سه چالش برای والدین فرزندان اوتیسم

بررسی تفاوت‌های بین مبارزات قابل کنترل و اجتناب آشکار در خانواده های مختلف با فرزندان خاص بسیار مهم است. در سنین مختلف با شرایط پیچیده اوتیسم گزارش می شود. وقتی آنها به بزرگسالی می رسند، والدینشان برای کمک به آنها برای مقابله با مشکل تلاش می کنند. کودکان بزرگسال مبتلا به ASD برای شروع و تکمیل کارها در حالی که از لحاظ درونی دچار مشکل هستند، تلاش می کنند، اما اغلب به آنها توجه نمی شود. صبر و درک در مقابل توانمندسازی انعکاسی، راه درازی را برای والدین پیش رو می گذارد تا به کودکان بزرگسال مبتلا به اوتیسم کمک کنند. در این مقاله از وب سایت همکده نیز ما به بررسی سه چالش برای والدین فرزندان اوتیسم می پردازیم.

اگر شما در زمینه اوتیسم فرزندان مشکل دارید، می توانید با مشاوران و متخصصان ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

نگاهی به بچه های دارای اوتیسم و زندگی آن ها

کامرون بیست و هشت ساله مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا است. او نتوانست در مراحل مختلف درسی خود موفقیت مهمی را کسب کند. حتی پس از تلاش شش ماهه نتیجه مثبتی را ندید. او در افسردگی و اضطراب ناشی از آن احساس گمراهی و تنهایی می کند. کامرون پدر و مادر خود را سرزنش می کند. ناراحتی های خود را بر سر آن ها قرار می دهد. زیرا در اعماق وجودش می داند که لیست کوتاهی از افرادی وجود دارد که هر چه باشد او را دوست خواهند داشت. پدر و مادر در راس این افراد هستند. سه چالش برای فرزندان کودکان اوتیسم در روبروی آنها قرار دارد.

والدین اغلب با مربی های اوتیسم در زمینه های مختلف مشورت می کنند. این کار باعث می شود تا بتوانند خواسته های فرزندان مبتلا به طیف اوتیسم را بهتر مدیریت کنند. شاید شما هم داستان های زیادی در ارتباط با درد های عاطفی عظیمی که افراد مبتلا به اوتیسم با آن روبرو هستند شنیده باشید. خانواده های آن ها هم با چالش های زیادی روبرو می شوند. اما باید بدانید که کودکان بالغ مبتلا به ASD وجود دارند که می توانند زندگی سازنده و رضایت بخشی داشته باشند. با این حال، اغلب، چالش‌های مربوط به تفکر و احساس به روش‌هایی که معمولاً با نحوه تجربه اکثر مردم از دنیای اطراف (و درون) خود همخوانی ندارد. زیرا در دنیای درونی بسیار متفاوتی زندگی می‌کنند. این موارد می تواند برای آن ها بسیار طاقت فرسا و استرس زا باشد.

اوتیسم در کودکان بزرگسال یک مشکل رو به رشد است

افراد به طور فزاینده ای مبتلا به ASD تشخیص داده می شوند. بر اساس گزارش های مختلف، تعدادی از کودکان در اختلال طیف اوتیسم شناسایی می شوند. چالش های اوتیسم واقعاً در یک طیف قرار می گیرند. این بدان معنی است که انواع علائم، ترکیبی از آنها، و شدت آنها به طور گسترده ای بین افرادی که با آنها تشخیص داده شده است، متفاوت است. در مبارزات افراد بزرگسال مبتلا به ASD تنوع زیادی وجود دارد. اما برخی از این مبارزات و تلاش ها رایج تر هستند. سه چالش برای والدین فرزندان اوتیسم را هم در ادامه بیان می کنیم. بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5)، همراه با مشاهدات بالینی مشاوران و متخصصان، علائم اصلی اختلال طیف اوتیسم (ASD) رایج در افراد عبارتند از:

  • درک اینکه دیگران چه فکر یا احساسی دارند سخت است.
  • به شدت در مورد موقعیت های اجتماعی مضطرب می شوند.
  • وسواس داشتن نسبت به موضوعی و صحبت با وسواس در مورد آن.
  • پیدا کردن دشواری دوستیابی یا ترجیح دادن به تنهایی.
  • اینرسی اوتیسم، که این تصور است که وقتی افراد مبتلا به ASD انجام یک کار را متوقف می کنند، برای از سرگیری آن کار مشکلی دارند. علاوه بر این، هنگامی که آنها کار بر روی یک کار یا پروژه را شروع کردند، متوقف کردن آن واقعاً دشوار است.
  • به نظر صریح، بی ادب، یا بی علاقه به دیگران هستند.
  • گفتن احساسات برایشان سخت است.
  • عدم درک “قوانین” اجتماعی، مانند صحبت نکردن در مورد مردم.
  • اجتناب از تماس چشمی

همه این علائم فوق را می توان در سه چالش اصلی برای افرادی که در طیف اوتیسم قرار دارند، ترکیب کرد.

سه چالش برای والدین فرزندان اوتیسم

در ادامه به بررسی چالش های اساسی برای فرزندان اوتیسم می پردازیم.

از دست دادن چالش های ASD

سه چالش برای والدین فرزندان اوتیسم

بسیاری از افرادی که دارای مشکلات اوتیسم هستند، نشانه های قوی ASD را نشان می دهند. با این حال آنها (و والدین تحت محاصره‌شان) تمایل دارند که این موضوع را در هسته چالش‌های مرتبط با آن نادیده بگیرند. این می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد:

  • بچه ها دارای تخصص هایی مانند ناتوانی عصبی رشدی هستند. در مقابل افرادی دارای اوتیسم در سنین بالاتر معمولا خدمات حمایتی زیادی را دریافت نمی کنند. این بدان معناست که خدمات مربوط به اوتیسم بزرگسالان کم است.والدین و کودکان بزرگسال احساس می کنند که از بی شمار استرس ها و چالش های مرتبط فرسوده و اذیت شده اند.
  • کودک بالغ ASD خود را انکار می کند یا نادیده می گیرند.
  • اغلب موقعیت هایی دیده شده است که در آن ASD در طول مدت در مسیر پیشرفت فردی ارائه می شود.

این گزینه یکی از اصلی ترین چالش هایی است که ممکن است خانواده های دارای فرزندان اوتیسم با آن ها مواجه می شوند. در عین حال باید با قدرت در این زمینه پیش رفت.

برقراری ارتباط در مورد وظایف ضروری و انجام آنها

یکی از سه چالش برای والدین فرزندان اوتیسم که با آن مواجه می شوند، برقراری ارتباط است. عموما افرادی که دارای مشکلات اختلالات طیف اوتیسم هستند، در زمینه ارتباط با مشکل مواجه می شوند. پیمایش در خواسته‌های دنیای عصبی بزرگسالان می‌تواند برای بسیاری از کودکان بزرگسال و برای والدین آن ها به عنوان سیستم های پیام رسانی دلهره آور ی شوند. آنها برای دستیابی به اهدافی که به آنها کمک می کند مستقل تر شوند، مشکل دارند.

  • آمار ها نشان می دهد فرزندانی که مبتلا به اوتیسم شده اند برای فارغ التحصیلی در امور درسی، روز به روز تعداد بیشتری را به خود اختصاص می دهند. گرچه چالش های پیش روی آن ها سخت و پیچیده است اما می تواند در این مسیر با کمک متخصصان به خوبی پیش برود.
  • به گفته سازمان های فعال در این زمینه اختلالات طیف اوتیسم می تواند بر توانایی فرد برای تمرکز و حفظ شغل تاثیر بگذارد. اوتیسم اغلب با ناتوانی در تمرکز بر هر چیزی خارج از علایق و فعالیت های فوری فرد اوتیستیک مشخص می شود.
  • مشاغلی که فرد را ملزم می کند همگام باشد یا برای مدت طولانی به یک وظیفه معین پایبند باشد، عموماً فراتر از توانایی فرد مبتلا به اوتیسم کلاسیک یا اختلالات طیف اوتیسم شدید است.
  • چالش‌های انگیزشی برای کودکان بزرگسال در طیف اوتیسم شدید است. همانطور که در بالا ذکر شد، اینرسی اوتیسم مانع از شروع کارها، از سرگیری آنها در صورت قطع شدن و تکمیل آنها می شود.
  • باید مشخص شود که می توان انتخاب کرد یا نه. لازم است در این زمینه آهسته قدم برداشت. شاید در برخی مواقع باید عقب نشینی کنید. تمام تلاش خود را بکنید تا به طور عینی از خود بپرسید که آیا فرزند بالغ شما نیاز دارد به تنهایی یا با حمایت شما از طریق یک مبارزه خاص کار کند.

چالش های تنظیم سه احساس بزرگ: اضطراب، غم و عصبانیت

سه چالش برای والدین فرزندان اوتیسم

یکی از سه چالش برای والدین فرزندان اوتیسم در زمینه احساسات می باشد. در این زمینه ممکن است با موارد زیر روبرو شوید:

  • برای یک فرد اوتیسمی ممکن است درک احساسات خود و سایر افراد، از جمله والدین ناامید، دشوار باشد.
  • احساسات دیگران با پیام های ظریفی که از طریق حالت چهره، تماس چشمی و زبان بدن ارسال می شود، تفسیر می شود. کودکان بزرگسال در این طیف ممکن است با ردیابی نکردن این احساسات در دیگران ناامید شوند.
  • از آنجا که احساسات اغلب توسط یک فرد اوتیستیک نادیده گرفته می شود یا به اشتباه تفسیر می شود، دیگران ممکن است به اشتباه آنها را بی ادبانه یا بی احساس تلقی کنند.

چگونه به فرزندان بزرگسالان مبتلا به طیف اوتیسم کمک کنیم؟

ما در بخش های قبلی این مقاله به برسی سه چالش برای والدین فرزندان اوتیسم پرداختیم. اما در این بخش می خواهیم بدانیم که چگونه به فرزندان دارای مشکلات اوتیسم کمک کنیم. با توجه به پیچیدگی چالش هایی که کودکان بزرگسال در این طیف با آن روبرو هستند، به وضوح راه حل سریعی وجود ندارد. با این حال، آنچه والدین حامی و نگران می توانند انجام دهند این است که:

  • از هدایایی که با تنوع عصبی کودک بزرگسالشان می آید استقبال کنید و با مبارزات او هماهنگ شوید تا حس ابراز ناخواسته سرزنش یا شرم را کاهش دهید.
  • هر کاری که می توانید انجام دهید تا در صورت لزوم به کودک بالغ خود در دریافت مشاوره و مراقبت های روانی کمک کنید.
  • نسبت به تفاوت‌های آنها صبور و همدل باشید – در این که ASD فرزندتان لزوماً یک چیز منفی است، تمرکز نکنید.
  • بزرگ‌ترین حمایت‌ها برای بزرگسالان مبتلا به ASD ناشی از درک مرزهای بین کارهایی است که می‌توانید به طور سالم انجام دهید و انجام ندهید تا به آن‌ها کمک کنید تا با عوامل استرس‌زا کنار بیایند، چه کاری باید انجام دهند تا برخی چالش‌ها را بپذیرند، و ادامه دادن به تشویق آنها برای بالا رفتن از ناامیدی‌ها.

برای رفع این مشکلات می توانید با متخصصان ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا