درمان تقویت انگیزشی (MET) چیست؟

درمان تقویت انگیزشی یا Motivational Enhance Therapy Motivation یک پیش بینی کننده قوی برای تغییر در بهبودی است. در سال‌های اخیر، درمان‌های اعتیاد از روش‌های تنبیهی و پروتکل‌های پرهیز به سمت تمرکز بر انگیزه و مداخلات مبتنی بر تغییر تغییر کرده است. یکی از این مداخلات، درمان تقویت انگیزشی (MET) است. MET یک مداخله رفتاری است که برای کمک به مراجعان مبتلا به اختلالات مصرف مواد طراحی شده است. از روش های مختلفی برای ارتقای انگیزه و ایجاد تغییر استفاده می کند. این مقاله همکده تاریخچه و روند این درمان را شرح می دهد و برخی از فرصت های آموزشی را مورد بحث قرار می دهد. مرکز مشاوره همکده مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روانشناسی ارائه می کند.

درمان تقویت انگیزه چیست؟

مفهوم MET یک مداخله کوتاه است که از مصاحبه انگیزشی استفاده می کند. تیمی از درمانگران آن را به عنوان بخشی از پروژه MATCH، یک مطالعه در مقیاس بزرگ در مورد درمان های اعتیاد توسعه دادند (میلر، 1992). این مطالعه هشت ساله در سال 1989 آغاز شد و هدف آن تطبیق درمان های خاص الکل با مشتریان بود. MET یکی از سه روش درمانی مورد مطالعه، همراه با درمان شناختی-رفتاری (CBT) و درمان تسهیل کننده دوازده مرحله ای (TSF) بود.

محققان MET را به عنوان یک پروتکل انگیزشی کوتاه مدت استاندارد طراحی کردند. در ابتدا، برای قرار گیری در گروهی کنترل ایجاد شد. در واقع، فقدان یک گروه کنترل واقعی یکی از انتقادات اصلی مطالعه است. با این حال، نتایج نشان داد که MET به اندازه CBT و TSF موثر است. نتایج حاصل از Project MATCH در مورد اینکه کدام درمان برای هر متغیر به بهترین وجه تطبیق داده می شود، در نهایت قطعی نبود، اما MET نتایج مثبتی را به عنوان یک مداخله کوتاه مدت نشان داد.

نتایج حاصل از Project MATCH در مورد اینکه کدام درمان برای هر متغیر به بهترین وجه تطبیق داده می شود، در نهایت قطعی نبود. اما MET نتایج مثبتی را به عنوان یک روش با وقت کم نشان داد. استفاده از آن در محیط‌های مختلف و به عنوان مداخله مورد مطالعه قرار گرفته است، اگرچه در حال حاضر به طور کلی زمانی که با سایر درمان‌ها ترکیب می‌شود مؤثرترین آن دیده می‌شود.

نحوه کار MET

درمان تقویت انگیزه یا MET درمانی است که برای ایجاد سریع تغییرات با انگیزه درونی طراحی شده است. بر اساس روانشناسی انگیزشی، MET از ترکیبی از ارزیابی ها، تعیین هدف و مصاحبه انگیزشی استفاده می کند تا مشتری را از دوسوگرایی در مورد بهبودی خود به سمت ذهنیت تغییر سوق دهد. MET شامل چهار جلسه درمانی با برنامه ریزی دقیق است. قبل از درمان، مشتری مجموعه ای از ارزیابی ها را به مدت 7 تا 8 ساعت تکمیل می کند. جلسات را می توان به عنوان حرکت در سه مرحله تصور کرد.

مرحله یک

مرحله اول شامل ایجاد انگیزه برای تغییر است. در این مرحله، درمانگر ارزیابی‌ها را با ارائه اطلاعات شخصی که مراجع انتقال داده است، بررسی می‌کند. بحث در مورد مصرف مواد شامل این است که درمانگر با همدلی گوش می دهد، کلمات و احساسات مراجع را بازتاب می دهد و سعی می کند زبان مبتنی بر تغییر را از طریق سؤالات باز بیان کند. هنگامی که درمانگر ارزیابی کرد که مشتری برای تغییر آماده است، می تواند به مرحله بعدی برود.

فاز دو درمان تقویت انگیزشی

فاز دو تجمیع تغییرات است. این مرحله شروع به حرکت مشتری به سمت برنامه ای برای تغییر می کند. این طرح تجویزی نیست بلکه توسط مشتری ایجاد شده است. درمانگر از جملات تقویت کننده و توانمندی استفاده می کند، مانند «هیچ کس نمی تواند برای شما تصمیم بگیرد» و «این به شما بستگی دارد که در این مورد چه کاری انجام می دهید». مشتری و درمانگر با هم یک برگه برنامه تغییر ایجاد می کنن.

مرحله سوم

فاز سه شامل استراتژی های پیگیری است. این ممکن است به محض جلسه دوم، بسته به انگیزه اولیه مشتری، اتفاق بیفتد. ابزارهای مورد استفاده در این مرحله بررسی پیشرفت، تجدید انگیزه و انجام مجدد تعهد است.

هدف MET

هدف از درمان تقویت انگیزه MET به طور خاص برای بهبودی اعتیاد ایجاد شده است و هدف در نهایت افزایش انگیزه است. تمام هدف MET این است که مشتری را به حالتی با انگیزه برای تغییر سوق دهد. پس از اینکه به این وضعیت رسیدند، درمانگر و مراجع می توانند با هم برای ایجاد یک برنامه همکاری کنند. بر خلاف سایر اشکال توانبخشی، MET قصد ندارد پرهیز را هدف قرار دهد. تنها پس از اینکه مشتری آمادگی تغییر را نشان دهد، به عنوان یک گزینه واضح تاکید می شود. MET به مشتری اجازه می دهد تا اهداف بهبودی خود را انتخاب کند. این یک تمایز مهم است، زیرا بسیاری از برنامه‌های اعتیاد تشخیص می‌دهند و انتظارات را برای حذف کامل این ماده بیان می‌کنند. MET و سایر درمان های انگیزشی بر استقلال و احترام به مشتری تمرکز دارند.

برخلاف CBT که فرض می‌کند مشتری از قبل انگیزه دارد و بنابراین استراتژی‌هایی برای ایجاد انگیزه ندارد، MET اصول و استراتژی‌های مستقیم و روشنی برای ایجاد انگیزه مشتری دارد. درمان‌های انگیزشی مبتنی بر این باور هستند که مراجع قادر به تغییر است و منابع درونی لازم برای ایجاد این تغییر را دارند.

مراحل بازیابی به وسیله درمان تقویت انگیزشی

مدل فرانظری مراحل تغییر در فرآیند MET قرار دارد. این مراحل می تواند چارچوب خوبی برای تجسم روند بهبودی اعتیاد باشد. بر اساس مدل ایجادی توسط دیکلمنت و پروچاسکا (1998)، شش مرحله تغییر وجود دارد:

  • پیش تفکر
  • تفکر
  • عزم
  • عمل
  • نگهداری
  • عود

در MET، درمانگران در هر مرحله ای که در آن باشند، با مشتری ملاقات می کنند و هدف این است که به او کمک کنند تا در هر یک از این مراحل حرکت کنند. بر اساس این مدل، مراحل تعمق و تعیین بحرانی ترین مراحل هستند. در مرحله تفکر، بحث بر مزایا و معایب ادامه استفاده از ماده متمرکز است. این بحث، به روشی بدون قضاوت، ارزیابی می کند که چگونه زندگی مشتری ممکن است چه از نظر مثبت و چه منفی تغییر کند. تنظیم تعادل به سمت تغییر به مشتری کمک می کند تا از تفکر به سمت عزم حرکت کند.

در مرحله تعیین، مشتریان عزم خود را برای تغییر ثابت می کنند. برای یک مشتری در حال عود، این می تواند با یادآوری تلاش های گذشته و نحوه بهبود زندگی آنها تقویت شود. برای مشتریانی که تازگی شروع به کار کردند، ایجاد خودکارآمدی با جشنها برای برنده‌های کوچک و توجه به اثرات مثبت تغییر می‌تواند اعتماد به نفس و عزم را ایجاد کند. مسیر ایده آل برای تغییر، حرکت از تصمیم به عمل و در نهایت (پس از چند ماه) به مرحله تعمیر و نگهداری است. برای بسیاری از افراد در بازیابی، مسیر خطی نیست و ممکن است به چندین تلاش نیاز داشته باشد. خبر خوب این است که حتی کسانی که عود می کنند می توانند به تفکر بازگردند و دوباره مراحل را طی کنند.

MET در مقابل مصاحبه انگیزشی

درمان تقویت انگیزشی در مقابل مصاحبه شرایط متفاوتی خواهد داشت. تعریف درمان تقویت انگیزه مصاحبه انگیزشی یک نظریه مشاوره است که توسط ویلیام آر. میلر و رولنیک (2012) ایجاد شد. این یک شکل ساختار دار و هدفمند از درمانها با هدف کلی افزایش انگیزش در مراجع است. درمان تقویت انگیزشی از مصاحبه انگیزشی (MI) به عنوان فرآیند اصلی خود استفاده می کند. به این ترتیب، هیچ تفاوتی در روش یا تمرکز درمان وجود ندارد. تنها تفاوت واقعی بین MET و MI ساختار آن است.

در واقع درمان تقویت انگیزشی طوری طراحی شده است که مختصر باشد. تنها چهار جلسه طول بکشد. به عنوان یک درمان مستقل در شرایطی که درمانگر ممکن است زمان محدودی با مشتری داشته باشد، پیش بینی شده است. از سوی دیگر، MI تکنیکی است که می تواند در بسیاری از موارد استفاده شود و در ترکیب با سایر درمان ها مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که MI یک رویکرد درمانی گسترده تر را نشان می دهد، MET شامل تاکید ویژه بر ارزیابی شخصی، بازخورد و برنامه های تغییر است.

مصاحبه انگیزشی به طور گسترده برای درمان مصرف مواد مورد استفاده قرار می گیرد، اما می توان از آن در بسیاری از تنظیمات دیگر نیز استفاده کرد و در هر موقعیتی که مشتری با انگیزه دست و پنجه نرم می کند، ارزشمند است. از سوی دیگر، MET تنها برای کاهش مصرف مواد مورد استفاده قرار گرفته است. با در نظر گیری این نیاز طراحی شد. از آنجایی که MI بسیار انعطاف پذیرتر و چندوجهی است، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. MI چندین دهه تحقیق برای حمایت از اثربخشی آن دارد. بیش از 300 کارآزمایی بالینی و تعدادی متاآنالیز و بررسی منتشر شد.

درمان تقویت انگیزشی زیر چتر درمان های انگیزشی

نشان داده شده است که مصاحبه انگیزشی نه تنها در کاهش مصرف مواد، بلکه برای مدیریت دیابت، تغییرات رژیم غذایی، فشار خون بالا و بیماری روانی نیز موثر است. نظرسنجی دلفی از درمانگران برجسته، MI را در پنج مدرسه نظری برتر مشاوره امروزی قرار داد. به طور کلی، MET در زیر چتر درمان های انگیزشی قرار می گیرد. این یک مداخله کوتاه در نظر گرفته می شود. همان کارایی و نتایجی را دارد که سایر اشکال درمانهای انگیزشی دارد.

تکنیک های مفید برای استفاده

مصاحبه انگیزشی دارای پنج تکنیک مهم است که برای ایجاد انگیزه در مشتری حیاتی است. این پنج تکنیک در MET نیز کاربرد دارند.

ابراز همدردی کنید

اولین و یکی از قوی ترین تکنیک های درمانی ابراز همدردی با مشتری است. ایجاد یک رابطه قابل اعتماد در برنامه MET به سرعت بسیار مهم است زیرا کوتاه مدت است. نشان دادن همدلی از طریق گوش دادن فعال، تأمل و اعتبار بخشیدن به تجربه مشتری است. رابطه بین درمانگر و مراجع سلسله مراتبی یا تنبیهی نیست و درمانگر به تصمیمات مراجع احترام می گذارد. درمانگران MET می دانند که فقط مشتری می تواند مصرف مواد خود را تغییر دهد. هدف در درمانها “تمجید به جای تحقیر، ساخت به جای تخریب” است.

ایجاد اختلاف در درمان تقویت انگیزشی

بخش مهمی از روند حرکت از مرحله پیش از تفکر به تفکر، ایجاد اختلاف است. این فرآیند درک تأثیر مصرف مواد بر زندگی مشتری است. اختلاف بین جایی که مشتری دوست دارد در آن باشد و واقعیت جایی است که او هستند. ممکن است زمان لازم باشد تا مشتری متوجه این اختلاف شود. هنگامی که متوجه شد، مشتری ممکن است تمایل بیشتری برای بحث در مورد تغییر داشته باشد.

از بحث و جدل بپرهیزید

در طول فرآیند MET مهم است که مشتری در وضعیت دفاعی قرار نگیرد. مشاجره و فشار درمانگر ممکن است این را ایجاد کند و اعتماد ایجاد شده را از بین ببرد. کسب اطلاع از ناهماهنگی می‌تواند فرآیندی حساس و دردناک باشد. هر تلاشی از طرف درمانگر برای برچسب یا تحت فشار قرار گیری مشتری احتمال دارد باعث شود که او به قبل از تفکر بازگردد. تصمیم بگیرد که با این اعتیاد باقی بماند.

مقاومت

مقاومت به توانایی درمانگر برای جلوگیری از به چالش کشیدن دوسوگرایانه مراجع اشاره می کند. عدم اطمینان مشتری نسبت به تغییر به عنوان بخشی از فرآیند تلقی می شود و به عنوان آسیب شناختی تلقی نمی شود. در عوض، درمانگر با مشتری کار می کند تا حرکت را حفظ کند. مقاومت به جای چالش با بازتاب مواجه می شود.

با درمان تقویت انگیزشی از خودکارآمدی حمایت کنید

مشتری باید باور داشته باشد که در صورت تمایل توانایی تغییر را دارد. این باور به توانایی ما برای دستیابی به اهداف، خودکارآمدی نامیده می شود. MET برای افزایش خودکارآمدی کار می کند. اگر مشتری باور نداشته باشد که می تواند تغییر کند، ممکن است با مقابله تدافعی با بحران ناسازگاری خود روبرو شود. این به مشتری این امکان را می دهد که ناراحتی ناشی از این اختلاف را بدون ایجاد تغییر – یک رفتار قابل درک – کاهش دهد. ایجاد خودکارآمدی نیازمند زمان و تشویق است که در جلسات بعدی ایجاد می شود.

 

 

منابع
positivepsychology

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا