آیا افسردگی می تواند باعث از دست دادن حافظه شود؟

افسردگی با مشکلات حافظه مانند فراموشی یا سردرگمی مرتبط است. همچنین می تواند تمرکز روی کار یا سایر وظایف، تصمیم گیری یا فکر کردن را با مشکل مواجه کند. استرس و اضطراب نیز می تواند منجر به ضعف حافظه شود. افسردگی با از دست دادن حافظه کوتاه مدت همراه است. این بر انواع دیگر حافظه، مانند حافظه بلند مدت و حافظه رویه ای که مهارت های حرکتی را کنترل می کند، تأثیر نمی گذارد. در این نوشته به این سوال پاسخ می دهیم که آیا افسردگی می تواند باعث از دست دادن حافظه شود؟ مرکز مشاوره همکده برای بهبود افسردگی مشاوره تلفنی روان شناسی را هم برای شما ارائه می کند.

علائم افسردگی

اگر با افسردگی زندگی می‌کنید، احتمالاً می‌دانید که این افسردگی می‌تواند علائم بسیار بیشتری از خلق و خوی افسرده ایجاد کند. اگر اخیراً بیشتر احساس فراموشی کرده اید، ممکن است به افسردگی شما مرتبط باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که افسردگی می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های شناخت تأثیر بگذارد – از جمله حافظه کاری، حافظه بلندمدت، و حافظه درباره خودتان (معروف به حافظه اتوبیوگرافیک). هنگامی که حافظه شما تحت تأثیر قرار می گیرد، این می تواند باعث کاهش سرعت مطالعه و کار شود. همچنین می تواند هنگام برنامه ریزی، سازماندهی و انجام وظایف روزانه چالش هایی ایجاد کند. سایر علائم افسردگی عبارتند از:

  • احساس غمگینی، اضطراب، بی حسی یا ناامیدی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت ها یا سرگرمی ها
  • داشتن انرژی کم و احساس خستگی
  • احساس بی قراری یا تحریک پذیری
  • احساس شرم، گناه، بی ارزشی یا ناتوانی
  • کاهش اشتها و تغییرات شدید وزن
  • داشتن مشکل در خواب یا خواب زیاد
  • فکر کردن به مرگ یا خودکشی
  • داشتن مشکلات جسمانی مانند سردرد، معده درد و کمردرد

در کنار این علائم می خواهیم بدانیم که آیا افسردگی می تواند باعث از دست دادن حافظه شود؟

افسردگی و از دست دادن حافظه: تحقیقات چه می گوید؟

مشکلات حافظه در اختلال افسردگی اساسی (MDD) شایع است. بسیاری از مطالعات ارتباط بین افسردگی و حافظه را بررسی کرده اند. بر اساس تحقیقات سال 2019، افسردگی می تواند بر عملکرد شناختی – از جمله حافظه فعال و حافظه بلندمدت – حتی پس از دوره بهبودی تأثیر بگذارد. حافظه کاری توانایی نگهداری و استفاده از اطلاعات برای مدت زمان کوتاهی است، مانند زمانی که باید یک شماره تلفن را به خاطر بسپاریم یا دستورالعمل های ساده را دنبال کنیم. یک بررسی در سال 2014 گزارش می دهد که در مقایسه با گروه کنترل، افراد مبتلا به افسردگی عملکرد اجرایی، حافظه و توجه کمتری داشتند. نویسندگان بیان می‌کنند که این اختلالات شناختی «یک ویژگی اصلی افسردگی» است.

علائم افسردگی نیز می تواند بر مشکلات حافظه‌های خود گزارشی تأثیر بگذارد. مطالعه‌ای در سال 2017 نشان داد که افرادی که علائم افسردگی بیشتری دارند، در مقایسه با افرادی که علائم کمتری داشتند، مشکلات حافظه گزارش‌شده‌تری داشتند. و طبق تحقیقات سال 2015، افسردگی همچنین می‌تواند حافظه زندگی‌نامه‌ای شما را مختل کند – خاطراتی که شخصیت شما و احساس شما را از خود تعریف می‌کنند. نویسندگان می گویند که افسردگی می تواند منجر به سوگیری نسبت به یادآوری خاطرات منفی بیشتر در مورد خود شود، در حالی که توانایی کمتری برای یادآوری خاطرات مثبت دارید.

محققان در یک مطالعه در سال 2013 کشف کردند که افراد مبتلا به افسردگی نمی توانند اشیایی را روی صفحه نمایش تشخیص دهند که مشابه یا مشابه شیئی است که قبلا دیده بودند. به گفته محققان، این نشان می دهد که حافظه می تواند در نتیجه افسردگی کاهش یابد. محققان در مطالعه ای در سال 2015 به نتیجه مشابهی رسیدند. آنها به این نتیجه رسیدند که افسردگی ممکن است باعث از دست دادن حافظه کوتاه مدت شود.

سایر دلایل از دست دادن حافظه

ما به این سوال پاسخ می دهیم که آیا افسردگی می تواند باعث از دست دادن حافظه شود؟ اما دلایل دیگری که منجر به بروز مشکلات در حافظه می شوند هم اهمیت دارند. دلایل دیگری که ممکن است از دست دادگی حافظه‌ای را ببینید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادگی حافظه‌ای طبیعی مرتبط با افزایش سال زندگی رایج و قابل کنترل است. یکی از نمونه‌های آن این است که فراموش کنید عینک خود را کجا گذاشته‌اید، اما بعداً در روز به یاد بیاورید.
  • بیماری آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است. می تواند باعث آسیب پیشرونده و جبران ناپذیر مغز و از دست دادن حافظه شود.
  • اختلال شناختی خفیف می تواند مهارت های تفکر را تغییر دهد و در نهایت به بیماری آلزایمر یا سایر اشکال زوال عقل پیشرفت کند.
  • آسیب جزئی سر یا ضربه می تواند باعث ایجاد حافظه خفیف شود.
  • فراموشی یک عارضه جانبی بالقوه داروهای خاص است. تومورهای مغزی یا عفونت های مغزی می توانند بر حافظه شما تأثیر بگذارند یا علائمی شبیه زوال عقل را ایجاد کنند.
  • کمبود ویتامین B-12 می تواند مشکلاتی در حافظه شما ایجاد کند. این به این دلیل است که شما سلول های عصبی و گلبول های قرمز خون را سالم نگه نمی دارید.
  • اعتیاد به الکل یا مواد مخدر می تواند وضعیت ذهنی و توانایی های شما را مختل کند. این همچنین می تواند زمانی رخ دهد که الکل با داروها تداخل داشته باشد.
  • کم کاری تیروئید متابولیسم شما را کند می کند، که می تواند منجر به مشکلات حافظه و سایر مشکلات مربوط به تفکر شود.
  • آسیب مغزی یا عصبی ناشی از بیماری هایی مانند بیماری پارکینسون یا مولتیپل اسکلروزیس می تواند باعث مشکلات حافظه شود.

آیا افسردگی می تواند باعث از دست دادن حافظه شود؟ – الکتروشوک درمانی (ECT)

الکتروشوک درمانی (ECT) می تواند باعث از دست دادگی حافظه‌ای شود. ECT شیمی مغز را تغییر می دهد، که می تواند علائم افسردگی و سایر بیماری های روانی را معکوس کند. اگر ECT دارید، پزشک آن را در حالی که تحت بیهوشی عمومی هستید انجام می دهد. در طول ECT، پزشک شما جریان های الکتریکی کوچکی را از طریق مغز شما می فرستد و باعث ایجاد یک تشنج کوتاه مدت می شود. افراد شاید پس از دریافت درمانهای ECT دچار سردرگمی و از دست دادگی حافظه‌ای در وقت کوتاهتر شوند.

با افسردگی در مغز چه می گذرد؟

افسردگی هم از نظر روحی و هم جسمی روی شما تأثیر می گذارد. تحقیقات تصویربرداری مغز منبع مورد اعتماد حتی نشان داد که افسردگی می تواند ساختار مغز شما را تغییر دهد. برخی از مناطق مغزی که تحت تأثیر افسردگی قرار می گیرند عبارتند از:

  • قشر جلوی مغز، که عملکرد اجرایی (استدلال، برنامه ریزی و تصمیم گیری) را مدیریت می کند.
  • هیپوکامپ، مرکز کلیدی حافظه
  • آمیگدال، منطقه ای که با احساسات سروکار دارد

این مناطق مغز همه به هم مرتبط هستند، بنابراین اگر چیزی بر یکی از آنها تأثیر بگذارد – مانند پردازش احساسات – می تواند بر دیگری مانند حافظه نیز تأثیر بگذارد. این مدارها با استفاده از انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین، سروتونین و گلوتامات با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. اگر این مواد شیمیایی خیلی کم یا خیلی زیاد باشند، می تواند بر نحوه ارتباط نورون ها تأثیر بگذارد، که ممکن است بر فرآیندهای حافظه نیز تأثیر بگذارد.

آیا افسردگی می تواند باعث از دست دادن حافظه شود؟ – افسردگی و هیپوکامپ

محققان در سال 2015 به این نتیجه رسیدند که افراد مبتلا به افسردگی حجم هیپوکامپ کمتری دارند – یک منطقه کلیدی مغز که به حافظه اختصاص دارد. آنها این اثر را در افرادی که دوره های افسردگی مکرر داشتند، اما نه برای اولین بار، یافتند. این تأثیر در افراد مبتلا به افسردگی زودرس (زمانی که شما قبل از 21 سالگی به افسردگی مبتلا می شوید) قوی تر بود. محققان همچنین خاطرنشان می‌کنند که مطالعات افسردگی را با تغییرات در اندازه آمیگدال، ناحیه‌ای از مغز که با احساسات سروکار دارد، مرتبط دانسته‌اند. نظریه‌ای برای توضیح این تغییرات شناختی مرتبط با افسردگی این است که واکنش‌های شیمیایی ناشی از استرس ممکن است منجر به از دست دادگی نورون‌ها شود. اعصابی که اطلاعات را در مغز حمل می‌کنند  و رشد نورون‌های جدید را سرکوب کند.

آیا نشخوار فکری بر شناخت تأثیر می گذارد؟

نشخوار فکری ممکن است حداقل تا حدی مقصر مشکلات حافظه در افراد مبتلا به افسردگی باشد. نشخوار فکری – که هم در اختلالات اضطرابی و هم در افسردگی بسیار رایج است – یکی از راه هایی است که ما سعی می کنیم احساسات خود را با تمرکز بر افکار منفی تکراری تنظیم کنیم. برخی از تحقیقات منبع مورد اعتماد نشان می دهد که نشخوار فکری بیش از حد با کنترل شناختی کمتر، که توانایی تنظیم داوطلبانه و انعطاف پذیر افکار و رفتار فرد است، مرتبط است. بدون کنترل شناختی مناسب، ما کمتر قادر به مدیریت الگوهای تفکر، بازتاب خود و کنترل تکانه خود هستیم.

به طور کلی، نشخوار فکری فضای زیادی از مغز را اشغال می کند و فضای کمی برای وظایف حافظه و سایر فرآیندهای فکری باقی می گذارد.

چطور از دست دادگی حافظه‌ای را مدیریت کنیم؟

ما به بررسی این مطلب می پردازیم که آیا افسردگی می تواند باعث از دست دادن حافظه شود؟ اما چطور باید آن را مدیریت کنیم؟ از دست دادن حافظه به دلیل افسردگی معمولاً با مشاوره یا درمان منظم و داروهای ضد افسردگی کنترل می شود. رهبری یک سبک زندگی فعال و درگیر شدن در جامعه نیز می تواند خلق و خوی شما را بالا ببرد. همچنین می توانید از دست دادگی حافظه‌ای خود را با حضور ابزارهای کمکی مدیریت کنید. با دقت در نیاز شما، این می تواند به معنای استفاده از ساعت های زنگ دار برای پیگیری زمان، رنگ آمیزی وسایل خانه یا قرار دادن نکات ایمنی همراه با دستورالعمل روی وسایل باشد. همچنین ممکن است در نظر داشته باشید که در صورت لزوم از یک ارائه دهنده مراقبت در منزل کمک بگیرید. همچنین ممکن است عضویت در یک گروه پشتیبانی را در نظر داشته باشید.

داروهایی که می توانند حافظه و عملکرد مغز را در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یا سایر اختلالات عصبی بهبود بخشند نیز در دسترس هستند. بسیاری از چیزها به غیر از افسردگی می توانند باعث مشکلات حافظه شوند، از جمله کم خوابی، داروها و فرآیندهای معمول پیری. برای دریافت مناسب ترین درمان، اولین قدم این است که دلیل مشکلات حافظه خود را بیابید. افسردگی معمولاً با داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) درمان می‌شود. با این حال، مطالعات در مورد اینکه آیا SSRI ها عملکرد شناختی را بهبود می بخشند یا کاهش می دهند، شواهد متناقضی دارند و حتی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

آیا افسردگی می تواند باعث از دست دادن حافظه شود؟ – سایر روش های مدیریت

چندین راه دیگر برای کمک به مشکلات حافظه مرتبط با افسردگی وجود دارد. این موارد شامل گزینه های زیر است:

  • ورزش: ورزش برای حافظه کاری، توجه و سرعت پردازش مفید است
  • . تغذیه: تحقیقات نشان می دهد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای میزان زوال شناختی را کاهش می دهد. این رژیم شامل مقدار زیادی سبزیجات ضد التهاب، میوه ها، ماهی، آجیل، حبوبات و روغن زیتون است
  • . برنامه‌های آموزشی شناختی: این برنامه‌ها شامل بازی‌ها و تمرین‌های شناختی است که معمولاً روی رایانه انجام می‌شود
  • . رواندرمانی: تحقیقات افزایش فعالیت مغز را به دنبال گفتار درمانی نشان داد.
  • تحریک غیر تهاجمی مغز: تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) و تحریک انفجاری تتا (TBS) همگی درمان‌های تحریک مغز هستند که ممکن است کمک کنند.

اگر افسردگی دارید، به احتمال زیاد مشکل حافظه دارید. از دست دادگی حافظه‌ای به دلیل افسردگی با دقت در وضعیت عاطفی و روانی شما می تواند بهبود یابد یا بدتر شود. متخصصان مرکز مشاوره همکده می توانند به شما کمک کنند.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا