OCD حافظه کاذب چیست؟

اگرچه اغلب احساس می‌کنیم که می‌توانیم به نسخه‌های خودمان از رویدادها اعتماد کنیم، اما ممکن است خاطرات نادرستی داشته باشیم. این برای بسیاری از افراد مبتلا به OCD رایج است. آیا افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری (OCD) حافظه بدی دارند؟ لازم نیست. وقتی به خاطرات نادرست اشاره می کنیم، منظورمان این است که برخی از افراد ممکن است یک رویداد را متفاوت از نحوه واقعی وقوع آن «به یاد بیاورند». این چالش ممکن است باعث شود آنها اعتماد به نفس ضعیفی در حافظه داشته باشند، به این معنی که در توانایی خود برای یادآوری وقایع گذشته تردید دارند. اگرچه OCD را می توان مدیریت کرد و انجام این کار می تواند به علائم OCD حافظه کاذب کمک کند.

مرکز مشاوره همکده با مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی شما را در زمینه حافظه یاری می دهد.

خاطرات دروغین چیست؟

خاطره کاذب زمانی است که شما چیزی را که واقعاً اتفاق نیفتاده است «به یاد می آورید». ممکن است قسمت‌هایی از آن خاطره دقیق باشد در حالی که قسمت‌های دیگر دقیق نیستند، یا ممکن است شیوه‌ای که شما چیزها را به خاطر می‌آورید کاملاً از آنچه پیش می‌آمد دور باشد. به عنوان مثال، ممکن است «به یاد بیاورید» که قبل از دوش گرفتن قهوه ساز را روشن کردید. اما وقتی برای آن فنجان قهوه آماده بیرون آمدید متوجه شوید که آن را روشن نکرده اید. در برخی موارد، خاطرات نادرست ممکن است ناراحت کننده تر باشند. ممکن است خاطرات نادرستی در مورد رویدادهای آسیب زا که اتفاق نیفتاده اند داشته باشید یا رویدادهای آسیب زا را به گونه ای متفاوت به خاطر بسپارید.

خاطرات کاذب ممکن است به شرایط سلامت روانی مانند OCD مرتبط شود. اما همه کسانی که خاطرات کاذب دارند با یک بیماری روانی زندگی نمی کنند. همه افراد مبتلا به OCD خاطرات کاذب ندارند. OCD حافظه کاذب می تواند شرایط متفاوتی را رقم بزند.

خاطرات کاذب در OCD

اگرچه خاطرات کاذب آنطور که در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم مشخص شده است، علامت رسمی OCD نیست، بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال را تجربه کرده اند. “OCD حافظه کاذب” تشخیصی جدا از OCD معمولی نیست – هر کسی که OCD دارد ممکن است خاطرات کاذب را تجربه کند. هنگامی که مبتلا به OCD هستید، ممکن است خاطرات نادرستی را تجربه کنید که شبیه به تجربیات واقعی هستند. این ممکن است باعث شود که در یادآوری رویدادهای مهم یا عملکرد حافظه خود به طور کلی شک کنید. این عدم اعتماد به نفس، به نوبه خود، ممکن است شما را به خاطرات نادرست بیشتری سوق دهد.

همچنین ممکن است بخش‌هایی از یک رویداد را به خاطر نیاورید و شکاف‌ها را با چیزی که می‌ترسید اتفاق افتاده پر کنید. به طور مثال، شاید شما اغلب از بیانهای توهینی برای افراد در دفتر خود می ترسید. خاطرات کاذب در OCD می توانند به صورت وسواس ظاهر شوند و بالعکس. خاطرات نادرست به افکار تکراری و مزاحم تبدیل می شوند که به نوبه خود شک و تردید در مورد آنچه واقعاً اتفاق افتاده را افزایش می دهند. این شک‌های مداوم (وسواس‌های فکری) ممکن است باعث شود که دائماً تشریفاتی را بررسی کنید یا درگیر آن‌ها شوید تا از ناراحتی‌هایی که برای شما ایجاد می‌کنند (اجبار) خلاص شوید. وقتی این اتفاق به طور مکرر رخ می دهد، متخصصان آن را OCD حافظه کاذب می نامند. این به یک موضوع OCD در مورد خاطرات دروغین اشاره دارد.

موضوعات در OCD چیست؟

OCD حافظه کاذب می تواند در بخش های مختلفی خود را نشان دهد. بسیاری از افراد مبتلا به OCD دارای یک یا چند “موضوع” در وسواس و اجبار خود هستند. موضوع OCD موضوع یک فکر وسواسی است. به عنوان مثال، با موضوع آسیب OCD، در مورد احتمال آسیب رساندن به افراد دیگر دچار ناراحتی می شوید. با آلودگی OCD، ممکن است اضطراب قابل توجهی در مورد تمیزی، بیماری و میکروب ها داشته باشید. در رابطه OCD، افکار وسواسی در رابطه با عزیزان خود خواهید داشت. با OCD حافظه کاذب، وسواس های شما در مورد رویدادهای گذشته است که می ترسید اتفاق افتاده باشد اما هیچ به خاطری واضحی از آنها ندارید.

از بین بردن یا کنترل وسواس در OCD دشوار است. هرچه بیشتر یک فکر مزاحم را تجربه کنید، برای شما واقعی تر می شود. شما شروع به فکر کردن در مورد آن از هر زاویه ای می کنید، هر احتمالی را مرور می کنید. به عنوان مثال، ممکن است در مورد گفتن چیزی که برای شریک زندگی تان آزاردهنده است، افکار وسواس گونه داشته باشید. شما می ترسید که این اتفاق بیفتد و چیزی را که به آنها صدمه می زند آشکار کنید

. این وسواس ممکن است باعث شود شما از نظر ذهنی خود را در حال گفتن آن چیزهای آزاردهنده ببینید، حتی اگر نمی خواهید. تخیل شما ممکن است آنقدر واضح باشد که به مرور زمان در واقع مطمئن نباشید که آیا این را در آخرین مکالمه خود گفته اید یا نه. در نتیجه، ممکن است به دنبال اطمینان مداوم از شریک زندگی خود یا دیگران باشید تا بفهمید که آیا چیزی توهین آمیز گفته اید یا خیر.

مثال مهم درباره OCD حافظه کاذب

مثال دیگر: ممکن است فردی با حافظه کاذب وسواس فکری وسواسی (OCD) یک برخورد جنسی رضایت‌بخش داشته باشد، اما بعداً ممکن است نگران این باشد که شخصی که با او بوده‌اند رضایت نداشته باشد. آن‌ها ممکن است سناریویی را تصور کنند که در آن شخص دیگر با چنان جزئیاتی موافقت نکرده باشد که متقاعد شوند که به آن شخص حمله کرده‌اند. برای اطمینان دادن به خود، فرد مبتلا به OCD ممکن است در رفتارهای «بررسی» شرکت کند یا از دیگران اطمینان پیدا کند تا بفهمد واقعاً چه اتفاقی افتاده است. با این حال، این رفتارها – که می توانند به عنوان اجبار طبقه بندی شوند – به ندرت باعث تسکین فرد می شوند. اغلب، حتی پس از انجام اجبار، فرد همچنان به افکار وسواسی در مورد رویداد ادامه می دهد.

آیا خاطرات کاذب همان تحریف های شناختی است؟

خیر OCD حافظه کاذب همان تحریف شناختی نیست. تحریف شناختی یک الگوی رایج تفکر است که معمولاً مبتنی بر شواهد نیست و باعث می‌شود خود و جهان را منفی‌تر ببینید. به آن به عنوان فیلتری فکر کنید که بر روی افکار خود استفاده می کنید و ممکن است شما را به این یا آن سو ببیند. تحریف های شناختی در افرادی که با یا بدون OCD زندگی می کنند رایج است. به عبارت دیگر همه از آنها استفاده می کنند. حافظه کاذب الگوی افکار نیست. این در واقع یادآور یک رویداد گذشته است که دقیق نیست. به عبارت دیگر، به یاد آوری چیزی به روشی اندکی یا کاملاً متفاوت با روش واقعی وقوع آن است.

آیا OCD می تواند باعث مشکلات حافظه شود؟

برخی از تحقیقات منبع معتبر پیشنهاد کرده اند که افراد مبتلا به OCD از سنین پایین دچار اختلالات عصبی-شناختی قابل توجهی می شوند. یک مطالعه کوچک در سال 2018 که در Psychological Medicine منتشر شد، 36 نوجوان مبتلا به OCD و 36 نوجوان بدون OCD را مورد بررسی قرار داد. هنگام تکمیل دو کار حافظه برای اندازه گیری یادگیری و انعطاف پذیری شناختی، افراد مبتلا به OCD اختلالات قابل توجهی در یادگیری و حافظه نشان دادند

افراد مبتلا به وسواس فکری به خاطرات خود اعتماد ضعیفی دارند و ممکن است بیشتر مستعد تجربه خاطرات نادرست باشند. تحقیقات ثابت نکرده است که آیا OCD دلیل این اختلالات است یا اینکه آیا این چالش های عصبی شناختی منجر به علائم OCD می شود. این امکان وجود دارد که عوامل زمینه‌ای که به مشکلات حافظه کمک می‌کنند نیز منجر به OCD شوند

چگونه می دانید که این بیماری OCD است و یک مشکل شناختی نیست؟

OCD حافظه کاذب تفاوت های بسیاری با مشکل شناختی دارد. به طور معمول، خاطرات نادرست در OCD حول وسواس های موجود آشکار می شود. به عبارت دیگر، موضوع بسیاری از خاطرات دروغین ممکن است با موضوع وسواس های شما یکی باشد. برای مثال، ممکن است در مورد آزار خواهر خود وسواس داشته باشید. می ترسید به نحوی به او صدمه بزنید و این باعث ناراحتی شدید شما می شود. وقتی او را می‌بینید که یک روز با آسیبی به بازو به خانه می‌آید. نمی‌توانید به یاد بیاورید که آیا کاری انجام داده‌اید که باعث چنین آسیبی شده است یا خیر. در برخی مواقع، پس از فکر کردن مکرر به مصدومیت خواهرتان، حتی ممکن است به یاد بیاورید که او را هل داده اید.

نحوه مدیریت OCD حافظه کاذب

مدیریت خاطرات نادرست در OCD ممکن است، و شامل تمام کارهایی است که برای درمان خود این اختلال انجام می دهید. همانطور که یاد می گیرید علائم خود را مدیریت کنید، ممکن است متوجه شوید که اعتماد به خاطراتتان افزایش می یابد و وسواس فکری شما آنقدر قوی نیست و در نتیجه خاطرات نادرست کمتری ایجاد می شود. چند درمان موثر برای OCD و همچنین برخی از استراتژی های مراقبت از خود وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید.

گفتار درمانی

اولین رویکرد برای مدیریت OCD حافظه کاذب، روان درمانی است. به طور خاص، نوعی درمان شناختی رفتاری به نام پیشگیری از واکنش مواجهه (ERP) به ویژه در مورد OCD موثر است. این شامل یادگیری این است که در هنگام تجربه وسواس های خود، درگیر نشدن در اجبار را تحمل کنید. ERP برای OCD حافظه کاذب ممکن است شامل مقاومت در برابر میل به جستجوی اعتبار و اطمینان در مورد چیزی باشد که فکر می کنید انجام داده اید. اما نمی توانید به خاطر بسپارید. به عنوان مثال، اگر می ترسید که بی پرداخت پول از یک رستوران خارج شدید. بخشی از درمان این است که در برابر اصرار برای بررسی صورتحساب های بانکی خود مقاومت کنید یا با رستوران تماس بگیرید تا بپرسید آیا پرداخت کرده اید یا خیر.

انواع دیگر درمان نیز ممکن است به مدیریت OCD کمک کند:

  • درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
  • روان درمانی
  • قرار گیری در معرض خیالی

مدیریت OCD حافظه کاذب با دارو

هیچ دارویی برای OCD با حافظه کاذب تجویز نشده است. با این حال، برخی از افراد مبتلا به OCD از مصرف برخی داروها مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین سود می‌برند که می‌تواند به علائم همپوشانی اضطراب و افسردگی کمک کند.

نکات مراقبت از خود

بسیاری از استراتژی‌های مراقبت از خود می‌توانند به شما کمک کنند تا احساسات خود را مدیریت کنید، از موقعیت‌هایی که باعث علائم OCD می‌شوند اجتناب کنید و خودآگاهی خود را بهبود بخشید. استراتژی های خودمراقبتی برای OCD می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای تازه
  • هر روز 8 ساعت بخوابید
  • حداقل 10 دقیقه ورزش روزانه
  • مدیتیشن
  • یادداشت برداری
  • درگیر شدن در سرگرمی های خلاقانه
  • سایر تکنیک های مدیریت استرس

همچنین ممکن است از دسترسی به منابع OCD و پیوستن به یک گروه پشتیبانی OCD بهره مند شوید. در کل باید یاد بگیرید که احساسات منفی را فیلتر کنید.

نگاه نهایی بر مدیریت OCD حافظه کاذب

افراد مبتلا به OCD ممکن است خاطرات نادرستی را تجربه کنند، به خصوص در رابطه با وسواس هایشان. در حالی که خاطرات نادرست می توانند نگران کننده باشند، OCD قابل کنترل است. پیدا کردن یک درمانگر، افزایش آگاهی شما از وسواس های اولیه و مدیریت استرس نیز می تواند به شما کمک کند.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا