OCD، وسواس خالص یا اختلال کاملا وسواسی چیست؟

در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. ویژگی این تعاریف در شاخه های مختلف متفاوت است. هر شخصی می تواند تعریف متفاوتی از وسواس ها را بگوید. وسواس انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن تأثیرات خاصی را برای افراد می گذارد. در مقاله های قبل در ارتباط با وسواس فکری صحبت کردیم. وسواس تا یک مقدار خاصی بسیار برای افراد مفید است. اما اگر همین وسواس بیشتری از حد ادامه داشته باشد تبدیل به اختلالات روانی می شود. OCD یا وسواس خالص نیز جزء همین اختلالات روانی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که OCD یا وسواس خالص چیست؟

چه بخواهیم چه نخواهیم آن ها وجود دارند و حتی بسیاری ی از ما با آن ها زندگی می کنیم. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم با یک یا دو نشانه نمی توان گفت که شما یا دوستتان دچار اختلالات روانی هستید. این فرایند نیاز به تست های روان شناسی مختلفی دارد. اختلالات در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که برای ایجاد رفتار های مختلف در زندگی خود دلایل مختلفی می آورند.

برخی از آن ها ممکن است به خاطر شرایطی که در جامعه وجود دارد به گونه های مختلفی رفتار کنند. این فرآیند در وسواس های مختلف هم هست. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با OCD یا وسواس خالص چیست؟ صحبت کنیم.

وسواس خالص یا OCD کاملاً وسواسی چیست؟

وسواس خالص

وسواس خالص، همچنین به عنوان OCD کاملاً وسواسی شناخته می شود،  نوعی OCD است که با افکار مزاحم، ناخواسته و غیرقابل کنترل (یا وسواس) مشخص می شود. در حالی که فردی که وسواس خالص را تجربه می کند ممکن است رفتارهای آشکاری در ارتباط با افکار مزاحم خود مانند شمارش، ترتیب دادن یا شستن دست ها نداشته باشد، در عوض این اختلال با آیین های روانی پنهان همراه است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وسواس خالص گاهی اوقات به اشتباه به عنوان یک شکل “کمتر شدید” OCD دیده می شود. برای کسانی که علائم این اختلال را تجربه می کنند، افکار مزاحم مشخص می توانند بسیار مخرب و ناراحت کننده باشند.

اجبار و وسواس خالص

در حالی که افرادی که در مورد اجبار گزارش نمی دهند، گاهی اوقات به عنوان “وسواس خالص” یا “OCD صرفاً وسواسی” شناخته می شوند، این نوع به عنوان تشخیص جداگانه در DSM-5 ذکر نشده است، دفترچه راهنمای تشخیصی که توسط بسیاری از پزشکان و روانپزشکان استفاده می شود.

چگونه وسواس خالص از OCD مجزا است؟

در حالی که برخی از مطالعات نشان داده اند ممکن است زیرگونه های متفاوتی از OCD وجود داشته باشد، برخی دیگر نشان می دهند که واژه “وسواس خالص” ممکن است یک اشتباه نادرست باشد. ذهنی و دیده نشده مونیکا تی ویلیامز، روانشناس بالینی و همکارانش در مقاله خود “افسانه نوع وسواس خالص در وسواس-اجباری” توضیح می دهد: “تشخیص اجبار توسط افرادی که قبلاً کاملاً وسواسی در نظر گرفته شده بودند می تواند به بهبود تشخیص و درمان افراد مبتلا به OCD کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وسواس خالص

درمانگران و سایر متخصصان بهداشت روانی با درک وجود چنین آیین های ذهنی می توانند از بیماران در مورد این علائم سوال کنند. بدون چنین سوال و فوریتی، بیماران ممکن است از توصیف علائمی که تجربه می کنند تمایلی ندارند یا حتی نمی دانند که باید در مورد این علائم صحبت کنند.

علائم اختلال وسواس خالص

اختلال وسواس خالص خود شامل داشتن وسواس و رفتارهای تکراری (اجبار) است. به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به OCD ممکن است افکار غیرقابل کنترل در مورد میکروب ها و پاکیزگی داشته باشد که منجر به تمایل به شستن مکرر دست ها می شود. افرادی که یک نوع “اختلال وسواسی” را تجربه می کنند، باز هم طیف وسیعی از علائم OCD را تجربه می کنند، اگرچه اجبارهای واضح وجود ندارد. طبق DSM-5، OCD با وسواس یا اجبار مشخص می شود.

وسواس

تصاویر مزاحم، افکار و تکانه های مکرر که ناراحتی زیادی ایجاد می کند. تلاش برای نادیده گرفتن، سرکوب یا خنثی سازی افکار وسواسی در افراد بسیار مهم است.

اجبارها

اقدامات تکراری اعم از رفتاری یا ذهنی که در نتیجه افکار وسواسی فرد مجبور به انجام آن ها می شود. مشارکت در اقدامات برای کاهش ناراحتی مربوط به وسواس یا جلوگیری از برخی از رویدادهای مخوف در این مورد مهم است.

وسواس فکری

وسواس فکری، تصاویر یا انگیزه های مکرر، مداوم، مزاحم و ناخواسته هستند که باعث اضطراب یا ناراحتی می شوند. وسواس ها اغلب بر افکار جسمی، جنسی، مذهبی یا پرخاشگرانه و همچنین نگرانی هایی در مورد مواردی مانند تقارن و آلودگی متمرکز هستند.

اجبارها یک رفتار تکراری

از سوی دیگر، اجبارها رفتارهای تکراری یا اعمال ذهنی هستند که فرد مبتلا به OCD مجبور است در پاسخ به وسواس یا طبق قوانین سختگیرانه ای که بر آن ها حاکم است انجام دهد. اجبارها به وضوح بیش از حد هستند یا به طریقی واقع بینانه به مشکلی که می خواهند برطرف شود مرتبط نیستند. در تحقیقی در سال 2011، محققان دریافتند افرادی که “وسواس های محض” را تجربه می کنند (گاهی اوقات “افکار تابو” یا “افکار غیرقابل قبول” توصیف می شوند) نیز به عنوان راهی برای مدیریت ناراحتی خود به مراسم روانی می پردازند. این آیین ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مرور خاطرات یا اطلاعات
  • تکرار ذهنی کلمات خاص
  • انجام ندادن فعالیت های ذهنی یا انجام مجدد برخی اقدامات

افرادی که از افکار وسواسی ناراحت هستند نیز ممکن است به طور اجباری به دنبال اطمینان از دیگران باشند. این می تواند مشکل ساز باشد زیرا ممکن است بسیاری از بیماران حتی آن را به عنوان اجبار تشخیص ندهند. چنین جلب اطمینانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درخواست اطمینان از دیگران
  • اجتناب از اشیاء یا موقعیت های تحریک کننده اضطراب
  • به دنبال اطمینان از خود است
  • تحقیقات مختلف برای اطمینان بیشتر

یکی دیگر از عوارض این علامت این است که خانواده و دوستان ممکن است از این درخواست های مداوم برای اطمینان خاطر خسته یا آزرده خاطر شوند. که ممکن است توسط دیگران به عنوان نیاز احساس شود. اجبارها هنوز در وسواس خالص وجود دارند، اما بسیار کمتر آشکار هستند زیرا ماهیت آن ها تقریباً کاملاً ذهنی است.

معیارهای تشخیصی

وسواس خالص

معیارهای تشخیصی DSM-5 برای OCD علاوه بر تجربه وسواس یا اجبار، موارد زیر را نیز تعیین می کند: علائم OCD نباید ناشی از اثرات فیزیولوژیکی یک ماده (مانند عوارض جانبی دارو یا داروهای غیرقانونی) باشد. علائم نباید حتی به دلیل وجود برخی شرایط پزشکی دیگر باشد.

علائم OCD زمان بر است. اغلب بیش از یک ساعت در روز طول می کشد. یا باید باعث ناراحتی یا اختلال قابل توجهی در زمینه های شغلی، اجتماعی و یا دیگر حیاتی ترین عملکردهای زندگی شود. علائم OCD را نمی توان به یک اختلال روانی دیگر مانند اختلال اضطراب فراگیر، اختلال بدشکلی بدن، اختلال احتکار، اختلالات مربوط به مواد یا اختلال افسردگی اساسی نسبت داد.‌

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر شما یا کسی که دوستش دارید علائم ناراحت کننده ای دارید که شما را از شرکت در فعالیت های روزمره (مانند غذا خوردن، خوابیدن یا رفتن به محل کار) باز می دارد. با یک متخصص بهداشت روانی تماس بگیرید.

انواع

اولین بار در مقاله ای در 1994 در مجله روانپزشکی بالینی توضیح داده شد. وسواس خالص شامل وسواس های جنسی، پرخاشگرانه و مذهبی بود که با اجبار همراه نبود. بعدها، تحقیقات بیشتر وسواس های تهاجمی را به ترس هایی در مورد آسیب های ناگهانی و آسیب های غیر عمدی تقسیم کردند. این افکار با تمرکز بر آسیب های ناگهانی اغلب بر روی آن چه گاهی اوقات “افکار تابو” در رابطه با جنسیت، مذهب و پرخاشگری نامیده می شود تمرکز می کنند. برخی از انواع رایج OCD که توسط افرادی که دارای وسواس خالص هستند. ممکن است شامل موارد زیر باشد:

OCD آسیب

ترس از آسیب رساندن به خود یا دیگران؛ این تغییرات شامل آسیب جسمی (تجاوز به خود یا کشتن خود یا دیگری) و آسیب جنسی، از جمله رفتارهای جنسی مضر علیه کودکان است

پدوفیلیا OCD (pOCD)

افکار و خواسته های جنسی ناخواسته مربوط به کودکان، گاهی اوقات با آیینی مانند شمارش، شستشو یا دعا برای “خنثی کردن” چنین افکار و انگیزه ها

OCD رابطه (ROCD )

افکار ناخواسته و مزاحم که باعث می شود افراد در احساسات جذابیت یا عشق به شریک زندگی خود و همچنین میزان مطلوبیت جنسی یا سازگاری طولانی مدت خود شک کنند.

وسواس های گرایش جنسی در OCD (SO-OCD)

اضطراب شدید در مورد گرایش جنسی. همچنین HOCD یا “OCD همجنس گرایانه” نامیده می شود.

علل

اگرچه تحقیقات محدودی در مورد علل دقیق O خالص وجود دارد، اما مطالعات مختلفی وجود دارد که OCD و علل آن را مورد بررسی قرار داده است. این ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عوامل بیولوژیکی در وسواس های خالص افراد

وسواس خالص

اسکن مغزی MRI تفاوت های ساختاری و عملکردی در مدارهای عصبی (عصبی) مغز را نشان می دهد که افکار، ایده ها و تکانه های روزانه ما را فیلتر یا “سانسور” می کند.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا