شادی همدردی: چگونه وقتی شخص دیگری خوشحال است احساس خوبی داشته باشیم؟

شادی همدردی چیست؟ چگونه وقتی شخص دیگری خوشحال است احساس خوبی داشته باشیم؟ همه ما لحظات شادی و خوشحالی را برای دیگران تجربه می کنیم. ممکن است بهترین دوست شما شغل رویایی خود را به دست آورده باشد یا خواهر یا برادر شما وارد دانشگاه انتخابی اول خود شده باشد. شاید حتی ساده‌تر از این باشد که شریک زندگی شما یک رستوران شگفت‌انگیز را کشف کرده است که غذای مورد علاقه‌اش را می‌فروشد. هر چیزی که این احساسات شادی واقعی را برای دیگران برانگیزد، نتیجه می تواند قدرتمند باشد. در ادامه این مقاله از همکده شادی همدردی را بررسی می کنیم. مرکز مشاوره همکده در کنار خدمات حضوری، با مشاوره تلفنی روان شناسی می تواند شما را یاری کند.

چگونه وقتی شخص دیگری خوشحال است احساس خوبی داشته باشیم؟

ممکن است تعجب نکنید که هم تمرین‌های مدیتیشن بودایی و هم سکولار برای به کارگیری قدرت همدلی انسان برای بهبود رفاه و ترویج نوعی درمان برای حسادت، حسادت و تلخی شناخته شده‌اند. به گفته بودا، شادی از کارهای خوب دیگران می تواند به شما این امکان را بدهد که در شایستگی های آن اعمال شریک شوید. این نگرش نسبت به زندگی است که نشان دهنده شالوده شادی همدردی است.

شادی همدردی چیست؟

شادی همدردی یک تمرین مدیتیشن ساده است که برای استفاده و گسترش ظرفیت ما برای مهربانی اولیه با شادی در تمام کارهای خوبی که دیگران انجام می دهند طراحی شده است. در کنار سه تمرین دیگر آموزش ذهن، مهربانی (متا)، شفقت (کارونا) و متانت (اپکخا)، شادی (مودیتا) “چهار بی اندازه” یا “برهمویهاراها” را تشکیل می دهد که جنبه اساسی تمرین بودایی باستانی است. که برای درک شادی بسیار مهم است. این چهار ویژگی بسیار مطلوب همه در مورد کمک به افراد برای احساس ارتباط بیشتر با یکدیگر هستند.

مودیتا

برهمویهاراها «مودتا» را که اصطلاح پالی برای احساس کلی شادی، رفاه و خوشحالی است، گرفتند و آن را به همدردی برای شادی دیگران تعبیر کردند. پرورش شادی همدلانه در مورد سهیم شدن در موفقیت دیگران است. این با سایر اشکال تمرین صمیمانه مانند مدیتیشن Tonglen متفاوت است، که بر آرزوی خیر برای دیگران به منظور تجسم و کمک به پایان رنج تمرکز دارد. در نتیجه، بسیاری از مردم شادی دلسوزانه را دشوارترین و پیشرفته ترین در میان چهار بی اندازه می دانند. از این گذشته، موفقیت دیگران همیشه ما را سرشار از شادی نمی کند.

Mudita اصطلاحی است که مشابه مستقیمی در انگلیسی ندارد، اما متضادهایی دارد: حسادت، حرص و آز. یکی از مزایای اصلی مودیتا این است که می‌تواند پادزهر آن احساسات را از طریق چهار مرحله کلیدی فراهم کند. تفکر در مورد شخص مورد علاقه، شخص خنثی، فرد دشوار و خود. کاربردهای مدیتیشن شادی دلسوزانه را در ادامه با جزئیات بیشتری شرح خواهیم داد. ابتدا، بیایید مزایای آن را بررسی کنیم.

فواید شادی همدردی چیست؟

تأمل در تجربیات، احساسات و افراد مثبت در لحظات آرامش می تواند به ما در پرورش احساسات سالم شادی و خوشحالی کمک کند. با تمرکز بر چیزهای خوب، می توانیم با نشخوار فکری غیرمولد در مورد بد مبارزه کنیم و احساس آرامش ذهنی خود را افزایش دهیم. بیایید بررسی کنیم که این چه مزایایی می تواند برای ما داشته باشد.

چشم انداز بازتر

انسان‌ها مستعد کنار گذاشتن یا تحقیر افرادی هستند که ما در تلاش هستیم تا با علایقشان ارتباط برقرار کنیم یا با آنها همدلی کنیم. پرورش شادی همدردی می تواند به ما کمک کند به جای قضاوت کردن، هوشمندانه واکنش نشان دهیم. به هر حال، زیبایی انسانیت در این است که هر کس متفاوت است. ممکن است همیشه به طور طبیعی پیش نیاید، اما ممکن است با مسیرها یا تصمیمات خاصی مخالفت کنید بدون اینکه آنها را نادیده بگیرید یا در مورد آنها بی ادبانه رفتار کنید. با کمک به ما قدردانی از مردم به عنوان موجودات کامل با ویژگی ها و همچنین نقص ها، mudita می تواند ما را به افراد عاقل تر و با ملاحظه تر تبدیل کند.

رویکردی روزمره به ذهن آگاهی با شادی همدردی

شادی دلسوزانه می تواند نمونه ای عالی از ذهن آگاهی روزمره باشد. این کار را می‌توان در حالی انجام داد که در پایان یک روز سخت روی مبل خوابیده اید. یا شاید زمانی که در حال انجام یک فعالیت معمولی در زندگی روزمره خود هستید، مانند دوش گرفتن. این تمرین می تواند ما را از گفتگوهای درونی دور کند و از جریان نگرانی ها، استرس ها و مشکلاتی که دائماً ذهن ما را به خود مشغول می کند، بکاهد.

کاهش احساسات منفی

این عمل می تواند یک پادزهر مستقیم برای احساس حسادت، سختی ، تلخی و رنجش باشد. اینها همه عواطف و احساسات معمولی انسانی است که هر از گاهی همه آن را احساس می کنند. با این حال، یکی از اهداف کلیدی مدیتیشن مبارزه با این احساسات منفی و بهبود ما در همدردی با افراد دیگر است. مودیتا همچنین می‌تواند به مبارزه با کسالت و بی‌تفاوتی کمک کند، زیرا ما را با فعالیتی مرتبط می‌کند که نیاز به تمرکز و دقت دارد.

موانع تمرین شادی همدردی و همدلانه

گاهی اوقات، احساس خوشبختی برای دیگران ممکن است سخت باشد. در پایان روز، همه ما انسان هستیم و همه ما احساس حسادت و حرص را تجربه کرده ایم. به همان اندازه که دوستان و خانواده‌مان را دوست داریم، گاهی اوقات وقتی خبرهای خوبی از آنها می‌شنویم، غبطه می‌خوریم از خوشبختی آنها و عصبانی می‌شویم که اتفاقات بزرگ برای دیگران رخ داده است، نه ما. و این کاملا طبیعی است!

این نوع احساسات گاهی اوقات می توانند مانع شادی همدردی شوند. به طور معمول، این تجربیات از دو مانع اصلی سرچشمه می گیرند: حرص و حسادت. حرص و آز ناشی از احساس بزرگی از خود مهم‌بودن است و باعث می‌شود که ما از قدردانی از ارزش چیزی یا شخصی به سمت تمایل به بدست آوردن آن منحصراً برای خود تغییر کنیم. و ارضای حرص و آز سخت است. به طور مشابه، حسادت ناشی از میل برانگیخته به ثروت، موقعیت یا افراد است. این می تواند ما را از قدردانی از دستاوردها یا موفقیت های دیگران باز دارد، که آن را دشمن شادی همدردی می کند.

شادی همدردی و شادی همدلانه دشوار است، زیرا از ما می‌خواهد که شادی واقعی را در موفقیت دیگران بیابیم، حتی اگر آن موضوعات افرادی باشند که دوست نداریم یا به آنها حسادت می‌کنیم. اما علیرغم موانع، باز شدن بند حسادت و گسستن زنجیر حرص و آز، فواید بسیار زیادی دارد. افزایش توانایی شما برای مدیریت این احساسات دشوار و تشویق احساسات شادی همدردی برای سلامت ذهنی و عاطفی شما عالی است.

چگونه شادی همدلانه را تمرین کنیم؟

اکنون جنبه‌های مختلف شادی همدردی را مورد بحث قرار داده‌ایم، بنابراین وقت آن است که به شما نشان دهیم چگونه خودتان این کار را انجام دهید. اجازه دهید برخی از روش‌های اصلی را که ممکن است در ارتباط با شادی همدردی با آنها مواجه شوید، بررسی کنیم.

مراقبه شادی سمپاتیک بر چهار موضوع کلیدی تمرکز دارد. خودتان، یک عزیز، یک فرد خنثی و یک فرد متخاصم. معمولاً مراقبه‌کنندگان با تمرکز بر افرادی که دوستشان دارند شروع می‌کنند، زیرا احساس همدردی، همدلی و شفقت در اینجا به‌طور طبیعی به وجود می‌آید. در مرحله بعد، آنها احساسات مثبت را نسبت به یک فرد بی طرف، شاید کسی که در خیابان یا در یک کافه می بینند، گسترش می دهند. ایجاد شادی برای این شخصیت «هر فرد» می‌تواند به فرد کمک کند در تعاملات روزمره معمولی همدل و دلسوزتر شود.

شادی دلسوزانه همچنین می تواند به سمت کسی باشد که شما آن را فردی نامهربان یا دشوار می بینید. اگرچه این می تواند سخت باشد، امیدوارم بتوانید با برخی از زمینه های زندگی افراد متخاصم همدردی کنید. جست‌وجوی شادی می‌تواند به شکست مرزها و دقت به شباهت‌های بین شما و افرادی که همیشه با آنها ارتباط برقرار نمی‌کنید، کمک کند. این فرآیند همچنین می تواند به شما کمک کند تا با خودتان مهربان تر و صبورتر شوید.

مراقبه شادی همدردی با مانترا

گاهی اوقات، مراقبه شادی دلسوزانه حول یک مانترا ساختار می‌یابد، مانند «انشاالله همه خانواده و دوستانم به شادی خود ادامه دهند» یا «انشالله همه موجودات در همه جا به موفقیت خود ادامه دهند». این می تواند به مراقبه کنندگان کمک کند تا در مسیر خود باقی بمانند.

به عنوان مثال، تمرین قدردانی می تواند به تجربه شادی همدردی شما کمک کند. یک لحظه قدردانی برای چیزهایی که دارید و افرادی که دوستشان دارید می‌تواند به شما کمک کند تا به مزایای این عمل پی ببرید، و بسیاری از تکنیک‌های محبت‌آمیز و صمیمانه وجود دارند که می‌توانند تأثیر مشابهی داشته باشند.

مدیتیشن کوتاه هدایت شده

این تکنیک در کنار شادی همدردی می تواند کمک زیادی به شما کند. حتی اگر احساس می کنید که درک خوبی از اهداف و مزایای مدیتیشن شادی دلسوزانه دارید، ممکن است هنوز از خود بپرسید که یک جلسه معمولی چگونه می تواند باشد. بنابراین، قبل از اینکه کار امروز را به پایان برسانیم، یک جلسه مدیتیشن هدایت شده را با شادی دلسوزانه به عنوان تمرکز اصلی آن به اشتراک می گذاریم. شروع کنیم.

ما توصیه می کنیم که مراقبه شادی دلسوزانه را در نقطه ای از عصر تمرین کنید، زیرا این بازه زمانی به شما امکان می دهد رویدادها و تجربیات روزمره زندگی را مرور کنید.

تکنیک مدیتیشن شادی همدردی

  • ابتدا خود را در یک موقعیت راحت قرار دهید. از آنجایی که این یک نوع تمرین مدیتیشن غیررسمی است، راحت بنشینید، بایستید یا دراز بکشید.
  • آرام بگیرید و شروع به کار ذهنی در مورد رویدادهای روز خود کنید. به افراد مختلفی که با آنها برخورد کرده اید یا با آنها صحبت کرده اید فکر کنید و فقط روی کارهای خوبی که انجام داده اند تمرکز کنید. ممکن است کسی باشد که قهوه صبح شما را دم کرده، کسی که حرکت کرده تا شما را در خیابان بگذراند، یا کسی باشد که غذای شما را هنگام ناهار درست کرده است.
  • شروع کنید به یک دوست صمیمی فکر کنید، که در حالت ایده آل یک فرد ذاتاً شاداب و شاد است. شما باید بتوانید به راحتی و بدون تلاش جدی برای این شخص شادی را پرورش دهید. به لحظات و تجربیات کلیدی فکر کنید که در آنها شادی واقعی را نشان داده اند.
  • شروع کنید به افرادی در جهان که خود را صرفاً وقف دیگران می کنند فکر کنید. یک رهبر معنوی بزرگ، یک فعال عدالت اجتماعی یا یک شخصیت عمومی دیگر را در نظر بگیرید که خود را متعهد به بهبود زندگی دیگران می کند. تصور کنید که آنها امروز چه کردند و افرادی که به آنها کمک کردند را در نظر بگیرید. بگذارید ذهنتان سرگردان باشد و از همه کارهای خوب انجام شده امروز خوشحال شود.

شادی متخاصم

  • در مرحله بعد، سعی کنید شادی خود را به سمت یک فرد متخاصم تغییر دهید، کسی که به خصوص دوستش ندارید یا با او ارتباط برقرار نمی کنید. در مورد تجربیاتی که ممکن است داشته باشند و باعث خوشحالی آنها شد فکر کنید. سعی کنید در شادی آنها سهیم باشید. اگر سخت است، به این واقعیت فکر کنید که همه مرتکب اشتباه می شوند، و به یاد داشته باشید که ممکن است همیشه متوجه نباشید که چه چیزی باعث می شود افراد رفتار خاصی داشته باشند.
  • دور خودتان حلقه بزنید و به کارهای خوبی که امروز انجام دادید فکر کنید. اغلب، برای ما سخت است که به خودمان برای موفقیت‌هایمان اعتبار بدهیم، بنابراین مهم است که زمان بگذاریم و در نظر بگیریم که چگونه ممکن است امروز به کسی کمک کرده‌ایم. به چیزهای ساده ای مانند لبخند زدن به یک غریبه، دادن مقداری پول خرد به یک فرد بی خانمان یا تعریف و تمجید از یک دوست فکر کنید.
  • پس از مدتی خوشحالی از کارهای خوبی که انجام داده اید، امیدواریم مغز خود را به سمت بهترین غرایز خود هدایت کنید. حالت طبیعی آرامش و رضایت را در خود پرورش دهید.
  • وقتی آماده شدید، به تدریج از این جلسه مدیتیشن خارج شوید. باز شرایط اطراف خود را تنظیم کنید. امیدوارم کمی بیشتر احساس رضایت کنید و از خوبی های دنیا و در تعاملات روزانه خود آگاه باشید.

همانطور که بررسی کردیم، مزایای کلیدی پرورش شادی همدردی شامل نگرش بازتر، افزایش شفقت نسبت به دیگران، و کاهش منفی گرایی در زندگی روزمره شماست.

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا