تاثیر وسواس بر خلاقیت

خلاقیت برای افراد چه در زندگی و چه در محل کار بسیار تاثیر گذار است. هر شخصی که بتواند به بهترین شکل ممکن از خلاقیت خود استفاده کند می تواند به موفقیت دست پیدا کند. یکی از عواملی که ممکن است گاهی اوقات در خلاقیت اختلال ایجاد کند و تاثیر گذار باشد وسواس است. البته ممکن است در بعضی مواقع وسواس برای خلاقیت خوب باشد. امروز قصد داریم تاثیر وسواس بر خلاقیت افراد را مورد بررسی قرار دهیم. اگر از وسواس رنج می برید می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید. 

وسواس

وسواس، اختلال روانی است که در آن افراد افکار، احساسات، تصاویر یا احساسات (وسواس) ناخواسته و تکراری را تجربه می کنند. در پاسخ به آن ها رفتار ها یا اعمال ذهنی (اجباری) می کنند. غالباً فرد مبتلا به وسواس فکری اجباری برای از بین بردن یا کاهش تأثیر وسواس به طور موقت کاری را انجام می دهد و عدم انجام آن ها باعث پریشانی می شود. میزان OCD (اختلال وسواس فکری-عملی) از نظر شدت متفاوت است. اما در صورت عدم درمان می تواند توانایی عملکرد فرد در محل کار، مدرسه یا خانه را محدود کند.

تخمین زده می شود که OCD بیش از 2 درصد از بزرگسالان کشور های مختلف را در برخی از دوره های زندگی خود تحت تأثیر قرار دهد. این مشکل می تواند با شرایط دیگری از جمله اختلالات اضطرابی ، افسردگی و اختلالات خوردن همراه باشد. این مشکل به طور معمول اولین بار در کودکی ، نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ظاهر می شود.

علائم وسواس

معیار های تشخیصی DSM-5 برای وسواس شامل وجود وسواس ، اجبار یا هر دو است که در موارد زیر به آن ها اشاره می کنیم:

وسواس فکری ، اصرار یا تصویری تکراری است که به صورت سرزده و ناخواسته تجربه می شود و برای بیشتر افراد باعث اضطراب یا پریشانی می شود. فرد با فکر یا عمل دیگری سعی در نادیده گرفتن آن ها ، سرکوب آن ها و یا خنثی سازی آنها دارد.

اجبار رفتار های تکراری یا اعمال ذهنی است که فرد احساس می کند مجبور است در پاسخ به وسواس یا براساس قوانین سختگیرانه آنها را انجام دهد. اینها برای مقابله با اضطراب یا پریشانی یا جلوگیری از یک اتفاق یا وضعیت ترسناک هستند ، اما از نظر واقع بینانه با این نتایج ارتباط ندارند یا بیش از حد خاص هستند.

این وسواس ها یا اجبارها بیش از یک ساعت در روز طول می کشد یا باعث پریشانی یا اختلال قابل توجه بالینی برای فرد می شود. برای تشخیص OCD ، بهتر است با اثرات یک ماده یا اختلال روانی یا بیماری پزشکی توضیح داده شود.

جزئیات وسواس

جزئیات خاص وسواس می تواند بسیار متفاوت باشد: این افکار ممکن است شامل افکار مربوط به آلودگی ، تمایل به نظم یا افکار تابوی مربوط به رابطه جنسی ، مذهبی و آسیب رساندن به خود یا دیگران باشد.

در پاسخ به وسواس خود ، اکثر افراد مبتلا به OCD به اجبار متوسل می شوند ، که ممکن است شامل رفتارهایی مانند شستشو باشد. تنظیم مجدد یا شمارش اشیا ؛ اطمینان یافتن یا بررسی (برای مثال ببینید آیا کوره خاموش است یا درب قفل شده است). آنها همچنین می توانند شامل اعمال ذهنی باشند که از نظر ظاهری قابل مشاهده نیستند. اجبارها ممکن است احساساتی را که ناشی از یک وسواس فکری است ، به طور موقت از بین ببرد ، از جمله اضطراب ، پریشانی یا حس اینکه چیزی درست نیست.

افراد مبتلا به OCD همچنین ممکن است از افراد ، مکان ها یا چیزهایی که باعث وسواس و اجبار می شوند اجتناب کنند. آن ها همچنین غالباً دارای باورهای ناکارآمد هستند که می تواند شامل احساس مسئولیت فزاینده ، عدم تحمل عدم اطمینان ، کمال گرایی یا نگاه اغراق آمیز به اهمیت افکار آزار دهنده باشد.

نکته قابل توجه درباره تاثیر وسواس بر خلاقیت

افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری در درجه بینش از این بیماری متفاوت هستند. کسی که دارای بینش خوبی است ممکن است تشخیص دهد که باورهای مربوط به OCD (به عنوان مثال انجام یک عمل اجباری از یک اتفاق وحشتناک جلوگیری می کند) در واقع درست نیستند. ممکن است فردی با بینش ضعیف تر ، چنین عقایدی را با نگاه درست یا احتمالاً درست داشته باشد.

شدت علائم ممکن است در طول زمان متفاوت باشد ، اما در صورت عدم درمان ، این اختلال می تواند سالها یا دهه ها ادامه یابد. افراد مبتلا به OCD به طور مکرر ، شکل دیگری از بیماری روانی را نیز تجربه می کنند. تخمین زده می شود که سه چهارم بزرگسالان مبتلا به اختلال وسواس فکری ، در برخی از مراحل زندگی خود ، با یک اختلال اضطراب (مانند اختلال اضطراب عمومی یا اختلال وحشت) تشخیص داده می شوند. بیش از نیمی از آنها با اختلال افسردگی یا دو قطبی تشخیص داده می شوند. طبق بررسی های DSM-5  تا 30 درصد افراد دارای اختلال تیک هستند. مبتلایان به OCD ممکن است طیف وسیعی از بیماری ها را نیز تجربه کنند ، از جمله اختلالات مرتبط مانند اختلال بدشکلی بدن ، تریکوتیلومانیا و اختلال دفع.

علل وسواس

در حالی که علل اختلال وسواس فکری عملی به طور کامل شناخته نشده است. هر دو عامل خطر ژنتیکی و محیطی وجود دارد. افرادی که والدین، ​​خواهر و برادر یا فرزندی مبتلا به OCD دارند. بیشتر در معرض خطر ابتلا به این اختلال هستند و مطالعات انجام شده بر روی دوقلوها نقش تأثیر ژنتیکی در بروز این اختلال را تأیید می کند. سو استفاده جسمی یا جنسی در دوران کودکی و سایر حوادث آسیب زا با خطر بیشتری همراه است.

در برخی از کودکان، عفونت استرپتوکوکی مقدم بر رشد ناگهانی یا بدتر شدن علائم OCD است. بیماری به نام اختلالات عصبی-روانی و اطفای خود ایمنی مرتبط با عفونت های استرپتوکوکی است.

اختلال وسواس اجباری

مرکز مشاوره همکده با خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی در اینجا برای کمک به کسانی که احساس می کنند افکار و انگیزه هایشان با وسواس هستند مانع از درگیر کردن آنها در مواردی می شود که برای آنها مهم است. تشخیص OCD، وسواس و اختلال اجباری دشوار است و می تواند تأثیر زیادی در زندگی فرد داشته باشد. در مرکز مرکز مشاوره همکده، ما مهارت لازم را داریم که به شما یا یکی از عزیزانتان کمک می کنیم وسواس را مدیریت و بر آن غلبه کنید.

ویژگی های زندگی با OCD

وسواس: این افکار یا انگیزه هایی است که به طور مکرر رخ می دهد و احساس می کند خارج از کنترل فرد است.

نمای وسواس

 افراد مبتلا به OCD نمی خواهند این افکار را داشته باشند و اغلب آنها را ناراحت کننده می دانند. آنها معمولاً متوجه می شوند که این افکار منطقی نیستند. افکار یا انگیزه ها ممکن است با احساسات شدید و ناراحت کننده ای مانند ترس، انزجار، شک یا احساس اینکه کارها باید به روشی درست انجام شوند، همراه باشد.

ویژگی های مخرب در تاثیر وسواس بر خلاقیت 

 وسواس وقت گیر است و مانع فعالیت های مهمی می شود که فرد برای آن ارزش قائل است. آنها از یک ویژگی شخصیتی وسواسی متفاوت هستند زیرا ناخواسته و ناراحت کننده هستند و غالباً با عملکردهای طبیعی فرد مقابله می کنند. وسواس به طور مکرر بروز می کند و اضطراب شدیدی را ایجاد می کند که مانع زندگی روزمره می شود. اجبارها در وسواس زمان بر است و مانع فعالیت های مهمی می شود که فرد برای آن ارزش قائل است. یک نکته کلیدی در تعیین اینکه آیا یک عمل این است که این اقدامات روند هایی است که شخص ترجیح نمی دهد آن ها را انجام دهد ، اما برای فرار یا کاهش اضطراب یا وجود وسواس مجبور به انجام آنها می شود.

اجبارها در تاثیر وسواس بر خلاقیت 

این رفتارها یا افکار تکراری است که فرد برای خنثی کردن یا تلاش برای از بین بردن وسواس خود استفاده می کند.

دیدگاه اجباری

افراد مبتلا به OCD متوجه می شوند که روابط اجباری آنها فقط یک راه حل موقتی است اما احساس گرفتار شدن می کنند و برای فرار از آنها استفاده می کنند. اجبار همچنین می تواند شامل اجتناب از موقعیت هایی باشد که باعث وسواس می شود.

تاثیر وسواس بر خلاقیت

رشد خلاقیت و تحقق ایده های خلاقانه معمولاً درجاتی از وسواس را می طلبد. در مورد تاثیر وسواس بر خلاقیت باید بگوئیم.

 در مروری تاثیر وسواس بر خلاقیت، مایکل دمیتری، خاطرنشان می کند که این اختلال اضطرابی زمانی در نظر گرفته می شود که “با تفکرات مکرر و ناراحت کننده و یا رفتارهای تکراری و تشریفاتی مشخص می شود که فرد احساس می کند مجبور به انجام دادن آنها است. وسواس همچنین می تواند به شکل تصاویر سرزده یا انگیزه های ناخواسته باشد. “

در مقابل ، وسواس خلاقانه ناخواسته نیست. ما تصمیم می گیریم که با ایده های خلاقانه جذاب و برانگیزاننده درگیر شویم. دکتر اریک میزل ، مربی درمانگر و مربی خلاقیت، در مقاله خود در ستایش وسواس مثبت اشاره می کند که پزشکان ممکن است “وسواس” را به عنوان یک فکر سرزده، مکرر، ناخواسته و نامناسب تعریف کنند.

چگونه می توان تاثیر وسواس بر خلاقیت را سنجید؟

یک وسواس فزاینده از علایق ، استعداد ها و نیازهای معنادار ما ناشی می شود. یک وسواس غیرمولد از شک ، ترس و اضطراب ما ناشی می شود. از آنجا که ما یک گونه مضطرب کوچک هستیم ، بیشتر وسواس های ما از انواع غیرمولد است. برای بیشتر افراد، ایجاد وسواس های تولیدی کمی تمرین و تعمق طول می کشد. در حالی که وسواس های غیرمولد به دلخواه ما بوجود می آیند.

منابع
creativelivingcenterpc.comblogs.psychcentral.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا