علائم اضطراب که نیاز به کمک روانپزشک دارد

علائم اضطراب کمی در افراد تفاوت هایی ایجاد می کند. هیچ دو نفری موارد اضطرابی یکسان ندارند. اضطراب اجتماعی با اضطراب فردی کم متفاوت است. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است.

اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که علائم اضطراب که نیاز به کمک روانپزشک دارد درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند.

علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی  در افراد

همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با علائم اضطراب که نیاز به کمک روانپزشک دارد، صحبت کنیم.

حمله اضطراب و علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی چگونه است؟

حمله اضطرابی، حمله وحشت نیز نامیده می شود، اغلب به طور ناگهانی و بدون هشدار قبلی رخ می دهد. در مواقع دیگر، ممکن است ماشه ای باشد که شما متوجه آن می شوید، مانند سوار شدن در آسانسور شلوغ. علائم این اختلال اضطرابی می تواند کاملا نگران کننده باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حس قریب الوقوع عذاب
  • احساس وحشت شدید
  • احساسی که کنترل خود را از دست می دهید
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • احساس می کنید غش می کنید.
  • مشکل تنفس
  • احساس خفگی می کنید
  • بیش از حد هوا
  • لرزیدن
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • احساس جدا شدن یا غیرواقعی بودن

لرزش دست ها و علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی

لرزش یا لرزش دست ها یا سایر قسمت های بدن از علائم فیزیکی شایع مرتبط با اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) است. احساس عدم کنترل بر بدن نه تنها می تواند شدت لرزش شما را افزایش دهد، بلکه ممکن است علائم دیگر مربوط به اضطراب را بدتر کند. این علامت ناراحت کننده ممکن است در سایر اختلالات اضطرابی مانند اختلال هراس، هراس های خاص و آگورافوبیا نیز وجود داشته باشد. اگر به دلیل علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی و یا اختلال اضطرابی دیگر دچار لرزش هستید، بدانید که گزینه های درمانی زیادی در دسترس است.

علل لرزش های عصبی و علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی

تجربه اضطراب می تواند بدن شما را به سمت حالت جنگ یا گریز سوق دهد-پاسخی تکاملی به این معنی که شما را در مواقع احساس خطر ایمن نگه می دارد. این واکنش فیزیولوژیکی به تهدیدات محیط، هوشیاری شما را افزایش می دهد و بدن شما را برای اقدام فوری آماده می کند. هورمون های استرس مانند اپی نفرین (آدرنالین) و نوراپی نفرین به بدن شما هجوم می آورند که می تواند ضربان قلب، فشار خون و جریان خون به ماهیچه های شما را افزایش دهد. ماهیچه ها همچنین ممکن است هنگام آماده شدن برای انجام اقدامات سریع تنش داشته باشند، که می تواند منجر به لرزش شود.

راه های کاهش علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی

علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی هر دو متأسفانه از اختلالات شايع هستند و اغلب با يكديگر همبود هستند. علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی آن‌ها ارتباط نزدیکی با هم دارند. متأسفانه، هر دو می توانند آن‌ها را به یک آسیب بزرگ کنند. یافتن راه‌هایی برای کنترل نتایج این اختلالات می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما یادگیری برخی از تکنیک‌های مدیریتی به شما شانس مبارزه عالی برای غلبه بر بدترین علائم را می‌دهد. در این‌جا چند راه برای کاهش اثرات اضطراب اجتماعی و افسردگی آورده شده است.

با خود مهربان باشید

مردم اغلب قدرت شفقت به خود را نادیده می گیرند. وقتی با خودتان مهربان باشید، به خودتان فکر مثبت می‌دهید که می‌تواند به شما کمک کند تا اثرات افسردگی و اضطراب اجتماعی را بهتر مدیریت و کنترل کنید. شما یاد خواهید گرفت که به خودتان اعتماد کنید و به خودتان اعتماد داشته باشید، حتی زمانی که اختلالات شما باعث ناراحتی شما شود. در این‌جا چند روش خاص وجود دارد که می توانید با خودتان مهربان باشید:

بهترین خود باشید – علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی را بشناسید

شما مسئول زندگی و سرنوشت خود هستید و مسئولیت جمع آوری دانش و اطلاعات در مورد اختلالات یا مواردی که ممکن است داشته باشید بر عهده شماست. در حالی که باید کمک حرفه ای داشته باشید، همچنین شایان ذکر است که چیزهای کمی به اندازه تبدیل شدن به خود اصلی شما قدرتمند هستند. لطفاً در مورد افسردگی و اضطراب اجتماعی مطالعه کنید، یاد بگیرید که چگونه آن‌ها را مدیریت کنید، با کسانی که به آن‌ها اعتماد دارید در مورد آن صحبت کنید، و از مدرسه، محل کار یا مکان های دیگری که به آن نیاز دارید درخواست کمک کنید.

برای ادامه جلوگیری از علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی به خودتان تبریک بگویید

وقتی افسردگی، اضطراب اجتماعی و هر بیماری یا اختلال روانی دارید، زندگی سخت است. با این حال، زندگی ادامه دارد، و شما تمام تلاش خود را می کنید تا با دیگران همگام باشید و بهترین قدم خود را به جلو ببرید، حتی زمانی که شرایط سخت است.

علائم اضطراب که نیاز به کمک روانپزشک دارد

متخصصان سلامت روان تخمین می زنند که بیش از 18 درصد از جمعیت از نوعی اختلال اضطراب رنج می برند. متأسفانه، تنها حدود 36 درصد از این افراد به دنبال درمان خواهند بود. بسیاری سعی می کنند از پزشکان مراقبت های اولیه خود کمک بگیرند، اما این متخصصان دانش کلی در مورد سلامت روان دارند و مانند یک روانپزشک تخصص ندارند. بسیاری از مردم از  علائم اضطراب دائمی رنج می برند، اما نمی دانند چه اتفاقی برایشان می افتد. آن‌ها ممکن است ترس داشته باشند که وضعیت پزشکی دارند یا ذهن خود را از دست می دهند. اختلالات روانی بخشی طبیعی از زندگی است. هنگامی که با خطر مواجه می شوید، بدن سه واکنش نشان می دهد، مبارزه، فرار یا حالت سکون.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

زمانی که فردی دچار حمله پانیک می شود همین را می توان گفت. آن‌ها می توانند با استفاده از تمرینات تنفسی و تکنیک های دیگر با آن مبارزه کنند، می توانند سعی کنند از حالت وحشت فرار کنند، یا می توانند در حالت وحشت خود بمانند. آیا تا به حال شنیده اید که شخصی آنقدر ترسیده باشد که “از ترس یخ زده باشد؟” این‌ها چیزهای کاملاً طبیعی هستند که وقتی در حالت محافظت هستید رخ می دهند. در مواجهه با مشکلات، بدن هورمون هایی مانند کورتیزول و آدرنالین ترشح می کند. این چیزی است که به شما قدرت می دهد تا با خطری که با آن روبرو هستید مبارزه کنید. این هورمون ها هستند که به آنها نیروی لازم برای نجات یک زندگی را می دهند.

رنجش افراد از علائم اضطراب

مشکل این است که وقتی کسی از یک وضعیت مضطرب رنج می‌برد، نمی‌تواند تشخیص دهد که اتفاقی که اصلاً تهدید نیست، چیست. به عنوان مثال، طبیعی است که قلب شما تند بزند، کف دست‌هایتان عرق کند، و احساس کنید زمانی که در یک تصادف رانندگی قرار می‌گیرید از حال می‌روید. با این حال، زمانی که فردی دچار علائم اضطراب است، ممکن است این احساسات را هنگام رانندگی هم داشته باشد، از ترس این که دچار حادثه شود. ذهن آن‌ها از ترس های غیرمنطقی برای اداره زندگی آن‌ها استفاده می کند. این ترس‌ها برای افرادی که هراس دارند واقعی هستند، اگرچه هیچ ارزشی برای آن‌ها وجود ندارد. با این حال، اگر هر هفته چندین حمله پانیک داشته باشید، و شروع به تأثیر بر توانایی عملکرد شما کند، چه می‌کنید؟

چند نشانه که علائم اضطراب نیاز به مداخله روانپزشک دارد

روانپزشک یک پزشک متخصص است که می تواند انواع بیماری های روانی را درمان کند. آن‌ها آموزش های گسترده ای در رسیدگی به این نوع پرونده ها دارند، زیرا تمرکز تمرین آن‌ها این است. یک روانشناس برای صحبت و مشاوره با شما وجود دارد، اما یک روانپزشک برای تجویز داروها وجود دارد. در این‌جا برخی از نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است در مورد مبارزه مداوم خود با علائم اضطراب به این متخصص مراجعه کنید.

شما افکار خودآزاری دارید

رفتارهای خودآزاری لزوماً به این معنا نیست که می خواهید خود را بکشید. آیا می دانستید که بسیاری از اتفاقات این کار را انجام می دهند تا به خلاص شدن از شر حجم عظیم فشار عصبی که احساس می کنند کمک کنند؟ اغلب، فشار ناشی از مشکلات روانی و علائم اضطراب مداوم در زندگی شما طاقت فرسا است و افراد آسیب رسان از موارد عجیب به عنوان روشی برای رهایی از تنش استفاده می کنند. اگر تا به حال به  آسیب رساندن به خود فکر کردید تا احساس بهتری داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که یک فرد لازم نیست خودکشی کند، اما وقتی متوجه می‌شود که علائم اضطراب از بین نمی‌برند، می‌توانند به سرعت به خودکشی روی آورند. هر فکری با این ماهیت، هر چقدر هم که کوچک باشد، باید فورا مورد توجه قرار گیرد.

از ترس حمله پانیک از حضور در انظار عمومی اجتناب می کنید

حملات پانیک اغلب زمانی رخ می دهد که فرد به طور مداوم مضطرب باشد. هراس باعث می شود احساس کنید که عذاب قریب الوقوع وجود دارد یا اینکه به دلیل یک بیماری پزشکی خواهید مرد. اگرچه حملات فقط چند دقیقه طول می‌کشد، اما آن دقایق می‌تواند یک عمر به نظر برسد. اگر متوجه شدید که از رفتن به فروشگاه می ترسید زیرا یک حمله در آنجا داشتید و از حمله دیگری می ترسید، ممکن است به آگورافوبیا مبتلا شده باشید. وقت آن است که به روانپزشک مراجعه کنید.

روابط شما در حال رنج است

وقتی کسی در هراس است و همیشه احساس وجود علائم اضطراب می کند، ممکن است روابط اطرافیانش دچار مشکل شود. یک همسر ممکن است زمانی که نمی تواند شریک زندگی خود را به خاطر همه ترس های غیرمنطقی خود به یک قرار بگذارد، ناامید شود. ممکن است برای فردی که رنج می برد بسیار واقعی باشد،، اما اگر آنقدر احساس انزوا می کنید که نمی توانید کاری انجام دهید باید به پزشک مراجعه کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ممکن است دیگر نتوانید در گردهمایی های خانوادگی کوچک شرکت کنید و در مجالس بزرگ مانند گردهمایی های خانوادگی یکشنبه ها به عبادتگاه بروید یا دیگر جشن های خانوادگی داشته باشید. قرار گیری در حالت علائم اضطراب مداوم می تواند کل زندگی شما را خراب کند، اما این وضعیت می تواند به راحتی برطرف شود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا