راهکارهای غلبه بر ترس از تغییر

آیا می خواهید بر ترس خود از تغییر غلبه کنید؟ ما به طور طبیعی از تغییر می ترسیم و روال هایمان احساس امنیت و آرامش می کنیم. با این حال، روابط، شغل، خلق و خوی و وضعیت مالی شما به طور دوره ای در طول زندگی تغییر می کند. این تغییرات می تواند استرس زا باشد، حتی اگر نتیجه مزایای زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، ارتقاء شغلی ممکن است به معنای دستمزد بالاتر باشد، اما ممکن است هنوز احساس نکنید که قادر به انجام برخی از مسئولیت های جدید خود نیستید. در ادامه این مقاله از وب سایت همکده به بررسی راهکارهای غلبه بر ترس از تغییر می پردازیم. برای بهبود شرایط ترس و اضطراب می توانید به اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

راهکارهای غلبه بر ترس از تغییر

از تجربه، از قبل می دانید که در نهایت به همه این تغییرات عادت خواهید کرد. در ابتدا ممکن است در مورد چگونگی سازگاری با شرایط جدید خود نگران باشید، اما دیر یا زود این شرایط به وضعیت جدید تبدیل می شود. با توصیه های زیر، می توانید بر ترس خود از تغییر پیروز شوید و چالش های جدید را با اطمینان بیشتری بپذیرید و در عین حال استرس بسیار کمتری را در این فرآیند تحمل کنید.

به بهترین ها امیدوار باشید و برای بدترین ها آماده شوید

داشتن ذهنیت مثبت عالی است. وقتی ذهن شما به روی تجربیات مثبت بازتر است، احتمال بیشتری وجود دارد که وارد واقعیت شما شوند. در مقایسه با نگرانی بدبینانه در مورد هر پیامد منفی احتمالی، راه بسیار بهتری برای زندگی کردن است. با این حال، افراد کاملاً خوش بین ممکن است زمانی که تغییر زندگی به نفع آنها نباشد، ویران شوند. با آماده شدن برای بدترین نتایج ممکن، می توانید خود را برای پذیرش هر احتمالی آموزش دهید.

تصور کنید در یک مصاحبه شغلی شرکت می کنید و به نظر می رسد که خوب پیش می رود. شما آنقدر مطمئن هستید که شغلی را بدست آورده اید که دیگر برای آن درخواست نمی دهید. اما هفته ها بدون اینکه کارفرما به شما این موقعیت را پیشنهاد دهد می گذرد. شما با قبول نکردن این احتمال که ممکن است شما را استخدام نکنند، زمان را تلف کرده اید و استرس بیشتری به خود وارد کرده اید. به میزان بدبینی خود در مورد رویدادهای آینده توجه کنید. نگرانی شما را وادار می کند تا برای از دست دادن شغل، هزینه های غیرقابل پیش بینی پزشکی یا سایر موارد اجتناب ناپذیر آماده شوید. با این حال، نگرانی بیش از حد باعث اضطراب غیر ضروری در مورد رویدادهایی می شود که حتی وجود ندارند.

راهکارهای غلبه بر ترس از تغییر با امیدواری به بهترین ها

از خود بپرسید: «آیا نگران چیزهایی هستم که هرگز اتفاق نمی‌افتند؟» اگر پاسخ مثبت است، شاید این نگرانی بیش فعال به شما کمک کرده است که از برخی موقعیت های ناراحت کننده اجتناب کنید. با این حال، از فرصت های رشد نیز اجتناب می کنید. با خودتان صادق باشید و متوجه خواهید شد که چه زمانی این حقیقت دارد. رویدادهای مثبت و منفی آینده هر دو باعث اضطراب شدید مردم می شوند، اما مهم نیست که در چه شرایطی هستید، می توانید برای آن آماده شوید. ممکن است نتوانید فوراً راه حلی پیدا کنید. اما می توانید از نظر احساسی آماده شوید. شما می توانید پذیرش احتمال تغییر وضعیت شما را تمرین کنید.

هر احتمالی را در نظر بگیرید. تصور کنید که نتایج را بدون توجه به هر چیزی بپذیرید و مدیریت کنید. این به شما کمک می کند تا بدون توجه به اینکه چه اتفاقی بیفتد آرام شوید و استرس را کاهش دهید.

به تغییرات آتی توجه کنید

یکی از راهکارهای غلبه بر ترس از تغییر دقت به آینده است. اگر بسیار بدبین هستید، برای سلامتی شما بسیار خوب خواهد بود که بر روی همه چیزهای مثبتی که در حال حاضر در زندگی شما وجود دارد، تمرکز کنید و از آن سپاسگزار باشید. با این حال، برخی از افراد آنقدر بر روی آنچه در زندگیشان خوب پیش می‌رود تمرکز می‌کنند، که ممکن است نشانه‌هایی از چالش‌های آینده را نادیده بگیرند.

از یک طرف، این مساوی است با استرس کمتر. به جای نگرانی در مورد رویدادهای آینده که ممکن است اتفاق بیفتند یا ممکن است رخ ندهند، تمایل بیشتری به لذت بردن از لحظه دارند. مشکل این است که اگر شرایط به طور ناگهانی تغییر کند، ممکن است خلق و خوی خوب آنها نیز تغییر کند. وقتی در برنامه های روزمره خود گیر می کنیم، نادیده گرفتن نشانه های تغییرات آتی می تواند وسوسه انگیز باشد. اما این فقط زمانی شما را ناآماده تر می کند که تغییر واقعاً اتفاق بیفتد. به همین دلیل مهم است که به طور ذهنی واکنش های خود را نسبت به چنین تغییری تکرار کنید. شما نه تنها می دانید چه کاری باید انجام دهید، بلکه تغییر واقعی آنقدرها هم ترسناک نخواهد بود.

از خود بپرسید، «اگر ___ اتفاق بیفتد چه؟ چه کار خواهم کرد؟” این تمرین به شما کمک می کند تا از نظر احساسی و ذهنی برای رویدادهای آینده آماده شوید. همچنین پذیرفتن اتفاقاتی که در تمرین ذهنی خود تجربه می کنید را تمرین کنید. هنگامی که تغییر یا چالش در آینده رخ می دهد، برای انجام اقدامات مناسب آماده خواهید شد. همچنین استرس کمتری از آن خواهید داشت زیرا قبلاً به جای مقاومت در برابر تغییر، پذیرفتن تغییر را تمرین کرده اید.

یکی از راهکارهای غلبه بر ترس از تغییر تقسیم چالش به قطعات کوچکتر

سخت است که به تمام جزئیات تغییرات عمده فکر کنید. در عوض، تغییر را به قطعات کوچکتر و قابل کنترل تقسیم کنید. به جای تلاش برای تطبیق همزمان با همه چیز، می توانید زمان خود را برای مدیریت هر جنبه از تغییر صرف کنید. Chunking راهی برای قالب بندی مجدد پروژه ها یا چالش های بزرگ است تا خود را متقاعد کنید که آنها در واقع کوچکتر و قابل مدیریت هستند. یک پروژه بزرگ ممکن است غیرممکن به نظر برسد. ممکن است از این مقیاس آنقدر استرس داشته باشید که حتی از شروع کردن خودداری کنید.

با این حال، اگر بتوانید خود را متقاعد کنید که بر روی یک بخش کوچک از چالش تمرکز کنید و بقیه را فراموش کنید، آن‌گاه قسمتی که برای کار بر روی آن انتخاب کرده‌اید باید راحت‌تر باشد. مثلا تصور کنید می خواهید کتابی بنویسید. اگر روی نوشتن یک کتاب کامل تمرکز کنید، ممکن است احساس کنید کار زیادی است. اما اگر امروز روی نوشتن یک فصل یا حتی فقط یک صفحه تمرکز کنید، به احتمال زیاد این باور را خواهید داشت که می توانید کار کوچکتر را انجام دهید. همین امر در مورد بسیاری از تغییرات زندگی صادق است. به جای تلاش برای حل تک تک مشکلات از ابتدا، یک کار کوچکتر را انتخاب کنید که فکر می کنید می توانید از عهده آن برآیید. هنگامی که آن کار را به پایان رساندید، حس موفقیت باید به شما کمک کند تا چالش بعدی را حل کنید.

از پشیمانی دور شوید

یکی از راهکارهای غلبه بر ترس از تغییر دوری از پشیمانی است. تجارب تغییر دهنده زندگی می تواند با خاطرات دردناکی همراه باشد. گاهی اوقات، هیچ انتخاب خوبی وجود ندارد. به ناچار ممکن است در این فکر باشید که اگر انتخاب های متفاوتی می کردید چه اتفاقی می افتاد/می توانست بیفتد. این در نهایت اتلاف انرژی ذهنی است. اگر از تغییر زندگی خود پشیمان هستید، فقط می تواند ذهن شما را در گذشته نگه دارد. در عوض، ذهن خود را به روی فرصت های جدید باز کنید. روی آینده و تغییراتی که می تواند زندگی شما را بهبود بخشد تمرکز کنید.

به عنوان راهکارهای غلبه بر ترس از تغییر، تغییر را در آغوش بگیرید

یک تکه کاغذ بردارید و 10 تغییری که زندگی شما را بهبود بخشیده است را یادداشت کنید. در صورت نیاز وقت بگذارید. اینها می تواند مواردی مانند فارغ التحصیلی از مدرسه، شروع یک شغل جدید، پایان دادن به یک رابطه بد یا حتی خرید یک کامپیوتر جدید باشد. آیا از این تغییرات عصبی بودید؟ ترسیدید؟ چه تعداد از این تغییرات بسیار مثبت تر از آنچه انتظار داشتید ظاهر شد؟

این تمرین می تواند به شما کمک کند تا از ظرفیت خود برای تغییر پایدار قدردانی کنید. احتمالاً برخی از تجربیات بسیار نامطلوب در لیست شما وجود دارد. درک کنید که چگونه این تجربیات به رشد شما کمک کرده است. این به شما کمک می کند تا با اعتماد به نفس بیشتری با چالش های آینده روبرو شوید. هر بار که تغییری شما را به چالش می‌کشد، به شما فرصتی می‌دهد تا از پتانسیل خود بهره ببرید. نیازی به ترس از تغییر نیست. چیزی که واقعاً باید از آن ترسید حفظ همان روال و سطح هوشیاری برای همیشه است. این فقط رکود است، نه رشد. در عوض، با پذیرش تغییر، خود را به روی احتمالات جدید باز می کنید.

آیا این مدیتیشن هدایت‌شده می‌تواند به شما کمک کند ترس از تغییر را متوقف کنید؟ ما اینطور فکر می کنیم. در عین حال می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. این مرکز ارائ ه دهنده خدمات حضوری و در عین حال مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

 

 

 

منابع
aconsciousrethink

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا