آیا حرکت خواب در کودکان طبیعی است؟

خواب کافی موضوع مهمی در بین کودکان و البته بزرگسالان است. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. هنگام خوابیدن عوامل زیادی وجود دارد که برای یک خواب مناسب نیاز است. یکی از این موارد داشتن فضای مناسب برای خوابیدن است. کودکان در دوران ابتدایی زندگی خود نیاز به آرامش بیشتری دارند. برخی از افراد هستند که در طول زندگی خود دارای خواب کم یا خواب بیش از حد هستند اما باید این نکته را در نظر داشت که خواب کافی چگونه می تواند به سلامتی بدن کمک کند.

در روان شناسی این گزینه مهم است که افراد بتوانند خواب مورد نیاز خود را داشته باشند. در دنیای روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. درباره این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر.

پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. این نکته را باید بدانید که خواب کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا حرکت خواب در کودکان طبیعی است؟ صحبت کنیم.

خواب عمیق و آرام در کودکان

آیا حرکت خواب در کودکان طبیعی است؟

ضرب المثل رایج “مانند بچه خوابیدن”، خواب عمیق و آرام را توصیف می کند که اغلب با دوران کودکی همراه است. اما در حالی که برخی از نوزادان و بچه ها با آرامش می خوابند، برخی دیگر ممکن است هنگام خواب زیاد به صورت دوره ای یا شبانه حرکت کنند. حرکت خواب در کودکان بسیار مرسوم است.

در مورد پیامدهای سلامتی کودک که در خواب زیاد حرکت می کند، این که در چه مراحلی اتفاق می افتد و چه زمانی باید نگران باشید، بیشتر بیاموزید.

آیا حرکت خواب در کودکان طبیعی است؟

بدیهی است که والدین اگر متوجه شوند کودک در حال چرخیدن و لگد زدن، نشستن، یا چرخاندن پا در خواب است، نگران می شوند. نگرانی های رایج ممکن است شامل سوالاتی باشد. این که آیا کودک شما به اندازه کافی می خوابد؟ آیا خواب او ترمیم کننده است؟ آیا خواب مناسب او می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد؟  یا در معرض آسیب خود قرار دارد یا خیر.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شلبی هریس، PsyD، روانشناس بالینی و متخصص طب خواب که در نیویورک تمرین می کند، می گوید: با این حال، حرکت در هنگام خواب در بسیاری از موارد کاملاً طبیعی است. در سنین مختلف از نوزادان، کودکان نوپا، پیش دبستانی ها و حتی نوجوانان دیده می شود. او می گوید: “برخی از بچه ها در خواب بسیار حرکت می کنند، اما وقتی سن دبستان رخ می دهد، رفتار آن ها کاهش می یابد.”

نظر شالینی پاروتی درباره حرکت خواب در کودکان

شالینی پاروتی، پزشک متخصص طب خواب و داخلی و مدیر مرکز تحقیقات خواب در سنت پترزبورگ می گوید، با این حال، خواب بسیار آشفته در کودکان-یا هر چیزی که برای والدین به نظر می رسد-ممکن است نشان دهنده یک مشکل بالقوه برای سلامتی باشد. دکتر هریس می گوید نوع و فراوانی حرکت خواب در کودکان بستگی به کودک دارد. او توضیح می دهد: “گاهی اوقات، کودک ممکن است بنشیند، خمیازه بکشد، اندام خود را حرکت دهد، چشم ها را بمالد و دوباره بخوابد.”

خوابیدن بدون حرکت در اطراف تخت بیش از هر چیز یک رفتار آموخته شده است و فقط زمان می برد تا به آن جا برسید.

مواردی که در خواب کودکان تداخل ایجاد می کند

آیا حرکت خواب در کودکان طبیعی است؟

درک چرخه های خواب و حرکت خواب در کودکان

همه انسان ها برای عملکرد مناسب به خواب کافی احتیاج دارند. اما کودکان، به ویژه، باید درصد زیادی از هر روز را بخوابند. در حالی که نوزادان و کودکان زیر سه سال بیشتر از بیدار بودن زمان بیشتری را در خواب می گذرانند. آن ها هم در مغز و هم در بدن  نیازمند استراحت بیشتری هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خواب یک فرآیند پیچیده است که بسیاری از آن ناشناخته مانده است. با این حال، واضح است که رشد حیاتی، رشد، شفا، استراحت، تقویت حافظه، فعالیت مغزی و احیای مجدد در طول خواب در افراد در هر سنی رخ می دهد. و این که نداشتن خواب با کیفیت می تواند اثرات مضر بر سلامتی داشته باشد.

دکتر هریس می گوید: “همه کودکان (و بزرگسالان) چندین بار در شب بیدار می شوند، معمولاً بعد از تکمیل هر چرخه خواب.”

انواع خواب و حرکت خواب در کودکان

دو نوع خواب وجود دارد: حرکت چشم بدون سرعت (NREM)، که شامل چهار مرحله عمیق تر است، و حرکت سریع چشم (REM)، که هنگام رویاها رخ می دهد. این مراحل خواب به صورت چرخه ای در طول شب با اکثریت زمان صرف شده در خواب NREM رخ می دهد.

زمان بندی معمولی حرکت خواب در کودکان

دکتر پاروتی می گوید: “بسیاری از سرپرستان یا والدین مشاهده می کنند [که] فرزندشان برخی شب ها یا برخی از قسمت های شب خواب های آشفته ای دارد.” برخی از حرکات در خواب طبیعی است، مانند چند بار در ساعت برای تغییر موقعیت. ”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

طبیعی است که حرکات مختصر، خواب سبک و بیداری بخصوص بین حالت های خواب رخ دهد. فراوانی و شدت بی قراری شبانه در کودکان متفاوت است. اما بیشتر در نوزادان، کودکان نوپا و نوجوانان رخ می دهد. در واقع، این دوره های فعالیت مفید و مورد نیاز است. پاروتی می گوید: “تغییر موقعیت در طول شب مهم است،” چرا که أعصاب مغزی ما فشرده نمی شوند، یعنی “بخوابیم”.

حرکت خواب در کودکان با گذشت زمان کاهش می یابد.

بیشتر اوقات، حرکت خواب با گذشت زمان کاهش می یابد. دکتر هریس می گوید: “معمولاً حرکت خواب در کودکان بعد از مدت ها کمتر می شود.” اما اگر اختلال خواب زمینه ای مانند سندرم پای بی قرار، اختلال حرکتی اندام یا آپنه خواب وجود داشته باشد، تا زمانی که مشکل زمینه ای درمان نشود، معمولاً بیشتر می شود. ”

بنابراین، ممکن است یک مراقب یا والدین بیش از آنچه انتظار دارند بیقراری کند.  یا اگر به نظر نمی رسد فرزندشان با آرامش از خواب بیدار شده است، پاروتی توصیه می کند که در این مورد با پزشک اطفال یا پزشک خواب خود مشورت کنید.

علائم احتمالی مشکلات خواب در کودکان

آیا حرکت خواب در کودکان طبیعی است؟

در حالی که درجات مختلف حرکت شبانه سالم و طبیعی است، گاهی اوقات حرکت در حین خواب نشان دهنده نگرانی برای سلامتی است. بنابراین، مراقب حرکات خواب فرزند خود باشید. شایان ذکر است که مشکلات خواب در دوران کودکی شایع است. در حقیقت، تحقیقات به ما می گویند که اختلالات خواب و بیداری بر روابط فرد تأثیر می گذارد. یک سوم همه کودکان به علاوه، حدود 25 درصد از کودکان زیر پنج سال دچار نوعی مشکل خواب می شوند.

علائم اختلال خواب از نظر دکتر هریس

دکتر هریس می گوید علائم اختلال خواب که ممکن است مربوط به حرکت بیش از حد در هنگام خواب باشد شامل موارد زیر است:

  • مشکل در بیدار شدن
  • اختلال در تنفس، خروپف یا گاز گرفتن در هنگام خواب
  • خستگی
  • تحریک پذیری
  • تنفس دهانی
  • حرکت بیش از حد
  • احساس نشاط از خواب
  • نداشتن برنامه منظم خواب و بیداری

درد یا ناراحتی در اندام ها (یا حرکت آن ها در هنگام خواب)، که ممکن است مربوط به “دردهای در حال رشد” باشد، مهم است.

بیدار شدن مکرر در هنگام خواب و مشکلات خواب در کودکان

فرض کنید کودکی از نظر خواب آلودگی، بیش فعالی، مشکلات رفتاری، تحصیلی یا یادگیری دچار اختلال در طول روز است. منطقی است که در مورد مشکلات مختلف خواب که می تواند باعث کیفیت پایین خواب شود، سوال شود.

علل احتمالی

انواع مختلفی از شرایط سلامتی وجود دارد که ممکن است باعث خواب راحت تری شود که ممکن است نیاز به توجه پزشک داشته باشد. بنابراین، اگر چیزی در مورد حرکت خواب کودک شما نگران است. یا ممکن است احساس می کنید که یک بیماری زمینه ای ممکن است به خواب راحت او کمک کند. بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید تا مسائل مربوط به خواب آن ها را ارزیابی کرده و در صورت نیاز برنامه درمانی ارائه دهد.

آپنه انسدادی خواب و مشکلات خواب در کودکان

بیقراری در برخی از اختلالات خواب، مانند آپنه انسدادی خواب، یک اختلال رایج در کودکان و بزرگسالان که باعث توقف و شروع تنفس در هنگام خواب می شود، مشاهده می شود. هنگامی که آن ها تنفس طبیعی خود را از سر می گیرند، نفس نفس می زنند. “دکتر پاروتی می گوید. “این اغلب با تغییر موقعیت همراه است.”

استرس و سایر نگرانی های مربوط به سلامت روان

آیا حرکت خواب در کودکان طبیعی است؟

استرس، اضطراب و رویدادهای آسیب زا همگی بر خواب تأثیر منفی می گذارند. این ممکن است منجر به حرکت بیشتر خواب و اختلال در خواب شود. مشکل در به خواب رفتن ممکن است به ایجاد اختلالات بیشتر کمک کند.

https://www.verywellfamily.com/why-does-it-mean-if-my-child-moves-around-a-lot-while-sleeping-5189589

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا