دستکاری عاطفی چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد؟

وقتی کسی از احساسات شما برای رسیدن به خواسته‌هایش، هدایت رفتارتان یا تأثیرگذاری بر ایده‌آل‌هایتان استفاده می‌کند، این به عنوان دستکاری عاطفی شناخته می‌شود. دستکاری عمل تلاش برای کنترل چیزی یا کسی است. به عنوان مثال، هنگامی که چیزی را با دستان خود دستکاری می کنید، آن را مطابق هدف خود قرار می دهید، مثلاً یک هنرمند یک تکه خاک رس را به یک تکه سفال تبدیل می کند. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده می خواهیم بدانیم که دستکاری عاطفی چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد؟ مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

دستکاری عاطفی چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد؟

کنترل انسان ها به عنوان موجوداتی با فرآیندهای فکری خود چندان آسان نیست. شما مجموعه ای از خواسته ها، نیازها و علایق خود را دارید که شما را در طول زندگی راهنمایی می کند. هنگامی که شخص دیگری می خواهد سفر شما را کنترل کند و نمی تواند این کار را به صورت فیزیکی انجام دهد، ممکن است به تاکتیک های دستکاری عاطفی روی بیاورد.

دستکاری عاطفی چیست؟

دکتر هارولد هونگ، روانپزشک از رالی، کارولینای شمالی، توضیح می دهد: «دستکاری عاطفی شکلی از دستکاری روانی است که در آن فرد به دنبال کنترل احساسات فرد دیگر است. “این اغلب از طریق متقاعد کردن، اجبار، یا حتی باج گیری احساسی انجام می شود.” هر چقدر هم که بد به نظر می رسد، دستکاری عاطفی همیشه محصول تفکر آگاهانه نیست. به گفته کارا ناسور، یک مشاور حرفه‌ای دارای مجوز از آستین، تگزاس، دستکاری عاطفی می‌تواند در نتیجه ضربه یا تجربیات نامطلوب در دوران کودکی ریشه‌دار، عادتی یا ماهیت دوم باشد.

برخی از افرادی که سوء استفاده را تجربه می کنند، رفتارهای دستکاری می کنند زیرا سوء استفاده کنندگان آنها را به دلیل تلاش برای بیان نیازهای خود به روش های سالم و مستقیم تنبیه می کردند. «سایر افراد دستکاری می‌کنند، زیرا در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که این رفتار معمولی بود، و فرصتی برای یادگیری راه‌های دیگر برای برقراری ارتباط نداشتند.

دستکاری عاطفی چه شکلی است؟

در این نوشته از وب سایت همکده می خواهیم بدانیم که دستکاری عاطفی چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد؟ دستکاری عاطفی می تواند چهره های زیادی را بپوشاند. به عنوان مثال، می تواند در امواج خشم، ابراز ناامیدی، تمسخر یا احساس گناه رخ دهد. هونگ نشان می دهد که آتش زدن گاز و بمباران عشقی دو شکل رایج دستکاری عاطفی هستند. وقتی کسی بخواهد شما را نسبت به ادراکات یا خاطرات خود شک کند، می‌تواند رخ دهد. «اینطوری نشد، شما بیش از حد خسته بودید» نمونه‌ای از اظهارنظرهای تهاجمی است. بمباران عشقی زمانی است که شخصی شما را با محبت و ستایش به دام می اندازد تا در شروع یک رابطه شما را به خود جذب کند.

این روند می‌تواند برای اینکه شما را به این فکر کند که آنها شریک مناسبی برای شما هستند، استفاده می‌شود. اما هنگامی که آنها شما را به خود جذب کردند، ممکن است شروع به کنار گذاشتن این توجه کنند و باعث شوند شما احساس نیاز و وابستگی به آنها کنید. در اینجا سایر تاکتیک های رایج دستکاری عاطفی و آنچه ممکن است شبیه به نظر برسد، آورده شده است.

  • احساس گناه: “اگر مرا دوست داشتی، این کار را نمی کردی.”
  • انتقاد: “شما هرگز هیچ کاری را درست انجام نمی دهید.”
  • انزوا: “شما دوستان و خانواده خود را به جای من انتخاب می کنید.”
  • تحقیر: “وقتی وزنت کم شد تو را برای شام بیرون می برم.”
  • تهدید کردن: “اگر دوباره این کار را انجام دهید، پشیمان خواهید شد.”
  • سرزنش کردن: “ببین که مرا مجبور کردی چه کار کنم.”
  • متهم کردن: “می دانم که داری خیانت می کنی.”
  • خیانت: “من می توانم بهتر از تو هر زمانی که بخواهم انجام دهم.”

آسیب پذیری عاطفی در مقابل دستکاری عاطفی

هدف ما این است که بدانیم دستکاری عاطفی چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد؟ ابراز احساسات دستکاری عاطفی نیست. شما اجازه دارید گریه کنید، پاهایتان را بکوبید، یا نشان دهید که در یک لحظه چه احساسی دارید. برای مثال، گریه کردن برای ابراز آسیب‌پذیری به این معنا نیست که شما لزوماً می‌خواهید کسی را به سمت هدف خود سوق دهید یا حمایت او را جلب کنید.

گاهی فقط نیاز است که گریه کنید. ایلینا آرگاندا-استیونز، یک درمانگر ازدواج و خانواده از ساکرامنتو، توضیح می‌دهد: «مهم است که ما از روش‌هایی آگاه باشیم که جامعه ما آسیب‌پذیری را بی‌ارزش می‌کند و این موضوع چگونه بر ادراکات ما تأثیر می‌گذارد.»

چگونه دستکاری عاطفی بر روابط تأثیر می گذارد؟

دستکاری عاطفی می تواند تاثیر زیادی بر روابط شما داشته باشد. این می تواند به اعتماد آسیب برساند، باعث رنجش شود و بر سلامت روان و رفاه شما تأثیر بگذارد. به طور کلی، Arganda-Stevens نشان می دهد که می تواند کمبود ایمنی احساسی ایجاد کند. او می‌گوید: «دستکاری عاطفی در روابط می‌تواند استرس، رنجش و ترس در مورد دستکاری شدن ایجاد کند. ناسور خاطرنشان می کند که دستکاری عاطفی می تواند محیطی از رقابت ایجاد کند، جایی که شرکا سعی می کنند به جای یافتن مصالحه یا راه حل برای چالش های روابط، بر یکدیگر مانور دهند. دستکاری عاطفی حتی می تواند منجر به شرایط مزمن مرتبط با سوء استفاده شود، مانند:

  • عزت نفس پایین
  • افسردگی
  • اضطراب
  • مصرف مواد
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

بررسی این موارد کمک می کند بدانیم که دستکاری عاطفی چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد؟

آیا دستکاری نوعی سواستفاده است؟

بله، دستکاری عاطفی می تواند نوعی سوء استفاده عاطفی باشد. سوء استفاده به عنوان الگویی از رفتارهای مورد استفاده برای کنترل یا حفظ قدرت در یک رابطه تعریف می شود. یک بار احساس گناه ممکن است معیارهای سوء استفاده را نداشته باشد، اما احساس گناه یا گناه مداوم که به طور منظم با سایر اشکال دستکاری عاطفی همراه است، می تواند.

چگونه باید به سوء استفاده عاطفی پاسخ دهید؟

هدف ما این است که بدانیم بدانیم که دستکاری عاطفی چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد؟ هر زمان که احساسات درگیر هستند، دانستن اینکه در لحظه چه کاری باید انجام دهید می تواند چالش برانگیز باشد. در ادامه این بخش چند استراتژی وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

دور شدن

اگر احساس می‌کنید که کسی احساسات شما را دستکاری می‌کند، بد نیست از موقعیت دور شوید تا افکارتان را دوباره جمع کنید. آرگاندا-استیونز پیشنهاد می‌کند: «با آرامش به همسرتان اطلاع دهید که برای جمع‌آوری افکارتان به مدت 20 دقیقه بیرون می‌روید و وقتی برگشتید، دوباره سعی می‌کنید درباره موضوع مورد نظر صحبت کنید.»

مهارت های ارتباطی خود را توسعه دهید

پس از این که فهمیدیم دستکاری عاطفی چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد، باید از تکنیک هایی برای مقابله و مدیریت شرایط استفاده کنیم. تمرین کنید نیازها، خواسته ها و مرزهای خود را به وضوح و بدون عذرخواهی بیان کنید. “هرچه با ارتباط مستقیم راحت تر باشید، تشخیص دستکاری دیگران آسان تر است.”

خروج از رابطه

اشکالی ندارد که مجبور شوید یک رابطه عاطفی را پشت سر بگذارید. در واقع، هنگ پیشنهاد می کند که هر چه زودتر ترک کنید، بهتر است. در اولین فرصت ممکن، سعی کنید خود را از این موقعیت دور کنید و از یک دوست قابل اعتماد، عضو خانواده، درمانگر یا خط تلفن کمک بگیرید. قبل از کمک گرفتن منتظر نشوید تا سوء استفاده عاطفی تشدید شود.

چه کاری را نباید انجام دهید؟

گاهی اوقات دانستن آنچه که «باید انجام دهید» شامل دانستن اینکه چه چیزی ممکن است زمانی که شخصی از دستکاری عاطفی استفاده می کند مؤثر نباشد، می شود. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید سعی کنید از آنها اجتناب کنید.

احساس مسئولیت نکنید

تا این بخش ما بررسی کردیم که دستکاری عاطفی چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد؟ در عین حال برخی کارها هست که بسیار مهم می باشد. احساس گناه می تواند ابزار قدرتمندی برای دستکاری عاطفی باشد. هانگ ادعا می کند که هیچ کس مسئول احساسات دیگران نیست. این چیزی است که آنها می‌خواهند شما باور کنید. اما درست نیست. “شما مسئول خوشبختی یا رفاه آنها نیستید، فقط خودتان مسئول هستید. آنها به راحتی می توانند شما را دستکاری کنند اگر فکر کنید شما مسئول احساسات آنها هستید.

اطلاعات ندهید

همه سوء استفاده های عاطفی از طریق روابط صمیمی انجام نمی شود. برای کمک به جلوگیری از سوء استفاده عاطفی، هانگ پیشنهاد می‌کند اطلاعاتی را که در مورد خودتان می‌دهید، مانند ترس‌ها، ناامنی‌ها یا آسیب‌پذیری‌ها محدود کنید.

سعی نکنید استدلال کنید

در این نوشته ما بررسی کردیم که دستکاری عاطفی چیست و چطور می توانیم با آن کنار بیاییم؟ شما هرگز در یک بحث پیروز نخواهید شد، زیرا آنها فقط کلمات شما را تحریف می‌کنند و از آنها علیه شما استفاده می‌کنند. “هرچه بیشتر سعی کنید استدلال کنید، آنها بیشتر شما را منحرف می کنند و باعث می شوند به خودتان شک کنید. در همین راستا، مطرح کردن کاستی های طرف مقابل نیز ممکن است هیچ نکته ای را ثابت نکند. آنها ممکن است قبل از اینکه مسئولیتی را بر عهده بگیرند، تقصیر را به گردن شما بیندازند.

تسلیم خواسته ها نشوید

تسلیم خواسته‌های شخصی که از دستکاری عاطفی استفاده می‌کند، صرف نظر از اینکه چگونه است نشوید. او نشان می دهد که انجام این کار فقط رفتارهای آنها را تقویت می کند و باعث می شود فکر کنند که موثر هستند.

اگر کسی تهدید به آسیب رسانی به خود کند چه؟

ما تا این جا متوجه شدیم که دستکاری عاطفی چیست و چطور می توانیم با آن کنار بیاییم؟ حال می خواهیم در ارتباط با تهدید ها صحبت کنیم. بعضی از افرادی که از دستکاری استفاده می‌کنند، تهدید می‌کنند که به خودشان یا دیگران صدمه می‌زنند تا شما را مجبور به پاسخگویی کنند، اما در این مواقع، بهتر است مکالمه را ترک کنید، سپس با اورژانس سلامت روان تماس بگیرید یا از پلیس بخواهید سلامتی را بررسی کند.

چه زمانی باید به دنبال کمک بود؟

هنگامی که دستکاری عاطفی شروع به تأثیر منفی بر زندگی روزمره شما می کند، به دنبال حمایت و راهنمایی از یک متخصص سلامت روان باشید. زوج‌درمانی ممکن است به شرکای کمک کند که ارتباط را چالش‌برانگیز می‌دانند یا دستکاری عاطفی را به‌عنوان مکانیسمی ریشه‌دار در تجارب گذشته تجربه می‌کنند. دستکاری عاطفی معمولی که شما را از مرزهایتان عبور می دهد، باعث می شود احساس خطر کنید یا بر سلامت روانی شما تأثیر منفی می گذارد، ممکن است نوعی سوء استفاده باشد. زوج درمانی اغلب برای روابط توهین آمیز موثر نیست. اگر نیاز دارید که خود را از یک رابطه توهین آمیز حذف کنید، کمک در دسترس است.

در کنار این که متوجه شدید دستکاری عاطفی چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد، می توانید به راحتی با متخصصان ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

نگاه نهایی بر دستکاری عاطفی

دستکاری عاطفی استفاده نادرست از احساسات شما برای سوق دادن شما به سمت رفتارها یا افکاری است که در غیر این صورت با آنها همسو نمی شوید. در حالی که دستکاری عاطفی می تواند به طور طبیعی در طول زندگی اتفاق بیفتد، الگوهای تکنیک گاز، بمباران عشقی، احساس گناه یا تحقیر می تواند بخشی از سوء استفاده عاطفی باشد.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا