لرزش عصبی در اختلال اضطراب اجتماعی

در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد. این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی أنواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که چرا افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی دچار لرزش عصبی می شوند؟ درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند.

همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اظزذای طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی دچار لرزش عصبی می شوند؟ صحبت کنیم.

حمله اضطراب چگونه است؟

حمله اضطرابی، حمله وحشت نیز نامیده می شود، اغلب به طور ناگهانی و بدون هشدار قبلی رخ می دهد. در مواقع دیگر، ممکن است ماشه ای باشد که شما متوجه آن می شوید، مانند سوار شدن در آسانسور شلوغ. علائم این اختلال اضطرابی می تواند کاملا نگران کننده باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حس قریب الوقوع عذاب
  • احساس وحشت شدید
  • احساسی که کنترل خود را از دست می دهید
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • احساس می کنید غش می کنید.
  • مشکل تنفس
  • احساس خفگی می کنید
  • بیش از حد هوا
  • لرزیدن
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • احساس جدا شدن یا غیرواقعی بودن

لرزش عصبی در اختلال اضطراب اجتماعی

لرزش عصبی در اختلال اضطراب اجتماعی

لرزش یا لرزش دست ها یا سایر قسمت های بدن از علائم فیزیکی شایع مرتبط با اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) است. احساس عدم کنترل بر بدن نه تنها می تواند شدت لرزش شما را افزایش دهد، بلکه ممکن است علائم دیگر مربوط به اضطراب را بدتر کند. این علامت ناراحت کننده ممکن است در سایر اختلالات اضطرابی مانند اختلال هراس، هراس های خاص و آگورافوبیا نیز وجود داشته باشد. اگر به دلیل اختلال اضطراب اجتماعی و یا اختلال اضطرابی دیگر دچار لرزش یا لرزش هستید، بدانید که گزینه های درمانی زیادی در دسترس است.

علل لرزش عصبی در اختلال اضطراب اجتماعی

تجربه اضطراب می تواند بدن شما را به سمت حالت جنگ یا گریز سوق دهد-پاسخی تکاملی به این معنی که شما را در مواقع احساس خطر ایمن نگه می دارد. این واکنش فیزیولوژیکی به تهدیدات محیط، هوشیاری شما را افزایش می دهد و بدن شما را برای اقدام فوری آماده می کند. هورمون های استرس مانند اپی نفرین (آدرنالین) و نوراپی نفرین به بدن شما هجوم می آورند که می تواند ضربان قلب، فشار خون و جریان خون به ماهیچه های شما را افزایش دهد. ماهیچه ها همچنین ممکن است هنگام آماده شدن برای انجام اقدامات سریع تنش داشته باشند، که می تواند منجر به لرزش یا لرزش شود.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات نشان می دهد که بین شرایط پزشکی مرتبط با رعشه و اضطراب اجتماعی همبستگی بالایی وجود دارد. لرزش و لرزش ممکن است به دلیل یا تشدید شرایط پزشکی مانند بیماری پارکینسون، مالتیپل اسکلروزیس و لرزش ضروری باشد. مراجعه به پزشک می تواند تعیین کند که آیا لرزش شما به دلیل اختلال اضطرابی ، بیماری یا هر دو است. لرزش ناشی از اضطراب می تواند در شرایط مختلف ایجاد شود. در موارد زیر ممکن است متوجه لرزش یا لرزش شوید:

  • پیش بینی تعامل اجتماعی آینده
  • شرکت در مهمانی ها یا سایر مجالس اجتماعی
  • خوردن یا آشامیدن در مکان عمومی
  • رفتن به قرار
  • پیوستن به مکالمه گروهی که در حال انجام است
  • برقراری تماس های تلفنی
  • ملاقات با افراد جدید
  • اجرای روی صحنه
  • صحبت کردن در یک جلسه

مواجهه با موقعیت تحریک کننده علاوه بر لرزش و لرزش عصبی، می تواند منجر به تعریق، افزایش ضربان قلب، احساس ترس، حالت تهوع و تنگی نفس شود.

ضربه های جسمی و روحی در ارتباط با اضطراب اجتماعی

لرزش عصبی در اختلال اضطراب اجتماعی

لرزش و لرزش ناشی از اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است با سطوح بالای استرس و خستگی تشدید شود. احساس ترس یا فکر در مورد خجالت کشیدن در مورد لرزش در عموم نیز می تواند به لرزش بیشتر منجر شود، چه در لحظه و چه در پیش بینی آن. این ممکن است منجر به اجتناب از موقعیت های اجتماعی شود، که ممکن است علائم اختلال اضطراب اجتماعی را بدتر و طولانی تر کند

رفتار های افراد دارای اضطراب اجتماعی

لرزش یا لرزش ناشی از اضطراب، که به لرزش روان زا معروف است، عموماً با روان درمانی، دارو یا ترکیبی از هر دو درمان می شود. کدام گزینه درمانی را انتخاب می کنید کاملاً به شما بستگی دارد و با آن احساس راحتی می کنید. صحبت با پزشک، روانپزشک و یا درمانگر می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد درمان شما کمک کند.

روان درمانی

درمان گفتاری مانند درمان رفتاری شناختی (CBT) یا درمان پذیرش و تعهد (ACT) ممکن است گزینه های درمانی موثر تری برای برخی از افرادی باشد که دچار لرزش، لرزش عصبی و سایر علائم مرتبط با اختلال اضطراب اجتماعی هستند. برای کسانی که با گفتگو درمانی راحت نیستند، حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم (EMDR) و روان درمانی با کمک اسب (EAP) از دیگر روش های درمانی برای کشف است.

بهترین گروه های پشتیبانی آنلاین اضطراب

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

داروها

برخی از داروها ممکن است برای کاهش یا کاهش لرزش و لرزش عصبی و سایر علائم مرتبط با اختلال اضطراب اجتماعی مفید باشند. به خاطر داشته باشید که داروها ممکن است برای همه موثر نباشند  و بهتر است با پزشک خود در مورد مناسب ترین شیوه عمل برای نیازهای منحصر به فرد خود صحبت کنید.

داروهای ضدافسردگی

این داروها معمولاً اولین خط درمان هستند. Paxil (پاروکستین)، Zoloft (سرترالین)، Luvox (فلووکسامین) و Effexor XR (ونلافاکسین با انتشار طولانی مدت) برای درمان SAD تأیید شده است.

بنزودیازپین ها

داروهایی مانند کلونوپین (کلونازپام) ، والیوم (دیازپام) و زاناکس (آلپرازولام) می توانند بلافاصله برای کاهش علائم مرتبط با اختلال اضطراب اجتماعی از جمله لرزش شروع به کار کنند. با این حال، خطر وابستگی با طولانی شدن مدت مصرف این داروها افزایش می یابد.

مسدود کننده های بتا

با مسدود کردن اثر آدرنالین، می توانید از مسدود کننده های بتا مانند ایندرال (پروپرانولول) برای مقابله با موقعیتهای نادر اضطراب زا، مانند سخنرانی یا اجرا استفاده کنید. آن ها همچنین می توانند به برخی از افراد در کاهش لرزش کمک کنند

مقابله

لرزش عصبی در اختلال اضطراب اجتماعی

بسیاری از روش های مقابله ای وجود دارد که می توانید علائم مربوط به اختلال اضطراب اجتماعی، به ویژه لرزش و لرزش عصبی را کاهش دهید. این تکنیک ها ممکن است علاوه بر روان درمانی و یا دارو استفاده شوند.

به طور منظم ورزش کنید

فعالیت بدنی عبارت است از:

  • پیاده روی
  • دوندگی
  • ورزش استقامتی

مسکن طبیعی اضطراب یعنی ورزش باعث ترشح اندورفین و کاهش کورتیزول و در نتیجه کاهش هورمون استرس و افزایش خلق و خوی طبیعی می شود.

از برخی مواد خودداری کنید

مصرف بیش از حد موادی مانند الکل، کافئین و نیکوتین ممکن است علائم مرتبط با اضطراب اجتماعی، از جمله لرزش را تشدید کند.

تکنیک های آرامش لرزش عصبی در اختلال اضطراب اجتماعی

وقتی به طور مرتب تمرین می کنید، تکنیک های آرام سازی مانند مدیتیشن ذهن آگاهی، آرامش پیشرونده ماهیچه ها و تنفس عمیق ممکن است به شما کمک کند تا احساس محکم تری داشته باشید و علائم مربوط به اضطراب مانند لرزش را کاهش دهد.

تمرین یوگا برای لرزش عصبی در اختلال اضطراب اجتماعی

تحقیقات نشان می دهد که یوگا، به ویژه هاتا یوگا، در کاهش علائم مربوط به اضطراب در انواع اختلالات اضطرابی، از جمله اختلال اضطراب اجتماعی موثر است. اگر شما یا یکی از عزیزان خود به دلیل اختلال اضطراب اجتماعی با فعالیت های روزمره خود دست و پنجه نرم می کنید، برای کسب اطلاعات در مورد امکانات پشتیبانی و درمان در خانه خود با سایت های مختلف  مدیریت سوء مصرف مواد و خدمات بهداشت روانی (SAMHSA) یا شماره های مختلف بخش های مشاوره و راهنمایی  تماس بگیرید.

لرزش عصبی در اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است احساس ناامیدی و خجالت کند.

لرزش یا لرزش دست ها یا پاهایتان در شرایط اجتماعی یا هنگامی که به تعامل اجتماعی آینده فکر می کنید ممکن است احساس ناامیدی و خجالت کند. پیش بینی یا نگرانی در مورد لرزش می تواند منجر به لرزش بیشتر شود، که می تواند شما را از کنترل خارج کرده و احساس ناراحتی کنید.

 

منابع
verywellmind.com

2 دیدگاه

  1. سلام امیدوارم که جوابمو بدین من حالم خیلی بده امکان مشاوره حضوری رو ندارم من خیلی زود رنجم خیلی افکار منفی سراغم میاد و خیلی برای هرچیزی احساس گناه میکنم و تنهاییمو ترجیح میدم بیشتر از همه زودرنجیم اذیتم میکنه لطفا کمکم کنید

    1. سلام این علائم شبیه تب در بیماری های جسمی می باشد یعی این علائم در تعدادی از بیماری های اعصاب و روان دیده می شود. اگر امکان ویزیت حضوری ندارید می توانید با مشاوره های تلفنی و یا آنلاین با روانشناس و یا روانپزشک کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا