چرا مراقبت از خود برای مادران مهم است؟

مادر بودن یکی از مهیج ترین و طاقت فرسای ترین شغل های جهان است. پس چرا مراقبت از خود برای مادران مهم است؟ شما مسئول زندگی شخص دیگری هستید. شما بچه هایتان را دوست دارید و می خواهید مطمئن شوید که آنها دوست داشته شده اند و می توانید بهترین فرصت را برای بیرون رفتن از دنیا و موفقیت به آنها بدهید. اما قبل از اینکه بتوانید از فرزندان خود مراقبت کنید، باید خودتان را پرورش دهید. ممکن است عادت داشته باشید دیگران را قبل از خود قرار دهید و این کیفیت زیبایی است. متأسفانه، وقتی به این کار ادامه می دهید، سلامت روانی و سلامتی شما ممکن است آسیب ببیند.

به همین دلیل است که اختصاص دادن وقت برای انجام فعالیتهایی که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید بسیار مهم است. اهمیت مراقبت از خود برای مادران بسیار ارزشمند است. اینجاست که چرا مراقبت از شما به عنوان یک مادر بسیار مهم است. برای کسب اطلاعات بیشتر و یادگیری تکنیک های اصولی می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مراقبت از خود می تواند شفابخش باشد و مادران را تسکین دهد.

چرا مراقبت از خود برای مادران مهم است؟

مادر تازه بودن احساس زیبایی است، اما کار سختی هم هست. از داشتن یک نوزاد تازه به دنیا آمده احساس هیجان می کنید و می خواهید تمام وقت خود را به آنها اختصاص دهید. اگر فرزند بزرگتری را به فرزندی پذیرفته اید، همان احساسات را دارید. برای مادرانی که زایمان کرده اند، احساسات زیادی وجود دارد. برخی از مادران درست در نقش خود فرو می روند و هیچ مشکلی در بهداشت روان ندارند. آنها ممکن است در مورد کودک خود احساس اضطراب یا نگرانی کنند یا افزایش و افت هورمون ها را احساس کنند، اما نکته قابل توجهی نیست.

مادران دیگر می توانند شرایط جدی تری مانند افسردگی پس از زایمان یا اضطراب پس از زایمان پیدا کنند. برخی از مادران وضعیت شدیدتری به نام روان پریشی پس از زایمان دارند، جایی که چیزهای موجود را می بینند یا می شنوند. اگر مادر هستید و به هر یک از این شرایط مبتلا هستید، باید به پزشک مراجعه کرده و به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کنید.

در اینجا برخی از نشانه های افسردگی پس از زایمان وجود دارد:

  • به طور قابل توجهی خلق افسرده یا تغییرات شدید خلقی است
  • در پیوند با کودک خود مشکل دارید
  • کمبود خواب (بی خوابی) یا خواب زیاد
  • افکار خودکشی یا مرگ
  • کاهش علاقه و لذت به فعالیتهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید
  • ترس یا احساس عدم کفایت این که شما مادر خوبی نیستید
  • افکار شرم و گناه
  • افکار آسیب رساندن به خود یا کودک

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بسیار مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید. اضطراب پس از زایمان مادران را نیز آزار می دهد و ممکن است تا زمانی که از یک متخصص بهداشت روان نپرسید، نمی دانید که این بیماری را دارید. اگر احساس می کنید بیش از حد در مورد ایمنی یا سلامتی کودک خود نگران هستید، می توانید اضطراب پس از زایمان داشته باشید. این شرایطی است که یک درمانگر می تواند از شما حمایت کند و به شما کمک کند تا بهبود یابد.

برای مراقبت از خود تلاش کنید.

مهمترین قسمت مادر بودن این است که مطمئن شوید برای بچه هایتان پایه و اساس دارید. این بدان معنی است که شما به طور منظم مراقبت از خود را تمرین می کنید. ممکن است به طور طبیعی برای شما پیش نیاید که خود را در اولویت قرار دهید. اما انجام این کار بسیار مهم است تا از نظر عاطفی در دسترس فرزندان خود باشید.

ادغام مراقبت از خود در برنامه روزمره ممکن است زمان بر باشد. همین که این کار را انجام دهید، طبیعی تر به سراغتان می آید. شاید شما به طور منظم حمام کنید. شاید به پیاده روی بروید. مهم نیست که چه کاری انجام می دهید، اهمیت مراقبت از خود بسیار ارزشمند است. شما باید هفته ای زمان مشخصی را برای مراقبت از خود اختصاص دهید. کارهایی انجام دهید که به شما احساس سیری بدهد شما نه تنها مادر هستید، بلکه انسانی هستید که به پرورش نیاز دارید. این مربوط به فاکتور گرفتن در زمان انجام کارهایی است که شما را سیر می کند.

مادر شدن همیشه به معنای فداکاری نیست.

چرا مراقبت از خود برای مادران مهم است؟

شما به عنوان یک مادر احتمالاً برای فرزندان خود فداکاری می کنید. برخی از مادران می گویند که تا به حال بچه دار شدن هرگز نمی دانسته اند که می توانند کسی را خیلی دوست داشته باشند. قبل از بچه دار شدن، ممکن است کارهایی برای خود انجام داده باشید، مانند ماساژ دادن یا خرید یا سرگرمی. اما همین که بچه دار شدید، قبل از خودتان به آنها فکر می کنید. منحنی انگیزه ایثارگری بسیار مهم است. مواقعی وجود دارد که باید نیازهای خود را روی مشعل قرار دهید، اما مراقبت از خود برای زمین ماندن ضروری است. شما نمی خواهید از بچه های خود دلخور شوید.

اهمیت مراقبت از خود برای مادران به این معنی است که شما برای انجام کارهایی که از آنها لذت می برید وقت بگذارید. شاید این به معنای بیرون رفتن برای شام با همسرتان باشد. این می تواند به معنای بیرون بردن یک دوست برای قهوه باشد. هر شخصی معنای متفاوتی در پشت مراقبت از خود دارد. اگر به عنوان یک مادر استراحت نکنید، می سوزید. به همین دلیل مراقبت از خود مهم است. البته شما می خواهید نیازهای خود را فدای فرزندان خود کنید. اما به یاد داشته باشید، وقتی این کار را مرتباً انجام می دهید، خود را می سوزانید و پس از آن نمی توانید مراقب خوبی باشید. این باید تعادل بین مراقبت از فرزندان و مراقبت از خود باشد.

مراقبت از خود برای مادران می تواند شفابخش باشد و مادران را تسکین دهد.

کودکان به مادران خود به عنوان ابرقهرمان نگاه می کنند. شما به عنوان یک مادر، الگوی فرزندان خود هستید. قدرت تولید غذا، سرگرمی دادن به کودک خود و آوردن آنها را به مکان های مهیج دارید. شما محافظ آنها هستید و آنها به شما نگاه می کنند. اگرچه ممکن است فرزند شما به شما به عنوان یک ابرقهرمان نگاه کند، اما لازم است به یاد داشته باشید که شما یک انسان هستید. فقط به این دلیل که مادر هستید به این معنی نیست که نگرانی های بهداشت روانی ندارید

. همه از جمله مادران مشکل دارند. برخی از مادران تجربه های آسیب زایی را تجربه کرده اند. اگر شما مادری هستید که ضربه روحی را تجربه کرده اید، کمک گرفتن از درمانگران مهم است. بخشی از استراتژی های مراقبت از خود می تواند شامل مراقبت آگاهانه از طریق ضربه باشد. مراقبت های آگاه از تروما تأثیری را که تجربیات آسیب زا بر ما دارند، تشخیص می دهد. بسیاری از مادران قبل از بچه دار شدن ضربه می بینند. پس از به دنیا آوردن فرزند، اگر به دنیا بیاورید، ممکن است به افسردگی پس از زایمان مبتلا شوید.

در صورت تحمل ضربه، احتمال ابتلای شما به این شرایط بیشتر از آن نیست. بخشی از مراقبت از خود می تواند مراقبت آگاهانه از طریق ضربه باشد. توجه به سلامت روان شما چه ضربه ای دارید و چه سایر شرایط روانی، بسیار مهم است. مادران می توانند انواع اختلالات بهداشت روان را داشته باشند. برخی از مادران از اضطراب رنج می برند، خواه اضطراب پس از زایمان باشد یا هر اختلال دیگری. برخی دیگر مبتلا به افسردگی یا اختلال دو قطبی هستند. اگر شما مادری هستید که با بیماری روانی زندگی می کنید، بسیار مهم است که با مراجعه به یک درمانگر و در صورت لزوم، یک روانپزشک به آنها مراجعه کنید. اگر می خواهید در کنار فرزندان خود باشید، ابتدا باید برای خود باشید و مراقبت های بهداشت روان بسیار مهم است.

مبارزه با گناه

چرا مراقبت از خود برای مادران مهم است؟

برخی از افراد با وقت گذاشتن برای خود دست و پنجه نرم می کنند. اگر شما مادری هستید که انجام آن کار سختی دارد، تنها نیستید. یک عبارت مشترک وجود دارد، “مادر گناه کار”. بدون توجه به کاری که انجام می دهید احساس گناه می کنید. خواه ساعتهای زیادی را با بچه های خود سپری کنید یا وقت خود را اختصاص دهید، احساس می کنید که به اندازه کافی کار نمی کنید. حقیقت این است که هیچ راهی درست برای مادر شدن وجود ندارد. باید برای خود وقت بگذارید.

اشکالی ندارد اگر هنگام انجام این کار احساساتی به وجود بیاید. گاهی اوقات وقتی می خواهید از خود مراقبت کنید ممکن است احساس گناه کنید. به یاد داشته باشید که مراقبت از خود مهم است. دریافت خدمات خودمراقبتی می تواند معنای زیادی داشته باشد. این می تواند به معنای مراجعه به درمان باشد. با مراجعه به روانپزشک ممکن است خدمات خودمراقبتی دریافت کنید. با رفتن به یوگا یا شرکت در یک کلاس ممکن است خدمات مراقبت از خود دریافت کنید. ممکن است احساس گناه کنید زیرا مراقبت از خود در زندگی بودن در کنار فرزندانتان است و می خواهید برای تربیت آنها در آنجا باشید.

وقفه های کوچک بر فرزندانتان تأثیر منفی نخواهد گذاشت. در حقیقت، این امر والدین شما را بهبود می بخشد، زیرا شما دوباره احساس سرحال بودن مادر خواهید کرد.

تمرین مراقبت از خود برای مادران شما را به الگوی خوبی تبدیل می کند

بچه ها به آنچه والدین خود انجام می دهند توجه می کنند و به همین دلیل است که باید مراقب رفتارهای خود در مقابل آنها باشید بسیار مهم است. هنگامی که شما استراتژی های مراقبت از خود، از جمله استراحت، پیاده روی، دیدن دوستان، حمام، درمان و مراقبت های آگاهانه از طریق ضربه را تمرین می کنید، به فرزندان خود نشان می دهید که مراقبت از خود مهم است. شما نشان می دهید که چگونه، وقتی خودمراقبتی می کنید، این باعث می شود شما یک فرد مهربان باشید.

فرزندان شما از این امر قدردانی می کنند و احتمالاً بزرگ می شوند تا همان کار را انجام دهند. وقتی برای خودتان وقت استراحت یا وقت می گذارید و بچه هایتان از شما می پرسند که چرا می توانید توضیح دهید که مراقبت از خود برای شما چه کاری انجام می دهد؟ اهمیت مراقبت از خود به خودی خود صحبت می کند، اما شما می توانید آن را به فرزندان خود نیز نشان دهید.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا