درمان‌های شناختی می‌توانند اسکیزوفرنی را بهبود بخشند

درمان‌های شناختی برای روانشناسان اهمیت بسیار زیادی دارد. اسکیزوفرنی یکی از اختلالات روانی در دنیای امروزی است. متاسفانه بسیاری از کودکان و بزرگسالان دچار این اختلال هستند. هرچند متاسفانه برخی از این دارو ها می تواند باعث ایجاد اعتیاد شدید شود. در مقاله های قبل گفتیم که یک سری از داروها عوارض بسیاری دارند. این عوارض می تواند حتی باعث اعتیاد بیش از حد هم بشود. استرس و اضطراب می تواند آسیب های زیادی را به ما وارد کند. خصوصا اگر در دوران کودکی این اتفاقات برای ما افتاده باشد. یکی از مواردی که همیشه در هنگام اضطراب و استرس ها خطرناک است ماندگاری آنان است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد.

این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی أنواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که درمان‌های شناختی می‌توانند اسکیزوفرنی را بهبود بخشند

انواع مختلف درمان‌های شناختی برای اختلال اسکیزوفرنی

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اظزذای طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درمان‌های شناختی می‌توانند اسکیزوفرنی را بهبود بخشند، صحبت کنیم.

درمان‌های شناختی دارویی که می تواند علائم اسکیزوفرنی را کاهش دهد

درمان‌های شناختی یک نوع درمان است که ممکن است برای کاهش علائم برخی از بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی استفاده شود. می‌تواند به شما کمک کند واضح‌تر فکر کنید، کمتر احساس آشفتگی کنید و کارآمدتر رفتار کنید.

Invega و درمان‌های شناختی چگونه کار می کند

این دارو به همراه درمان شناختی با بازگرداندن تعادل برخی از انتقال دهنده های عصبی در مغز عمل می کند. در واقع بر دوپامین و سروتونین در مغز تأثیر می گذارد. این دارو به طور مشابه عمل می کند و از نظر شیمیایی با ریسپردال مرتبط است، اما اغلب با عوارض جانبی خارج هرمی کمتری (مانند لرزش یا سفتی) همراه است. به نظر می رسد سروتونین در کنار چندین عملکرد دیگر، اضطراب و خلق و خو را تنظیم می کند. دوپامین در عملکردهای سیستم عصبی مرکزی مانند حرکت، لذت، توجه، خلق و خو و انگیزه نقش اساسی دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با متعادل کردن این انتقال دهنده های عصبی در مغز، Invega و درمان‌های شناختی می تواند به کاهش برخی از علائم اسکیزوفرنی کمک کند، از جمله:

  • هذیان (باورهای نادرست)
  • توهم (تجارب حسی نادرست)
  • تفکر و گفتار نامنظم
  • رفتار نامنظم و غیرقابل پیش بینی

درمان‌های شناختی می‌توانند اسکیزوفرنی را بهبود بخشند

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، اسکیزوفرنی یک اختلال روانی مزمن و جدی است که حدود 20 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. علائم و ویژگی ها عبارتند از تحریف تفکر، احساسات و احساس خود، توهمات شنیداری و بصری و هذیان. اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در اوایل بزرگسالی به آن مبتلا می شوند و مردان زودتر از زنان علائم را نشان می دهند. سالانه تعداد جدید موارد اسکیزوفرنی 1.5 مورد در هر 10000 نفر است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اسکیزوفرنی در 15 علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان قرار دارد. در کشور های مختلف، سالانه حدود 1.5 میلیون نفر به آن مبتلا می شوند. عوامل خطر در صورت عدم درمان‌های شناختی اسکیزوفرنی شامل ویژگی های ژنتیکی، عدم تعادل شیمیایی در مغز و استرس محیطی در اوایل زندگی است. احتمال مرگ زودهنگام افراد مبتلا به این اختلال ۲ تا ۳ برابر بیشتر از جمعیت عادی است. این بیشتر به دلیل بیماری های فیزیکی مانند بیماری قلبی عروقی یا عفونت است.

علائم رایج این اختلال و درمان‌های شناختی

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) علائم رایج مرتبط با اسکیزوفرنی:

  • جنون جوانی
  • توهم: شنیدن، دیدن یا احساس چیزهایی که وجود ندارند.
  • هذیان: باورهای نادرست ثابت شده یا سوء ظن هایی که دیگران در فرهنگ فرد مشترک ندارند و حتی زمانی که شواهدی بر خلاف آن وجود دارد، به طور قاطع ثابت می شوند.
  • رفتار نابهنجار: رفتار نامنظم مانند سرگردانی، زمزمه کردن یا خندیدن به خود، ظاهر عجیب، بی توجهی به خود، یا ظاهری نامرتب.
  • گفتار آشفته: گفتار نامنسجم یا نامربوط. یا
  • اختلالات احساسات: بی تفاوتی مشخص یا قطع ارتباط بین هیجان گزارش شده و آنچه مشاهده می شود، مانند حالت چهره یا زبان بدن.

علائم های این اختلال بخش دوم

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فقر گفتار: حداقل گفتار یا پاسخ کوتاه به سؤالات.
  • آنهدونیا: عدم لذت از چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردند، کاهش علایق. این منجر به کاهش مشارکت افراد در جامعه می شود و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • فقدان انگیزه: ممکن است یک فرد انگیزه درونی برای انجام وظایف در زندگی روزمره، مانند آماده شدن در صبح، نداشته باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با وجود شدت این اختلال، بسیار قابل درمان است. تحقیقات نشان می دهد که درمان‌های شناختی رفتاری (CBT) در درمان اسکیزوفرنی مؤثرتر است. مطالعه‌ای که اخیراً در مجله پزشکی روان‌شناختی منتشر شد نشان می‌دهد که داروهای ضد روان پریشی همراه با درمان منجر به پیشرفت‌های قابل توجهی شده است. به طور خاص، دانشمندان UCLA و همکارانش دریافتند که بیمارانی که هر دو درمان را دریافت می‌کنند، شناخت بهتر و افزایش بهره‌وری را نشان می‌دهند.

درمان ترکیبی با درمان‌های شناختی

محققان همچنین گفتند که بیمارانی که از این رویکرد درمانی ترکیبی استفاده می‌کنند، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در عملکرد کار و مدرسه بودند. این تا حدی به دلیل حافظه و مهارت های حل مسئله است که در جلسات درمانی آموزش داده می شود. از آنجایی که اسکیزوفرنی بر نحوه تفکر، احساس و رفتار فرد تأثیر می گذارد، درمان های شناختی به او کمک می کند. این کار باعث می شود تا فرد افکار خود را بهتر سازماندهی کند. در واقع منجر به بهبود عملکرد همه جانبه می شود و به آن‌ها کمک می کند تا با جامعه ادغام شوند و شانسی برای یک زندگی عادی داشته باشند.

قطع ارتباط با دنیای افراد به دلیل اسکیزوفرنی

افراد مبتلا به این اختلال ممکن است به نظر “در دنیای خودشان هستند” یا ارتباط خود را با واقعیت از دست بدهند که منجر به ناتوانی دائمی شود. بسیاری از مبتلایان در ابتدا حتی آن را به عنوان یک مشکل تشخیص نمی دهند زیرا توهمات بسیار واقعی به نظر می رسند. معمولاً باعث ناراحتی دوستان و خانواده می شود، اما درمان‌های شناختی می توانند به بیمار کمک کنند تا با عزیزان خود ارتباط برقرار کند. درمان مداوم می تواند به بیماران کمک کند تا در محیط های مدرسه یا محل کار بهتر عمل کنند و استقلال خود را دوباره به دست آورند.

مطالعاتی در ارتباط با اسکیزوفرنی

برای این تحقیق، یک تیم بیماران را در یک کارآزمایی تصادفی کنترلی 12 ماهه قرار دادند. 60 بیمار از برنامه مراقبت های پس از UCLA که اخیراً برای اولین بار یک دوره اسکیزوفرنی را تجربه کرده بودند در این مطالعه شرکت کردند. آن‌ها یا داروهای ضد روان پریشی تزریقی خوراکی یا طولانی اثر و یا درمان شناختی یا آموزش رفتار سالم دریافت کردند.

درمان‌های شناختی شامل چه چیزی است؟

درمان شناختی-رفتاری شامل آموزش توجه، حافظه و مهارت های حل مسئله برای کمک به بیماران در مدیریت موقعیت های پیچیده و واقعی بود. آموزش رفتار سالم شامل تغذیه مناسب، مدیریت استرس و ورزش با زمان درمان یکسان بود. همه بیماران در زمینه اشتغال و آموزش برای تشویق آن‌ها به ورود مجدد به محیط های کار یا مدرسه کمک دریافت کردند. این مطالعه تأیید کرد که آموزش شناختی و دوزهای ثابت داروهای ضد روان پریشی طولانی اثر به طور قابل توجهی علائم اسکیزوفرنی را بهبود می بخشد. درمان‌ها تأثیر مثبت جداگانه‌ای بر عملکرد کار و مدرسه نشان دادند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

محققان درمان‌های شناختی در UCLA عبارتند از: کیت نوچترلین، جوزف ونتورا، کنت سوبوتنیک، دنیس گرچن دورلی، لوانا ترنر، لوری کازاوس، جان لو، مایکل بوچر، و ژاکلین هایتا.

رفتارهای افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی

مهم است که تشخیص دهید چه علائم یا رفتارهایی نشان دهنده یک اختلال اسکیزوفرنی است. در حالی که روان پریشی می تواند نشانه ای باشد، می تواند نشانه ای از یک اختلال افسردگی نیز باشد. در این‌جا شایع ترین علائم سندرم اسکیزوفرنی مشاهده می شود.

اختلال در عملکرد اجتماعی

فرد مبتلا به اسکیزوفرنی به دنیای بیرون مانند دیگران نگاه نمی کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا