7 علت شایع بی انگیزگی در نوجوانان

احساس سردرگمی و اضطراب در نوجوانان می تواند با بی انگیزگی نوجوانان در ارتباط باشد که همه اینها در رفتار نوجوان بی انگیزه شما تاثیر می گذارد؟ آیا نگران این مسئله هستید که نوجوان شما از پتانسیل و استعدادهای خود نهایت استفاده را نمی برد؟ یا نگران این موضوع هستید که نوجوان شما تمرکز و انگیزه کافی را ندارد؟ یا از خودتان می پرسید چرا نوجوان من انگیزه ندارد؟

به طور کلی زندگی با یک نوجوانان بی انگیزه ممکن است که باعث اضطراب و ناامیدی والدین او شود! در دوران نوجوانی، نوجوانان اغلب با چالش‌هایی مانند فشار روانی همسالان، قلدری، استرس مربوط به مدرسه و افسردگی در نوجوانان مواجه می‌شوند. هر یک از این عوامل ممکن است انگیزه در نوجوان شما را تا حدود زیادی کاهش دهند.

چرا نوجوان من انگیزه ندارد؟

قبل از اینکه به نوجوان خود اصطلاح “بی انگیزه” را اختصاص دهید، بهتر است که علل بروز بی انگیزگی را در نوجوانان بررسی کنید. از جمله علل عمده در زمینه بی انگیزگی نوجوانان، عبارت‌اند از:

احساس دلسردی یا سرخوردگی

بزرگ شدن و تبدیل شدن به یک جوان، مرحله ای است که فراز و نشیب‌های زیادی دارد. نوجوانان، غالباً چه در مدرسه و چه در زندگی شخصی خود، احساس خستگی و تنهایی می‌کنند. در مورد مدرسه، به طور کلی حجم تکالیف آنها به خودی خود می‌تواند خسته کننده باشد. علاوه براین شرایط مدرسه و تحصیل ممکن است که باعث ناراحتی آنها شود.

با افزایش سن نوجوانان، مطالبی که آنها باید در مدرسه بیاموزند، به طور قابل توجهی سخت تر می‌شود. به طور همزمان، آنها باید به فعالیت‌های فوق برنامه و زندگی اجتماعی خود مشغول شوند. به این ترتیب، بیشتر نوجوانان برای داشتن یک زندگی متعادل تلاش زیادی می‌کنند. با گذشت زمان، ممکن است که نوجوان به خود شک کند.

در ظاهر، این شرایط می‌تواند به صورت بی انگیزگی نمود پیدا کند. اما در واقع دلسردی و شک باعث بی انگیزگی آنها می‌شود. در چنین شرایطی می‌توانید با صحبت درباره مدیریت زمان و اینکه باید تعدادی از وظایف خود را حذف کنند و بر برخی دیگر‌ تمرکز داشته باشند، آنها را راهنمایی کنید. البته، باید به نوجوان خود بفهمانید که برای راهنمایی او در دسترس هستید و نهایتا خود او باید تصمیم گیری کند. همچنین بهتر است علت تنهایی در نوجوانان و 7 راه مقابله با آن را بشناسید.

عدم مراقبت از سلامتی جسمانی

7 علت شایع بی انگیزگی در نوجوانان || همکده

نوجوانان به دنبال یک نوع استقلال هستند و می‌خواهند خودشان مسیر زندگی خود را انتخاب کنند. نوجوانان می‌خواهند توانایی‌های تصمیم گیری خود را در بسیاری از زمینه‌ها از جمله انتخاب غذا، فعالیت‌های بدنی که در آن شرکت می‌کنند و زمانی که به رختخواب می‌روند، اعمال کنند.

نوجوانانی که نوشیدنی‌های شیرین و میان وعده‌های غیرمفید مصرف می‌کنند، سطح انرژی نامطلوبی را خواهند داشت. علاوه براین، در صورتی که نوجوانان به طور منظم ورزش نکنند نیز همین اتفاق می‌افتد. نتایج حاصل از تحقیقات نشان می‌دهد که بی‌تحرکی می‌تواند منجر به بروز اضطراب، افسردگی، کاهش ظرفیت ذهنی، از دست دادن تمرکز و حتی کاهش حافظه شود.

کم خوابی، که بیشتر نوجوانان با آن درگیر هستند، این وضعیت را بدتر می کنند! با توجه به این عوامل، ممکن است بتوانید مشخص کنید که چرا نوجوان شما بی انگیزه است؟ رژیم غذایی مناسب، ورزش و خواب، جزو عناصر ضروری برای نوجوانی هستند که می‌خواهد در زمینه تحصیل موفقیت کسب کند.

برای اینکه به نوجوانان خود کمک کنید سبک زندگی مناسبی داشته باشند، می‌توانید به طور منظم به گردش‌های خانوادگی که شامل پیاده روی یا دوچرخه سواری است، بروید. حتی یک یا دو بار در هفته برگزاری پیاده روی خانوادگی، شروع خوبی به حساب می‌آید.

علاوه براین می‌توانید تصمیم بگیرید که رژیم غذایی نوجوانتان را با غذاهای مفید جایگزین ‌کنید. شما باید غذاهای غیرمفید را از رژیم غذایی خانواده خود حذف کنید و از خوراکی‌های غیر مضر استفاده کنید. به طور کلی مراقبت از سلامتی جسمانی نوجوان برای حفظ شادابی او، بسیار ضروری است.

تحت کنترل بودن

یکی دیگر از علل بی انگیزگی در نوجوانان این است که احساس کنند تحت کنترل هستند. هیچ کس دوست ندارد تحت مدیریت خرد افراد دیگر باشد. آمارها نشان می‌دهد که 59 درصد از بزرگسالان در مقطعی از زندگی کاری خود تحت مدیریت خرد بودن را تجربه کرده‌اند. از بین کسانی که گزارش دادند که برای یک مدیر خرد کار می‌کنند، 68٪ گفتند که این کار باعث کاهش روحیه آنها شده است و 55٪ ادعا کردند که این شرایط به بهره وری آنها آسیب رسانده است.

نوجوانان شما کارمندان شما نیستند، اما ممکن است مانند یک کارمند با آنها رفتار کنید. نوجوانان برای تصمیم گیری و زندگی خود، آرزوی استقلال و اعتماد متقابل به توانایی‌های او را دارند. بنابراین اگر با نوجوانان خود از موضع یک مدیر صحبت کنید، ممکن است باعث شود که نوجوان شما سرکشی و از دستورات شما سرپیچی کند.

باید مراقب باشید که تمام جنبه‌های زندگی نوجوانان خود را کنترل نکنید. اگر مشکل جدی وجود ندارد، به آن‌ها اجازه دهید که تا حد امکان خودشان مسیر زندگی خود را انتخاب کنند. برخی از موارد مرتبط می‌تواند شامل انتخاب لباس، غذا، انتخاب دوستان و زمان انجام تکالیف مدرسه باشد.

هرچه کنترل بیشتری بر جنبه‌های مختلف زندگی نوجوان خود اعمال کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها دچار بی انگیزگی شوند. به طور کلی برای بهبود شرایط نامطلوب کنونی، بهتر است که تا حد امکان نوجوان خود را در تصمیم گیری‌های خانواده مشارکت دهید.

با انجام این کار، نوجوانان شما بیشتر از قبل از قوانین خانوادگی پیروی خواهد کرد. این مسئله به این معنی است که شما مجبور نخواهید شد آنها را مدیریت کنید، بنابراین به یک وضعیت برد-برد خواهید رسید!

عدم آگاهی و تجربه

7 علت شایع بی انگیزگی در نوجوانان || همکده

تا به حال چند بار از نوجوانان خود خواسته‌اید که برخی از کارهای خانه را انجام دهند یا بیش از حد از تلفن هوشمند خود استفاده نکنند؟ و تا به حال تا چه اندازه نوجوان شما از انجام درخواست‌های شما امتناع ورزیده است؟ اگر نوجوان شما از علت انجام کاری اطلاع نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که از انجام آن امتناع ورزد.

در این شرایط ممکن است فکر کنید که با یک نوجوان بی انگیزه سر و کار دارید. اما به سادگی شاید علت این وضعیت عدم اطلاع آنها از علت انجام کارها باشد. سعی کنید پیش از درخواست انجام یک کار، بر ارزش ذاتی آن عمل و فواید آن تمرکز داشته باشید.

البته، باید هر از چند‌ گاهی درباره ارزش کارهای خوب با نوجوان خود صحبت کنید. همچنین وقتی نوجوان‌تان وظایف خود را انجام داد، بهتر است که صمیمانه از او تشکر کنید. هنگامی که نوجوانان شما بر ارزش ذاتی کاری که انجام می‌دهد، تمرکز می‌کند (نه فقط بر مزایای عملی امور) احساس هدفمندی خواهد داشت.  به این ترتیب نوجوان شما یک انگیزه درونی برای انجام وظایف خود پیدا می‌کند.

بی انگیزگی نوجوانان به خاطر عدم اولویت بندی امور

سازمان بندی و نظم فقط در مورد اشیاء صادق نیست. بلکه در امور و وظایف افراد نیز باید نظم و اولویت بندی وجود داشته باشد. اولویت بندی به نوجوان شما اجازه می‌دهد تا بر امور و وظایف خود تسلط داشته باشد و بتواند به بهترین شکل آن ها را به انجام برساند.

نوجوانانی که یاد نگرفته‌اند چگونه اولویت بندی کنند، اغلب نمی‌دانند کارهای خود را از کجا شروع کنند. در این حالت سردرگم می‌شوند و ممکن است به نظر برسد که برای انجام امور و وظایف خود انگیزه ندارند. اگر نوجوان شما یاد بگیرد که چگونه کارهای خود را اولویت بندی کند، استرس کمتری خواهد داشت.

بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات، افرادی که در ابتدا سخت ترین کارهای خود را به اتمام می‌رسانند، نسبت به افرادی که با کارهای آسان وظایف خود را شروع می‌کنند، بهره وری بیشتری دارند.

احساس اجبار برای انجام امور و وظایف

هیچ کس دوست ندارد برای انجام کارهایی که نمی‌خواهد، تحت فشار قرار بگیرد. این امر مخصوصاً در مورد نوجوانان صادق است. بنابراین زمان زیادی را صرف تلاش برای وادار کردن نوجوان خود به رعایت قوانین و انجام رفتار و انور خاص نکنید، در غیر این صورت هر دو شما در نهایت احساس ناامیدی خواهید کرد.

بسیاری از والدین از جوایز مختلفی استفاده می‌کنند تا نوجوانان خود را برای انجام وظایف خاص ترغیب کنند. اما اگر به طور مکرر از این رویکرد استفاده کنید، نوجوان شما به جای این که تبدیل به یک فرد فرآیند گرا تبدیل شود، به انسانی نتیجه گرا تبدیل می‌شود.

در این شرایط آنها به جای تمرکز بر ارزش ذاتی کار، شروع به تمرکز بر مزایایی خواهند کرد که در صورت انجام وظیفه به آنها دست پیدا می‌کنند. این مسئله منجر به بروز پیامدهای منفی در طولانی مدت خواهد شد. علاوه بر این، نوجوانان شما به مرور زمان بی انگیزه تر می‌شوند.

به جای این رویکرد، سعی کنید با نوجوانان خود برای حل حرف بزنید. درک دیدگاه آنها به شما کمک می‌کند تا بدانید آنها به چه مواردی نیاز دارند. همچنین خواهید آموخت که چگونه می‌توانید والدین بهتری برای آنها باشید. اگر بدانید که نوجوان شما به حمایتی نیاز دارد، خواهید توانست که مشکلات او‌ را رفع کنید.

هنگام صحبت با نوجوانان خود حتما از تکنیک گوش دادن فعال استفاده کنید. به عنوان مثال حفظ تماس چشمی، توجه به زبان بدن و پرسیدن سوالات شفاف، می‌توانند بسیار مفید باشند. اگر نوجوانان شما بدانند که واقعاً به حرف آنها گوش می‌دهید، تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاشتن احساس خود خواهند داشت.

بی انگیزگی نوجوانان به خاطر ناتوانی در یادگیری

7 علت شایع بی انگیزگی در نوجوانان || همکده

ناتوانی‌های مرتبط با یادگیری می‌توانند مانع از توانایی نوجوان در درک یا حفظ اطلاعات شود. در این حالت به خاطر سپردن معادلات ساده ممکن است برای آنها چالش برانگیز باشد، یا قواعد گرامر اولیه ممکن است باعث سردرگمی آنها شود. از جمله موارد ناتوانی در یادگیری، عبارت‌اند از:

  • نارساخوانی: این نوع اختلال در یادگیری باعث می‌شود که افراد به سختی متن ها را بخوانند. این وضعیت به علت وجود مشکل در شناسایی صداهای گفتار و نحوه ارتباط آنها با حروف ایجاد می‌شود.
  • دیسکالکولیا: این نوع اختلال یادگیری باعث می‌شود که افراد در یادگیری ریاضی با مشکل مواجه شوند. این مشکلات می‌توانند شامل مسائل ریاضی پایه و انتزاعی باشند.
  • دیسگرافی: این وضعیت عصبی باعث می‌شود که افراد نتوانند افکار خود را به کلمات نوشتاری تبدیل کنند.این وضعیت می‌تواند بر روی دست خط و سرعت نوشتن افراد نیز تأثیر بگذارد.

یکی دیگر از مشکلات مرتبط با یادگیری، اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) است. این اختلال منجر به  ضعف در برنامه ریزی و مدیریت زمان، تکانشگری، عدم تمرکز، بی نظمی و غیره می‌شود.

سوالات متداول

دلایل بی انگیزگی در نوجوانان چیست؟ یکی از رایج ترین دلایلی که بچه ها انگیزه ندارند، مشکل در مهارت های تحصیلی است. اختلال یادگیری، اختلال زبانی یا مشکل در مدرسه و انجام تکالیف آنها می تواند منجر به بی انگیزگی در نوجوانان شود. این مسئله همچنین می تواند یک چالش زمینه ای سلامت روان مانند ADHD، اضطراب، افسردگی باشد. در هر شرایطی بهتر است وضعیت نوجوان خود را جدی بگیرید و به دنبال راهکارهایی برای افزایش انگیزه در آنها باشید. اگر فکر می کنید در این زمینه با نوجوان خود با مشکل برمی خورید بهتر است از یک روانشناس مجرب و با تجربه در زمینه کودک و نوجوان در همکده مشورت و کمک بگیرید.

چه چیزی باعث افزایش انگیزه می شود؟ دیدن پیشرفت به خودی خود یک راهکار عالی برای افزایش انگیزه است و همچنین عزت نفس شما را بهبود می بخشد. اهداف جدیدی را برای نوجوان خود در نظر بگیرید.

راز ایجاد انگیزه چیست؟ تجسم ذهنی به دست آوردن موفقیت و شادی ها و مزایای آن می تواند به مغز شما بیاموزد که انگیزه بیشتری را برای رسیدن به آنها پیدا کند. به طور علمی ثابت شده است که تجسم شانس افراد را برای رسیدن به اهدافتان افزایش می دهد.

سخن آخر

در صورتی که بتوان علت بی انگیزگی نوجوان را به درستی تشخیص داد، می‌توان با انجام اقدامات مناسب، مشکلات او را رفع نمود. به عنوان مثال در بسیاری از موارد تنها به کمک برخی اقدامات حمایتی ساده، می‌توان مشکلات نوجوان با برطرف کرد. به همین علت باید اندکی درباره وضعیت نوجوان خود اندیشید.

منابع
https://www.daniel-wong.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا