رفتارهای دستکاری از شما پنهان خواهند شد

رفتارهای دستکاری یا همان رفتارهای سو استفاده کننده می تواند آسیب های زیادی به هر فرد برساند. گاهی اوقات روحیه برخی از افراد ممکن است توسط اطرافیان دچار دستکاری روانی شود. مشکلات روانی به علت های متفاوتی ایجاد می شود که یکی از آن ها آسیب های دوران کودکی است. در دنیای روابط اتفاقات بسیار زیادی ممکن است به وجود بیاید.

در روان شناسی مشاوران تاکید بر این دارند که افراد قبل از وارد شدن به رابطه تحقیقات و شناخت کافی از هم داشته باشند. همیشه ازدواج در واقع صحبت های قشنگ و عاشقانه نیست و بالاخره یک زمان هوایی هم هست که دو زوج با یک دیگر درگیری دارند. این طبیعی است که در هر رابطه های ناراحتی یا بحث به وجود بیاید اما افراد باید بلد باشند که این عوامل را مدیریت کنند. برای همین امر روان شناسان می گویند که افراد باید بتوانند خصوصا بعد از ازدواج قدرت کنترل خشم خود را داشته باشند.

درگیری بین زوجین و دستکاری روانی

اگر این کار ها را هر کدام از زوج ها چه زن و چه مرد نتواند انجام دهد باعث جدایی و طلاق می شود. جدایی و طلاق ممکن است باعث ایجاد مشکلات روانی در هر دو فرد و اگر بچه ای وجود داشته باشد در بچه آن ها هم مشکلاتی به وجود بیاید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتارهای دستکاری از شما پنهان خواهند شد، صحبت کنیم.

نشانه های رفتارهای دستکاری روانی که اکثر مردم متوجه نمی شوند

هر کسی ممکن است با فردی سر و کار داشته باشد که در مقطعی از زندگی خود از دستکاری روانی استفاده می کند. ممکن است یکی از اعضای خانواده، یک دوست، یک شریک یا حتی شخصی باشد که با او تجارت می کنید. اکثر افرادی که شما را دستکاری می کنند این کار را عمدا انجام می دهند. گاهی اوقات آن ها حتی نمی دانند که این کار را انجام می دهند. این می تواند حتی خطرناک تر باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ممکن است از رایج‌ترین نشانه‌های دستکاری آگاه باشید، مانند افرادی که کلمات شما را می‌پیچانند یا به شما گاز می‌دهند. اما دستکاری می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، که بسیاری از آن ها را حتی ممکن است ندانید. دستکاری گاهی اوقات می تواند آنقدر ظریف باشد که خطری را که در راه است نبینید. و اگر در موقعیتی دستکاری شده قرار بگیرید، ممکن است خیلی دیر باشد که سالم از آن خارج شوید.

چند نشانه رفتارهای دستکاری روانی

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به طور کلی از دستکاری روانی جلوگیری کنید. و تنها راه برای جلوگیری از دستکاری، دانستن همه نشانه هاست. بنابراین، در این جا چند نشانه از دستکاری روانی وجود دارد که اکثر مردم حتی متوجه نمی شوند.

قلدری فکری رفتارهای دستکاری روانی را آشکار می کند

یکی از  روش ها و راه هایی که کسی شما را دستکاری می کند استفاده از قلدری فکری است. و بدترین بخش این است که آن ها اغلب آن را به عنوان “به اشتراک گذاری دانش” پنهان می کنند. قلدری فکری زمانی اتفاق می افتد که شخصی شروع به بمباران شما با اطلاعاتی کند که شما نمی دانید. هدف این است که شما را تحت تأثیر قرار دهد و از نظر هوشی احساس حقارت کنید. وقتی شروع به احساس بی کفایتی می کنید، به ناچار اجازه می دهید طرف مقابل کنترل اوضاع را در دست بگیرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تصور کنید شما جدیدترین کارمند یک شرکت هستید و همچنین جوان و بی تجربه هستید. شما ناگزیر خواهید بود که مافوق به شما بگویند که انتظار ندارند چیزی را بفهمید زیرا تازه کار هستید. یا شروع به پرتاب تکه های تصادفی دانش می کنند به این امید که شما را گیج کنند و اعتماد به نفس شما را از بین ببرند. یکی از اعضای خانواده یا دوست نیز ممکن است سعی کند از این طریق شما را از گفتگو حذف کند.

اگر تا به حال با این نوع رفتار مواجه شدید، بدانید که این یک تاکتیک دستکاری است. بایستید و به دانش خود اطمینان داشته باشید. به مردم اجازه ندهید که کارت متخصص اطراف شما را بازی کنند.

بی اعتباری عاطفی

اگر زمانی با کسی صحبت کردید و او شروع به کم اهمیت جلوه دادن تجربیات شما کرد، بدانید که او شما را دستکاری روانی می کند. گرفتاری در این ترفند آسان است. زیرا بیشتر مردم از این می‌ترسند که سربار باشند یا به نظر می‌رسند که در حال التماس توجه هستند. برخی از افراد تمایل دارند احساسات خود را باطل کنند و آن ها را به اهداف آسان تری برای این تاکتیک رفتارهای دستکاری تبدیل کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افرادی که وانمود می کنند به شما اهمیت می دهند، هرگز نباید مشکلات شما را کاهش دهند. آن ها کسانی هستند که قرار است به شما کمک کنند، مهم نیست که مشکل شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد. اگر کسی شروع کرد طوری رفتار کند که انگار آن چه شما در حال گذراندن آن هستید مهم نیست، وقت آن است که بین خود فاصله بیندازید.

تجربیات شما و رفتارهای دستکاری روانی

برخی از راه‌هایی که از طریق آن‌ها تجربیات شما را کم اهمیت جلوه می‌دهند، مقایسه آن‌ها با مسائلشان است. چنین معناشناسی فقط شما را پایین می آورد و باعث می شود به جای تمرکز بر روی خودتان، روی شخص مقابل تمرکز کنید.

اجتناب از پاسخگویی

افراد مهربان همیشه وقتی دیگران را آزار می دهند، اذعان می کنند. علاوه بر این، آن ها سعی می کنند اشتباهات خود را برطرف کنند. اما دستکاری‌ها تا جایی که می‌توانند کمتر پاسخگو خواهند بود. آن ها هرگز تشخیص نخواهند داد که کار اشتباهی انجام داده اند، حتی اگر آشکارا آشکار باشد که انجام داده اند. این ممکن است به نظر دستکاری روانی نباشد، اما هدف آسیب رسانی به دیگران بدون عواقب است. این افراد تا آنجا پیش می روند که باعث می شوند شما در قبال لغزش های خود احساس مسئولیت کنید. آن ها چیزهایی از این قبیل خواهند گفت: “اگر شما اینقدر حساس نبودید، او به شما آسیب نمی رساند.” حتی ممکن است زمانی که آن‌ها اشتباه می کنند عذرخواهی کنید.

به خودتان اعتماد کنید اگر به درستی می دانید که آن ها گناهکار هستند و آن را نمی پذیرند، سرزنش نکنید.

شرمساری می تواند نشانه ای از رفتارهای دستکاری روانی باشد

یک دستکاری همیشه سعی می کند مسائل خود را بر قربانی خود فرافکنی کند. آن ها برای ایجاد احساس شرم و گناه به شما دست به اقدامات افراطی خواهند زد. به این ترتیب، احساس خواهید کرد که چیزی به آن ها مدیون هستید یا با ماندن به شما لطف می کنند. آن ها تصویر واضح خود را حفظ می کنند در حالی که اعتماد به نفس شما در حال نابودی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی کسی شما را شرمنده می کند، فقط سعی می کند شما را کنترل کند. آن ها ممکن است طوری رفتار کنند که انگار شما نسبت به هر کاری که برای شما انجام داده اند ناسپاس هستید.

رفتارهای دستکاری از شما پنهان خواهند شد

افراد دارای رفتارهای دستکاری اهمیتی به کسی نمی دهند. آن‌ها می توانند دروغگویان سنگدل باشند. وقتی روانشناس تلویزیونی معتقد است که کسی می‌خواهد او یا شخص دیگری را تحت الشعاع قرار دهد، اعلام می‌کند: «این مربوط به تو نیست!»

«در رفتارهای دستکاری روانی، از یک نفر سو استفاده می شود. دستکاری‌کننده عمداً عدم تعادل قدرت ایجاد می‌کند و قربانی را برای خدمت به برنامه‌اش استثمار می‌کند.»

نکته

دروغ از نظر دکتر فیل نیاز به رفتارهای دستکاری جدی دارد. دستکاری‌کنندگان فریبکار هستند، به هر حال سعی می‌کنند یکی را از بین ببرند. آن‌ها ممکن است ظاهری محترمانه و صمیمانه نشان دهند. افراد دارای رفتارهای دستکاری، نقشه کشان ماهر و با تجربه ای هستند که انگیزه واقعی خود را پنهان می کنند.

تا زمانی که بیش از حد درگیر نشوید، گاهی اوقات به سختی می توان ماهیت خودخواه یک دستکاری را دید. باز هم، دستکاری کنندگان نقشه کشان ماهری هستند. آن‌ها اهمیت جلب اعتماد شما را درک می کنند.

هنگامی که آن‌ها این کار را انجام می دهند، شخصیت واقعی آن‌ها خود را نشان می دهد.

درک روانشناسی آن‌ها برای جلوگیری از فریبکاری توسط رفتارهای دستکاری برای ما مفید است. رفتارهای دستکاری این چند حالت آشکار را نشان خواهند داد:

در این‌جا چند نمونه رفتارهای دستکاری بیان خواهد شد:

رفتارهای گنگ

دستکاری ها شامل رفتار زیادی هستند، اما رفتار گنگ معمولا یکی از آنهاع نیست. آن‌ها به سرعت انرژی مردم را در فعالیت های خودخواهانه خود تخلیه می کنند. به عنوان مثال، درخواست کمک  فقط برای انجام آن‌چه می خواهند. به یک فرد دارای رفتارهای دستکاری یک مقدار فضا بدهید، آن‌ها آسیب خواهند زد. وقتی رفتار خودپسندانه‌شان را به زبان می‌آورید، طوری رفتار می‌کنند که انگار به زبان خارجی صحبت می‌کنید.

لجبازی های بیهوده

لجبازی در شایعات به معنای توهین یا رفتارهای دستکاری است. جای تعجب نیست که افراد دارای این رفتار از درگیری در این حالات لذت می برند.

می بینید، دستکاری کنندگان – جدا از اینکه دروغگو هستند – ظالم، بدخواه و خودخواه هستند. این ویژگی‌های شخصیتی به‌ویژه زمانی آشکار می‌شوند که احساس می‌کنند شخصی به نحوی به آن‌ها «ستم» می کند.

نکته

متأسفانه، بسیاری از مردم قربانی رفتارهای دستکاری و زننده آن‌ها شدند. عدم معاشرت با یک فرد دستکاری کننده بهترین اقدام است. هنگامی که شخصیت واقعی آن‌ها را کشف کردید، آن‌ها را نادیده بگیرید. اعتماد کنید که افراد منطقی نیز همین کار را خواهند کرد.

تست مرزهای شخصی

ابیگیل برنر، M.D.، روانپزشک و نویسنده، می نویسد:

«ازدحام در فضای شخصی زندگی – از نظر فیزیکی، عاطفی، روانی یا معنوی – برای آن‌ها اهمیتی ندارد.» دکتر برنر توضیح می‌دهد که اجازه به این رفتار احتمالاً باعث می‌شود که فردی در حالتی خسته و ضعیف باقی بماند. اگر فرد دارای رفتارهای دستکاری این را تشخیص دهد، احتمالاً آسیب را خواهد زد. آن‌ها مرزهای شما را حتی فراتر خواهند برد.

پنهان کاری هوشمندانه

آیا می دانید رفتار ضد جاسوسی چیست؟ ضد جاسوسی به عنوان «فعالیت‌هایی برای جلوگیری یا خنثی کردن جاسوسی، جمع‌آوری اطلاعات و خرابکاری توسط دشمن یا سایر نهادهای خارجی» تعریف می‌شود. هر کشوری که دارای ارتش است افرادی را دارد که در رفتار ضد جاسوسی در رده های خود تخصص دارند.

برای جلوگیری از سوء استفاده توسط یک رفتارهای دستکاری کننده اید از مهارت های ضد جاسوسی خود استفاده کنید. دستکاری‌کنندگان یک فرد حیله‌گر هستند – و برخی اهداف و اعمال خود را هوشمندانه پنهان می‌کنند. اگر مراقب و صبور باشید، در “ذهن” آن‌ها نفوذ خواهید کرد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا