انتخاب وقت برای خودمان چگونه است؟

انتخاب وقت برای خودمان یک امر مهم و منطقی است. اگر شما غیر از این رفتار کنید قابل تعجب است. متاسفانه در کشور ما افرادی وجود دارند که علاقه بسیاری بر دخالت در زندگی دیگران دارند. این دخالت ها می تواند نشأت گرفته از مشکلاتی در گذشته آن فرد باشد. گاهی اوقات هم طرف مقابل زندگی شخصی خود را به دیگران بازگو می کند. این کار باعث می شود انتخاب وقت برای خودمان به هیچ وجه انجام نشود. ن طور که در مقاله های قبل گفتیم پیشرفت موضوع مهمی در دنیای امروزی است. لازمه پیشرفت در زندگی تلاش و کوشش است.

کمک به فرزندان برای پیشرفت توسط خانواده باید انجام شود. یکی از مواردی که در دوران زندگی فرزندان باید مورد توجه قرار بگیرد نحوه انتخاب وقت است. انتخاب وقت برای خودمان می تواند به خانواده ها برای موفقیت فرزندان در زندگی کمک کند. بسیاری از ما در دوران مختلف تحصیلی از مشاوران مختلف استفاده کردیم. نکته ای که باید بدانید این است که در کنار مشاوره تلاش خود را بیشتر کنید. لازمه موفقیت تحصیلی تمرکز در موفقیت است. در ادامه می خواهیم ببینیم که انتخاب وقت برای خودمان چگونه است؟

رفتار های افراد در مقابل انتخاب وقت برای خودمان

انتخاب وقت برای خودمان چگونه است؟

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با انتخاب وقت برای خودمان چگونه است، صحبت کنیم.

برای انتخاب وقت برای خودمان فکر می کنیم؟

چند بار در مورد کاری که دوست دارید انجام دهید فکر کرده اید، اما بعد فکر کرده اید که برای آن وقت ندارید؟ بسیاری از ما زمان زیادی را صرف انجام کاری می کنیم که احساس می کنیم باید انجام دهیم. اما زمان کافی برای انتخاب وقت برای خودمان و کاری که دوست داریم انجام دهیم نداریم. ممکن است احساس کنید که زمان کافی برای خانواده یا فعالیت های انفرادی خود ندارید. مشکل اینجاست که نداشتن زمان برای آن چیزها باعث می‌شود شما احساس استرس و ناراحتی کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

انتخاب وقت برای خودمان در یک برنامه شلوغ به چند دلیل مهم است. داشتن زمان کافی برای فعالیت های اوقات فراغت، زمان تنهایی و زمان ساده برای انجام هیچ کاری برای حفظ تعادل حیاتی است. وقتی برای خودتان وقت دارید، می توانید:

  • خلاقیت خود را کشف کنید
  • علایق خود را توسعه و کشف کنید
  • قدرت ذهنی ایجاد کنید
  • برای آینده خود برنامه ریزی کنید
  • آروم باش
  • درباره خودتان بیشتر بدانید

بهبود تنظیم عاطفی

انتخاب وقت برای خودمان چگونه است؟

افراد، به‌ویژه افراد درون‌گرا، برای استراحت و جمع‌بندی مجدد به زمان نیاز دارند و در زمان‌های استرس، میزان استراحت لازم افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، هر چه استرس بیشتری داشته باشید، بیشتر به آن زمان استراحت نیاز دارید. اگر می خواهید سطح شادی و رضایت از زندگی خود را در سال جاری افزایش دهید، یکی از بهترین تغییراتی که می توانید ایجاد کنید این است که فرآیند انتخاب وقت برای خودمان در برنامه خود برای فعالیتی پیدا کنید که نشان دهنده این باشد که واقعاً آن را دوست دارید.

برنامه خود را شلوغ کنید

به نحوه گذراندن روزهای خود نگاه دقیقی بیندازید و ببینید چه چیزی را می توان کاهش داد. برخی از سوالاتی که ممکن است از خود بپرسید عبارتند از:

  •  روزانه چندین ساعت تلویزیون تماشا می کنید؟
  • آیا می توانید در کار کارآمدتر باشید؟
  •  مواردی در برنامه شما وجود دارد که بدون عواقب جدی حذف شوند؟
  • آیا می توانید برخی از مسئولیت ها را برای آزاد کردن زمان بیشتر محول کنید؟

این می تواند کمی مشکل باشد. زیرا ممکن است نیاز باشد که مقداری از آن زمان اضافی را فقط برای رفع فشار داشته باشید. شما نمی خواهید خودتان را مجبور کنید که در 24 ساعت شبانه روز با ظرفیت کامل کار کنید. در حالی که ممکن است نیاز به استراحت با یک تکرار داشته باشید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همچنین ممکن است متوجه شوید که از روی عادت و نه از روی نیاز به استراحت، وقت خود را صرف کارهایی مانند رسانه های اجتماعی می کنید. یا ممکن است در حال تلف کردن زمان به روش هایی باشید که بدون این که متوجه شوید واقعاً از آن لذت نمی برید. رها کردن برخی از این اتلاف‌کننده‌های زمان می‌تواند انتخاب وقت برای خودمان را به همراه داشته باشد که می‌توان از آن به روش‌های بهتری استفاده کرد. ممکن است فکر نکنید که چند دقیقه تفاوتی ایجاد می‌کند. اما اختصاص دادن کمی زمان در این جا و آنجا می‌تواند احساس آزادی شخصی بیشتری برای انجام کاری که واقعاً از آن لذت می‌برید ایجاد کند.

تفویض اختیار را بیاموزید

آیا مسئولیت هایی در خانه یا محل کار شما وجود دارد که بتوان آن ها را به دستیاران، اعضای خانواده یا دیگران محول کرد؟ برخی از راه های ممکن برای تفویض اختیار عبارتند از:

اجازه دادن به شخص دیگری برای تصدی مسئولیت می تواند مزایای بیشتری به همراه داشته باشد. آن ها ممکن است متوجه شوند که در این کار بهتر از آن چیزی هستند که فکر می کردند (یا از آن چیزی که شما فکر می کردید). آن ها همچنین ممکن است از احساس کمک کردن لذت ببرند. حداقل می تواند حس کار گروهی را به همراه داشته باشد. استراتژی هایی برای ایجاد یک زندگی متعادل تر

برای مثال، واگذاری مجدد مسئولیت‌های نظافت به کودکان، می‌تواند انتخاب وقت برای خودمان را که معمولاً صرف کارهای خانه می‌شود، آزاد کند و در همان زمان احساس مسئولیت را در فرزندان شما تقویت کند. استخدام کمک برای کارهایی که واقعاً شما را خسته می کند، اغلب می تواند زمان و انرژی اضافی را برای شما به ارمغان بیاورد که ارزش هزینه کردن را دارد.

“نه” گفتن را با حداقل استرس یاد بگیرید

انتخاب وقت برای خودمان چگونه است؟

قبل از این که مسئولیت جدیدی را بر عهده بگیرید، به دقت به این فکر کنید که این فعالیت ها چه تاثیری مثبت و منفی بر زندگی شما خواهند داشت. همچنین به انگیزه های خود برای گفتن “بله” فکر کنید.

  • آیا فقط می خواهید از احساس ناامیدی دیگران جلوگیری کنید؟
  • آیا تمایل دارید خود را متقاعد کنید که زمان نامحدودی در برنامه خود دارید، سپس خودتان را با زمان برای دیگران به جز خود پیدا کنید؟

رد درخواست ها ممکن است پیامدهایی داشته باشد، اما اغلب ارزش آن را دارد. نه گفتن با تمرین بسیار آسان تر می شود.

نظر پزشکان در ارتباط با این زمینه

دکتر ریچل گلدمن، روانشناس و استادیار بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، توضیح می‌دهد: «من دوست دارم به مردم یادآوری کنم که گاهی نه گفتن به معنای بله گفتن به شما یا فعالیت‌هایی است که می‌خواهید انجام دهید. وقتی می‌دانید چگونه بدون بررسی‌های غیرضروری یا برانگیختن احساسات سخت نه بگویید، این کار حتی آسان‌تر می‌شود.

برای زمان توقف خود برنامه ریزی کنید

یکی از راه‌هایی که می‌توانید مطمئن شوید که هر روز حداقل انتخاب وقت برای خودمان خود اختصاص می‌دهیم، برنامه‌ریزی برای برخی فعالیت‌های «غیرقابل مذاکره» در زمان توقف است. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بیشتر ورزش کنید، برنامه‌ریزی کنید که چه روزهایی را می‌خواهید ورزش کنید و سپس بقیه روز خود را با آن چیزها برنامه‌ریزی کنید. چند راه برای اختصاص دادن زمان برای خود (حتی زمانی که مشغول هستید):

  • حد و مرزها را تعیین کنید و مطمئن شوید که دیگران می دانند که اجازه ندارند در زمان استراحت شما را قطع کنند.
  • کارهای “باید انجام” را اولویت بندی کنید و زودتر انجام دهید تا زمان آزاد بیشتری برای کار داشته باشید.
  • روی ایجاد یک فضای آرام کار کنید که بتوانید از آن لذت ببرید. خواه شامل ساخت یک لیست پخش از  آهنگ های مورد علاقه تان مرتب سازی اتاق برای ایجاد فضایی برای سرگرمی هایتان.
  • روی تبدیل “زمان من” به عادت کار کنید و آن را به بخشی از برنامه معمول خود تبدیل کنید.
  • گنجاندن فعالیت های زمان استراحت خود در روز به این معنی است که شما واقعاً برای آنها وقت خواهید داشت.

استراحت کوتاه مدت برای انتخاب وقت برای خودمان را امتحان کنید

وقت گذاشتن برای خود همیشه نباید شامل پاک کردن بخش بزرگی از وقت آزاد در برنامه شما باشد. در واقع، مهم است که به طور دوره‌ای استراحت‌های کوچکی برای شارژ و تجدید انرژی داشته باشید. برخی از ایده ها برای استراحت سریع عبارتند از:

  • تنفس عمیق را تمرین کنید
  • یک مدیتیشن کوتاه انجام دهید
  • ورزش انجام بدهید
  • چند بازی فکری چالش برانگیز انجام دهید
  • یک میان وعده سالم بخورید
  • در یک دفترچه لیستی برای شکرگزاری بنویسید
  • یک کتاب یا مقاله بخوانید

منتظر نمانید تا به نقطه ای برسید که احساس کنید دیگر نمی توانید آن را تحمل کنید. وقتی احساس کردید که نیاز به استراحت دارید، چند لحظه دور شوید تا ذهنتان را خالی کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا