علت یاد نگرفتن درس

دانش آموزان غالباً تصور می کنند که مجموعه ای از مطالب را می فهمند و با اعتقاد به اینکه آن ها را می دانند ، از تلاش برای یادگیری بیشتر دست می کشند. اما وقت آزمون  که فرا رسید ، معلوم می شود که آن ها واقعاً موارد درسی را خیلی خوب نمی دانند. آیا علوم شناختی می تواند به ما چیزی بگوید که چرا دانش آموزان معمولاً در مورد آنچه می دانند و نمی دانند اشتباه می کنند؟ آیا  استراتژی هایی وجود دارد که معلمان بتوانند برای تخمین بهتر دانش خود از دانش آموزان استفاده کنند؟ در این مقاله ما قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که علت یاد نگرفتن درس ها چیست؟

چرا گاهی حس دانستن درس ها نادرست است؟

اگر به شما می گفتم “آیا می توانید اولین رئیس جمهور ایران را نام ببرید؟” شما احتمالا می گفتید ، “بله. من می توانم نام او را به شما بگویم ” از طرف دیگر ، اگر می گفتم: “می توانید نام دو سری رمان نوشته شده توسط آنتونی ترولوپ را به من بگویید؟” ممکن است بگویید ، “نه” . چه فرآیند هایی در مورد قضاوت شما درباره آنچه می دانید وارد است؟ در ابتدا ممکن است پاسخ واضح به نظر برسد: شما به حافظه خود نگاه می کنید و می بینید که چه چیز هایی در آنجا وجود دارد. برای سوال اول ، شما تعیین می کنید که حافظه شما حاوی این واقعیت است که اولین رئیس جمهور چه کسی بوده ، بنابراین شما پاسخ می دهید “بله”.

برای سوال دوم ، اگر تشخیص دهید که حافظه شما حاوی اطلاعات کمی در مورد ترولوپ است (و مجموعه جدیدی به نام بارچستر و پالیزر را در ذهن خود ندارید) ، پاسخ “نه” می دهید. اما ، اگر سازوکار واقعاً خیلی ساده بود ، به ندرت حتی هرگز در مورد آنچه می دانسیم اشتباه می کردیم. در واقع ، ما چنین اشتباهاتی را مرتکب می شویم. به عنوان مثال ، همه ما با اعتماد به نفس فکر کرده ایم که می دانیم چگونه به مقصد برویم ، اما پس از آزمایش با اتومبیل  و کمی حرکت، در ادامه مجبور می شویم که بگوییم که نمی دانیم. مسیر ممکن است آشنا به نظر برسد ، اما یادآوری هر پیچ و خم و نام خیابان بسیار سخت است. احساس دانستن نقش مهمی در محیط مدرسه دارد زیرا عامل اصلی تعیین کننده در تحصیل دانش آموز است.

نکته قابل توجه در علت یاد نگرفتن درس 

فرض کنید یک دانش آموز کلاس سوم در حال مطالعه وایکینگ ها بوده است تا هدف آن ها را بفهمد. اهل کجا هستند و چه کاری انجام داده اند. در مرحله ای دانش آموز کلاس سوم به خودش می گوید: “من این را می فهمم. اگر معلم از من بپرسد ،” وایکینگ ها چه کسانی بودند؟ ” می توانم جواب خوبی بدهم. ” هر معلمی دیده است که ارزیابی دانش آموزان از دانش خود همیشه دقیق نیست. در واقع ، این عدم دقت می تواند باعث ناامیدی قابل توجه دانش آموزان در امتحانات شود. دانش آموز یقین دارد که به برخی از مطالب تسلط داشته ، اما در یک تست عملکرد ضعیفی دارد و بنابراین ، ممکن است نتیجه بگیرد که آزمون منصفانه نبوده است. دانش آموز دانش خود را ارزیابی کرده و به این نتیجه رسیده است که این دانش در مطالب خاص و مورد نظر کامل است. اما امتحان نشان می دهد که چنین نیست. چه شد؟ دانش آموزان چگونه باور دارند که می دانند؟

چرا انگیزه در علت یاد نگرفتن درس مهم است؟!

انگیزه حالتی است که می تواند توجه و رفتار دانش آموزان را حفظ کند و همچنین انرژی بیشتری را برای هدایت وظایف درسی به دانش آموز بدهد. بنابراین ، می تواند به حفظ فعالیت ها در طی یک دوره زمانی کمک کند. در آموزش ، انگیزه می تواند تأثیرات گوناگونی بر رفتار ، ترجیحات و نتایج دانش آموزان داشته باشد.

قدرت انگیزه 

  • به دانش آموز کمک می کند توجه خود را به سمت کار هایی که باید انجام شوند ، معطوف کند. و این کار ها را در مدت زمان کمتری انجام داده  و همچنین توجه و تمرکز را برای مدت زمان طولانی تری حفظ کند.
  • حواس پرتی را به حداقل می رساند و اجازه می دهد تا ذهن بهتر مقاومت کند.
  • انگیزه باعث می شود بدانیم  چه مقدار اطلاعات را در ذهن ذخیره می کنیم.
  •  بر درک و چگونگی انجام شدن کار های آسان یا دشوار تأثیر دارد.
  • از همه مهم تر ، انگیزه برای انجام کار ها ما را ترغیب می کند. بدون آن ، به پایان رساندن عمل سخت یا حتی غیرممکن است.

عوامل تاثیرگذار بر علت یاد نگرفتن درس

عوامل بسیار زیادی بر یادگیری یا عدم یادگیری درس ها و انگیزه تحصیل تاثیر دارند. در ادامه ما به معرفی برخی از این عوامل می پردازیم. اگر شما نمی توانید دروس خود را یاد گرفته و بر آن ها تمرکز داشته باشید می توانید برای مشاوره تلفنی روان شناسی اقدام نمایید. اما ببینیم عواملی که بر یادگیری ما در درس ها تاثیر دارند کدام هستند؟

کلاس و ساختار برنامه درسی

کودکان وقتی ساختار وجود دارد رشد می کنند و وقتی هرج و مرج وجود دارد مقاومت کرده و مبارزه می کنند. وقتی دانش آموزان احساس می کنند یا می بینند که کلاس ها از ساختاری پیروی می کنند و برنامه درسی و مطالب کلاسی از قبل تهیه شده است ، احساس امنیت بیشتری برای آن ها فراهم می شود. احساس امنیت یکی از نیاز های اساسی ماست. وقتی در محیط یادگیری ارائه می شود ، به دانش آموزان اجازه می دهد تا کاملاً روی مطالب  و یادگیری  خود تمرکز کنند.

برای کمک به دانش آموزان در احساس امنیت بیشتر ، مربیان باید کلاس ها و برنامه های درسی را برنامه ریزی کنند. تمام موادی که در کلاس استفاده می شود باید از قبل تهیه شوند. مربیان همچنین می توانند اهداف یک دوره یا کلاس را در ابتدای یک ترم یا یک کلاس بیان کنند. این مسئله تاثیر اساسی بر یادگیری دانش آموزان دارد.

رفتار و شخصیت معلم

اگر دانش آموزی احساسات منفی مانند ترس یا متنفر بودن نسبت به معلم خود داشته باشد ، می تواند بر نگرش او نسبت به موضوع کلی تأثیر منفی بگذارد. اگر معلمی نسبت به دانش آموزان خاصی ارجحیت نشان دهد یا از زبان تحقیرآمیز و همراه با نیش و کنایه  استفاده کند ،می تواند انگیزه آن ها را در آموزش  و یادگیری درس کاهش دهد. از طرف دیگر ، مهربانی ، خوش بینی ، بازخورد مثبت و تشویق می تواند بر انگیزه دانش آموزان برای یادگیری تأثیر مثبت بگذارد. در واقع می توان گفت شخصیت معلم و نحوه رفتار او تاثیر اساسی بر یادگیری درس ها خواهد داشت. اگر فکر می کنید رفتار و شخصیت معلم تاثیر منفی بر شما دارد می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید.

اثر روش های تدریس در علت یاد نگرفتن درس 

اگر مربیان از روش های مختلف آموزشی استفاده کنند ، دانش آموزان انگیزه خود را در آموزش حفظ می کنند. این مدل باعث ایجاد تنوع می شود و از خسته شدن دانش آموزان جلوگیری می کند. فضای مناسب برای انتخاب های خاص از جمله اینکه می خواهند با کدام یک از هم کلاسی ها کار کنند نیز می تواند مفید باشد. دانش آموزان در یک کلاس واحد سبک های مختلف یادگیری دارند.

بنابراین ، یک معلم با استفاده از روش های مختلف تدریس ، بیشتر این نیاز ها را برآورده می کند. ثبت نام در فعالیت های فوق برنامه یا روند کمک از معلم خصوصی می تواند به رفع نیاز های دانش آموزان که در مدرسه برآورده نمی شوند ، کمک کند. به همین دلیل باید اشاره داشت که استفاده از روش های تدریس متنوع تاثیر بسیار زیادی بر یادگیری دانش آموز و علاقه او به تحصیل و یادگیری خواهد داشت.

عادت ها و درگیری های والدین

تعدادی از عادت های والدین می تواند به طور غیرمستقیم بر انگیزه کودکان ، به ویژه انگیزه ذاتی برای درس خواندن و یادگیری درس ها تأثیر بگذارد. این موارد عبارتند از:

  • نشان دادن علاقه به مطالب یادگرفته شده توسط کودک،
  • درباره روز درسی آن ها پرس و جو می کنید ،
  • فعالانه گوش دادن،
  •  کمک به وظایف یا مهارت های خاص آموزش داده شده در مدرسه ،
  •  شرکت در جلسات والدین ،
  •  تشویق کودکان برای تکمیل تکالیف یا مطالعه برای آزمون.

 عادت دیگری که ثابت شده است انگیزه را بهبود می بخشد ، خواندن است. خواندن برای کودکان کوچک و همراه آنها به کودکان کمک می کند تا دروس خود را سریع تر و با دقت بیشتری یا بگیرند. سطح درک مطلب می تواند موفقیت دانش آموزان را در سال های بعدی تحصیل تعیین کند.

مسائل خانوادگی و بی ثباتی

همانند نبود امنیت در کلاس ، عدم امنیت در خانه می تواند بر انگیزه در آموزش تأثیر منفی بگذارد. کودکانی که با هر دو والدین زندگی می کنند ، به طور متوسط ​​نمرات بهتری نسبت به کودکانی که با آن ها زندگی نمی کنند ، کسب می کنند. درگیری و اختلال در خانواده می تواند عملکرد تحصیلی ضعیف تری به همراه . برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • طلاق
  • فوت والدین
  • زندگی نکردن با پدر یا مادر
  • عدم تماس با پدر یا مادر
  • نقل مکان به خانه جدید

 در نتیجه ، در موارد خاص ، ممکن است حمایت بیشتری توسط مدارس برای کمک به دانش آموزان در مورد مسائل مورد نیاز باشد.

منابع
brookings.edubuiltbyme.com

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا