راهنمای والدین برای افسردگی نوجوانان ( قسمت دوم )

راهنمای والدین برای افسردگی نوجوانان در قسمت دوم بررسی می شوند.

چگونه به یک نوجوان افسرده کمک کنیم؟

 

افسردگی اگر درمان نشده بماند بسیار خطرناک خواهد شد بنابراین منتظر نمانده و امید نداشته باشید که این علائم خودشان از بین بروند. اگر شک دارید که نوجوان شما مبتلا به افسردگی شده باشد نگرانی خود را به شکلی دوستانه و بدون هیچ قضاوتی بیان کنید. حتی اگر مطمئن نیستید مشکل افسردگی باشد رفتارها و احساسات مشکل سازی که می بینید نشانه ای از مشکلی هستند که باید برطرف شوند.

در یک مکالمه ی باز و راحت بگذارید نوجوان شما متوجه شود متوجه کدام علائم افسردگی شده اید و چرا نگران آن ها هستید. سپس از او بخواهید بگوید چه مشکلی دارد و برای گوش دادن به حرف های او آماده باشید. نباید سوالات زیادی بپرسید (بیشتر نوجوانان دوست ندارند حس کنند کنترل می شوند) اما واضح بگویید شما آماده اید هرچیزی که برای حمایت از او نیاز باشد را فراهم کنید.

چطور با یک نوجوان افسرده حرف بزنیم؟

راهنمای والدین برای افسردگی نوجوانان ( قسمت دوم )
  • روی گوش دادن تمرکز کنید نه حرف زدن؛ وقتی نوجوان شما شروع به حرف زدن کرد از او انتقاد نکرده یا قضاوتی نداشته باشید. مهم این است که فرزند شما حرف بزند. شما کافی است به سادگی بگذارید نوجوانتان بداند برای کمک به او حضور دارید، حضوری کامل و بدون شرط.
  • آرام اما پایدارباشید؛ اگر در ابتدا او شروع به داد زدن کرد شما آرام باشید. صحبت کردن در مورد افسردگی می تواند برای نوجوان سخت باشد. حتی اگر او بخواهد حرف بزند باز هم برای بیان احساس خود مشکل خواهد داشت. در حالی که هنوز روی نگرانی و تمایل خود به گوش دادن تاکید دارید باید به راحتی فرزندتان احترام بگذارید.
  • احساسات او را بشناسید؛
    سعی نکنید با نوجوان خود در مورد افسردگی حرف بزنید، حتی اگر احساسات و نگرانی های او از نظر شما احمقانه باشند. تلاش های شما برای بیان اینکه چرا اوضاع اینقدر که فرزندتان می گوید بد نیست تنها باعث می شود به نظر برسد احساسات او را جدی نمی گیرید. آگاهی از درد و ناراحتی ای که تجربه می کند باعث می شود احساس کند او را درک کرده و حمایت می کنید.
  • به خودتان اطمینان داشته باشید؛ اگر نوجوان شما ادعا می کند مشکلی وجود ندارد اما توضیحی برای علت رفتارهای افسردگی خود ندارد باید به غریزه ی خود اطمینان کنید. اگر نوجوان شماحرفی نزد با یک شخص سوم معتمد حرف بزنید، یک مشاور مدرسه، معلم مورد علاقه ی شما، متخصص سلامت روان. مهم این است که با یک نفرحرف بزنید.

راهنمای والدین برای افسردگی نوجوانان  – کمک کردن به یک نوجوان افسرده

راهنمای والدین برای افسردگی نوجوانان ( قسمت دوم )
  • تشویق به ارتباط اجتماعی

نوجوانان افسرده می خواهند از دوستان و فعالیت هایی که قبلا از آن لذت می بردند کناره گیری کنند. اما انزوا تنها افسردگی را بدتر خواهد کرد، بنابراین هرکاری می توانید برای ارتباط دوباره ی فرزند خود با دیگران انجام دهید.

  • تماس رودررو را در اولویت بگذارید.

روزانه زمانی را برای صحبت کردن کنار بگذارید، زمانی که تمرکز شما کاملا روی نوجوانتان است، بدون هیچ حواس پرتی یا تلاش برای انجام چندین کار همزمان. یک ارتباط رودرروی ساده می تواند نقش مهمی در کاهش افسردگی او داشته باشد. و به یاد داشته باشید: صحبت کردن در مورد افسردگی یا احساسات نوجوان شما شرایط را بدتر نمی کند بلکه می تواند در بهبود او تغییری ایجاد نماید.

  • مبارزه با انزوای اجتماعی راهنمای والدین برای افسردگی نوجوانان 

هرکاری می توانید برای ارتباط نوجوان خو دبا دیگران انجام دهید. او را تشویق کنید با دوستانش بیرون رفته یا آن ها را دعوت کند. در فعالیت هایی او را درگیر کنید که دیگر اعضای خانواده در آن شرکت داشته و به کودک خود فرصت دهید تا با فرزندان دیگر ارتباط برقرار نماید.

راهنمای والدین برای افسردگی نوجوانان ( قسمت دوم ) | مرکز مشاوره همکده
  • نوجوان خود را درگیر کنید.

به او فعالیت هایی را پیشنهاد دهید؛ مانند ورزش، کلاس های بعد از مدرسه یا کلاس رقص،هنر یا موسیقی که مطابق باعلایق و استعدادهای او باشد. شاید نوجوان شما در ابتدا علاقه و انگیزه ی کمی داشته باشد اما با وارد شدن او به جهان بیرون حس بهتری پیدا کرده و اشتیاق دوباره ای به دست خواهد آورد.

  • افزایش کارهای داوطلبانه

انجام دادن کارهایی برای دیگران راهی مفید برای افزایش اعتماد به نفس و یک ضدافسردگی قوی است. از نوجوان خود بخواهید دلیلی برای علاقه به این کار پیدا کرده و به او یک هدف بدهید. اگر شما نیز در این کار با او همراه شوید یک تجربه ی ارتباطی عالی برای شما خواهد بود.

در اولویت گذاشتن سلامت فیزیکی در راهنمای والدین برای افسردگی نوجوانان 

راهنمای والدین برای افسردگی نوجوانان ( قسمت دوم )

سلامت فیزیکی و روانی ارتباط نزدیکی دارند. افسردگی با عدم فعالیت، خواب ناکافی و تغذیه ی ضعیف تشدید خواهد شد. متاسفانه نوجوانان معروف به داشتن عادت های ناسالم هستند: دیر بیدار ماندن در شب ها، خوردن تنقلات و فست فودها و گذراندن زمان زیادی با موبایل. اما به عنوان والدین شما می توانید با ایجاد محیطی سالم و حمایتی با این رفتارهای بد مبارزه کنید.

  • راهنمای والدین برای افسردگی نوجوانان  – نوجوان خود را تشویق به تحرک کنید

ورزش مسلما برای سلامت روحی مفید است بنابراین کاری کنید نوجوان شما فعالیت داشته باشد؛ هرکاری که دوست دارد. در حالت ایده آل نوجوان شما باید در طول روز حداقل یک ساعت ورزش کند اما این کار نباید کسل کننده باشد. می تواند کمی با سگتان به پیاده روی برود، برقصد، کوهنوردی برود، دوچرخه سواری کند، اسکی بازی کند هرکاری که همراه با فعالیت باشد برای او خوب است.

  • گذاشتن محدودیت برای وسایل دیجیتال

اغلب نوجوانان برای فرار از مشکلات خود به فضای آنلاین پناه می برند اما وقتی زمان این کار زیاد شود وقت ورزش و ارتباط رودررو با دوستان کم خواهد شد. هردو این ها باعث بدتر شدن علائم خواهند شد.

  • تهیه ی وعده های غذایی متعادل و مغذی

مطمئن باشید نوجوان شما مواد غذایی که برای سلامت مغز و حمایت روانی خود نیاز دارد را دریافت می کند: چیزهایی مانند چربی های سالم، پروتئین با کیفیت و موادغذایی تازه. خوردن مقدار زیاد از مواد غذایی قندی و نشاسته ای تنها روی وضعیت روحی و انرژی آن ها اثر منفی خواهد داشت.

  • راهنمای والدین برای افسردگی نوجوانان  – تشویق به خواب زیاد

نوجوانان نسبت به بزرگسالان برای عملکرد بهینه به خواب بیشتری نیاز دارند، حدود 9 تا10ساعت در هر شب. مطمئن شوید نوجوان شما ساعت ها در شب بیدار نمی ماند و استراحت کافی و لازم را دارد.

 

بدانید چه زمانی کمک های حرفه ای دریافت کنید.

تغییرات سالم در سبک زندگی می تواند دنیایی تفاوت برای نوجوان افسرده ایجاد نماید. وقتی افسردگی شدید باشد نباید از دریافت کمک از یک متخصص سلامت روان با تجربه ی کافی و پیش زمینه در مورد رفتار با نوجوانان دریغ کنید.

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا