انواع بیماری های روانی، علائم و تشخیص

اضطراب و اختلالات روانی همه گیر شده است. طبیعتا در دوره ای که زندگی می کنیم و ببا وجود ویروس کرونا علائم اختلالات روانی و اضطراب در افراد بیشتر شده است. اضطراب آسیب های مختلفی را برای هر فرد ممکن است به همراه داشته باشد. پزشکان و روان شناسان نیز سعی دارند همیشه راه حل هایی دقیق برای این اختلالات روانی به افراد پیشنهاد دهند. ویژگی های انواع بیماری های روانی موضوع امروز مقاله ما است. در این راستا شما می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی در ایران می باشد.

انواع بیماری های روانی، علائم و تشخیص

تشخیص

شرایط بهداشت روانی اختلالی در تفکر، احساس یا رفتار فرد است (یا ترکیبی از این موارد) که نشان دهنده مشکلی در عملکرد ذهنی است. آن ها در فعالیت های اجتماعی، شغلی یا خانوادگی باعث پریشانی یا ناتوانی می شوند. همان طور که از عبارت “بیماری جسمی” برای توصیف طیف وسیعی از مشکلات سلامت جسمی استفاده می شود، اصطلاح “بیماری روانی” انواع مختلف بهداشت روانی را شامل می شود.

تعریف بیماری روانی

بیماری های روانی به طرز باورنکردنی در کشور های مختلف رایج است. به طور مثال برای برخی کشور ها عموما هر ساله شرایط خاصی را دارد. در ادامه برخی از این آمار ها را می بینیم.

  • از هر 5 بزرگسال کشور های غربی 1 نفر بیماری روانی را تجربه می کند.
  • از هر 6 نفر از جوانان 6 تا 17 ساله کشور های غربی 1 نفر بیماری روانی را تجربه می کند.

بیماری روانی جدی (SMI) اصطلاحی است که متخصصان بهداشت برای توصیف شدید ترین شرایط بهداشت روان استفاده می کنند. این بیماری ها به طور قابل توجهی یک یا چند فعالیت عمده زندگی را مختل یا محدود می کنند. دو مورد از رایج ترین SMI ها، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی هستند.

انواع بیماری های روانی

صدها بیماری روانی در پنجمین نسخه از کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، کتابچه راهنمای تشخیصی انجمن روان پزشکی آمریکا ذکر شده است. DSM-5 بر اساس معیارهای تشخیصی، بیماری ها را در دسته بندی قرار می دهد .

اختلالات اضطرابی

 این گروه از بیماری های روانی با احساس قابل توجهی از اضطراب یا ترس همراه با علائم جسمی، مانند تنگی نفس، ضربان قلب سریع و سرگیجه مشخص می شوند. سه نوع عمده اختلالات اضطرابی عبارتند از: اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، اختلال وحشت و اختلال اضطراب اجتماعی (SAD).

دو قطبی و اختلالات مرتبط

 اختلالات دو قطبی که در گذشته به عنوان افسردگی شیدایی شناخته می شد، با دوره های متناوب مانیا، هیپومانیا و افسردگی اساسی مشخص می شود. سه نوع اختلال دو قطبی وجود دارد: دو قطبی I، دو قطبی II و سیکلوتیمیا.

اختلالات افسردگی

 ویژگی مشترک همه اختلالات افسردگی وجود خلق و خوی غمگین، خالی یا تحریک پذیر است که همراه با تغییرات جسمی و شناختی است که به طور قابل توجهی بر توانایی فرد تأثیر می گذارد. به عنوان مثال می توان از اختلال افسردگی اساسی و اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی (PMDD) نام برد.

اختلالات برهم زننده، كنترل انگیزه و سلوك

گروهی از شرایط روانپزشكی كه شامل مشكلات مربوط به كنترل خود بر احساسات و رفتارها می شود. برخی از اختلالات در این گروه عبارتند از: اختلال سرپیچی مخالفت (ODD)، اختلال انفجاری متناوب، کلپتومانیا و پیرومانیا.

اختلالات تفکیکی

 این گروه از سندرم های روانپزشکی با قطع ارتباط غیرارادی بین هوشیاری، خاطرات، احساسات، ادراکات و رفتارها  حتی هویت یا احساس خود شخص بودن – مشخص می شود.

اختلالات از بین بردن

 کودکان مبتلا به اختلالات از بین بردن، می توانند اعمال غیر عادی مانند ادرار یا مدفوع در زمان های نامناسب و در مکان های نامناسب، خواه عمل غیر ارادی باشد و نه انجام دهند.

اختلالات تغذیه و غذا خوردن

اختلالات خوردن با اختلال مداوم در الگوهای غذایی مشخص می شود که منجر به ضعف سلامت جسمی و روانی می شود. سه اختلال عمده در خوردن شامل بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری است.

بی نظمی جنسیتی

بد نامی جنسیتی که در گذشته به عنوان اختلال هویت جنسیتی شناخته می شد، هنگامی رخ می دهد که فرد احساس ناراحتی یا پریشانی شدید می کند زیرا هویت جنسیتی وی با جنسیتی که از بدو تولد به او اختصاص داده شده مغایرت دارد.

اختلالات عصبی شناختی

 این اختلالات با کاهش اکتسابی عملکرد شناختی مشخص می شوند. علاوه بر بیماری آلزایمر، سایر شرایط این گروه شامل بیماری هانتینگتون، آسیب مغزی (TBI) و مسائل عصبی شناختی ناشی از عفونت HIV است.

اختلالات رشد عصبی

این اختلالات معمولاً در اوایل رشد، اغلب قبل از ورود کودک به مقطع دبستانی بروز می کند. مشخصه آن ها با اختلال در عملکرد فردی، اجتماعی، دانشگاهی یا شغلی است. به عنوان مثال می توان به اختلال کمبود توجه  بیش فعالی (ADHD)، اوتیسم و ​​ناتوانی های یادگیری و فکری اشاره کرد.

اختلالات وسواسی و اجباری

 همانطور که از نامش پیداست، این اختلالات با وجود وسواس و یا اجبار مشخص می شود. به عنوان مثال می توان از وسواس فکری عملی، احتکار و اختلال بدشکلی بدن نام برد.

اختلالات پارافیلیک

 علایق شدید یا مداوم جنسی را توصیف می کند که باعث پریشانی یا اختلال می شود. این ها ممکن است شامل تخیلات مکرر، اصرارها یا رفتارهایی شامل علایق جنسی غیرمعمول باشد.

اختلالات شخصیتی

این اختلالات با الگوی انعطاف ناپذیر پایدار تجربه و رفتار مشخص می شود که باعث پریشانی یا اختلال می شود. در حال حاضر 10 اختلال شخصیت شناخته شده وجود دارد.

طیف اسکیزوفرنیا و سایر اختلالات روان پریشی

انواع بیماری های روانی

این اختلالات با ناهنجاری در یک یا چند زمینه زیر مشخص می شود: وهم، توهم، تفکر بی نظم، رفتار حرکتی بی نظم یا غیرطبیعی (از جمله کاتاتونیا) و علائم منفی.

اختلالات جنسی

این گروه از ناهمگن اختلالات با عدم توانایی فرد در درگیری کامل یا تجربه لذت جنسی مشخص می شود. برخی از شایع ترین اختلالات جنسی شامل اختلال تحریک پذیری  زنان، اختلال نعوظ، علاقه جنسی یا تحریک جنسی زنان و تاخیر در انزال است.

اختلالات خواب و بیداری

 انواع مختلفی از اختلالات خواب-بیداری وجود دارد و همه آن ها شامل مشکلات خوابیدن یا بیدار ماندن در زمان های مطلوب یا مناسب اجتماعی هستند. این اختلالات با عدم انطباق ریتم شبانه روزی با محیط اطراف یا ناهنجاری های خود سیستم شبانه روزی مشخص می شود. اختلالات شایع خواب و بیداری شامل بی خوابی و ناركولپسی است.

علائم بدنی و اختلالات مرتبط

 افراد مبتلا به این اختلالات نسبت به علائم جسمی مانند درد، ضعف یا تنگی نفس – احساس اضطراب شدید و اغراق آمیز می کنند. این مشغله چنان شدید است که زندگی روزمره فرد را مختل می کند.

اختلالات وابسته به مواد و اعتیاد

 همه اختلالات مربوط به مواد با خوشه ای از علائم رفتاری و جسمی مشخص می شوند که می تواند شامل ترک، تحمل و ولع مصرف باشد. اختلالات مربوط به مواد می تواند ناشی از استفاده از 10 نوبت جداگانه دارو باشد.

تروما و اختلالات مرتبط با استرس

 این گروه شامل اختلالات است که در آن قرار گرفتن در معرض یک رویداد آسیب زا یا استرس زا به صراحت به عنوان معیار تشخیصی ذکر شده است. شایع ترین آن اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است.

علائم و نشانه ها

همه افراد در سلامت روان خود قله ها و دره هایی را تجربه می کنند. یک تجربه استرس زا، مانند از دست دادن یکی از عزیزان، ممکن است به طور موقت از سلامت روان شما بکاهد. به طور کلی، برای رسیدن به معیارهای بیماری روانی، علائم شما باید باعث پریشانی قابل توجه یا تداخل در عملکرد اجتماعی، شغلی یا آموزشی شما شود و برای مدت زمان مشخصی ادامه یابد. هر اختلال دارای علائم خاص خود است که از نظر شدت می تواند بسیار متفاوت باشد، اما علائم رایج بیماری روانی در بزرگ سالان و میان سالان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترس یا ناراحتی بیش از حد: احساس ترس، اضطراب، عصبی یا وحشت کردن
  • تغییرات خلق و خوی: غم و اندوه عمیق، ناتوانی در ابراز شادی، بی تفاوتی نسبت به موقعیت ها، احساس ناامیدی، خنده در زمان های نامناسب بدون دلیل مشخص، یا افکار خودکشی
  • مشکلات تفکر: عدم توانایی در تمرکز یا مشکلات مربوط به حافظه یا افکار منطقی و گفتار که توضیح آن ها دشوار است
  • تغییرات خواب یا اشتها: خوابیدن و خوردن غذا به طور چشم گیری بیشتر یا کمتر از حد معمول، افزایش یا کاهش وزن سریع و محسوس
  • کناره گیری: نشستن و هیچ کاری برای مدت طولانی یا کنار گذاشتن فعالیت های قبلی که لذت برده اید.

توجه به این نکته مهم است که وجود یک یا دو مورد از این علائم به تنهایی به معنای ابتلا به بیماری روانی نیست. اما این نشان می دهد که شما ممکن است نیاز به ارزیابی بیشتری داشته باشید. اگر همزمان چندین مورد از این علائم را تجربه کرده اید و از ادامه زندگی روزمره شما جلوگیری می کنند، باید با پزشک یا متخصص بهداشت روان تماس بگیرید.

علل انواع بیماری های روانی

هیچ علت واحدی برای بیماری روانی وجود ندارد. در عوض، تصور می شود که آن ها از طیف گسترده ای از عوامل (گاهی اوقات به صورت ترکیبی) ناشی می شوند. موارد زیر برخی از عواملی است که ممکن است در ابتلا کسی به بیماری روانی تأثیر بگذارد:

زیست شناسی

 شیمی مغز نقش عمده ای در بیماری های روانی دارد. تغییر و عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی، پیام رسان های شیمیایی درون مغز، اغلب با اختلالات روانی همراه است.

قرار گرفتن در معرض محیط

 ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری روانی در کودکان در معرض برخی از مواد رحم قرار بگیرند. به عنوان مثال، اگر مادر شما هنگام بارداری از شما الکل مصرف کرده، از مواد مخدر استفاده کرده یا در معرض مواد شیمیایی یا سموم مضر قرار گرفته است، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا