خطرناک ترین بیماری های روانی

از خطرناک ترین بیماری های روانی می توان به سندرم آلیس در سرزمین عجایب و دست بیگانه اشاره کرد. بیماری های روانی خطرناک با علائم خاصی همراه هستند که بروز آنها می تواند حتی برای اطرافیان بیمار هم ترسناک باشد. به طور مثال برخی از مبتلایان به بیماری های خطرناک روانی فکر می کنند که طرف مقابل آنها یک شیاد است که می خواهد به او آسیب برساند یا او را وادار به کارهای غیرعادی مانند خوردن کتاب کند. این در حالی است که 450 میلیون نفر در سراسر جهان از انواع بیماری های روانی رنج می برند. تنها در ایالات متحده، از هر چهار خانواده یک خانواده تحت تأثیر قرار می گیرد.

اختلالات روانی مختلفی وجود دارند که برخی از آنها مانند افسردگی ممکن است به طور طبیعی بروز پیدا کند یا مواردی هم مانند استرس پس از سانحه ناشی از عوامل محیطی و آسیب های مغزی باشند. اما در میان انواع بیماری های روانی، موارد ترسناک و خطرناکی هم وجود دارند که ما در این مقاله از همکده سعی کرده ایم برخی از آنها را معرفی کنیم.

آپوتمنوفیلیا

آپوتمنوفیلیا یکی دیگر از خطرناک ترین بیماری های روانی و اختلال عصبی است که به نام‌های اختلال یکپارچگی بدن و اختلال هویت قطع عضو نیز شناخته می‌شود. مبتلایان به این بیماری، تمایل شدید به قطع کردن یا آسیب رساندن به قسمت‌های سالم بدن خودشان دارند. به نظر می رسد احتمال بروز این بیماری خطرناک آسیب به آسیب به لوب جداری راست مغز باشد.

خودگاوپنداری

مبتلایان به این اختلال روانی بسیار نادر اما بسیار ترسناک خودشان را یک گاو فرض می کنند و رفتارهایی مانند گاو را از خود بروز می دهند. حتی ممکن است آنها در مزارع با گاو چهار دست و پا راه بروند و علف‌ها بخورند و به نحوی رفتار کنند که خودشان را به عنوان عضوی واقعی از گله نشان دهند. مبتلایان به Boanthropy، متوجه رفتارهای غیرعادی خودشان نیستند.

سندرم آلیس در سرزمین عجایب

خطرناک ترین بیماری های روانی || همکده

آلیس در سرزمین عجایب یکی از خطرناک ترین بیماری های روانی و به عنوان سندرم تاد نیز شناخته می شود. مبتلایان به این بیماری روانی خطرناک صداهایی آرامتر یا بلندتر از آنچه که هستند می شنوند، اجسام بزرگتر یا کوچکتر از واقعیت را می بینند.

خوشبختانه، سندروم آلیس در سرزمین عجایب بسیار نادر است و در بیشتر موارد، افرادی را در 20 سالگی که دارای تومور مغزی یا سابقه سوء مصرف مواد هستند، تحت تاثیر قرار می دهد. برای همین توصیه می شود افراد با سابقه اعتیاد حتما به فکر سلامت روان خودشان باشند و هر گونه علائم احتمالی خود را نادیده نگیرند. حتی بهتر است در مرحله اول برای پیشگیری از بروز عوارض جدی ناشی از مصرف مواد، به دنبال ترک اعتیاد خود باشند. سپس تمام علائم خودشان را جدی بگیرند و در صورت بروز هر گونه علائم بیماری روانی، حتما با روانشناس یا روانپزشک مشورت کنند.

لیکانتروپی بالینی

مبتلایان به لیکانتروپی بالینی مانند موارد گاوپنداری، معتقدند که می توانند به حیواناتی مانند گرگ ها و گرگینه ها تبدیل شوند. این بیماران مانند یک حیوان رفتار می کنند و اغلب در جنگل ها و سایر مناطق جنگلی زندگی یا مخفی می شوند. Clinical Lycanthropy، یک اختلال روانپریشی بسیار نادر است. اما متاسفانه این بیماری معمولا عوارض ناشی از سایر بیماری های روانی مانند یک دوره روان پریشی ناشی از اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی یا یک اختلال افسردگی است.

توهم کوتارد

در توهم کوتارد (Cotard Delusion)، فرد مبتلا خودش را یک مرده متحرک یا روح می پندارد و فکر می کند که بدنش در حال پوسیدن است. احساس پوسیدگی بدن معمولاً بخشی از این توهم است و بسیاری از مبتلایان به توهم کوتارد افسردگی شدید یا افسردگی شیدایی را تجربه می کنند. در برخی موارد، مبتلایان به این بیماری ممکن است از گرسنگی بمیرند.

این اختلال وحشتناک برای اولین بار در سال 1880 توسط ژول کوتارد متخصص مغز و اعصاب توصیف شد، اگرچه خوشبختانه، این بیماری خطرناک به ندرت رخ می دهد و بسیار نادر است. شناخته شده ترین مورد هذیان کوتارد در هائیتی اتفاق افتاد، جایی که مردی کاملاً متقاعد شده بود که بر اثر ایدز مرده و در جهنم است.

سندرم دست بیگانه

خطرناک ترین بیماری های روانی || همکده

یکی دیگر از بیماری های خطرناک و ترسناک مربوط به اعصاب و روان، سندرم دست بیگانه است که مبتلایان به آن به طور کامل اختیار دست یا اندام خودشان را از دست می دهند. حتی بیماران ممکن است با استفاده از دست بیگانه خودش، دیگران را خفه یا لباس آنها را پاره کند.

سندرم دست بیگانه اغلب در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر، بیماری کروتسفلد-جاکوب، در نتیجه جراحی مغز که طی آن دو نیمکره مغز از هم جدا شده اند یا بیماری های روانی بروز پیدا می کند و متأسفانه، هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

اختلال تجزیه هویت

اختلال هویت تجزیه‌ای (DID)، که قبلاً به عنوان اختلال چند شخصیتی شناخته می‌شد، یک بیماری روانی وحشتناک است. به طور کلی، کمتر از 0.1٪ از افرادی که از DID رنج می برند اغلب دارای 2-3 هویت مختلف (و گاهی اوقات بیشتر) هستند. مبتلایان به این بیماری خطرناک روانی از مشکلات حافظه، هویت، عواطف، ادراک، رفتار و احساس خود رنج می برند. این بیماران نمی توانند زندگی عادی داشته باشند برای همین اطرافیان و خانواده آنها مجبور می شوند، آنها را در تیمارستان ها بستری کنند.

اختلال ساختگی

این اختلال روانی ترسناک با وسواس در مورد بیمار بودن مشخص می شود. در واقع، اکثر افراد مبتلا به اختلال ساختگی وانمود می کنند که بیمار هستند و از خودشان علائمی از بیماری را نشان می دهند تا تحت درمان قرار گیرند. این بیماری کمتر از 5/0 درصد از جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که هیچ درمانی برای این اختلال وجود ندارد، اغلب می توان آن را از طریق روان درمانی کنترل کرد.

توهم کپگراس

خطرناک ترین بیماری های روانی || همکده

 Capgras Delusion یک اختلال روانی ناتوان کننده و جذاب ترین اختلالات اضطرابی است که مبتلایان به آن، اطرافیان خودش را فریبکار می داند که می خواهد به او آسیب برساند. در یک مورد ابتلا به این بیماری خطرناک روانی، یک زن 74 ساله این باور را داشت که شوهرش، شیادی است که می خواهد به او آسیب برساند. هذیان کاپگراس به ندرت رخ می دهد. اما اغلب پس از ضربه به مغز یا در افرادی که زوال عقل، اسکیزوفرنی، صرع یا اختلال اضطرابی بیشتر دیده می شود.

اختلال وسواس فکری عملی

اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) در بین بیماری های خطرناک روانی تا حدودی شناخته تر است. مبتلایان به این اختلال در انجام برخی از کارها مانند تمیزی، وسواس زیادی را به خرج می دهند. این اختلال تقریبا 1٪ از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد و به نظر می رسد که مواد شیمیایی موجود در مغز یک عامل مؤثر در بروز این وضعیت است.

سندرم دیوژن

سندرم دیوژن یا اختلال احتکار، یکی دیگر از خطرناک ترین اختلالات روانی است که شیوع بیشتری نسبت به بقیه دارد. این سندرم به نام فیلسوف یونانی دیوژن سینوپی (که از قضا یک مینیمالیست بود) نامگذاری شده است مبتلایان به این بیماری میل زیادی به جمع آوری اقلام مختلف پیدا می کنند که در نهایت ممکن است به آنها وابستگی عاطفی پیدا کنند. علاوه بر احتکار غیرقابل کنترل، افراد مبتلا به سندرم دیوژن اغلب از خود رفتار ها و علائم دیگری را بروز می دهند، از جمله:

  • غفلت شدید
  • کناره‌گیری اجتماعی
  • بی‌تفاوتی نسبت به خود یا دیگران

این بیماری در میان افراد سالمند، مبتلایان به زوال عقل، کسانی که سابقه سلامت روان دارند و افرادی که در مقطعی از زندگی خود رها شده اند یا فاقد محیط خانه پایدار بوده اند، شیوع بیشتری دارد.

سخن آخر

اگر چه برخی از بیماری های روانی خطرناک، به ندرت رخ می دهند و تقریبا نادر هستند. اما به نظر می رسد که مواردی از این دسته بیماری ها، ممکن است عوارض سایر بیماری های روانی شایع تر و حتی سوء مصرف مواد باشند. برای همین بهتر است در صورت بروز هر گونه علائم احتمالی مربوط به بیماری روانی سریعا با یک روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید و وضعیت خود را نادیده نگیرید.

منابع
https://www.onlinepsychologydegree.info/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا