پروزاک برای اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی می تواند آسیب های مختلفی به وجود بیاورد. پروزاک یک دارویی است که برای اختلالات مختلف قابل استفاده است. داروها می تواند برای هر فردی اعتیاد را ایجاد کند. این عوارض می تواند حتی باعث اعتیاد بیش از حد هم بشود. استرس و اضطراب می تواند آسیب های زیادی را به ما وارد کند. خصوصا اگر در دوران کودکی این اتفاقات برای ما افتاده باشد. یکی از مواردی که همیشه در هنگام اضطراب و استرس ها خطرناک است ماندگاری آنان است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد.

این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی أنواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که پروزاک برای اختلالات اضطرابی چگونه است؟

پروزاک برای اختلالات اضطرابی چگونه کمک می کند؟

پروزاک برای اختلالات اضطرابی

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اظزذای طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با پروزاک برای اختلالات اضطرابی، صحبت کنیم.

پروزاک چیست؟

پروزاک (فلوکستین) یک داروی ضد افسردگی است که اولین بار در  برای درمان افسردگی در دهه 1980 معرفی شد. این بخشی از دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) است. پروزاک عمدتاً برای درمان افسردگی اساسی، اختلال وسواس فکری-اجباری، و اختلال هراس (که همه موارد مورد استفاده مورد تایید FDA هستند) استفاده می‌شود، اما گاهی اوقات از آن برای درمان سایر اختلالات اضطرابی نیز استفاده می‌شود. این مقاله نحوه عملکرد این دارو و آن‌چه باید قبل از مصرف آن بدانید را مورد بحث قرار می دهد. همچنین عوارض جانبی بالقوه، تداخلات، علائم ترک و سایر داروهایی که ممکن است در نظر بگیرید را پوشش می دهد.

پروزاک چگونه کار می کند

به عنوان یک SSRI، پروزاک با جلوگیری از جذب مجدد سروتونین طبیعی توسط مغز عمل می کند. سروتونین در تنظیم خلق و خو نقش دارد. به این ترتیب، پروزاک به مغز کمک می کند تا سروتونین کافی را حفظ کند تا شما احساس خوشایندی داشته باشید که نتیجه آن بهبود ارتباط بین سلول های مغز است.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات همچنین نشان می دهد که چگونه داروهایی مانند پروزاک ممکن است در ترکیب با روان درمانی کمک کند. در یک مطالعه  در سال 2008 که در Science منتشر شد، نشان داده شد که پروزاک به مغز کمک می‌کند تا به حالت نابالغ‌تر و پلاستیکی‌تری وارد شود و احتمالاً تأثیر درمانی را آسان‌تر می‌کند. مطالعاتی مانند این بینشی در مورد این که چرا ترکیب داروهایی مانند پروزاک با گفتار درمانی می تواند برای اضطراب موثر باشد، ارائه کرده است.

مصرف پروزاک چه احساسی دارد

اگر پاسخ مثبت به این دارو را تجربه کنید، ممکن است متوجه کاهش علائم اضطراب خود شوید و دوباره بیشتر شبیه خودتان شوید:

  • آرام تر
  • کمتر مضطرب تر
  • بهبود خواب و اشتها
  • علاقه بیشتر به زندگی
  • افزایش انرژی
  • تمرکز بهبود یافته

به یاد داشته باشید که ممکن است طول بکشد تا این بهبودها قابل توجه شوند – حتی در برخی موارد تا 12 هفته. همچنین ممکن است در ابتدا عوارض جانبی را تجربه کنید، بنابراین ممکن است تا زمانی که عوارض جانبی کاهش نیابد، مشاهده این بهبودها دشوار باشد.

استفاده از این دارو برای اضطراب

این دارو اغلب به عنوان یک درمان خط اول برای اختلالات اضطرابی در نظر گرفته می شود. با این حال، چندین مرحله برای گرفتن نسخه وجود دارد. به طور کلی، قبل از تجویز پروزاک یا هر نوع درمان با نسخه دیگری، باید توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تشخیص داده شود که دارای یک اختلال سلامت روان هستید. در حالی که یک پزشک خانواده صلاحیت نوشتن نسخه را دارد، این فرآیند توسط یک متخصص سلامت روان با تجربه در اختلالات سلامت روان که می تواند دارو نیز تجویز کند، مانند روانپزشک، بهتر انجام می شود.

مقدار و نحوه مصرف

این دارو معمولاً برای شروع با دوز کم تجویز می شود و سپس به تدریج به 20 میلی گرم در روز افزایش می یابد. حداکثر دوز 80 میلی گرم در روز است. می توان آن را به صورت مایع یا کپسول مصرف کرد و باید طبق دستور مصرف شود. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا اثرات خود را نشان دهند، بنابراین مهم است که مصرف Prozac را به طور ناگهانی قطع نکنید، حتی اگر فکر می کنید که اثربخش نیست. دارو را فقط طبق دستور پزشک یا روانپزشک مصرف کنید. توقف بوقلمون سرد می تواند خطرناک باشد و باعث علائم ترک شود.

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف پروزاک

به دلیل صدور یک هشدار ایمنی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) در سال 2007 در مورد خطر افکار خودکشی در میان گروه‌های خاص، بحث‌هایی درباره ایمنی پروزاک وجود دارد. با وجود این هشدار،  می‌توان آن را با خیال راحت استفاده کرد (یا در صورت بروز عوارض جانبی، مصرف آن را تحت نظر پزشک قطع کرد). اگر در مورد ایمنی مصرف این دارو نگرانی دارید، آن ها را با پزشک در میان بگذارید.

تداخلات دارویی

پروزاک را نباید با مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) ترکیب کرد یا ظرف 14 روز پس از قطع MAOI مصرف کرد. همچنین باید حداقل پنج هفته پس از قطع مصرف این دارو قبل از شروع MAOI صبر کنید.

استفاده از پیموزاید و تیوریدازین نیز خطر مصرف پروزاک را افزایش می دهد. نتیجه تداخلات دارویی می تواند جدی و بالقوه کشنده باشد، بنابراین باید تمام داروهایی را که مصرف می کنید با یک پزشک یا روانپزشک در میان بگذارید تا مشخص شود که آیا تداخلات احتمالی وجود دارد یا خیر.

اثرات جانبی

برخی از عوارض جانبی پروزاک بیشتر از سایرین است. برخی از افراد متوجه می شوند که عوارض جانبی با گذشت زمان کاهش می یابد یا کمتر آزاردهنده می شوند. عوارض جانبی رایج عبارتند از:

  • اضطراب
  • تاری دید
  • اسهال
  • سرگیجه
  • دهان خشک
  • خستگی
  • سردرد
  • سوزش سردل
  • از دست دادن اشتها
  • سبکی سر
  • حالت تهوع
  • مشکلات خواب
  • مشکلات جنسی
  • تعریق
  • خمیازه بیش از حد

 آیا پروزاک باعث افزایش وزن می شود؟

پروزاک برای اختلالات اضطرابی

عوارض جانبی نادر عبارتند از:

  • خونریزی یا کبودی
  • اضطراب شدید
  • احساس گیجی
  • تب
  • استفراغ
  • تشنج
  • بثورات یا کهیر
  • افکار یا رفتار خودکشی
  • تورم
  • مشکل در تنفس یا بلع

چه کسانی نباید پروزاک مصرف کنند

پروزاک می تواند در دوران بارداری و از طریق شیر مادر به نوزادان منتقل شود. اگر باردار هستید یا در حال شیردهی هستید قبل از مصرف پروزاک با پزشک مشورت کنید. این کار باعث می شود تا مشخص شود که آیا فواید آن بیشتر از خطرات آن است یا خیر.

همچنین برخی از خطرات بالقوه برای افراد 65 ساله یا بالاتر وجود دارد که باید با پزشک مشورت شود. ایمنی و اثربخشی پروزاک برای استفاده در کودکان کمتر از 18 سال نیز ثابت نشده است.

تداخلات دارویی

پروزاک نباید با الکل، برخی از داروهای بدون نسخه (مانند آسپرین، به دلیل خطر خونریزی) و داروهای تجویزی، و مکمل های غذایی یا گیاهان دارویی (مانند خار مریم) ترکیب شود. حتماً در مورد هر چیزی که مصرف می کنید به پزشک تجویز کننده خود اطلاع دهید. این دارو را نباید همزمان با مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI)، داروهای ضد روان پریشی پیموزید و تیوریدازین، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs) یا داروهای متابولیزه شده توسط CYP2D6 مصرف کرد. همچنین در صورت استفاده از داروهایی که بر سیستم عصبی مرکزی (CNS) اثر می‌گذارند، مانند بنزودیازپین‌ها، باید احتیاط کرد.

هشدارها

استفاده از پروزاک می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد، از جمله احتمال بدتر شدن بالینی و در موارد نادر، افزایش افکار خودکشی. سندرم سروتونین نیز می‌تواند رخ دهد، به‌ویژه اگر همراه با برخی داروهای دیگر استفاده شود. نظارت دقیق توسط روانپزشک یا پزشک مهم است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

Prozac همچنین با جعبه سیاه هشدار می دهد که ممکن است خطر خودکشی را در افراد کمتر از 25 سال افزایش دهد. در این افراد، دارو ممکن است منجر به افکار خودکشی یا حال بدتر این نوع افکار شود. اگر جزو این گروه هستید، پزشک تجویزکننده شما باید شما را به خصوص در مراحل اولیه برای این مسائل جدی تحت نظر داشته باشد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا