اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه

اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه مسئله ای است که این روز اا به چالش بزرگی تبدیل شده است. آیا نگران فرزندتان هستید؟ تکیه و استفاده از تلفن همراه و اینترنت در چه مقطعی به اعتیاد تبدیل می شود؟ چه کاری می توانید انجام دهید تا به فرزندان خود کمک کنید تا از اعتیاد جلوگیری کنند؟ در این مقاله از وب سایت همکده قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و اصلی ترین نکات را در این باره بیان کنیم. شما برای رفع مشکلات خود می توانید با متخصصان ما در همکده ارتباط برقرار کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی‌ روان شناسی است.‌

 اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه و زندگی اجتماعی آن ها

این راز بزرگی نیست که نوجوانان رابطه پیچیده ای با فناوری دارند. از آنها انتظار می رود که هم در کلاس درس و هم در خارج از آن از فناوری برای کسب نمره استفاده کنند. آنها زندگی اجتماعی خود را از طریق برنامه ها و پلتفرم های رسانه های اجتماعی مختلف مدیریت می کنند و از فناوری برای سازماندهی و در راس فعالیت های بسیار زیاد خود استفاده می کنند. نوجوانان امروزی با سطوح شدید فشار روبرو هستند.

گاهی اوقات استفاده از تلفن آنها با فعالیت های تفریحی مرتبط است و می تواند به آنها در کاهش استرس کمک کند. اما گاهی اوقات آنها از تلفن خود برای ادامه زندگی پرمشغله خود استفاده می کنند. اطمینان از اینکه استفاده از فناوری کودکان منجر به استرس بیشتر برای آنها نمی شود، کار آسانی نیست. هیچ راه دقیقی برای حذف فعالیت های استرس زا در فناوری وجود ندارد. پس چگونه والدین، چه رسد به خود بچه‌ها، می‌توانند در دنیای اغلب پر استرس فناوری حرکت کنند؟

تشخیص اعتیاد به گوشی های هوشمند

اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه

اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه می تواند پیچیده باشد. اگرچه تشخیص “اعتیاد به گوشی های هوشمند” به رسمیت شناخته نشده است، اما طبیعی است که والدین تعجب کنند که آیا وسواس ظاهری یک نوجوان به تلفن هوشمند به عنوان رفتار اعتیاد آور واجد شرایط است یا خیر. از این گذشته، تلاش برای مکالمه با کسی در حالی که نمی تواند چشمان خود را از تلفن خود دور کند، می تواند بسیار خسته کننده باشد.

بررسی روند اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه

همانطور که مشخص است، والدین دلیلی برای نگرانی دارند. نتایج یک گزارش رسانه عقل سلیم در سال 2016 نشان داد که 50 درصد از نوجوانان به دستگاه های تلفن همراه «احساس اعتیاد» می کنند. در حالی که 59 درصد از والدین مورد بررسی معتقدند که کودکان به دستگاه های خود معتاد هستند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که 72 درصد از نوجوانان و 48 درصد از والدین احساس می‌کنند باید فوراً به پیام‌های متنی، پیام‌های شبکه‌های اجتماعی و سایر اعلان‌ها پاسخ دهند.

69 درصد از والدین و 78 درصد از نوجوانان دستگاه های خود را حداقل هر ساعت چک می کنند. یک گزارش تحقیقاتی Pew در سال 2018 نشان داد که 45 درصد از نوجوانان گفتند که «تقریباً دائماً» از اینترنت استفاده می‌کنند و 44 درصد دیگر گفتند که چندین بار در روز آنلاین می‌شوند. بر اساس این گزارش، 50 درصد از دختران نوجوان در مقایسه با 39 درصد از پسران نوجوان، کاربران «تقریباً ثابت» آنلاین هستند. 95 درصد از نوجوانان به گوشی هوشمند دسترسی دارند.

با توجه به اینکه نوجوانان به دلایل مختلفی، چه شخصی و چه تحصیلی (اغلب به طور همزمان) از گوشی های هوشمند خود استفاده می کنند، این کمک می کند که کمتر بر روی شمارش دقیقه استفاده و بیشتر بر نحوه استفاده از تلفن هوشمند خود تمرکز کنند. در واقع می توان با تکنیک هایی اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه را کاهش داد. والدین چیزهای زیادی در مورد اهمیت آموزش تعادل می‌شنوند. اما بخشی از ارزیابی برای تعادل سالم در درک نحوه استفاده نوجوانان از تلفن‌هایشان و اینکه استفاده از آن چه هدفی را دنبال می‌کند، نهفته است. برای مثال یوتیوب می تواند هم تفریحی و هم دانشگاهی باشد.

شناخت علائم اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه و اینترنت

اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه

گزارشی که در سال 2016 در Frontiers in Psychiatry منتشر شد، استفاده از معیارهای DSM-5 را برای قمار اجباری و سوء مصرف مواد برای اندازه‌گیری استفاده مشکل‌ساز از گوشی‌های هوشمند پیشنهاد می‌کند. در حالی که استفاده مشکل ساز از گوشی هوشمند به عنوان اعتیاد تعریف نمی شود، می توان آن را به عنوان یک اختلال رفتاری ارزیابی کرد. با استفاده از این مدل، علائم بالقوه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده آگاهانه در زمینه‌های ممنوعه یا موقعیت‌های بالقوه خطرناک (مانند ارسال پیامک هنگام رانندگی)
  • استفاده بیش از حد که باعث درگیری با خانواده می شود. کناره گیری از خانواده یا رویدادهای مشترک به نفع استفاده از گوشی هوشمند
  • تأثیرات منفی بر عملکرد مدرسه، خانواده، اجتماعی یا عاطفی
  • ادامه استفاده بیش از حد با وجود اثرات منفی
  • چک کردن ناگهانی، مکرر و مداوم تلفن، حتی در فواصل کوتاه (احساس می‌کند که باید هر چند دقیقه یک بار چک شود)
  • بی خوابی یا اختلالات خواب مربوط به معاینه مکرر
  • فوریت بیش از حد یا نیاز به اتصال
  • افزایش استفاده برای رسیدن به رضایت یا مقابله با خلق ناخوشایند (غمگین).
  • نیاز به پاسخ فوری به پیام ها و هشدارها
  • افزایش اضطراب و/یا تحریک پذیری در صورت عدم دسترسی به تلفن
  • احساس ناراحتی زمانی که نمی توانید از تلفن استفاده کنید

تمایز بین استفاده معمولی (یا کمی افزایش یافته) روزانه و استفاده مشکل ساز می تواند دشوار باشد.

سوالات اساسی والدین

بررسی علائم اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه دید ما را به زندگی باز کرد‌. این کمک می کند که سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا نوجوان من وقتی تلفن را می برند یا نمی تواند از آن استفاده کند عصبانی، تحریک پذیر، مضطرب یا حتی خشن می شود؟
  • آیا نوجوان من از رویدادهای اجتماعی یا فعالیت های فوق برنامه برای استفاده از گوشی هوشمند به جای آن پرهیز می کند یا اجتناب می کند؟
  • مراقبت شخصی (بهداشت)، دوستی‌ها، روابط خانوادگی یا کار مدرسه نوجوان من تحت تأثیر استفاده از تلفن هوشمند قرار می‌گیرد؟
  • گوشی هوشمند منجر به بروز تداخل می شود؟
  • آیا با روال عادی خواب نوجوانم دچار تغییر شده است؟
  • آیا تغییرات عمده ای در عادات غذایی نوجوان من وجود دارد که غیر از این قابل توضیح نیست؟
  • تغییرات عمده ای در خلق و خوی وجود دارد که غیر از این قابل توضیح نباشد؟

چگونه به نوجوانان برای غلبه بر اعتیاد به گوشی هوشمند کمک کنیم؟

اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه نیاز به درمان دارد. باور کنید یا نه، استفاده از گوشی هوشمند می تواند برای نوجوانان مفید باشد. نوجوانان از تلفن های هوشمند برای ارتباط با همسالان خود استفاده می کنند‌. در تکالیف مدرسه کمک می گیرند و حتی می توانند از برنامه هایی برای سازماندهی آنها استفاده کنند. اگرچه ممکن است به نظر برسد که نوجوانان دائماً در ارتباط هستند، اما بسیاری از آنها از دستگاه های خود در محدوده سالم استفاده می کنند.

توانمندسازی نوجوانان برای کنترل استفاده خود از تلفن های هوشمند و ایجاد و حفظ تعادل سالم بسیار مهم است. این یک مکالمه عادی نیست. چند کار که می توانید انجام دهید به ارائه راهنمایی و پشتیبانی کمک می کند شامل موارد زیر است:

آموزش

برای رفع اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه آموزش نقش اساسی دارد. آشکارا در مورد مزایا و مشکلات احتمالی استفاده از صفحه نمایش صحبت کنید. سخنرانی به ندرت نتایج مثبتی را به همراه دارد، اما درخواست از نوجوانان خود در مورد مزایا و معایب می تواند باعث ایجاد گفتگوهای پر جنب و جوش شود. زمان بیش از حد صفحه نمایش چگونه از نظر جسمی، عاطفی، تحصیلی و اجتماعی بر ما تأثیر می گذارد؟ از استفاده مسئولانه از گوشی های هوشمند خود چه چیزی می توانیم به دست آوریم؟

برنامه ریزی کنید

اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه

در مورد تعیین محدودیت ها و مرزهای سالم برای خانواده صحبت کنید. این که از چه کنترل ها و تعادل هایی می توانید استفاده کنید تا به آنها پایبند باشید. مانند عدم اجازه استفاده از تلفن در هنگام شام. به یاد داشته باشید، نوجوانان تنها کسانی نیستند که مستعد استفاده بیش از حد هستند. چه اتفاقی می‌افتد اگر والدین محدودیت‌های خانواده را برای تماشای صفحه نمایش رعایت کنند؟

نظارت بر استفاده خانوادگی

نوجوانان زمانی که احساس می کنند تحت نظر هستند به دنبال راه حل هستند. نظارت را به یک هدف خانوادگی تبدیل کنید تا نوجوانان از استفاده و رفتار آنلاین خود استفاده کنند. چندین برنامه برای نظارت بر نحوه و زمان استفاده نوجوانان از تلفن هایشان وجود دارد. آیفون اکنون دارای تنظیمات «زمان صفحه» است. می‌توانید از این برای ردیابی استفاده و تعیین محدودیت‌های سالم برای برنامه‌های خاص (مثلا xx ساعت در روز برای رسانه‌های اجتماعی) و برای خاموش کردن برنامه‌ها در یک زمان خاص استفاده کنید. با نوجوانان خود در مورد محدودیت های سالم و واقعی صحبت کنید. این کار منجر به رفع مشکل اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه می شود.

ایجاد یک خط مشی ورود

تلفن ها، تبلت ها و لپ تاپ ها باید در شب از اتاق خواب خارج شوند تا از اختلال خواب و بی خوابی جلوگیری شود. برنامه ای برای بررسی دستگاه ها در ساعت معینی در عصر و بیرون از منزل در صبح ایجاد کنید.

زمان های بدون صفحه نمایش

وعده‌های غذایی، گردش‌های خانوادگی و گردهمایی‌های اجتماعی نمونه‌هایی از مواقعی هستند که چک کردن مکرر بر روابط تأثیر منفی می‌گذارد. برای استفاده از صفحه نمایش در این تنظیمات مرزها را تعیین کنید و به آنها پایبند باشید.

مرزهای سالم را مدل سازی کنید

وقتی والدین به تلفن های خود چسبیده اند، نوجوانان می آموزند که این رفتار مناسب است. به محدودیت ها و مرزهایی که تعیین کرده اید پایبند باشید.

اگر نوجوان من نتواند از تلفن استفاده نکند، چه کار کنم؟

Teen addiction to mobile phones

اگر مشکوک هستید که نوجوان شما «معتاد» است یا استفاده از گوشی هوشمند بر عملکرد روزانه نوجوان شما تأثیر منفی می گذارد، کمک بگیرید. اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه با کمک به موقع رفع می شود. رفتار درمانی شناختی می تواند به نوجوان شما کمک کند تا افکار و رفتارهای ناسازگار را به افکار و رفتارهای سالم و مثبت تبدیل کند. فرآیند درمانی فردی می تواند به نوجوانان کمک کند تا احساسات و تجربیاتی را که به استفاده مشکل ساز کمک می کند، بشناسند و از طریق آنها کار کنند. در این راستا متخصصان مرکز مشاوره همکده در کنار شما هستند.

 

منابع
وب سایت psycom

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا