تخلیه عاطفی که باعث ایجاد آسیب های منفی می شود

تخلیه عاطفی شاید بتواند کمی شما را آرام کند اما همیشه مناسب نیست. بسیاری از زوجین احساس می کنند که با تخلیه احساسات خود ایجاد آرامش دارند. همان طور که می دانید مشکلات عاطفی در بسیاری از روابط امروزی وجود دارد. روابط می تواند به علت مشکلات مختلف دچار آسیب و در نهایت جدایی زوجین شود. در رابطه قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود. این قواعد می تواند برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. خیلی از افراد دوست دارند نیاز هایی را که  تا به امروز نتوانستند رفع کنند با رابطه این کار را انجام دهند. اما این درست نیست.

چرا که شما باید به عنوان یک شخص بالغ و فهمیده پای به رابطه بگذارید. برای برخی افراد فقط این که بتوانند عشق بورزند یا مسائل مالی را بهبود بخشند همه چیز درست است. اما در روان شناسی گفته شده است که حد تعادل در روابط بیشتر باعث پایداری آن رابطه شده است. یکی از مواردی که ممکن است آسیب های عاطفی را به همراه داشته باشد همدلی است. شاید برایتان عجیب باشد که همدلی به نوان یک ویژگی خوب چگونه آسیب عاطفی ایجاد می کند؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که تخلیه عاطفی که باعث ایجاد آسیب های منفی می شود چگونه است.

اختلالات مختلف و تخلیه عاطفی

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های بسیار خطرناکی ممکن است داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تخلیه عاطفی که باعث ایجاد آسیب های منفی می شود، صحبت کنیم.

همدلی و تخلیه عاطفی

یک مطالعه جدید نشان داد که مردم بیشتر از آن که با همدلی به دیگران نگاه کنند، به صورت عینی نگاه می کنند.

ابراز همدردی می تواند به طور باورنکردنی خساراتیداشته باشد و باعث آسیب عاطفی فرد شود. از طریق محدودیت ها و بررسی با خود، می توانید همدلی را بدون خسته شدن ابراز کنید. همه چیز به این آرامش نیست که بخواهید شخص دیگری برای درک آن چه واقعاً در حال گذراندن آن هستید وقت بگذارد. دیده شدن به این روش واضح می تواند استرس شرایط سخت را کاهش دهد. با این حال، چنین عبارتی می تواند برای شخص همدل خساراتی ایجاد کند.

برخلاف ابراز دلسوزی حذف شده نسبت به شخص، همدلی مستلزم غوطه ور شدن بیشتر در مبارزات دیگران است. این فشار روانی داوطلبانه می تواند باعث شود که برخی از افراد در ابراز همدلی دچار تخلیه عاطفی شوند.

تحقیقات درباره تخلیه عاطفی

تحقیقی اخیراً در مجله روانشناسی تجربی منتشر شد. در این تحقیق محققان به بررسی زمان و چرایی دلسوزی مردم با دیگران پرداختند. محققان از شرکت کنندگان خواسته اند هنگام توصیف یک شخص، بین همدلی و یک گروه هدف انتخاب کنند. مردم تنها با انتخاب اشخاص همدل در مطالعه اول 29 درصد و در مرحله دوم حدود 30 درصد از همدلی اجتناب کردند.

عادت هایی که به پیشگیری یا تخلیه عاطفی کمک می کند

مردم توجه زیادی به بریدگی ها و جراحات بدنی دارند. اما در مورد آسیب های احساسی چطور؟ اگر چه آن ها اغلب مراقبتی را که شایسته آن هستند دریافت نمی کنند. اما می توانند به همان اندازه برای شما مضر باشند. آسیب‌های عاطفی، درد و آسیب می‌تواند منجر به مشکلات روانی مختلفی شود. اما اجتناب از آسیب عاطفی در زندگی نیز آسان نیست. به هر حال، دنیا پر از عوامل استرس زا، شرایط غیرمنتظره و تجربیات چالش برانگیز است. چگونه می خواهید از همه آن ها زنده بمانید؟ در این جا شش عادت وجود دارد که به پیشگیری یا کاهش آسیب عاطفی کمک می کند.

نگرانی های خود را برای تخلیه عاطفی بیان کنید

بسیاری از مردم نگرانی های خود را ساکت می کنند و آن ها را در سر خود نگه می دارند. ممکن است این کار را انجام دهید. زیرا احساس می‌کنید نگرانی‌هایتان احمقانه است یا اگر در مورد آن ها صحبت کنید، ممکن است بار دیگران را سنگین کنند. با این حال، تعادلی وجود دارد که باید برقرار شود. نگه داری نگرانی های خود می تواند ناخواسته منجر به آسیب عاطفی شود زیرا:

  • افکار ممکن است به هم ریخته باشند و درک نگرانی ها در ذهن شما دشوار باشد.
  • نگرانی ها می توانند در یک حلقه گیر کرده و باعث شوند که به نشخوار فکری و اضطراب تبدیل شوند.
  • ممکن است سعی کنید نگرانی های خود را سرکوب کنید. که فقط اثرات آن ها را بدتر می کند و باعث ایجاد مسائل پیچیده تر می شود.

تخلیه عاطفی که باعث ایجاد آسیب های منفی می شود

تخلیه عاطفی زیادی در زندگی وجود دارد که می تواند باعث منفی شدن شود. این تخلیه ها می تواند مربوط به کار، مسائل مربوط به سبک زندگی یا ویژگی های شخصیتی باشد. بدون توجه به علت، این تخلیه های عاطفی می توانند زندگی شما را خراب کنند. این می تواند تمام جنبه های زندگی شما از جمله زندگی حرفه ای، روابط و رفاه کلی شما را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است منجر به از دست دادن انگیزه و خستگی مداوم شود و هیچ نشانه ای از تسکین وجود نخواهد داشت. قبل از اینکه به این نقطه برسد، مهم است که بفهمیم چه چیزی باعث تخلیه عاطفی می شود.

چند تخلیه عاطفی که می تواند باعث احساسات منفی شود

آیا بیش از حد تحت فشار زندگی هستید؟ از این چند چیز اجتناب کنید. آن‌ها می توانند مانع از توانایی شما برای خوش بینی شوند. همچنین تحقیقات نشان می دهد می تواند سلامت جسمی و روانی شما را کاهش دهد.

مشاغل پر فشار یا بارهای سنگین

متخصصان پزشکی، مجریان قانون و معلمان معمولاً مشاغل پر فشاری دارند. سایر مشاغل نیز می توانند پرفشار باشند. اما معمولاً به محل کار شما بستگی دارد. داشتن حجم کاری سنگین همچنین به تخلیه عاطفی کمک می کند و این می تواند شامل تکالیف مدرسه نیز باشد. ساعات کار طولانی بدون زمان استراحت می تواند به سرعت منجر به مشکلات شود.

وقتی از شما خواسته می شود که دائماً با شغل، همکاران یا رئیس خود درگیر شوید، می تواند منجر به فرسودگی شود. این باعث می‌شود که احساس کنید کار هرگز تمام نمی‌شود، و هرگز نمی‌توانید تعطیلی داشته باشید. در حالی که ممکن است گاهی اوقات این امر اجتناب ناپذیر باشد، شما باید زمانی برای استراحت و ریکاوری داشته باشید.

تخلیه عاطفی باعث می شود احساس کنید کنترلی بر زندگی خود ندارید

خودمختاری برای انسان ضروری است زیرا به ما این امکان را می دهد که احساس کنیم مسئول هستیم. با این حال، وقتی استقلال ندارید، می تواند منجر به فشار عاطفی شود. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شما منابع لازم برای انجام کارها را ندارید زیرا احساس می کنید انجام کارها غیرممکن است. زمان دیگری که ممکن است این اتفاق بیفتد زمانی است که احساس می کنید در تصمیم گیری ها حرفی ندارید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر رئیستان در تمام ساعات تماس بگیرد، حتی در روزهای تعطیل، ممکن است در محیط کار چنین احساسی داشته باشید. این باعث می شود احساس کنید همیشه در حال کار هستید و نمی توانید زندگی خارج از محل کار داشته باشید. همچنین باعث می شود که احساس کنید از کنترل خارج شده اید زیرا در زندگی خود وقت آزاد ندارید. نمونه دیگری از تجربه این موضوع در محیط کار تغییر مداوم اولویت ها است. شما احساس می‌کنید که هرگز نمی‌توانید جلو بروید، که باعث فرسودگی شدید می‌شود.

تحقیر شغل شما با تخلیه عاطفی

ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد که چرا از شغل خود متنفر هستید. گاهی اوقات تشخیص آن به همان اندازه آسان است که انگار یک فرد ناتوان هستید. در مواقع دیگر، ممکن است تشخیص آن کمی دشوارتر باشد. به نوع کاری که انجام می دهید فکر کنید. اگر یکنواخت یا خیلی آسان است، در نظر بگیرید که آیا یکی از این موارد مشکل است یا خیر. گاهی لازم است خود را به چالش بکشید و چیزهای جدیدی را امتحان کنید تا از تخلیه عاطفی جلوگیری کنید.

چالش در کار مهم است

زمانی که احساس می کنید شناخته نشده اید یا دوست دارید کارتان به اندازه کافی شما را به چالش نمی کشد، گزینه های خود را در نظر بگیرید. شما می توانید برای ارتقاء یا افزایش حقوق و یا حتی برای تعطیلات اضافی درخواست کنید. دریابید که چه چیزی باعث می شود کار شما ارزشش را داشته باشد و سپس آن را بخواهید. دلایل دیگری که ممکن است شغل خود را نادیده بگیرید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رفتار ناعادلانه با کارکنان
  • در برنامه یا حجم کاری خود فعالیتی ندارید
  • انتظارات نامشخص یا گیج کننده
  • آشوب دائمی
  • نگرش بد همکاران و مافوق
  • مدیریت بد از طرف رئیس شما

بچه دار شدن یا بزرگ کردن بچه

هم مادر و هم پدر می توانند فرسودگی شغلی را از زمان مراقبت از فرزند یا بچه دار شدن تجربه کنند. انواع مختلفی از فرسودگی شغلی والدین وجود دارد، از جمله خستگی عاطفی و فیزیکی، ناامیدی یا شکست. بعلاوه، والدین می توانند ترکیبی از این احساسات را تجربه کنند که وضعیت را حتی بدتر می کند. هنگامی که متوجه شدید که چه نوع تخلیه‌های عاطفی را تجربه می‌کنید، می‌توانید کنترل آن‌ها را به دست آورید. سپس، می‌توانید به جای این که اجازه دهید وضعیت خراب‌تر شود، برنامه‌ای برای آسان‌تر کردن آن بیابید.

مشکلات مالی یا عدم مکان مناسب برای زندگی

هرکسی اگر با بی خانمانی مواجه شود از نظر عاطفی احساس تخلیه می کند. با این حال، هر گونه مشکل مالی می تواند باعث تخلیه عاطفی شود. همچنین می تواند باعث نابودی امید به آینده شود که منجر به هزینه های غیرضروری می شود و وضعیت را بدتر می کند.

به علاوه، فراخوانی شرکت‌ها برای رسیدگی به پرداخت‌های از دست رفته شما می‌تواند باعث استرس شدید شود. این منجر به اجتناب از تماس‌ها و افزایش مشکلات مالی شما می‌شود. ایجاد بودجه می تواند استرس زا باشد، اما انجام این کار می تواند به فشار عاطفی شما کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وسایل یا چیزهایی که توانایی خرید آن‌ها را ندارید نیز می‌تواند باعث فرسودگی شود. این ها در آینده شما را بیشتر عقب می‌اندازد، و رسیدگی به آن‌ها به این راحتی‌ها نیست. پیشی گرفتن از امور مالی و اجتناب از هزینه های اضافی می تواند این تخلیه عاطفی را معکوس کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا