درمان رفتاری شناختی چیست؟

بیشتر افراد در دنیا هستند که در یک سن خاص دچار اختلال رفتاری و شناختی در خودشان می شوند. همانطور که جسم انسان ممکن است گاهی دچار آسیب شود، روح انسان نیز ممکن است دچار اختلالاتی شود. راه های درمانی مختلفی برای اختلال رفتاری شناختی وجود دارد که توسط روان شناسان و پزشکان در تمام دنیا در حال بررسی است. تعریف و توضیح درمان رفتاری شناختی موضوعی است که امروز قصد داریم در ارتباط با آن با شما صحبت کنیم.  ما به این سوال پاسخ می دهیم که درمان رفتاری شناختی چیست؟ .

درمان رفتاری شناختی چیست؟

درمان رفتاری شناختی چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

رفتار درمانی شناختی (CBT) نوعی درمان روان درمانی است که به افراد کمک می کند یاد بگیرند چگونه الگو های فکری مخرب یا ناراحت کننده را که تأثیر منفی بر رفتار و احساسات دارند شناسایی و تغییر دهند. رفتار درمانی شناختی بر تغییر افکار منفی خودکار متمرکز است که می تواند به ایجاد مشکلات عاطفی، افسردگی و اضطراب منجر شود. این افکار منفی خود به خود تأثیر مخربی بر روحیه دارند. از طریق CBT ، این افکار شناسایی، به چالش کشیده می شوند و افکار واقع گرایانه تری جایگزین می شوند.

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی درمان روان شناختی است که اثبات شده است برای طیف وسیعی از مشکلات از جمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، مشکلات مصرف الکل و مواد مخدر، مشکلات زناشویی، اختلالات خوردن و بیماری های روانی شدید موثر است. مطالعات تحقیقاتی متعدد نشان می دهد که CBT منجر به بهبود قابل توجهی در عملکرد و کیفیت زندگی می شود. تأکید بر این نکته مهم است که پیشرفت در CBT هم بر اساس تحقیقات و هم رویه بالینی صورت گرفته است. در واقع، CBT روشی است كه شواهد علمی زیادی در مورد آن وجود دارد كه نشان می دهد روش های توسعه یافته در حقیقت تغییر می كنند. به این ترتیب ، CBT با بسیاری از اشکال دیگر درمان روانشناختی متفاوت است.

CBT چیزی بیش از شناسایی الگوهای فکری است. این کار با استفاده از طیف گسترده ای از استراتژی ها برای کمک به مردم در غلبه بر این افکار متمرکز شده است. چنین استراتژی هایی ممکن است شامل ژورنالیسم، نقش آفرینی، تکنیک های آرام سازی و حواس او را پرت کند.

انواع درمان شناختی رفتاری

CBT شامل طیف وسیعی از تکنیک ها و رویکرد ها است که به افکار، عواطف و رفتار ها می پردازد. این موارد می تواند از روان درمانی های ساختاری گرفته تا مواد خودیاری متغیر باشد. تعدادی از انواع خاص رویکرد های درمانی وجود دارد که شامل CBT است:

شناخت درمانی مراکز شناسایی و تغییر الگو های تفکر نادرست یا تحریف شده، پاسخ های عاطفی و رفتار ها را تشکیل می دهد . رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) ضمن ترکیب استراتژی هایی مانند تنظیم عاطفی و ذهن آگاهی ، به افکار و رفتار ها می پردازد. درمان چندوجهی نشان می دهد که مسائل روان شناختی باید با پرداختن به هفت روش مختلف اما بهم پیوسته، یعنی رفتار، تأثیر، احساس ، تصویر، شناخت ، عوامل بین فردی و ملاحظات دارویی یا بیولوژیکی ، درمان شود. رفتار درمانی عاطفی منطقی (REBT) شامل شناسایی باور های غیر منطقی، به چالش کشیدن فعال این باور ها و سرانجام یادگیری شناخت و تغییر این الگو های فکری است. در حالی که هر نوع رفتار درمانی شناختی رویکرد متفاوتی را در پیش می گیرد، اما همه آن ها برای رفع الگو های فکری اساسی که به پریشانی روانشناختی کمک می کنند ، کار می کنند.

چگونگی استفاده از درمان شناختی رفتاری

درمان رفتاری شناختی چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

از درمان شناختی-رفتاری می توان به عنوان یک درمان کوتاه مدت با محوریت کمک به افراد دارای یک مشکل بسیار خاص و آموزش به آن ها برای تمرکز بر افکار و عقاید موجود استفاده کرد. از CBT برای درمان طیف وسیعی از شرایط از جمله موارد زیر استفاده می شود:

  • اعتیاد
  • مسائل خشم
  • اضطراب
  • اختلال دوقطبی
  • افسردگی
  • اختلالات اشتها
  • موارد وحشت زدگی
  • اختلالات شخصیتی
  • فوبیا
  • مشکلات استرس

رفتار درمانی شناختی بسیار هدف گرا و متمرکز است و درمانگر نقش بسیار فعالی را بر عهده دارد. افراد با درمانگر خود در جهت اهداف متقابل همکاری می کنند. روند کار با جزئیات توضیح داده می شود و اغلب افراد به آن ها تکالیف می دهند تا بین جلسات آن را انجام دهند.

مفهوم اساسی در درمان رفتاری شناختی

درمان رفتاری شناختی چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

مفهوم اساسی در پشت CBT این است که افکار و احساسات نقشی اساسی در رفتار دارند. به عنوان مثال، شخصی که وقت زیادی را صرف تفکر در مورد سقوط هواپیما، تصادفات باند و سایر بلایای هوایی می کند، ممکن است از سفر هوایی جلوگیری کند. هدف از رفتار درمانی شناختی این است که به مردم بیاموزند گرچه نمی توانند همه جنبه های جهان اطراف خود را کنترل کنند، اما می توانند نحوه تفسیر و برخورد با چیز های محیط خود را کنترل کنند. رفتار درمانی شناختی در سال های اخیر هم به طور فزاینده ای مورد توجه هم مصرف کنندگان بهداشت روان و هم متخصصان درمان قرار گرفته است. برخی از دلایل این موارد عبارتند از:

  • با آگاهی از افکار منفی و غالباً غیرواقعی که احساسات و خلق و خوی آن ها را کاهش می دهد، افراد می توانند الگوی تفکر سالم تری را شروع کنند. CBT  می تواند یک گزینه درمانی کوتاه مدت موثر باشد. این می تواند به افراد مبتلا به انواع خاصی از پریشانی عاطفی که نیازی به داروی روانگردان ندارند کمک کند.
  • درمان رفتاری شناختی از نظر تجربی پشتیبانی می شود و نشان داده شده است که به طور موثر به بیماران در غلبه بر طیف گسترده ای از رفتار های ناسازگار کمک می کند.
  • این روش اغلب از برخی از انواع دیگر درمانی مقرون به صرفه است. یکی از بزرگترین مزایای درمان شناختی رفتاری این است که به مشتریان کمک می کند مهارت های مقابله ای را توسعه دهند که هم در آینده و هم در آینده مفید باشد.

استراتژی های درمان رفتاری شناختی

مردم اغلب افکار یا احساساتی را تجربه می کنند که باور های ناقص را تقویت یا ترکیب می کند. چنین اعتقاداتی می تواند منجر به رفتار های مشکل آفرین شود که می تواند زمینه های مختلف زندگی را تحت تأثیر قرار دهد. این زمینه ها شامل مواردی از جمله خانواده ، روابط عاشقانه ، کار و دانشگاه است.

افکار منفی را شناسایی کنید.

بسیار مهم است که یاد بگیرید چگونه افکار، احساسات و موقعیت ها می توانند در بروز رفتارهای ناسازگار نقش داشته باشند.

مهارت های جدید را تمرین کنید.

مهم این است که تمرین مهارت های جدیدی را شروع کنید که می توان در موقعیت های واقعی از آن ها استفاده کرد. فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد، شروع به تمرین مهارت های جدید می کند . مراجع مهارت های کنار آمدن و تمرین روش های اجتناب یا مقابله با موقعیت های اجتماعی یاد می گیرد که می تواند باعث عود شود.

تعیین اهداف

تعیین هدف می تواند گامی مهم در بهبودی از بیماری روانی و کمک به شما در ایجاد تغییراتی برای بهبود سلامتی و زندگی باشد. در طول CBT، یک درمانگر می تواند به شما در مهارت های تعیین هدف کمک کند و به شما یاد می دهد چگونه هدف خود را شناسایی کنید، بین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تمایز ایجاد کنید، اهداف SMART (خاص ، قابل اندازه گیری ، قابل دستیابی ، مرتبط ، مبتنی بر زمان) را تعیین کنید و روی روند کار به اندازه نتیجه نهایی تمرکز کنید.

حل مشکل

یادگیری مهارت حل مسئله می تواند به شما در شناسایی و حل مشکلاتی که از عوامل استرس زای زندگی، بزرگ و کوچک ناشی می شوند، کمک کرده و تأثیر منفی بیماری روانی و جسمی را کاهش دهد. حل مسئله در CBT اغلب شامل پنج مرحله است: شناسایی مسئله، تولید لیستی از راه حل های ممکن، ارزیابی نقاط قوت و ضعف در هر راه حل ممکن ، انتخاب راه حل برای پیاده سازی و اجرای آن راه حل های موجود.

خود مانیتور

فرد با نظارت بر خود که بخش مهمی از رفتار درمانی است که شامل ردیابی رفتار ها، علائم یا تجربیات در طول زمان و به اشتراک گذاشتن آن ها با درمانگر یا مشاور است. نظارت بر خود می تواند به شما در ارائه اطلاعات مورد نیاز برای ارائه بهترین درمان به درمانگر کمک کند. به عنوان مثال، برای اختلالات خوردن، نظارت بر خود ممکن است شامل رعایت عادات غذایی و همچنین هرگونه افکار یا احساسی باشد که همراه با مصرف آن وعده غذایی یا میان وعده در شما وجود داشته باشد.

به تدریج پیشرفت کنید.

درمان رفتاری شناختی چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

در بیشتر موارد، CBT یک فرایند تدریجی است که به فرد کمک می کند گام های افزایشی در جهت تغییر رفتار بردارد. به عنوان مثال، کسی که دارای اضطراب اجتماعی است ممکن است با ساده تصور کردن موقعیت های اجتماعی تحریک کننده اضطراب شروع کند. بعد، آنها ممکن است تمرین مکالمه با دوستان، خانواده و آشنایان را شروع کنند. با این حال چالشی وجود دارد که ممکن است افراد در طی دوره درمان شناختی رفتاری با آن روبرو شوند.

تغییر می تواند دشوار باشد.

در ابتدا، برخی از بیماران پیشنهاد می كنند كه اگرچه آنها تشخیص می دهند كه برخی از افكار منطقی یا سالم نیستند ، اما آگاهی از این افكار، تغییر آنها را آسان نمی كند.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا