ارتباط ثابت شده بین انتخاب های غذایی ناسالم و خواب ضعیف

انتخاب های غذایی ناسالم می تواند باعث ایجاد مشکلات بسیاری شود. خواب موضوع مهمی برای همه ما است. بسیاری از ما دچار کمبود استراحت و خواب در طول زندگی شده ایم. همان طور که می دانید کودکان بیشتر مستعد بیماری های روانی هستند. خصوصا اگر در خانواده ای پر از مشکلات فراوان باشند. تربیت خانواده و نوع برخوردها با یک کودک می تواند زمینه ساز مشکلات زیادی شود. به همین علت در بسیاری از کشور ها مرسوم شده است که از ابتدای کودکی مشاوره همراه خانواده ها باشد. از این رو اگر در اطرافیان یا بین فرزندان خود علائم پرخوری را حس کردید سعی کنید پروسه درمان را هر چه زودتر انجام دهید.

اختلالات انواع مختلفی دارند. هر یک از این اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد می شود. اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد. این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. اما چه بخواهیم چه نخواهیم آن ها وجود دارند و حتی بسیاری ی از ما با آن ها زندگی می کنیم.

انتخاب های غذایی ناسالم و بهبود اختلالات پرخوری در نوجوانان

همان طور که در مقاله های قبل گفتیم با یک یا دو نشانه نمی توان گفت که شما یا دوستتان دچار اختلالات روانی هستید. این فرایند نیاز به تست های روان شناسی مختلفی دارد. اختلالات پرخوری در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که برای ایجاد رفتار های مختلف در زندگی خود دلایل مختلفی می آورند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ارتباط ثابت شده بین انتخاب های غذایی ناسالم و خواب ضعیف، صحبت کنیم.

ویژگی های انتخاب های غذایی ناسالم و اختلالات پرخوری

بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات پرخوری فقط طیف محدودی از غذاها را می خورند. گاهی اوقات این کار به عنوان راهی برای حذف یک نوع غذا شروع می‌شود، اما سپس تا جایی پیش می‌رود که مصرف غذا را به شدت محدود می‌کند. همانطور که اختلال غذایی شما تکامل یافته است، ممکن است از مصرف غذاهایی که فکر می کردید چاق کننده هستند یا حاوی قند هستند، دست بکشید.

یا شاید شما غذای بدون نشاسته یا گلوتن مصرف کرده اید یا تصمیم گرفته اید که «غذای سالم بخورید». شاید شما گیاهخوار شده اید. یا شاید شما از سبزیجات اجتناب می کنید چون که از مزه گیاهان خوشتان نمی آید. زیرا باور ندارید که می توانید خود را به یک وعده معمولی محدود کنید. اگر هر یک از این محدودیت ها نشانه اختلال انتخاب های غذایی ناسالم شما باشد، بهبود اختلالات پرخوری مستلزم افزایش تنوع غذایی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پیامدهای انتخاب های غذایی ناسالم می تواند شامل کمبودهای تغذیه ای، حفظ وزن بسیار کم برای بدن و گیر افتادن در چرخه پرخوری یا پاکسازی باشد. هر یک از این موارد به نوبه خود می تواند عوارض پزشکی جدی ایجاد کند. افزایش دامنه غذاهای مصرفی یک هدف اولیه برای بیماران مبتلا به هر نوع تشخیص اختلال غذایی است، خواه بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی، اختلال پرخوری، سایر اختلالات تغذیه یا خوردن مشخص شده (OSFED)، یا اختلال مصرف محدودکننده غذایی اجتنابی (ARFID).

افزایش تنوع غذایی در طول بهبود اختلالات پرخوری

شدت تنوع غذایی در طول انتخاب های غذایی ناسالم به ویژه در مورد افرادی که در حال بهبودی هستند صدق می‌کند. موفقیت در درمان شناختی رفتاری برای پرخوری عصبی و پرخوری با تبدیل شدن به یک غذاخور انعطاف پذیرتر همراه است.

ارتباط ثابت شده بین انتخاب های غذایی ناسالم و خواب ضعیف

تا به حال هر روز احساس خستگی کرده اید؟ آیا خواب شما کمتر از حالت عادی است؟ آیا به ندرت احساس آرامش می کنید، حتی زمانی که فکر می کنید به اندازه کافی خوابیده اید؟ بد خوابی به دور از یک مشکل غیر معمول در دنیای امروز است. با وجود همه شلوغی های زندگی مدرن، ممکن است برای داشتن یک برنامه خواب سالم بیش از حد مشغول شوید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پس بیایید تمرکز را به رژیم غذایی خود معطوف کنیم. رایج ترین غذاهایی که به سراغشان می آیید چیست؟ هنگام انتخاب وعده های غذایی و میان وعده ها تمایل به انتخاب اشتباه دارید؟ آیا اغلب تسلیم هوس های خود می شوید یا وعده های غذایی خود را زیر پا می گذارید؟ علائم فیزیکی عادات غذایی ناسالم خود را در وزن و سطح انرژی خود مشاهده می کنید؟ دنیا پر از گزینه های غذایی جذاب و خوشمزه اما در نهایت ضعیف است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما آیا می دانستید که انتخاب های غذایی ناسالم و خواب ارتباط نزدیکی با هم دارند؟ در واقع، آن‌ها مستقیماً روی یکدیگر تأثیر می گذارند و ممکن است بدترین عادت های شما را در هر دو زمینه تداوم بخشند. مشکل با یکی اغلب به این معنی است که با دیگری مشکل خواهید داشت. و علاوه بر آن، هر دو سلامت جسمانی، تفکر مثبت، عملکرد روزانه و انرژی کلی شما را تضعیف می کنند. بنابراین، چه ارتباطی بین خواب ضعیف و انتخاب های غذایی ناسالم وجود دارد؟

خواب ضعیف و تاثیر آن بر انتخاب های غذایی ناسالم

بدن شما بر اساس سطح انرژی که دارد به شما می گوید چه زمانی نیاز به استراحت است. به نوبه خود، این سطوح تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرند که در مرکز آن ‌ها خواب و استراحت است. خواب برای عملکرد بدن بسیار مهم است و به آن فرصتی می دهد تا خود را بازیابی کند و از روز گذشته بهبود یابد. وقتی به اندازه کافی نمی خوابید، بدن شما انرژی بیشتری می خواهد و دائماً در طول روز احساس گرسنگی می کند. این نیاز به راهی برای حفظ خود دارد و اغلب به انتخاب های غذایی ضعیف روی می آورد، مانند موارد زیر:

اولویت های پر کالری

مطالعات نشان می دهد که برای تامین انرژی در زمانی که از خواب ناکافی خسته هستید، بدن شما به انتخاب های غذایی ناسالم بیشتری نیاز دارد. شما به طور طبیعی به سمت گزینه هایی مانند غذای ناسالم و فست فود، مملو از کالری زیاد جذب خواهید شد. این غذاها فاقد مواد مغذی هستند که به شما کمک می کند روز را سپری کنید، اما برای ذهن خسته شما جذابیت بیشتری دارند. این واقعیت که آن‌ها برای سلامت روحی و جسمی شما افتضاح هستند، مطمئناً به شما کمکی نمی کند.

افزایش مصرف کل

همانطور که قبلا ذکر شد، بدن شما در هنگام خستگی به هر منبع انرژی نیاز دارد. بر اساس تحقیقات، این می تواند منجر به مصرف غذای بسیار بیشتر با نرخ های مکرر در طول روز شود. متأسفانه مصرف بیش از حدی که رخ می دهد بدون تغییرات قابل توجه فعالیت بدنی اتفاق می افتد. شما برای ورزش بیش از حد خسته هستید و احتمالاً بعد از کم خوابی حتی بیشتر بی تحرک خواهید بود. به این ترتیب، مصرف بیشتر انتخاب های غذایی ناسالم گزینه عاقلانه ای نیست. اما بدن شما مدام فریاد می زند که گرسنه است.

هوس مواد قندی در شما بیشتر خواهد شد

گلوکز منبع سوخت مناسبی برای بدن است و شما می توانید آن را به سرعت از قند دریافت کنید. به همین دلیل است که وقتی خسته می‌شوید، احتمالاً مایل به مصرف انواع خوراکی‌های شیرین ناسالم هستید. مطالعات نشان می‌دهد که این هوس‌ها در میان افرادی که کیفیت خواب پایینی دارند، نه فقط کمبود خواب عمومی، رخ می‌دهد. وقتی آنقدر بدن خسته است، شما منبعی ساده و مستقیم از انرژی سریع می‌خواهد.

تاثیرات کم خوابی و انتخاب های غذایی ناسالم

با این حال، تأثیراتی که کم خوابی می تواند بر رژیم غذایی شما داشته باشد، تنها به چند هوس غذای ناسالم ختم نمی شود. در درازمدت، نخوابیدن مداوم به اندازه کافی یا خواب بی کیفیت باعث تغییرات فیزیکی بدن می شود. این تغییرات همه به رژیم غذایی شما مربوط می شود. اگر چه ذاتا برای همه افراد مضر نیستند. اما نشان دهنده ارتباط بین خواب ضعیف و عادات غذایی هستند. تغییرات فوق شامل موارد زیر است:

  • بر اساس تحقیقات، دور کمر در این گونه افراد بزرگتر است.
  • بر اساس مطالعات، خطر بیشتر چاقی؛ اثر معکوس با خواب طولانی تر مشخص نمی شود.
  • مطالعات نشان می دهد که سلامت قلب به دلیل ترکیبی از اثرات خواب ضعیف و تغذیه نامناسب در نتیجه کاهش می یابد.
  • کاهش تفکر مثبت، که می تواند باعث شود غذا بخورید یا استرس داشته باشید

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همچنین یک تصور غلط رایج وجود دارد که کمبود خواب به نوعی با کاهش وزن مرتبط است. این احتمالاً به دلیل فرضیات نادرست تنبلی است که در افراد دارای اضافه وزن اعمال می شود. این فرضیات می تواند باعث شود کسی باور کند که فردی که زیاد می خوابد تنبل است و ممکن است وزن اضافه کند. واقعیت این است که تحقیقات نشان می دهد که خواب کافی بهترین راه برای رسیدن به هدف کاهش وزن است. کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، زمانی بیشترین نتایج را می بینند که بتوانند استراحت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا