو  استفاده می کند، رفتاری را انجام می دهد که به شما آسیب روحی می زند. سواستفاده روانشناختی نیز نامیده می شود، این نوع سو استفاده ممکن است شامل انتقاد از شما، تحقیر، تهدید یا سرزنش شما باشد. سو استفاده کننده به دنبال قدرت بر شما است و آن را از طریق ارعاب و سایر روش ها بدست می آورد.

سو  استفاده جنسی

 طبق بررسی های انجمن روانشناسی آمریکا، سواستفاده جنسی شامل هرگونه فعالیت جنسی ناخواسته ای است که کسی شما را از طریق جسمی، با تهدید یا استفاده از شما در زمانی که قادر به رضایت دادن نیستید، تحمیل می کند.

سو  استفاده جسمی

 ما می خواهیم بدانیم که وقتی شخصی از شما سوءاستفاده می کند چگونه درمان می تواند کمک کند؟ بدرفتاری بدنی به این معنی است که شخصی از طریق تماس بدنی عمداً به شما آسیب می رساند. این ممکن است شامل سیلی زدن، مشت زدن، لگد زدن یا تماس دردناک دیگر باشد. اگر سو   استفاده فیزیکی دارید، بسیار مهم است که فوراً کمک بگیرید و از خطر دور شوید.

سو   استفاده کلامی

اکثر مردم هر از چند گاهی با هم مشاجره می کنند. هنوز هم، وقتی کسی شما را صدا می کند، به شما حمله لفظی می کند، آنچه را که شما ناراحت می کند نادیده می گیرد یا اصرار می ورزد که دیدگاه وی تنها مورد مهم است، از شما سو استفاده لفظی می کند.

درمان به شما کمک می کند علائم سو   استفاده را تشخیص دهید

وقتی درگیر یک رابطه سواستفاده کننده هستید، ممکن است سخت باشد که بدانید سو استفاده و رفتار طبیعی چیست. و منطقی است که گیج می شوید. شما ممکن است به سو   استفاده کننده خود وابستگی عمیقی داشته باشید، و تصور اینکه آنها ممکن است برای آسیب زدن یا کنترل شما کارهایی انجام دهند سخت است. اما قبل از اینکه بتوانید بر آن غلبه کنید، باید بفهمید که چه موارد سو   استفاده کننده ای است. درمانگر می تواند به شما یاد دهد که چگونه طیف وسیعی از سو  استفاده ها را که ممکن است اتفاق بیفتد، تشخیص دهید. به عنوان مثال، شما ممکن است سو   استفاده عاطفی را از هر یک از دسته های زیر شناسایی کنید:

  • قلدری
  • رفتار تهدید کننده
  • کنترل پوشیدن یا محلی که می روید
  • کنترل پول شما
  • منزوی کردن شما از دوستان و خانواده

درمان به شما کمک می کند احساسات خود را در مورد سو  استفاده شناسایی کنید.

وقتی شخصی از شما سوءاستفاده می کند چگونه درمان می تواند کمک کند؟

نکته ای که در بسیاری از افرادی که سو   استفاده عاطفی را تجربه می کنند مشترک است این است که آنچه را که برای آنها اتفاق افتاده به عنوان سو   استفاده تشخیص نمی دهند. یک مطالعه که این پدیده را بررسی کرد، نتیجه گرفت که به نظر می رسد ارتباطی بین سو   استفاده عاطفی و شناسایی سخت احساسات وجود دارد. بنابراین، حتی بعد از اینکه یاد گرفتید علائم ظاهری سو   استفاده را تشخیص دهید، باز هم ممکن است برای شناسایی احساساتی که به دلیل سو استفاده ایجاد می شود به کمک نیاز داشته باشید. مشاور شما می تواند با فراهم آوردن محیطی امن و تشویق به تفکر و بیان احساسات، در این زمینه به شما کمک کند.

به شما ابزارهای روانشناختی می دهد تا بتوانید احساسات و استرس خود را مدیریت کنید.

سو   استفاده عاطفی می تواند احساسات مختلف ناراحت کننده مختلفی را در شما ایجاد کند. و واقعاً استرس زا است که در یک موقعیت توهین آمیز قرار بگیرید. به همین دلیل کار با یک درمانگر که می تواند به شما ابزارهای روانشناختی برای محافظت از سلامتی عاطفی شما بدهد مفید است. آنها می توانند روش های مدیریت استرس را به شما بیاموزند که از آنها استفاده کنید، چه در رابطه باقی بمانید و چه آن را ترک کنید. همانطور که یاد می گیرید احساسات و استرس خود را به طور مثرتری مدیریت کنید، از نظر عاطفی سالم می شوید و احتمال سو استفاده را نمی پذیرید.

به شما کمک می کند مفیدترین افکار را انتخاب کنید

مشکل سو   استفاده عاطفی فقط آنچه برای شما اتفاق می افتد نیست. همچنین شما درباره آنچه اتفاق می افتد فکر می کنید. و این همان چیزی است که شما درباره خود و شخصی که از شما سو   استفاده می کند، فکر می کنید. گاهی اوقات، الگوهای فکری منفی می تواند شما را در چرخه سو   استفاده عاطفی مداوم گیر کند. اما از طریق رفتار شناختیدرمان و سایر تکنیک های روانشناختی، درمانگر می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که چگونه افکار منفی را شناسایی کنید، آنها را ارزیابی کنید، تصمیم بگیرید که آیا زمان تغییر آنها فرا رسیده است و اگر چنین است، افکار مفیدتری را در پیش بگیرید.

ابراز وجود را به شما می آموزد

سواستفاده کنندگان معمولاً از سو استفاده عاطفی برای کنترل شخصی که مورد سو   استفاده قرار می گیرند، استفاده می کنند. بعد از مدتی، ممکن است خود را پیدا کنید که بدون سوال از آنها اجازه می دهید راه خود را داشته باشند. حتی ممکن است رفتارها و رفتارهای آزار دهنده آنها را بپذیرید، به ویژه اگر احساس کنید که به نوعی استحقاق بدرفتاری را دارید. با این حال، با یادگیری نحوه ایستادن در مقابل خود به روشی قاطعانه، می توانید سلامت روانی خود را ارتقا داده و برای ایجاد هر تغییری که تصمیم می گیرید مجهزتر باشید.

عزت نفس شما را بهبود می بخشد

فرد در معرض سو   استفاده عاطفی برای هر مدت زمانی می تواند عزت نفس شما را از بین ببرد. در پایان می توانید خود را به خاطر اعمال سو   استفاده كننده سرزنش كنید و احساس كنید كه اگر لیاقت آن را نداشته باشید، به شما آسیب نمی رسانند. ممکن است فکر کنید که همه انتقادات و عصبانیتی که از شما می گیرند موجه است. از طریق درمان، می توانید نقاط قوت و مثبت خود را دوباره کشف کنید. می توانید دوباره خود را به عنوان یک فرد ارزشمند ببینید تا زمانی که متوجه شوید که اصلاً لیاقت چنین رفتاری را ندارید.

به شما کمک می کند با آسیب های گذشته مقابله کنید

گاهی اوقات، سو   استفاده عاطفی که می خواهید از پس آن برآیید، در گذشته اتفاق افتاده است، شاید حتی در کودکی. این سو استفاده همچنان ادامه داشته باشد یا خیر، آسیب های گذشته می تواند تأثیر منفی عمیقی بر زندگی شما بگذارد. روانشناس یا مشاور شما می تواند به شما کمک کند خاطرات قدیمی را کشف کنید، احساسات خود را در مورد آنها تشخیص داده و ابراز کنید و به شما در روند بهبود کمک کند. هدف ما بررسی این مطلب است که وقتی شخصی از شما سوءاستفاده می کند چگونه درمان می تواند کمک کند؟

شما را در ایجاد یک طرح ایمنی راهنمایی می کند

اگر در حال سو استفاده فیزیکی هستید، باید بدانید که در صورت افزایش در شرایط اضطراری، چه کاری باید انجام دهید. درمانگر می تواند در تهیه یك برنامه ایمنی با اقدامات عملی به شما كمك كند تا در صورت نیاز فوری به ترك، اقدامات لازم را انجام دهید. آنها همچنین می توانند شما را به سمت منابع جامعه برای افرادی که مورد سو استفاده قرار می گیرند، هدایت کنند.

درمان موارد مرتبط با بهداشت روان را ارائه می دهد

وقتی شخصی از شما سوءاستفاده می کند چگونه درمان می تواند کمک کند؟

زندگی با سو   استفاده عاطفی می تواند منجر به یا تشدید بسیاری از شرایط بهداشت روانی شود. بنابراین، اگر برای کمک به یک رابطه سو   استفاده کننده تحت درمان هستید، ممکن است مفید باشد که بدانید مشاور شما همچنین می تواند در زمینه مشکلات روانی که ممکن است پیش بیاید به شما کمک کند. برخی از این شرایط ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • رفتارهای وسواسی
  • بی خوابی یا سایر مشکلات خواب
  • اختلالات اشتها
  • اختلالات سو   مصرف مواد

درمان شما را قادر می سازد در مورد تصمیمات بعدی تصمیم گیری کنید

هنگامی که متوجه شدید چگونه مورد استفاده قرار می گیرید. تأثیر منفی آن بر زندگی شما تأثیر می گذارد، احتمالاً می خواهید تغییراتی ایجاد کنید. اما اگر فردی که از شما سواستفاده می کند مدتی است شما را کنترل کرده است، ممکن است تصمیم گیری برای اقدام بعدی دشوار باشد. یا اگر از نظر مالی یا وابستگی دیگری به سو   استفاده کننده خود دارید، فکر کردن در مورد ایجاد تغییر ممکن است ترسناک باشد. با دانستن این که وقتی شخصی از شما سوءاستفاده می کند چگونه درمان می تواند کمک کند می توانید بهبود یابید.

اما تنها راه برای بهبود وضعیت شما ممکن است انجام کاری متفاوت باشد، چه این رابطه را ترک کنید، حمایت بیشتری دریافت کنید یا راه حل های دیگری پیدا کنید. مشاور شما تصمیم شما را نمی گیرد، اما می تواند به شما کمک کند گزینه های خود را تعیین کنید و هر یک را با دقت برای خود بسنجید. سپس، آنها می توانند شما را تشویق به انجام آنچه فکر می کنید برای شما بهتر است و در هر تصمیمی که می گیرید از شما حمایت کنند.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا