راه هایی برای غلبه بر ترس و ایجاد زندگی کامل

غلبه بر ترس امر مهمی در زندگی است. ترس در زندگی یک امر طبیعی است اما نباید در حدی باشد که فعالیت شما را مختل کند. این اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد شود. یکی از اختلالات شایع در دنیای امروزی استرس است. استرس می تواند از کودکی در یک فرد ایجاد شود و اگر کنترل نشود تا بزرگسالی ادامه داشته باشد. نکته ای که باید بدانید این است که استرس خود را کنترل کنید و گرنه آسیب خواهید دید. مدیریت استرس می تواند به کمک روان شناسان و متخصصان انجام شود. تکنیک های مدیریت استرس بسیار زیاد است. در ادامه می خواهیم ببینیم راه هایی برای غلبه بر ترس و ایجاد زندگی کامل می گذارد؟

خشم در زندگی و غلبه بر ترس

هر فردی به علت شرایط مختلف همان طور که در مقاله های قبل گفتیم می تواند دچار خشم یا استرس شود. حال این خشم می تواند یک خشم درونی چندین ساله باشد یا یک خشم آنی که به علت وجود شرایط مختلف ایجاد شده باشد. در دورانی که زندگی می کنیم ممکن است فرد به علت های مختلف دچار این فرآیند استرسی شوند. برخی با داشتن استرس ممکن است خشم را هم در خود به وجود بیاورند. در این موقعیت است که مشاوره وارد کار می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه هایی برای غلبه بر ترس و ایجاد زندگی کامل، صحبت کنیم.

درد های مختلف در افراد به خاطر استرس و عدم غلبه بر ترس

آیا تمام وقت خسته شده اید؟ آیا تنش و درد عضلانی زیادی دارید؟ درد در سر یا معده شما را آزار می دهد؟ این می تواند استرس باشد. یک لیست طولانی از علائم وجود دارد که تحت این سوال قرار می گیرد، “استرس چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟” و یادگیری نحوه شناسایی علائم می تواند به شما در یافتن راه حل مناسب کمک کند. طی سالهای اخیر سطح استرس در آمریکایی ها در حال افزایش است. این روی افراد در هر سنی تأثیرگذار است و دامنه گسترده ای از نگرانی ها و نگرانی ها را شامل می شود.

تأثیر استرس مزمن و عدم غلبه بر ترس

استرس روزمره می تواند تأثیر منفی بر زمینه های مختلف زندگی شما بگذارد. با این حال، هنگامی که وضعیت استرس زا می گذرد، ممکن است متوجه شوید که همه چیز به حالت عادی برمی گردد حتی اگر برای رفع استرس خود کاری نکرده باشید. این سالم ترین راه برای از بین بردن استرس نیست، اما برای برخی از افراد به این ترتیب اتفاق می افتد. با این حال، اگر استرس مزمن را تجربه کرده اید، از بین نمی رود. این ممکن است با وضعیت خاصی در زندگی شما گره خورده باشد. در عوض، این ممکن است نتیجه عادت های ضعیف یا ندانستن نحوه مقابله با آسیب های گذشته باشد. در صورت عدم درمان فقط از بین نخواهد رفت.

تأثیر استرس بر بدن

اگر کنترل نشود، استرس می تواند بدن شما را ویران کند. نه تنها استرس های گاه و بیگاه در بدن شما ظاهر می شود، بلکه استرس مزمن نیز می تواند در دراز مدت پیامدهای منفی برای سلامت جسمی شما به همراه داشته باشد. هنگامی که احساس استرس می کنید، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش فشار خون
  • تنش عضلانی
  • سردرد
  • معده ناراحت
  • عدم تمایل جنسی
  • تغییر در اشتها
  • بیخوابی

و این ها تنها برخی از علائمی است که ممکن است تجربه کنید. اگر از استرس مزمن و عدم غلبه بر ترس رنج می برید، علائم فوق می تواند به عواقب جدی تری برای سلامتی تبدیل شود. استرس مزمن می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، مشکلات دستگاه گوارش، حمله قلبی و سکته مغزی شود. این ها شاخص های روشنی هستند که اجازه می دهند استرس مزمن در زندگی شما ادامه یالبد که می تواند برای سلامتی و سلامتی جسمی شما مضر باشد.

استرس و عدم غلبه بر ترس چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد

استرس همچنین بر سلامت روان و سلامتی شما تأثیر می گذارد. این می تواند منجر به این شود که شما بسیاری از نکات منفی و احساسات دشوار مانند غم، عصبانیت، ناامیدی و ترس را تجربه کنید. برخی از علائم سلامت روان که ممکن است در زندگی خود از استرس مشاهده کنید عبارتند از:

  • بی قراری
  • کمبود انگیزه
  • تحریک پذیری و عصبانیت
  • غمگینی
  • عدم تمرکز و تمرکز
  • اضطراب
  • افسردگی

استرس چگونه بر رفتار تأثیر می گذارد

استرس همچنین می تواند بر رفتار شما تأثیر بگذارد. اگر علائم ذکر شده در بالا را تحت سلامت جسمی و روانی مشاهده کنید، درک این که چگونه استرس رفتار شما را تغییر می دهد آسان تر است. اگر تحت فشار و اضطراب مداوم هستید و مشکلاتی مانند سردردهای مکرر یا معده درد را تجربه می کنید، به راحتی می توانید به راحتی کنار بیایید و با عزیزانتان تحمل کنید. در این جا برخی دیگر از تغییرات رفتاری وجود دارد که ممکن است در زندگی خود بر اثر استرس تجربه کنید:

  • طغیان های عصبانی
  • زیاد خوردن یا کم خوردن
  • استفاده یا سو مصرف مواد
  • کناره گیری اجتماعی

مثالی در ارتباط با غلبه بر ترس

این رفتارها می تواند تأثیر شدید و منفی بر زندگی شما بگذارد. به عنوان مثال، در هنگام کناره گیری از دوستان و خانواده به دلیل استرس، ممکن است دریابید که برای کنار آمدن با استرس در زندگی خود حتی بیشتر مبارزه می کنید. این می تواند منجر به مشکلات اضافی شود که شما را از فعالیت اجتماعی حتی بیشتر دور کند. به همین دلیل مهم است که یاد بگیرید استرس خود را بشناسید و به سلامت آن را برطرف کنید.

راه هایی برای غلبه بر ترس و ایجاد زندگی کامل

ترس یک احساس قوی است. این می تواند باعث شود که افراد دچار تزلزل شوند، تسلیم شوند و فرصت ها را از دست بدهند. شاید حتی بتواند کسی را از داشتن زندگی کامل باز دارد. زندگی بسیار متفاوت می شد اگر همه اجازه نمی دادند ترس نیروی هدایت کننده آن‌ها باشد. اگر متوجه شدید که اغلب ترس شما را از خود دور می کند، خبر خوبی برای شما وجود دارد: می توانید از این ذهنیت رها شوید. در این‌جا کارشناسان چند راه برای غلبه بر ترس و زندگی کامل را نشان می دهند.

به دنبال نکات منفی نباشید

همیشه چیزهای منفی در زندگی وجود خواهد داشت. افرادی که در ترس زندگی می کنند، اغلب بر روی آن چیزهای منفی تمرکز می کنند و از آن‌ها به عنوان دلیلی برای خارج نشدن از ترس خود استفاده می کنند. حتی ممکن است به طور فعال به دنبال چیزهای بد باشید تا دلیلی برای این که چرا از زندگی کامل می ترسید. به نظر مربی زندگی و نویسنده کریس الیس، در این‌جا چند راه وجود دارد که می توانید از جستجوی نکات منفی در زندگی خود دست بردارید:

زندگی را تا حد امکان لذت بخش کنید · روی مشکلات کوچک تمرکز نکنید

چیزهای کوچک همیشه اشتباه می شوند و چیزهای کوچک اغلب در جای خود قرار نمی گیرند. در حالی که برخی از آن‌ها ارزش توجه شما را دارند، واقعیت این است که مسائل واقعاً مهم مسائلی هستند که خطرات زیادی در پشت آن‌ها وجود دارد. مشکلات کوچک با پیامدهای کوچک اغلب خود را از بین می برد.

دیگر به دنبال چیزهایی نباشید که می توانید آن‌ها را اصلاح کنید

این وسوسه انگیز است که به دنبال بهبود مطلق همه چیز در زندگی خود باشید، و ادعا کنید که تنها در صورتی می توانید واقعاً به جلو حرکت کنید که ابتدا همه چیز را اصلاح کنید. اما این نه تنها غیرممکن است، بلکه ناعادلانه است! در شادی با آن‌چه در حال حاضر دارید زیبایی وجود دارد، و دانستن اینکه روی چه چیزی باید کار کنید و چه چیزی لازم نیست کامل باشد، حکمت وجود دارد. قبل از اینکه شایستگی موفقیت را داشته باشید، نیاز به غلبه بر ترس دارید.

روی اخبار ثابت نشوید

شما می توانید و باید خود را در جریان رویدادهای جاری نگه دارید. اما نباید از اخبار بد – که دنیا پر از آن است – به عنوان دلیلی برای عدم زندگی خود استفاده کنید. در واقع، اگر برنامه‌های خبری به طور قابل توجهی بر ترس‌های شما تأثیر می‌گذارد، ممکن است بخواهید مقدار زیادی از آن را کاهش دهید. مطالعات نشان می دهد که تماشای اخبار می تواند غلبه بر ترس را کاهش دهد. بنابراین مطمئن شوید که اخبار بد خود را با اخبار خوب متعادل می کنید. به طور مستقیم به ترس های خود رسیدگی کنید

وقتی ترس ها شما را عقب می اندازند، نمی توانید زندگی را به طور کامل زندگی کنید. بسیاری از مردم سعی می کنند با غلبه بر ترس آن ه را نادیده بگیرند یا حتی سرکوب کنند، چه در انکار و چه به امید اینکه آن‌ها از بین بروند. البته این چیزی نیست که اتفاق بیفتد. مطالعات نشان دادند که  مقابله و صداقت در مورد احساسات منفی می تواند منجر به حل آن احساسات یا حتی کاهش شدت آن‌ها شود. اساساً، اگر می‌خواهید به غلبه بر ترس خود به شیوه‌ای مثبت برخورد کنید، در واقع باید به وجود آن‌ها اعتراف کنید – و حتی به آن‌ها رسیدگی کنید. این می تواند در ابتدا کمی ترسناک به نظر برسد.  نویسنده الیزه سانتیلی روش های زیر را برای مقابله مستقیم با ترس ها توصیه می کند:

ترس ها را برای بررسی دقیق نگه دارید

ترسی را پیدا کنید که در زندگیتان بدتر از همه شما را آزار می دهد. سپس، آن را دور از ذهن خود نگه دارید. در مورد ترس های خود با خود صحبت کنید – چرا فکر می کنید این ترس درست است؟ این واقع بینانه است؟ آیا می توانید بدانید که این فکر درست است؟ آیا دیدگاه های دیگری وجود دارد؟ بهترین نسخه غلبه بر ترس چیست؟

ترس ها را با سود و زیان آن مقایسه کنید

به‌جای تمرکز بر ترس‌هایتان در مورد چیزی در زندگی‌تان، سعی کنید فهرستی از تمام دستاوردهایی که می‌توانید در صورت خارج شدن از آن ترس به دست آورید، بنویسید. چگونه رشد خواهید کرد؟ چه دستاوردهایی خواهید داشت؟ چقدر عاقل تر می شوید؟ ممکن است متوجه شوید که دستاوردها بسیار بیشتر از همه ترس های شماست.

ترس و هیجان را یکجور نبینید

آیا می دانستید که سیستم عصبی انسان نمی تواند به راحتی بین هیجان و ترس تفاوت قائل شود؟ بنابراین دفعه بعد که احساس ترس کردید، نحوه غلبه بر ترس را تغییر دهید.  همچنین برای فرصت ها و درس هایی که از شجاعت یاد خواهید گرفت هیجان زده هستید.

گزینه های الهام بخش را پیدا کنید

وقتی ترس بر شما چیره می شود، افکار شما تحت کنترل آن هستند. تنها چیزی که می توانید ببینید و به آن فکر کنید این است که ترس و چیزهای نگران کننده ای که فکر می کنید در نتیجه اتفاق می افتد. وقت آن است که از غلبه بر ترس استفاده کنید و تفکر مثبت پیدا کنید. الهام از دنیای اطرافتان، همه احتمالات بزرگی را که در انتظارتان هستند، به شما یادآوری می کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا