چگونه از تکنیک های انضباط مثبت استفاده کنیم؟

انضباط مثبت یکی از مواردی است که می تواند به کودکان و والدین آن ها کمک کند. روان شناسان این فرآیند را بسیار با اهمیت می دانند. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم روش های انضباطی که به تنبیه ختم می شوند بسیار خطرناک هستند. در واقع این روش ها باعث آسیب های روانی به کودکان می شوند. یکی از مواردی که در تربیت کودکان لازم است عدم تنبیه بدنی است.

گاهی وقت ها ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچ ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه از تکنیک های انضباط مثبت استفاده کنیم؟

رفتار ها در برابر انضباط مثبت

چگونه از تکنیک های انضباط مثبت استفاده کنیم؟

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه از تکنیک های انضباط مثبت استفاده کنیم؟ صحبت کنیم.

انضباط مثبت ممکن است گاهی شبیه یک نبرد سخت باشد.

انضباط مثبت ممکن است گاهی شبیه یک نبرد سخت باشد. از این گذشته، بی دلیل روان شناسان این فرآیند را دشوار نمی دانند. با وجود جثه کوچکشان، می توانند به طرز چشمگیری سرسخت و با اراده باشند. در حالی که آن ها هنوز برای عواقب جدی آماده نیستند، مهم است که شروع به استفاده از استراتژی های انضباطی کنید که به آن ها یاد می دهد رفتار خود را مدیریت کنند. زمان خوبی برای شروع آموزش به فرزندتان است که چگونه انتخاب های خوب انجام دهد.

رفتار معمولی و انضباط مثبت

اکثر کودکان 2 ساله بسته های کوچکی از انرژی هستند. آن‌ها از دویدن، پریدن و بازی دست نمی‌کشند تا زمانی که در شرف خستگی باشند. بنابراین مهم است که راه‌های سالمی برای انضباط مثبت پیدا کنید تا این تکان‌ها را از بین ببرد. کودکان نوپا می توانند به راحتی بیش از حد تحریک شوند و گاهی اوقات در بازیابی آرامش خود دچار مشکل می شوند. گاهی اوقات، استراحت سریع از یک محیط محرک می تواند به آن ها کمک کند تا آرام شوند. در مواقع دیگر، ممکن است مجبور شوید یک روز دیگر دوباره تلاش کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکان نوپا با تمام حواس خود – به خصوص حس لامسه – کاوش می کنند. اما مهارت های حرکتی در حال رشد آن ها، همراه با طبیعت تکانشی آن ها، می تواند باعث دست و پا چلفتی آن ها شود. بنابراین مهم است که به آن ها بیاموزیم که چگونه اشیا را به شیوه ای ایمن لمس کنند.

آن ها همچنین عاشق ابراز استقلال خود هستند. تعجب نکنید اگر کودک شما شروع به استفاده از توانایی های جدید گفتاری خود کند. یا مهارت های حرکتی آن ها برای فعالیت بیشتر از سی ما باشد. اگر چه کودکان نوپا می توانند کار زیادی داشته باشند، تماشای رشد و تکامل آن ها می تواند جذاب و سرگرم کننده باشد.

اصطلاح نظم و انضباط مثبت ممکن است کمی عجیب به نظر برسد.

اصطلاح نظم و انضباط مثبت ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. بالاخره آیا تنبیه واقعاً می تواند مثبت باشد؟ و آیا نظم و انضباط نباید برای عبرت دادن به فرزندتان به صورت تنبیه بدنی باشد؟ با این حال، قبل از هر نتیجه‌گیری سریع، به این فکر کنید که انضباط مثبت ممکن است راهی مؤثر برای آموزش درس‌های ارزشمند زندگی به فرزندانتان باشد. در حالی که هنوز شامل دادن پیامدهای منفی برای رفتار نادرست کودکان است، همچنین شامل اقداماتی برای جلوگیری از مشکلات رفتاری قبل از شروع آن ها است.

یک رابطه مثبت بسازید

چگونه از تکنیک های انضباط مثبت استفاده کنیم؟

انضباط مثبت از یک رویکرد مقتدرانه استفاده می کند که در آن احساسات کودک در نظر گرفته می شود. کودکان تشویق می شوند تا احساسات خود را به اشتراک بگذارند و همچنین اشتباهات، ایده ها و مشکلات خود را آشکارا مطرح کنند. سپس والدین در حل مسائل با کودک کار می کنند و در عین حال ارتباطات محترمانه را الگوبرداری می کنند.

برای ایجاد یک رابطه سالم، هر روز زمان با کیفیتی را با فرزندان خود بگذرانید. زمان با کیفیت می تواند شامل بازی کردن، صحبت کردن و لذت بردن از همراهی با یکدیگر باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همچنین زمانی را برای صحبت با کودک خود در مورد احساساتی که در طول روز تجربه کرده است اختصاص دهید. به عنوان مثال، از آن ها بپرسید که چه زمانی در طول روز غمگین تر بودند و چه زمانی بیشتر احساس شادی کردند.

سپس، همان را در مورد روز خود به اشتراک بگذارید. این فرصتی را برای یادگیری در مورد یکدیگر و ایجاد یک پایه قوی برای رابطه فراهم می کند و در عین حال در مورد احساسات نیز آموزش می دهد.

از تشویق آزادانه استفاده کنید

انضباط مثبت بر تشویق به جای تحسین تمرکز دارد. به جای تمجید از بچه ها برای کار خوب، روی تلاش های فرزندتان تمرکز کنید. حتی اگر نتیجه موفقیت آمیز نیست.

تشویق می تواند به بچه ها کمک کند تا پتانسیل کامل خود را بشناسند. همچنین به آن‌ها می‌آموزد که مستقل‌تر باشند. زیرا شروع می‌کنند تا ببینند خودشان قادر به انجام چه کاری هستند. به کودک خود کمک کنید تا احساس قدردانی و شناخته شدن کند. زیرا نظم و انضباط مثبت مبتنی بر این باور است که همه بچه ها باید احساس تعلق عمیق داشته باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مدل سازی نحوه رسیدگی به اشتباهات بخش مهمی از نظم و انضباط مثبت است. بنابراین، هنگامی که بهم می‌خورید، حتماً از فرزندتان عذرخواهی کنید. این امر به کودکان اهمیت مسئولیت پذیری رفتارهای خود را می آموزد و اهمیت یادگیری از اشتباهات را نشان می دهد.

مشکلات را با هم حل کنید

مراقبان تشویق می شوند که در صورت بروز مشکلات، جلساتی را برای حل مشکلات برگزار کنند. این به کودکان مهارت های لازم برای حل مسئله را می آموزد. و در عین حال فرصت هایی را برای آن ها فراهم می کند تا نظرات خود را به اشتراک بگذارند. احترام متقابل بخش مهمی از فرآیند انضباط مثبت است.

وقتی فرزند شما مشکلات رفتاری را نشان می دهد، کنار هم بنشینید و در مورد آن صحبت کنید. چیزی شبیه این بگویید: “تو این هفته دو شب کارهایت را انجام ندادی. چگونه بهت کمک کنم؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ممکن است متوجه شوید که فرزندتان در ایجاد راه حل ها برنامه ریزی کرده است. و هنگامی که او در این فرآیند سرمایه گذاری کند، انگیزه بیشتری برای انجام بهتر خواهد داشت.

تمرکز بر تدریس آن ها

آموزش گام مهمی در این فرآیند است. رهنمودهای واضحی را به فرزندتان بدهید و انتظارات خود را از قبل توضیح دهید. کارهای خانه را اختصاص دهید و زمان بگذارید تا به کودک خود آموزش دهید که چگونه فرش را جاروبرقی بکشد یا چگونه تختش را به درستی مرتب کند. این باعث از بین رفتن سوء تفاهم در مورد شغل می شود.

به جای تنبیه از انضباط مثبت استفاده کنید

چگونه از تکنیک های انضباط مثبت استفاده کنیم؟

انضباط مثبت بین انضباط و تنبیه تمایز قاطعی قائل می‌شود.  پیامدها به معنای تنبیه نیستند، بلکه باید درس‌هایی از زندگی بیاموزند که کودکان را برای تبدیل شدن به بزرگسالانی مسئول آماده کند. در انضباط مثبت، زمانی برای مجازات محسوب نمی شود. در عوض، باید به عنوان یک زمان صحبت کرپن مثبت نامیده شود و باید در یک منطقه دلپذیر و راحت انجام شود. این یعنی یک زمان صحبت مثبت طراحی شده است تا به کودکان بیاموزد زمانی که نیاز به خنک شدن دارند استراحت کنند تا در نهایت بتوانند بدون اینکه در نتیجه به آنجا اعزام شوند، استراحت کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از استراتژی های تقویت مثبتی که رفتار خوب را تشویق می کند استفاده کنید. برنامه‌های پاداش،  نمودار  و سیستم‌های مختلف  می‌توانند تا حد زیادی به جلوگیری از رفتار بد کمک کنند.

چه زمانی از انضباط مثبت استفاده کنیم؟

انضباط مثبت می تواند با بچه های پیش دبستانی تا نوجوانان به خوبی کار کند. بسیاری از مدارس، معلمان را تشویق می کنند تا از نظم و انضباط مثبت در کلاس درس با استفاده از همان اصول استفاده کنند.

انضباط مثبت احتمالاً برای هر مراقبی مؤثر است و می تواند به کودکان کمک کند که از اشتباهات خود درس بگیرند.

سخن آخر

چگونه از تکنیک های انضباط مثبت استفاده کنیم؟

انضباط مثبت بسیار می تواند برای آینده کودکان گزینه تربیتی مناسبی باشد. روانشناسان در دوران امروزی به شدت به خانواده ها این راه حل را خاطر نشان می کنند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا