رابطه آزاردهنده چیست؟ برای ترک یک رابطه آزاردهنده چه چیزهایی باید بدانیم؟ 

رابطه آزاردهنده برای هر فردی می‌تواند ایجاد شود و تاثیرات بدی بر او بگذارید. اکثرا ما حداقل یک بار رابطه ای را تجربه می کنیم. اما این که افراد در تمامی روابط خود موفق باشند امری نشدنی است. طبیعتاً هیچ انسانی نمی تواند همه افراد دنیا را کنار خود نگه دارد و با آن ها ارتباط برقرار کند

برای ترک رابطه و جدایی خصوصا هنگامی که آن رابطه به شما آسیب می زند می توانید از راه های مختلفی استفاده کنید. هر چند که اگر فردی با وابستگی زیاد باشد جدایی از هر نوع رابطه برای سخت خواهد شد. یکی از راه های ترم رابطه آزاردهنده ایجاد حس عزت نفس در خودمان است

این فرآیند موضوعی است که تعداد کمی از افراد جرات صحبت در مورد آن را دارند

شما احساس می کنید در دام افتادید. زیرا آن‌ها می دانند چگونه رفتار کنند و در دروغگویی یک فرد ماهر هستند

نکاتی برای ترک رابطه آزاردهنده

در این‌جا چند نکته وجود دارد که باید قبل از ترک یک رابطه بد در نظر بگیرید:

ترک رابطه اولین گام برای بهبودی از یک رابطه بد است.

این فرآیند یک مسیر طولانی و دشواری است که همه ما باید آن را طی کنیم. بهبودی به شجاعت و زمان نیاز دارد. به خصوص زمانی که همسر سابق شما به زودی شروع به گفتن هر نوع رفتار بدی از جانب شما در رابطه می کند. او به دستان و بقیه افراد می گوید که شما در رابطه فرد ضعیفی بودید. درد پایان دادن به رابطه آزاردهنده که برای مدتی داشتید طاقت فرسا است. زیرا زمان خود را سرمایه گذاری کردید و احساس می کنید اتلاف وقت داشتید.

اما اکنون می دانید چه چیزی را نباید تحمل کنید. یک رابطه قرار است ما را خوشحال کند نه ناراحت. ما باید از خود بپرسیم: آیا این همان چیزی است که من در کودکی در ذهن داشتم و فکر می کردم که همسر آینده من بهترین خواهد بود؟ تغییرات رفتاری و شخصیتی در خودمان برای ترک یک رابطه آزاردهنده، ضروری است.

ممکن است دچار PTSD شوید

این موضوع ممکن است قطعی نباشد، اما احتمال وقوع آن وجود دارد، پس آماده باشید. ما می‌توانیم تمام روز در مورد این موضوع صحبت کنیم، اما به طور خلاصه به چگونگی غلبه بر این اختلال می‌پردازیم. محققی به تام لوین به ما می گوید که برای غلبه بر PTSD چه اقداماتی باید انجام دهیم:

ترومای خود را مشخص کنید

به خودتان این جملات را بگوید: من تاریک ترین قسمت های گذشته ام را درون خودم نگه داشتم. اما هرچه بیشتر داستانم را در حال حاضر به اشتراک می‌گذارم، احساس اعتبار بیشتری می‌کنم

تشخیص PTSD و ترک رابطه آزاردهنده

PTSD و اضطراب حالت طبیعی انسان نیست. علت این امر زمانی است که اتفاق بدی برای شما افتاده است. حتی احتمال دارد اضطرابی که تجربه می کنید تأثیری ماندگار و مضر بگذارد. تنها راه برای شروع حرکت رو به جلو( برای احیای زندگی‌) این است که اجازه دهیم حقیقت به روش واقعی خودش وجود داشته باشد بدون اینکه خودمان را با دیگران مقایسه کنیم.

ترسیدن در برابر PTSD

 ترسیدن یک پاسخ طبیعی و سالم به خطر است. فرآیند ترس یک تخلیه آدرنالین است که بدن شما را برای مبارزه، فرار یا شوکه شدن آماده می کند. اگر برخی زمان ها می ترسید، احتمالا یک دلیل بسیار خوب و منطقی وجود دارد. ترس یعنی آموزش های رفتاری بهتر برای انجام زندگی مناسب. این نحوه پردازش دنیای اطرافتان است: خانواده، دوستان، شغل، سرگرمی ها و غیره.

نیاز به بخشش و ترک رابطه آزاردهنده

برای بخشش گفتن کلمات کافی نیست، حتی اگر رو در رو باشد. آن‌چه مهم است این است که ما واقعاً آن‌ها را ببخشیم و بهترین ها را برای زندگی آن‌ها می خواهیم. این‌گونه می توانیم بفهمیم که آن‌ها را هنوز دوست داریم و به گونه ای به این افراد فرصت می دهیم. وقتی بتوانیم این کار را انجام دهیم، قدرت آن‌ها بر ما و قدرت ترس شروع به کاهش می کند.

دوستان و خانواده ای که از آن‌ها انتظار یا نیاز به حمایت دارید، ممکن است قادر به ارائه آن نباشند.

مردم فقط از طریق تجربیات و دانش خود می توانند با شما ارتباط برقرار کنند. این دلیل اصلی وجود گروه های حمایتی در بخش های مختلف است. چگونه می توان انتظار داشت کسی که گذشته و حال خوشی دارد با شما همدردی کند؟ این زندگی شماست، هر کاری را که می خواهید یا نیاز دارید می توانید انجام دهید. در زندگی شما، نیازهای شما حرف اول را می زند.

برخی نمی خواهند حقایق زندگی شما را بشنوند یا باور کنند.

شاید برای خیلی از ما این عدم باور توسط دیگران اتفاق بیفتد اما جرات بیان آن را نداشته باشیم. این احتمال وجود دارد که بعد از ترک رابطه آزاردهنده شریک زن کی شما شروع به بدگویی درباره اخلاقیات شما کند. هر چه که باشد، مردم تمایل دارند ذاتاً از منفی گرایی دوری کنند. فیلم فارست گامپ (Forrest Gump) توسط شخصیت اصلی که داستان خودش را تعریف می کند، به شهرت رسیده است.

حس قربانی شدن توسط دیگران در رابطه آزاردهنده

این افراد ممکن است ناخواسته یا عمدا آسیب های قدیمی را دوباره بازگو کنند. شما باید بتوانید با نحوه درک دیگران از مجادلات خود کنار بیایید.

به یاد داشته باشید که مراقب وکیل طلاق همسر سابق خود باشید. زیرا آن‌ها می توانند از وکیل خود برای آزار بیشتر شما به روش قانونی استفاده کنند

رابطه آزاردهنده چیست؟

رابطه آزاردهنده اصطلاحی است که هر رابطه‌ای را توصیف می‌کند که در آن یک نفر به شیوه‌ای منفی  دیگری را کنترل می‌کند. آزار می تواند فیزیکی باشد، اما همچنین می تواند احساسی، کلامی، مالی یا هر نوع رفتار دیگری باشد که یک فرد را تحت کنترل دیگری نگه می دارد.

در حالی که بسیاری از جنبه های مشترک روابط آزاردهنده وجود دارد، هر رابطه فردی کمی متفاوت به نظر می رسد. علاوه بر این، اغلب برای افرادی که در روابط توهین آمیز هستند درک اینکه در یک رابطه هستند دشوار است. یکی از رایج‌ترین جنبه‌های یک رابطه آزاردهنده این است که فرد آزاردهنده اصرار می‌کند که کاری که انجام می‌دهد طبیعی است و مضر نیست، و درک موقعیت خود را برای فرد قربانی دشوار می‌کند.

آیا همه افراد می توانند در برابر رابطه آزاردهنده مصون باشند؟

هیچ فردی وجود ندارد که در برابر سوء استفاده مصون باشد یا نتواند تبدیل به یک قربانی شود. افراد با هر قومیت، سن، جنسیت یا گرایش جنسی می توانند قربانی آزار و اذیت شوند. سوء استفاده همیشه بر عهده فرد سوء استفاده کننده است.

افرادی که قربانی رابطه آزاردهنده هستند اغلب در نتیجه سوء استفاده با مشکلات متعددی زندگی می کنند، از جمله:

  • احساس انزوا
  • خجالت
  • افسردگی
  • اضطراب
  • احساسات خودکشی
  • اعتیادها
  • صدمات
  • مشکلات مالی

برخی از تعارض ها در هر رابطه ای طبیعی است. روابط سالم شامل دو نفر می شود که هر دو آزادند با هم مخالفت کنند، بحث کنند و نظرات خود را داشته باشند. روابط توهین آمیز شامل کنترل افکار، احساسات یا اعمال طرف مقابل است. شناخت نشانه ها می تواند به شما کمک کند تا از یک رابطه توهین آمیز اجتناب کنید یا از آن فرار کنید.

نشانه های یک رابطه آزاردهنده

در حالی که هر رابطه توهین‌آمیز شامل روش‌های مختلف کنترل است، موضوعات اساسی یکسان است. یک رابطه توهین آمیز شامل استفاده یکی از طرفین از قدرت خود بر طرف دیگر می شود تا از انجام هر کاری به جز آن‌چه فرد آزارگر می خواهد جلوگیری کند. در این‌جا برخی از علائمی که باید مراقب آن‌ها بود وجود دارد:

نظارت بر ارتباطات

افرادی که سوء استفاده می کنند ممکن است سعی کنند بر ارتباطات شما با افراد دیگر نظارت کنند. آن‌ها ممکن است از شما بخواهند که ایمیل های شما را بخوانند، بدون اجازه وارد دستگاه شما شوند. یا حتی نرم افزار ردیابی را نصب کنند تا از زندگی اجتماعی شما مطلع شوند. آن‌ها بعداً از این موضوع علیه شما استفاده خواهند کرد.

انزوا در رابطه آزاردهنده

شرکای بدرفتار نیز معمولاً افرادی را که مورد آزار قرار می‌دهند منزوی می‌کنند. ممکن است فرد آزاردهنده درباره شما دروغ بگوید، یا ممکن است سعی کند شما را متقاعد کند که خانواده و دوستانتان واقعاً شما را دوست ندارند. در هر صورت، هدف این است که سیستم های پشتیبانی خود را که در غیر این صورت می تواند به شما در ترک رابطه کمک کند، قطع کنید.

اجبار

یکی دیگر از تاکتیک های رایج سوء استفاده این است که شما را مجبور به انجام کارهایی می کنند که نمی خواهید انجام دهید. چه از طریق التماس، تهدید، زور یا سواستفاده عاطفی. این می‌تواند شامل فعالیت‌های جنسی باشد، اما می‌تواند شامل هر رفتار دیگری نیز باشد که نمی‌خواهید انجام دهید. افراد بدسرپرست همچنین ممکن است از اجبار استفاده کنند تا شما را در رابطه آزاردهنده نگه دارند.

دستکاری عاطفی

یکی از رایج ترین انواع سوء استفاده، آزار عاطفی است. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • توهین به شما
  • تحقیر شما در مقابل دیگران
  • باعث می شود احساس کنید “دیوانه” هستید
  • باعث می شود برای فعالیت های عادی احساس گناه کنید

روابط سالم شامل همدلی هر دو شریک با یکدیگر است. رابطه آزاردهنده شامل از بین بردن یک طرف دیگر است.

خشونت فیزیکی

در نهایت، خشونت فیزیکی شناخته شده ترین نشانه یک رابطه آزاردهنده است. اگر شریک زندگی تان به هر نحوی به شما ضربه بزند یا به شما صدمه بزند، رابطه شما احتمالاً توهین آمیز است.

برخورد با یک رابطه آزاردهنده

اگر در یک رابطه خشونت آمیز هستید، بهترین اقدام شما این است که به آن پایان دهید و شریک خشونت آمیز خود را ترک کنید. ماندگاری در این رابطه می تواند ترسناک باشد، بنابراین داشتن یک برنامه مهم است. قبل از ترک رابطه و به دوستان یا خانواده خود اطلاع دهید که قصد ترک شریک زندگی خود را دارید. 

منابع
وبسایت powerofpositivityوبسایت webmd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا