رژیم غذایی برای وسواس فکری

رعایت رژیم غذایی برای وسواس فکری می تواند در تسکین علائم بیمار موثر باشند. اگر چه رژیم غذایی خاص و مشخصی برای وسواس فکری وجود ندارد. اما نکته مهم این است غذایی که می خورید تاثیر مستقیمی بر سلامت روان شما دارد؟ به نحوی که مصرف برخی از غذاها ممکن است در درمان وسواس فکری موثر باشند.

حتی برخی غذاها می توانند باعث تشدید و بدتر شدن علائم وسواس فکری شوند. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده در مورد باید ها و نباید های غذایی و رژیم غذایی برای وسواس فکری اطلاعات بیشتری را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر به دنبال این هستید که برای وسواس فکری چی بخوریم این مقاله را تا انتها بخوانید.

برای وسواس فکری چه رژیمی غذایی را انتخاب کنیم؟

رژیم غذایی شما تأثیر عمیقی بر سلامت روان شما دارد. غذاهایی که می خورید می توانند به بهبود OCD شما کمک کنند یا باعث بدتر و شدیدتر شدن علائم آنها شود. به دلیل تأثیر برخی مواد مغذی بر شیمی مغز، برخی تغییرات رژیم غذایی می تواند به کاهش و تسکین علائم OCD کمک کند. اگرچه، هیچ رژیم غذایی یکسانی برای بهبود OCD وجود ندارد، زیرا نیازهای غذایی در افراد مختلف، متفاوت است. با این حال، برخی از دستورالعمل های کلی ممکن است برای مبتلایان به OCD مفید باشد.

اما باید به این نکته توجه کنید خوب غذا خوردن و انتخاب بهترین رژیم غذایی برای وسواس فکری می تواند تاثیر زیادی در بهبود علائم شما داشته باشد. برای انتخاب مناسب رژیم غذایی برای وسواس فکری موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • تغذیه مفید و مواد مغذی مورد نیاز مغز را برای عملکرد صحیح فراهم می کند.
  • بررسی ها نشان می دهد برخی مواد مغذی باعث کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو می شوند.
  • رعایت یک رژیم غذایی مناسب می تواند به کاهش التهاب در سراسر بدن شما کمک کند. التهاب با اضطراب و افسردگی مرتبط است.
  • حتی تغذیه مفید می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. کمبود یک عامل خطر برای OCD و سایر اختلالات سلامت روان است.
  • در نهایت، تغذیه خوب سطح انرژی را افزایش می دهد و به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

مواد غذایی چه تاثیری بر وسواس فکری دارد؟

رژیم غذایی برای وسواس فکری || مرکز مشاوره همکده

رعایت یک رژیم غذایی مناسب می تواند ساختار و عملکرد مغز را تغییر دهد. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که رعایت یک رژیم غذایی مناسب اندازه هیپوکامپ، بخشی از مغز که مسئول حافظه و یادگیری است را افزایش دهد.

همچنین ثابت شده است که یک رژیم غذایی مفید سطوح BDNF (فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز) را افزایش می دهد. BDNF پروتئینی است که به ترمیم و محافظت از سلول های مغز کمک می کند. BDNF مانند Miracle-Gro برای مغز مفید است و  به آن کمک می کند در پاسخ به تجربیات جدید رشد کرده و تغییر کند.

از سوی دیگر، رژیم غذایی سرشار از غذاهای غیرمفید می تواند منجر به کوچکتر شدن هیپوکامپ و حتی بروز زوال شناختی شود. رژیم های غذایی غیر مفید نیز با افزایش خطر اضطراب و افسردگی مرتبط است.

در برخی از افراد مبتلا به وسواس فکری مصرف مواد غذایی خاص می تواند باعث تشدید علائم شود. مثلا پروتئینی به نام کازومورفین در محصولات لبنی باعث افزایش اضطراب و تشدید علائم OCD می‌شود. کازومورفین محصول تجزیه پروتئین شیر کازئین است. به گیرنده های مواد افیونی در مغز متصل می شود و می تواند اثرات روانگردان داشته باشد.

بررسی ها نشان می دهد وقتی افراد مبتلا به OCD که از لبنیات پرهیز داشتند علائم آنها تا حد زیادی کاهش پیدا می کرد.  بنابراین، اگر فکر می کنید لبنیات ممکن است علائم OCD شما را تحریک کند، بهتر است آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید آیا علائم شما بهبود می یابد یا خیر.

برای وسواس فکری چی بخوریم؟

برخی غذاها ممکن است به بهبود علائم OCD کمک کنند. پس اگر به دنبال رژیم غذایی برای وسواس فکری هستید باید بدانید که برخی از غذاها و مواد مغذی خاص برای بهبود OCD مهم هستند. با افزودن میوه ها، سبزیجات و غلات کامل به رژیم غذایی خود شروع کنید. علاوه بر این، می توانید این مواد مغذی را از غذا یا مکمل ها دریافت کنید:

  • شکلات تلخ: شکلات تلخ حاوی فلاونوئیدها و ضد التهاب است و به بهبود خلق و خو کمک می کنند.
  • چای سبز: چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.
  • روی: روی یک ماده معدنی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و اضطراب را کاهش می دهد. می توان آن را در صدف، گوشت گاو و نخود یافت.
  • اسیدهای چرب امگا 3: در ماهی، گردو، دانه کتان و دانه چیا یافت می شود. اسیدهای چرب امگا سه ضد التهاب هستند و نشان داده اند که اضطراب را کاهش می دهند.
  • پروبیوتیک ها: پروبیوتیک ها باکتری های زنده ای هستند که در ماست، کلم ترش و کیمچی یافت می شوند. آنها به بهبود سلامت روده کمک می کنند و نشان داده شده است که اضطراب را کاهش می دهند.
  • منیزیم: منیزیم یک ماده معدنی است که نشان داده شده است که اضطراب را کاهش می دهد و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. می توان آن را در شکلات تلخ، دانه کدو تنبل و اسفناج یافت.
  • ویتامین D: ویتامین D یک ماده مغذی است که برای سلامت مغز ضروری است. می توان آن را در ماهی های چرب، تخم مرغ و قارچ یافت. همچنین اگر از غذا به اندازه کافی دریافت نمی کنید، زمانی را زیر نور آفتاب بگذرانید یا مکمل مصرف کنید.

برای وسواس فکری چی نخوریم؟

رژیم غذایی برای وسواس فکری || مرکز مشاوره همکده

برخی غذاها می توانند علائم OCD را بدتر کنند. حتی مصرف برخی از مواد غذایی در مبتلایان به وسواس فکری ممکن است اضطراب را بدتر کرده و اجبار را تحریک کنند. برخی از مواد غذایی که برای وسواس فکری نباید بخورید، عبارتند از:

  • کافئین چون یک محرک است و می تواند سطح اضطراب را افزایش دهد.
  • الکل یک عامل افسردگی است و می تواند علائم OCD را بدتر کند.
  • شکر می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود که می تواند منجر به نوسانات خلقی و تحریک پذیری شود.
  • غذاهای فرآوری شده سرشار از قند، نمک و چربی های غیرمفید هستند. آنها می توانند اضطراب و افسردگی را بدتر کنند.

وسواس فکری و سطح قند خون

مبتلایان به وسواس فکری باید سطح قند خون خود را دائما کنترل کنند. چون نوسانات قند خون می تواند باعث اضطراب و تحریک پذیری شود. برای تثبیت سطح قند خون، هر چند ساعت یکبار وعده های غذایی و میان وعده های منظم بخورید. در عین حال از مصرف غذاهای شیرین، کافئین، الکل و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. همه اینها می تواند منجر به نوسانات قند خون شود و علائم OCD را بدتر کند.

مهمترین نکات برای انتخاب رژیم غذایی وسواس فکری

در صورت ابتلا به وسواس فکری باید مراقب باشید که در مورد انتخاب رژیم غذایی خود زیاد وسواس به خرج ندهید. هدف از انتخاب رژیم غذایی برای وسواس فکری این است که یک رژیم غذایی مناسب برای خود پیدا کنید  نه اینکه نسبت به آنچه می خورید وسواس پیدا کنید. به منظور انتخاب بهترین رعایت رژیم غذایی برای وسواس بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • به غذاها برچسب “خوب” یا “بد” نزنید چون می تواند منجر به حساسیت بیش از حد نسبت به انتخاب غذا شود. بنابراین، به جای حذف همه غذاهای «بد» از رژیم غذایی خود، بر خوردن انواع غذاهای مفید تمرکز کنید.
  • رژیم غذایی خود را خیلی محدود نکنید. به یاد داشته باشید محدود کردن رژیم غذایی مانند پرخوری، پاکسازی یا ارتورکسیا (وسواس در تغذیه مفید) می تواند منجر به عادات غذایی نامناسب شود.

در آخر، روی ایجاد یک رابطه سالم با غذا تمرکز کنید. یعنی به بدن خود گوش دهید و زمانی که گرسنه هستید غذا بخورید. همچنین به معنای صلح با این واقعیت است که شما نمی توانید همه چیز را کنترل کنید. بنابراین، سعی کنید زیاد نگران چیزهایی که می توانید یا نمی توانید بخورید، نباشید.

وسواس فکری چگونه درمان می شود؟

علاوه بر تغییر رژیم غذایی، کارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای تسکین و بهبود علائم وسواس فکری خود انجام دهید. از آنجا که همه افراد متفاوت هستند، بهتر است راهکار های درمانی مختلفی را امتحان کنید. علاوه بر این، برخی افراد دریافتند که ترکیبی از درمان‌ها مؤثرترین است. سایر گزینه ها برای درمان وسواس فکری می توانند شامل گفتگو درمانی و مشورت با یک روانشناس و یا روانپزشک مجرب برای تجویز دارو باشد.

درمان شناختی رفتاری (CBT) موثرترین درمان برای OCD است. زیرا می تواند به شما در درک و تغییر افکار و رفتارهایی که به OCD شما کمک می کند کمک کند. حتی با این روش می توانید با علائم OCD کنار بیایید و آنها را به طور سالم مدیریت کنید. از طرفی هم انواع مختلفی از داروها برای درمان OCD وجود دارد.

برای تجویز و تعیین نوع داروی خود باید با یک روانپزشک مجرب مشورت کنید. چون مانند هر درمان دیگری، مصرف دارو های روانپزشکی خطرات و مزایایی وجود دارد که باید در نظر گرفت. با این حال، خوردن یک رژیم غذایی مفید تنها یک تکه از پازل در مورد مدیریت OCD است. اگر با OCD دست و پنجه نرم می کنید، با پزشک یا روانپزشک خود در مورد سایر گزینه های درمانی مانند درمان و دارو مشورت کنید.

منابع
https://mantracare.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا