درگیری هایی که می تواند منجر به جدایی پدربزرگ و مادربزرگ شود

جدایی از نظر خیلی از افراد فقط بین زوج های جوان اتفاق می افتد. اما گاهی اوقات ممکن است جدایی پدربزرگ و مادربزرگ در زندگی اتفاق بیفتد. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم جدایی می تواند آسیب های روانی مختلفی را به افراد وارد کند. گاهی اوقات شما بیایید ارتباطات خود را پیشرفته کنید. همیشه نباید به این فکر باشید که صرفا برای پیشرفت کردن باید از کسی جلو بزنید.

شما باید رکورد هر روزه خود را بشکنید. در روابط نکته مهم شناخت از یکدیگر است. عدم شناخت باعث جدایی در افراد می شود. جدایی آسیب های روانی بسیاری را وارد می کند. اما نکته مهم این است که ما چگونه بتوانیم با مجرد بودن بعد از جدایی کنار بیاییم؟ چه بخواهید چه نخواهید جدایی باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در شما خواهد شد. بهتر است در مدت زمان جدایی با مشاور در ارتباط باشید تا دچار آسیب های روانی نشوید. در ادامه می خواهیم ببینیم که درگیری هایی که می تواند منجر به جدایی پدربزرگ و مادربزرگ شود چگونه است؟

بحث و جدل در رابطه ها و جدایی پدربزرگ و مادربزرگ

درگیری هایی که می تواند منجر به جدایی پدربزرگ و مادربزرگ شود

این طبیعی است که در هر رابطه های ناراحتی یا بحث به وجود بیاید. افراد باید بتوانند خصوصا بعد از ازدواج قدرت کنترل خشم خود را داشته باشند. جدایی و طلاق ممکن است باعث ایجاد مشکلات روانی در هر دو فرد و اگر بچه ای وجود داشته باشد در بچه آن ها هم مشکلاتی به وجود بیاید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درگیری هایی که می تواند منجر به جدایی پدربزرگ و مادربزرگ شود صحبت کنیم.

عدم ارتباط پدربزرگ و مادربزرگ ها با نوه ها

پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ممکن است به طور ناعادلانه از ارتباط با نوه های خود محروم می شوند. این می تواند برای پدربزرگ و مادربزرگ و نوه ها به طور یکسان دلخراش باشد. اگر چه شکایت برای حق ملاقات یک امکان ساده است، اما مؤثرترین رویکرد حل و فصل اختلافات خانوادگی قبل از این که جدایی اتفاق بیفتد، صحبت کردن است.

اعضای خانواده مسئولیت دارند که اختلافات را قبل از تبدیل شدن به یک موضوع جدی بررسی کنند. در اینجا مروری بر شایع ترین اختلافات بین والدین و جدایی پدربزرگ و مادربزرگ آورده ایم که می تواند منجر به قطع ارتباط با نوه ها شود.

رفتار و جدایی پدربزرگ و مادربزرگ

گاهی اوقات والدین حق دارند از ارتباط پدربزرگ و مادربزرگ با نوه ها خودداری کنند. افرادی که مجرم جنسی یا سوء مصرف کننده مواد هستند به ندرت رفتار خود را پاک می کنند.  فقط به این دلیل که پدربزرگ و مادربزرگ شده اند نیاید همه رفتارهای آن ها را تایید کرد. والدین توجیه می شوند که نمی خواهند فرزندانشان در کنار پدربزرگ ها و مادربزرگ ها باشند. چرا که آن ها می توانند رفاه کودکان را به خطر بیندازند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

والدین همچنین حق دارند از تماس با پدربزرگ و مادربزرگی که قوانین والدین در مورد ایمنی را نادیده می گیرند، خودداری کنند.

به عنوان مثال، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که نوه‌هایشان را بدون استفاده از وسایل ایمنی مناسب در خودرو سوار می کنند باعث آسیب به آن ها می شوند. یکی دیگر از دلایل جدایی پدربزرگ و مادربزرگ، سابقه تصادف است یا این که ایمن رانندگی نمی‌کنند. همین امر در مورد سایر قوانین ایمنی که توسط والدین ایجاد شده است، خواه پدربزرگ و مادربزرگ با آن موافق باشند یا نه، صدق می کند.

شرایط کنترل شده والدین برای دیدار  پدربزرگ و مادربزرگ با نوه ها

درگیری هایی که می تواند منجر به جدایی پدربزرگ و مادربزرگ شود

اگر تخلف خیلی بزرگ نباشد، والدین ممکن است به پدربزرگ و مادربزرگ اجازه دهند تا نوه ها را ببینند، اما فقط در شرایط کنترل شده. سایر اقدامات پدربزرگ و مادربزرگ که به راحتی می تواند باعث اختلاف خانوادگی شود شامل موارد زیر است:

  • تضعیف اقتدار والدین
  • تشویق کودکان به نافرمانی از والدین، یا فراموش کردن زحمات والدین
  • بد گفتن نسبت به اعضای خانواده، از جمله والدین، ناپدری و یا پدربزرگ و مادربزرگ دیگر
  • امتناع از پیروی از قوانین والدین
  • بی توجهی به دستورالعمل های رژیم غذایی، زمان تماشای نمایش، زمان خواب و غیره
  • دادن هدایای مشکوک به نوه ها، به ویژه هدایایی که والدین آن ها را تایید نمی کنند
  • تحت فشار قرار دادن والدین برای ارتباط بیشتر، مانند ملاقات های شبانه، زمانی که والدین تمایلی ندارند

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خانواده ها باید بتوانند مسائل کمتر جدی را بدون قطع ارتباط بین پدربزرگ و مادربزرگ و نوه ها حل کنند. رویکرد ایده آل این است که در مورد مرزها و رفتارها بحث کنید و در مورد مسائل به محض ظهور آن ها صحبت کنید.

تهدیدات در هنگام دسترسی عادی یکی از علل جدایی پدربزرگ و مادربزرگ

انتظار ارتباطات درست  این است که پدربزرگ ها و مادربزرگ ها با زیر نظر گرفتن فرزندانشان نوه هایشان را ببیند.  انتظار می رود این امر هم در خانواده های سالم و هم در مواردی که والدین کودک دیگر با هم نیستند صادق باشد.

با این حال، گاهی اوقات، والدینی که به عنوان هم خانه پدربزرگ و مادربزرگ به نوه ها خدمت می کنند نیز ارتباط خود را با فرزندان از دست می دهند. این وضعیت می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که البته ویرانگرترین آن ها مرگ والدین است. سایر شرایط پیچیده عبارتند از:

  • والدین مجرد هستند و والدین غیر حضانت حقوق والدین خود را تضمین نکرده اند.
  • یکی از والدین از حقوق والدین خود چشم پوشی کرده است.
  • یکی از والدین در زندان است.
  • والدین به دلیل سوء مصرف مواد، تجاوز جنسی، خشونت خانگی یا موارد مشابه از دیدن کودک منع می شوند.
  • والدینی که حضانت را برعهده دارند، فاصله زیادی از پدربزرگ و مادربزرگ دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

والدینی که به طور معمول دسترسی به نوه‌ها را فراهم می‌کنند، از روابط  دور می‌شوند.

یکی دیگر از موقعیت های رایج که باعث می شود پدربزرگ ها و مادربزرگ ها از نوه های خود جدا شوند، زمانی رخ می دهد که والدین با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند. والدینی که از مواد مخدر یا الکل سوء استفاده می کنند و با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، اغلب می خواهند عادات خود را مخفی نگه دارند.

اعتیاد و جدایی پدربزرگ و مادربزرگ

درگیری هایی که می تواند منجر به جدایی پدربزرگ و مادربزرگ شود

اگر اعتیاد به حدی شدید شود که پنهان کردن آن دشوار باشد، والدین ممکن است ارتباط خود را با پدربزرگ و مادربزرگ قطع کنند. انگیزه اصلی این است که از افشای اعتیاد آن ها جلوگیری کنند. چنین گسست‌های خانوادگی می‌تواند بسیار زشت باشد و می‌تواند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را در موقعیت غبطه‌انگیز شکایت برای حق ملاقات برای کمک به نوه‌های خود قرار دهد.

اختلافات نسلی

درگیری‌های جدی دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند منجر به جدایی پدربزرگ و مادربزرگ شود. به گفته مارشا ال. شلوف، روانشناس، سه شرایط رایج که جرقه اختلاف بین والدین و پدربزرگ و مادربزرگ را برمی انگیزد عبارتند از:

  • اختلاف بر سر مسائلی مانند مذهب
  • تضادهای شخصیتی بین پدربزرگ و مادربزرگ و والدین، مانند درگیری عروس
  • تعارضات والد و کودک قدیمی که همچنان بر روابط تأثیر می گذارد

این سه موضوع می تواند باعث اختلافات جدی خانوادگی شود. اما، اگر پدربزرگ و مادربزرگ  سازش‌گر باشند، می‌توان آن‌ ها را نیز کاهش داد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هر چقدر هم که سخت باشد، مخصوصا برای پدربزرگ ها و مادربزرگ ها که معتقدند حق با آنهاست، دادن اندکی فرصت برای برقراری ارتباط مجدد مانع از جدایی پدربزرگ و مادربزرگ از نوه ها می شود.

نوه ها اگر درگیری خانوادگی به خصوص تلخ را تجربه کنند، مشاوره خانواده نیز می تواند مفید باشد.

مسائل مالی و جدایی پدربزرگ و مادربزرگ

برای مثال، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که به فرزندانشان کمک مالی می‌کنند، گاهی تهدید می‌کنند که کمک‌های مالی را قطع می‌کنند.  مگر این که شرایط خاصی برآورده شود.

در حالت ایده‌آل، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که کمک مالی را انتخاب می‌کنند، باید آزادانه آن را ارائه کنند. اما در واقع آن ها از استفاده از پول به عنوان وسیله‌ای برای کنترل فرزندان خود باید خودداری کنند. اگر غیر این صورت باشد باید در مورد رابطه خود تجدید نظر کنند.

استثنا در ارتباط با این زمینه

استثنا از این قاعده زمانی است که پدربزرگ و مادربزرگ موافقت می کنند برای مدرسه خصوصی، کالج، درس های ویژه یا مربیگری برای نوه های خود هزینه کنند. در این شرایط، آن‌ها حق دارند بخواهند از کمک‌هایشان به‌عنوان حق دیدار با نوه هایشان استفاده شود.

از سوی دیگر، والدین نیز ممکن است از پول به عنوان وسیله ای برای کنترل استفاده کنند. به عنوان مثال، آن ها ممکن است تهدید کنند که از تماس با نوه ها خودداری می کنند مگر این که خواسته های مالی برآورده شود.

بازپرداخت وام و جدایی پدربزرگ و مادربزرگ

درگیری هایی که می تواند منجر به جدایی پدربزرگ و مادربزرگ شود

علاوه بر این، والدینی که از پدربزرگ و مادربزرگ وام دریافت کرده اند، ممکن است برای کاهش فشار بازپرداخت وام، ارتباط خود را قطع کنند. قبل از انجام هر معامله پولی، هم والدین و هم پدربزرگ و مادربزرگ باید در نظر بگیرند که چه نوع درگیری هایی ممکن است در این مسیر ایجاد کنند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا