Invega دارویی که می تواند علائم اسکیزوفرنی را کاهش دهد

Invega جز دسته داروهایی است که بیشتر برای مسائل ذهنی و مشکلات روانی استفاده می شود. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم داروهای مختلفی وجود دارد که می تواند به حال بهتر ما کمک کند. هرچند متاسفانه برخی از این دارو ها می تواند باعث ایجاد اعتیاد شدید شود. در مقاله های قبل گفتیم که یک سری از داروها عوارض بسیاری دارند. این عوارض می تواند حتی باعث اعتیاد بیش از حد هم بشود. استرس و اضطراب می تواند آسیب های زیادی را به ما وارد کند. خصوصا اگر در دوران کودکی این اتفاقات برای ما افتاده باشد. یکی از مواردی که همیشه در هنگام اضطراب و استرس ها خطرناک است ماندگاری آنان است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد.

این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی أنواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که Invega دارویی که می تواند علائم اسکیزوفرنی را کاهش دهد چگونه است؟

انواع مختلف Invega برای اختلال اضطراب اجتماعی

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اظزذای طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با Invega دارویی که می تواند علائم اسکیزوفرنی را کاهش دهد، صحبت کنیم.

Invega دارویی که می تواند علائم اسکیزوفرنی را کاهش دهد

Invega (پالیپریدون) یک آنتی سایکوتیک نسل دوم است که ممکن است برای کاهش علائم برخی از بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی و اختلال اسکیزوافکتیو استفاده شود. می‌تواند به شما کمک کند واضح‌تر فکر کنید، کمتر احساس آشفتگی کنید و کارآمدتر رفتار کنید.

Invega چگونه کار می کند

این دارو با بازگرداندن تعادل برخی از انتقال دهنده های عصبی در مغز عمل می کند. Invega بر دوپامین و سروتونین در مغز تأثیر می گذارد. این دارو به طور مشابه عمل می کند و از نظر شیمیایی با ریسپردال مرتبط است، اما اغلب با عوارض جانبی خارج هرمی کمتری (مانند لرزش یا سفتی) همراه است. به نظر می رسد سروتونین در کنار چندین عملکرد دیگر، اضطراب و خلق و خو را تنظیم می کند. دوپامین در عملکردهای سیستم عصبی مرکزی مانند حرکت، لذت، توجه، خلق و خو و انگیزه نقش اساسی دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با متعادل کردن این انتقال دهنده های عصبی در مغز، Invega می تواند به کاهش برخی از علائم اسکیزوفرنی کمک کند، از جمله:

  • هذیان (باورهای نادرست)
  • توهم (تجارب حسی نادرست)
  • تفکر و گفتار نامنظم
  • رفتار نامنظم و غیرقابل پیش بینی

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا Invega اثر کامل داشته باشد، بنابراین ممکن است مدتی طول بکشد تا متوجه شوید که آیا این دارو برای شما مناسب است یا خیر. توهمات، هذیان ها، و تفکر آشفته ممکن است در 1 تا 2 هفته اول بهبود یابد. این علائم ممکن است به طور کامل از بین نرود. با این حال، علائم اغلب با مصرف طولانی‌تر Invega بهتر می‌شوند.

مشورت با پزشک برای استفاده از این دارو

مهم است که با پزشک خود در مورد احساس خود، علائمی که تجربه می کنید و هر گونه پیشرفتی که با شروع Invega مشاهده می کنید، صحبت کنید. همچنین مهم است که مراقب عوارض جانبی احتمالی باشید.

دوز

قرص Invega معمولا یک بار در روز یا طبق دستور پزشک مصرف می شود. دوز معمولاً از 3 میلی گرم تا 12 میلی گرم متغیر است. به طور معمول، برای شروع دوز کم برای شما تجویز می شود و سپس ممکن است دوز به آرامی طی چند هفته افزایش یابد. قرص ها را باید به طور کامل بلعید (آن ها نباید له شوند، شکسته شوند یا جویده شوند). بیمارانی که فرم قرص را به خوبی تحمل می کنند ممکن است قادر به تزریق طولانی مدت باشند. اگر تمایل به فراموش کردن داروهای خود دارید، نمی خواهید قرص مصرف کنید یا اگر پایبندی مشکلی است، می تواند مفید باشد.

Invega Sustenna

Invega Sustenna یک تزریق عضلانی است که هر ماه انجام می شود. باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی داده شود. معمولاً به بازو یا باسن تزریق می شود. دو دوز اول معمولاً با فاصله یک هفته تجویز می شود. پس از دو دوز اول، دارو معمولاً یک بار در ماه (یا طبق دستور پزشک) تجویز می شود. این دارو به مرور زمان برای کمک به کنترل علائم آزاد می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

Invega را می توان به صورت قرص پس از دو نوبت شروع Invega Sustenna قطع کرد. سپس، بیماران دیگر نگران از دست دادن دوز داروی خود نیستند.

اینوگا ترینزا

Invega Trinza یک تزریق است که سه ماه طول می کشد، به این معنی که بیماران تنها باید چهار دوز در سال مصرف کنند. مانند Invega Sustenna، توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی در قسمت بالای بازو یا باسن تجویز می شود. زمانی که بیماران به میزان کافی با Invega Sustenna a حداقل به مدت چهار ماه تحت درمان قرار گرفتند، ممکن است این دارو تجویز شود.

Invega Trinza

به این معنی است که بیماران مجبور نیستند در جلسات زیادی شرکت کنند. و آن ها مجبور نیستند به یاد داشته باشند که نسخه خود را به صورت روزانه مصرف کنند.

اثربخشی

هنگامی که برای درمان اسکیزوفرنی استفاده می شود، مطالعات به طور مداوم نشان داده اند که Invega چه به شکل قرص و چه به صورت تزریقی، هم موثر و هم قابل تحمل است. در مقابل، مطالعات کمی در مورد ارزیابی اثربخشی Invega در درمان شیدایی دوقطبی حاد وجود داشته است. از بین مواردی که انجام شده است، نتایج تا حد زیادی مخلوط شده است. یک بررسی در سال 2012 از مطالعات دانشگاه نوا جنوب شرقی فلوریدا به این نتیجه رسید که Invega ممکن است در درمان دوره های حاد شیدایی در اختلال دوقطبی در دوزهای بالاتر بی خطر و مفید باشد. در مقابل، یک متاآنالیز در سال 2018 از چین گزارش داد که Invega در افراد مبتلا به شیدایی دوقطبی بهتر از دارونما عمل نمی کند و عوارض جانبی بسیار بیشتری ایجاد می کند.

عوارض جانبی رایج

شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با استفاده از Invega عبارتند از:

  • بی قراری
  • سرگیجه (سرگیجه)
  • سردرد
  • خستگی
  • مشکلات تعادل
  • ضعف عضلانی
  • افزایش تولید بزاق
  • دل درد
  • افزایش وزن
  • یبوست
  • سوزش سردل
  • افزایش هورمون پرولاکتین

Invega SUSTENNA و Invega TRINZA با عوارض جانبی اضافی قرمزی محل تزریق، تورم همراه بودند. اگر عوارض جانبی مداوم یا شدید هستند، با پزشک خود صحبت کنید و قبل از شروع درمان سؤالات خود را بپرسید تا در صورت بروز عوارض جانبی آمادگی بهتری داشته باشید.

عوارض جانبی جدی

برخی از عوارض جانبی Invega می تواند جدی باشد. در موارد نادر، ممکن است فردی به این دارو حساسیت داشته باشد و یک واکنش بالقوه کشنده در تمام بدن به نام آنافیلاکسی ایجاد کند. در صورت بروز هر یک از موارد زیر به نزدیکترین اورژانس بروید:

  • راش یا کهیر
  • تنگی نفس یا خس خس سینه
  • مشکل در بلع (دیسفاژی)
  • تورم در صورت، گلو، گردن یا اندام‌ها
  • تب بالا (بیش از 100.4 فارنهایت)
  • سندرم بدخیم نورولپتیک (که با این دارو نادر است)

عوارض جانبی جدی Invega Sustenna و Invega Trinza نیز نادر است اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تشنج، تیک، لرزش
  • سفتی عضلانی
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • نعوظ دردناکی که می تواند ساعت ها طول بکشد (پریاپیسم)

عوارض بلند مدت

دیسکینزی دیررس یک عارضه جانبی است که با استفاده طولانی مدت از داروهای ضد روان پریشی ایجاد می شود. علائم عبارتند از گریم کردن، مکیدن، ضربه زدن به لب ها و سایر حرکات غیر ارادی. در حالی که خطر دیسکینزی دیررس در Invega در مقایسه با بسیاری از داروهای ضد روان پریشی دیگر کمتر است، این خطر همچنان وجود دارد. اگر از داروهای ضد روان پریشی استفاده می کنید، بسیار مهم است که پزشک شما به طور منظم حرکات غیرارادی را تحت نظر داشته باشد.

تداخلات دارویی

پزشک خود را در مورد هر یا تمام داروهایی که ممکن است مصرف کنید، خواه بدون نسخه، تجویزی، تغذیه ای، گیاهی یا هومیوپاتی باشد، اطلاع دهید. برخی ممکن است با Invega تعامل داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا