خواب عمیق و تاثیر امواج دلتا

همان طور که می دانید خواب یکی از مهم ترین بخش های زندگی است. در واقع عدم خواب مناسب می تواند آسیب های بسیاری را به افراد وارد کند. خواب عمیق می تواند آرامش و انرژی را در طول روز برای شما ایجاد کند. گاهی اوقات در هنگام خواب امواجی ایجاد می شود که می تواند مفید با مضر باشد، به این امواج، امواج دلتا می گویند. استرس ممکن است در طول زندگی برای همه ما به وجود بیاید. بخشی از استرس در زندگی ممکن است به نفع ما باشد.

اما اگر این استرس بیش از حد باشد باعث آسیب های به افراد در زمینه های شغلی و سلامتی خواهد شد. یکی از مواردی که باید در نظر داشت خواب مناسب است. خواب کافی برای کنترل استرس مفید است. بتوانید خواب کافی داشته باشید. خواب کافی می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید. در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است.

اختلالات روانی و خواب عمیق

خواب عمیق و تاثیر امواج دلتا

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با خواب عمیق و تاثیر امواج دلتا صحبت کنیم.

درصدی از مردم آمریکا دچار استرس شدید هستند.

طبق انجمن روانشناسی آمریکا، 33٪ از آمریکایی ها با استرس شدید زندگی می کنند و تقریبا نیمی از آمریکایی ها معتقدند که استرس آن ها طی 5 سال گذشته افزایش یافته است. استرس را می توان به نیروهای مختلف بیرونی مانند پول، خانواده، محل کار یا مدرسه یا روابط نسبت داد. در حالی که استرس بیش از حد می تواند بسیاری از اثرات منفی را در زندگی فرد ایجاد کند. یک نتیجه عمده استرس بیش از حد کمبود خواب عمیق یا بی خوابی یا عدم توانایی در خوابیدن است.

تقریبا نیمی از افراد از عدم توانایی خواب در اثر استرس خبر می دهند.

تقریبا نیمی از افراد از عدم توانایی خواب در اثر استرس خبر می دهند. این الگوهای خواب ممکن است به سبک زندگی ناسالم یا رفتارهای ناشی از استرس نسبت داده شود. یا ممکن است به سادگی نشانه ای از فشار روانی بیش از حد باشد. در هر صورت، فردی که با استرس دست و پنجه نرم می کند، می تواند از طریق روش های مختلفی که به افراد در بهبود خواب و در نتیجه کیفیت زندگی آن ها کمک می کند، خواب خوبی داشته باشد. این روش ها می توانند شامل تغییر در شیوه زندگی باشند.  یا حتی شیوه های طراحی شده برای مقابله با استرس و بهبود خواب . همچنین افزودن مکمل یا دارو به برنامه های شبانه برای اطمینان از هشت ساعت خوب.

امواج دلتا نوعی موج مغزی  با خواب عمیق ارتباط دارد

این امواج ایجاد شده توسط مغز نوعی موج مغزی با دامنه بالا است که در انسان یافت می شود و با خواب عمیق مرتبط است. امواج دلتا دارای فرکانس یک تا سه هرتز (هرتز) هستند و با استفاده از الکتروانسفالوگرام (EEG) اندازه گیری می شوند. تصور می‌شود که این امواج مغزی از تالاموس بیرون می‌آیند و عموماً با خواب آرام همراه هستند (که در مرحله سوم خواب شروع می‌شود.) این دوره زمانی که در طی آن امواج دلتا رخ می‌دهند اغلب به عنوان خواب عمیق شناخته می‌شوند.

چگونه امواج دلتا در هنگام خواب عمیق اندازه گیری می شوند؟

این امواج برای اولین بار در اوایل دهه 1900 پس از اختراع EEG شناسایی و توصیف شدند. این ها به محققان اجازه می دهند تا فعالیت مغز در طول خواب را بررسی کنند. هنگامی که ما در خواب عمیق هستیم، مغز در تعدادی از مراحل مختلف چرخه می زند که با فعالیت مغزی که رخ می دهد از یکدیگر متمایز می شوند. درون این مراحل اولیه خواب، افراد هنوز بیدار و تا حدودی هوشیار هستند. در این مرحله، امواج بتا سریع و کوچک تولید می شود. در نهایت، مغز شروع به کند شدن می کند و امواج کندتر به نام امواج آلفا را می توان با EEG مشاهده کرد. پس از خواب، مراحل خواب شروع می شود:

  • مرحله 1 (N1) خواب سبک است که معمولاً بلافاصله پس از خوابیدن شروع می شود و تنها چند دقیقه طول می کشد. در این مرحله، مغز فعالیت آهسته و با دامنه بالا به نام امواج تتا ایجاد می کند.
  • مرحله 2 (N2) خواب حدود 50 درصد از خواب شبانه را در بر می گیرد و با دوک های خواب و کمپلکس های K مشخص می شود. این مرحله کمی بیشتر از مرحله قبل طول می کشد.
  • مرحله 3 (N3) خواب عمیق است و باید حداقل 20 درصد از خواب شبانه را در بر گیرد. در این مرحله، مغز شروع به تولید امواج آرام و عمیق خواب دلتا می کند. مردم در این مرحله به مراتب کمتر پاسخگو هستند و کمتر از محیط بیرونی خود آگاه هستند. خواب موج دلتا اغلب به عنوان یک نقطه انتقال بین خواب سبک و عمیق در نظر گرفته می شود.

خواب REM و خواب عمیق

نوع استراحت REM با حرکات سریع چشم مشخص می شود و در رویا دیدن افزایش می یابد. خواب REM حدود 90 دقیقه پس از به خواب رفتن شروع می شود و ممکن است هر شب چندین چرخه REM را تجربه کنید.

امواج دلتا با مراحل خواب عمیق مرتبط هستند

مرحله 3 و REM، کمتر از نیمی از امواج مغزی از امواج دلتا را تشکیل داده است. در حالی که بیش از نیمی از فعالیت مغز از امواج دلتا در طول خواب REM تشکیل شده است.

چگونه خواب عمیق تری داشته باشیم

بهبود بهداشت خواب می تواند به شما کمک کند هر شب خواب عمیق تری داشته باشید. «بهداشت خواب» به عادت‌های روزانه‌ای که دنبال می‌کنید و منجر به خواب راحت می‌شود، اشاره دارد. اگر مشکل دارید، سعی کنید:

از نمایشگرها و نور آبی قبل از خواب اجتناب کنید. زیرا نور ساطع شده می تواند الگوهای خواب طبیعی شما را مختل کند

ورزش کافی در طول روز

محدود کردن مصرف کافئین و الکل در طول روز مهم است، زیرا هر دوی این ها می توانند خواب عمیق شما را مختل کنند. اتاق خواب خود را تاریک، خنک و ساکت کنید و روی تشک و رختخواب راحت استراحت کنید.

تنظیم زمان استراحت و بیداری ثابت

گاهی اوقات، ماندن در رختخواب زمانی که در به خواب رفتن مشکل دارید، می تواند منجر به احساس ناامیدی و استرس شود. این می تواند بی خوابی شما را بدتر کند. اگر نمی توانید بخوابید، سعی کنید از رختخواب بیرون بیایید و در یک فعالیت آرامش بخش شرکت کنید:

  • شنیدن و لذت بردن از موسیقی
  • مدیتیشن کردن
  • مطالعه با کتاب های موثر
  • نوشتن و یادداشت کردن برنامه ریزی

برخی از شرایط سلامت روان می تواند باعث مشکلات استراحت شود. اگر به دلیل اضطراب، افسردگی یا مسائل دیگر برای استراحت کافی تلاش می کنید، کمک گرفتن از یک متخصص بهداشت روانی واجد شرایط ممکن است قدم بعدی مناسب باشد. یک درمانگر یا روانپزشک می تواند به شما کمک کند تا علت اصلی را برطرف کنید تا بتوانید بقیه مورد نیاز خود را دریافت کنید.

حقایق جالب در مورد امواج دلتا و استراحت عمیق

جالب توجه است، تحقیقات نشان داده است که زنان فعالیت امواج دلتا بیشتری نسبت به مردان نشان می‌دهند. ماده‌ها در میان بسیاری از گونه‌های پستانداران دیگر تمایل مشابهی دارند. اگر چه محققان هنوز در مورد دلیل خاصی به توافق نرسیده‌اند. رژیم های کتوژنیک، که دارای چربی بسیار بالا و کربوهیدرات کم هستند، می توانند باعث افزایش موج دلتا شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلالات مغزی همچنین می تواند بر نمایش امواج دلتا تأثیر بگذارد. بیماری پارکینسون، اسکیزوفرنی و نارکولپسی ممکن است با تغییر در فعالیت امواج دلتا مشخص شوند. حتی برخی داروها و مواد شیمیایی بر امواج دلتای مغز تأثیر می‌گذارند. الکل همچنین می‌تواند بر امواج دلتا تأثیر بگذارد و استفاده نادرست طولانی‌مدت می‌تواند منجر شود.

هر شب چقدر به استراحت عمیق نیاز دارید؟

بزرگسالان در مجموع به حدود هفت تا نه ساعت استراحت در هر شب نیاز دارند و حداقل 20 درصد از این زمان باید در استراحت عمیق سپری شود. به عنوان مثال، نوجوانان هر شب به 9 ساعت و نیم خواب عمیق نیاز دارند. در حالی که بزرگسالان بالای 60 سال معمولاً کمتر به این استراحت نیاز دارند.

چه موسیقی برای استراحت عمیق و امواج دلتا بهترین است؟

موسیقی آرام و آهسته  احتمالا بهترین انتخاب برای تشویق به استراحت عمیق خواهد بود. یکی از آهنگ هایی که به طور خاص برای القای استراحت عمیق و امواج دلتا ساخته شده است، آهنگ های  آرام اثر دکتر لی آر بارتل است.

افراد به طور متوسط چقدر می خوابند؟

بسیاری از ما به اندازه کافی عمیق نمی خوابیم. یا به طور کلی خواب کافی مناسبی نداریم. حدود یک سوم از بزرگسالان دنیا هر شب کمتر از هفت ساعت می خوابند. میزان خواب استراحت ما نیز با افزایش سن کاهش می یابد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا