Solastalgia چیست؟

همه ما در زندگی مان مشکلات مختلفی داشته ایم. افرادی که نتوانند با مشکلات زندگی و شکست ها کنار نیایند و به دنبال راه های دیگر برای موفقیت خود نروند دچار مشکل خواهند شد. یکی از مشکلاتی که افراد ممکن است پس از هرگونه شکست یا اتفاق ناگواری با آن رو به رو شوند افسردگی است. افسردگی انواع مختلفی دارد که ممکن است نام بعضی از آن ها را شنیده باشید. Solastalgia یک نوع از اختلالات افسردگی است و ما می خواهیم در مورد این اختلال توضیحاتی برای شما ارائه دهیم.

Solastalgia چیست؟

 این وضعیت اختلالی عمیق و غالباً طولانی مدت را در احساس هویت، تعلق و امنیت فرد در رابطه با محل زندگی خود به همراه دارد. مفهوم این شرایط نسبتاً جدید برای توضیح بهتر اضطراب، ناامیدی و  یا ضربه ای که ممکن است توسط کسانی که خانه ها، سرزمین ها ویا جوامع آن ها که تحت تأثیر تغییرات محیطی ناخواسته، نامطلوب یا پیش بینی نشده قرار دارند ایجاد شود، ایجاد شد.

علت بیماری سولاستالژی

اساساً، یک اکوسیستم در وضعیت پریشانی می تواند به نوبه خود پریشانی قابل توجه و مزمن در افرادی که این مکان ها را خانه می نامند ایجاد کند. نمونه هایی از انواع شرایطی که ممکن است باعث بیماری سولاستالژی شود:

  • خشکسالی
  • آتش سوزی جنگل
  • طغیان کردن
  • خشکسالی
  • رعد و برق دقیق
  • معدن
  •  مه دود
  • آب و هوای شدید
  • سایر دلایل تخریب یا تغییر املاک

اثرات ضربه جمعی بر زندگی روزمره

وقتی کسی سولاستلژی را تجربه می کند، حس مکان، خانه، امنیت، ارزش و خود را تضعیف می کند. به طور کلی ، این وضعیت بهداشت روانی ، که گاهی اوقات به طور گسترده تر به عنوان اضطراب آب و هوایی نیز شناخته می شود، در تعامل طبیعی بین رفاه محیط جسمی ما با سلامت روان ما تداخل ایجاد می کند  و به عنوان محققان، درمانگران و پزشکان به طور فزاینده ای آگاهی یافتن ، آسیب دیدن یکی بر دیگری تأثیر منفی می گذارد . وقتی مکان هایی که برای ما بیشترین اهمیت را دارند خانه ها، سرزمین ها و جوامع ما مختل می شوند، تغییر می یابند یا تهدید می شوند، ما ممکن است تأثیر کمتری را که از نظر عاطفی با خود حمل می کنیم، داشته باشیم.

ریشه ها در Solastalgia 

اصطلاح این بیماری، solastalgia ، توسط فیلسوف محیط زیست استرالیایی، گلن آلبرشت، در اوایل دهه 2000 ایجاد شد تا درد و رنج روان منحصر به فرد ناشی از زندگی با تجربه تغییر منفی محیط را توصیف کند. خود این کلمه ترکیبی از کلمه لاتین solacium به معنی راحتی (یا مشتق زبان انگلیسی در زبان انگلیسی) و ریشه کلمه -algia از کلمه یونانی algos (به معنی درد) است ، مانند نورالژی (درد عصب) و نوستالژی. در واقع نام این شرایط در واقع از مفهوم نوستالژی الهام گرفته شده است. با این حال، تفاوت های اساسی در این حالت های عاطفی وجود دارد.

Solastalgia در مقابل نوستالژی

دلتنگی حالت غم و اندوه یا اشتیاق ناشی از دوری از خانه را توصیف می کند که با بازگشت به آن جا قابل اصلاح است. این کاملاً مخالف solastalgia است، که تجربه آسیب های مزمن، اشتیاق یا ناامیدی را به دلیل تغییرات منفی یا ناراحت کننده در خانه یا اکوسیستم که هنوز در آن هستید به دلیل تأثیرات تغییرات آب و هوا، حوادث آب و هوایی، آتش سوزی یا سایر موارد توصیف می کند. فاکتورهای محیطی. با solastalgia ، خانه ای که آرزو دارید نمی تواند به آن جا برگردد آن جا است اما همان نیست.

 احساسات زمین

آلبراخت، همکار افتخاری دانشکده علوم زمین در دانشگاه سیدنی ، اخیراً کتابی در این زمینه با عنوان “احساسات زمین: کلمات جدید برای دنیای جدید” نوشته است که به بررسی رابطه بین سرزمین و سلامت روانی افراد می پردازد. به عبارت دیگر، solastalgia شکلی منحصر به فرد از پریشانی است که به طور خاص از تغییرات ناراحت کننده، غیرقابل توقف، و غالباً ناگهانی در خانه و یا محیط بزرگتر فرد ایجاد می شود، که با تشدید تغییرات آب و هوایی در حال رایج شدن است. اگرچه تعیین این شرایط کمی دشوار است، اما می توان solastalgia را شکلی عمیق از غربت برای خانه یا سرزمین گذشته اخیر خود دانست که در حالی که هنوز در آن خانه یا مکان زندگی می کنید، تجربه شده است.

افراد مبتلا به این بیماری ممکن است احساس کنند که مکان، تعلق، و راحتی آنها فرسوده شده یا مورد حمله قرار گرفته است و باعث علائم خفیف تا شدید، مزمن اضطراب ، افسردگی، از دست دادن، پریشانی و ناتوانی می شود .

علائم و نشانه ها

 Solastalgia  شامل طیف گسترده ای از علائم و نشانه های همپوشانی است که اغلب با سایر شرایط بهداشت روان همراه است. به علاوه، این وضعیت اغلب در افراد مختلف خود را متفاوت نشان می دهد و ممکن است در پاسخ به شرایط مختلفی رخ دهد. شدت علائم سولاستالژی که تجربه می شود نیز ممکن است بسیار گسترده باشد، در بعضی از افراد علائم ناتوان کننده، مداوم و طولانی مدت وجود دارد ، در حالی که دیگران ممکن است علائم خفیف تا متوسطی داشته باشند که با گذشت زمان از بین می روند. با این حال، به طور معمول، این وضعیت مزمن است تا حاد، به این معنی که ممکن است ماه ها یا سال ها پس از محیط های پر تحرک ادامه یابد.

رویدادهای مهمی آغاز شده یا اتفاق افتاده است و معمولاً با انطباق فرد با واقعیت های شرایط جدید خود، به راحتی محو نمی شود. در عوض، این یک وضعیت بهداشت روانی است که فرد ممکن است طولانی مدت با آن زندگی کند، به خصوص اگر این بیماری تشخیص داده نشود یا درمان نشود. علاوه بر این، در حالی که بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند مستقیماً تحت تأثیر اختلالات شدید محیطی قرار می گیرند، عده ای دیگر نیز تغییرات غیر مستقیم، کمتر شدید یا ظریف تر (اما هنوز هم ناراحت کننده) را تجربه می کنند. همچنین، توجه به این نکته مهم است که در میان افرادی که ضربه محیطی یکسانی را تجربه می کنند، می گویند سیل یا آتش سوزی ، پاسخ های آن ها و تأثیر آن ها بر سلامت روانی آن ها منحصر به فرد خواهد بود.

علائم و نشانه های معمول

با این حال، بسیاری از نقاط مشترک وجود دارد که افراد مبتلا به سولاستالژی اغلب مشترک هستند. علائم و نشانه های معمول این بیماری شامل موارد زیر است:

  • عصبانیت
  • اضطراب
  •  افسردگی
  •  ناامیدی
  •  پریشانی
  • خستگی و مشکل خواب
  •  احساس بی جا بودن یا بی نظمی
  •  احساس ناامنی
  • غم و اندوه
  • گناهکار بودن
  • درماندگی
  •  ناامیدی
  • از دست دادن اشتها یا پرخوری
  • از دست دادن هویت
  •  خستگی بهبودی
  •  بی قراری
  •  افکار خودکشی

مدت زمان معمول

 یکی دیگر از مولفه های اصلی سولاستالژی این است که علائم این بیماری به طور مزمن تجربه می شوند. همانطور که در بالا ذکر شد ، احساس پریشانی ممکن است دچار فرسایش شود اما معمولاً به راحتی یا به آسانی تسکین نمی یابد و مانند نوستالژی زودگذر نیست. وقتی شخص دلتنگی به خانه می رود، دلتنگی او از بین می رود.

پارادوکس Solastalgia

برای یک فرد مبتلا به سولاستالژی، او در حال حاضر در خانه است ، بنابراین رفع سریع بازگشت به خانه امکان پذیر نیست. این فرد ممکن است احساس کند که جایی برای فرار از ویرانی همراه با تخریب یا دیگر تغییرات دائمی در محیط آنها وجود ندارد. بعلاوه، غالباً یک احساس ناتوانی عمیق وجود دارد که با این شرایط همراه است زیرا این تغییرات معمولاً از کنترل فرد خارج می شوند.

تشخیص

پزشکان، درمان گران و سایر متخصصان بهداشت روان می توانند سولاستالژی را تشخیص دهند. ارائه دهنده سلامت روان شما علائم، سابقه پزشکی و شرایط زندگی شما را ارزیابی می کند به طور کلی و همچنین شرایط خاص محیطی که ممکن است شرایط شما را تسریع کند. 

برای ارزیابی بهتر وضعیت شما، مهم است که ارائه دهنده بهداشت روان که می بینید شرایط محیطی را که تجربه می کنید و همچنین علائم و سابقه پزشکی شما را درک کند.

شرایط قبلی و همراه، مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی و سایر اختلالات خلقی، و سایر شرایط پزشکی مربوطه نیز توسط پزشک بررسی می شود. به عنوان مثال ، یک فرد مبتلا به آسم ممکن است علائم سولاستالژی مرتبط با حوادث مربوط به آتش سوزی یا آلودگی را افزایش دهد. علائم جسمی مشکل در تنفس ممکن است پاسخ عاطفی آن ها را تشدید کند و بالعکس.

Solastalgia در مقابل PTSD

علاوه بر این، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یک بیماری متمایز اما مرتبط با تجربه یا شاهد حوادث آسیب زای مختلف از جمله خشونت جنسی، جنگ، اقدامات تروریستی یا بلایای طبیعی است. یک متخصص بهداشت روان باتجربه می تواند تشخیص دهد که فردی علاوه بر سولاستالژی از PTSD رنج می برد یا فقط یکی از این دو بیماری وجود دارد.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا