علاقه به موسیقی غمگین

آیا شما علاقه به موسیقی غمگین دارید؟ با شنیدن این آهنگ چه حسی دارید؟ آیا این آهنگ احساساتی در شما ایجاد می کند؟ خنثی؟ بسیاری از مردم وقتی از موقعیت های خاص زندگی ناراحت هستند، تمایل به گوش دادن به موسیقی غمگین دارند. در حقیقت، تصور می شود که موسیقی غمگین به افراد کمک می کند تا وقایع سخت زندگی را بپذیرند یا احساس غم و اندوه خود را تنظیم و درک کنند. در ظاهر، گوش دادن به موسیقی شاد کار منطقی به نظر می رسد که وقتی می خواهیم روحیه خود را بالا ببریم باید انجام دهیم.

پس چرا وقتی احساس می کنیم غمگین یا ناراحت هستیم، ترانه های غم انگیز را می نوازیم و چرا به نظر نمی رسد که آهنگ های خوشحال کمک کنند؟ در این راستا بهترین کار این است که به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

چرا وقتی غمگین هستیم موسیقی غمگین گوش می دهیم؟

علاقه به موسیقی غمگین

گوش دادن به موسیقی غم انگیز باعث می شود بیشتر درک کنیم. وقتی کلمات یک آهنگ از تجربیات ما صحبت می کنند و موسیقی احساساتی را به ما منتقل می کند، فوراً احساس می کنیم در آن به تنهایی تنها نیستیم. وقتی اعتقاد داریم فرد دیگری چیزی مشابه را تجربه کرده و دقیقاً احساس ما را درک می کند، از وضعیت خود احساس بهتری داریم. مهمتر از همه، این به ما اطمینان می دهد که هیچ احساسی در ذهن ما وجود ندارد. آهنگ های دلهره آور به ما اعتبار می بخشند و به ما کمک می کنند تا بفهمیم آنچه کاملاً طبیعی و انسانی هستیم، به ما امکان می دهد راحت تر حرکت کنیم.

پس چرا بسیاری از مردم دوست دارند به موسیقی غمگین گوش دهند؟

مشخص شد که موسیقی در کلیدهای جزئی غم انگیزتر ارزیابی می شود، اما به نظر می رسید که مردم از این موسیقی بیشتر لذت می برند. اما چرا ما می خواهیم به طور فعال به موسیقی گوش دهیم که فکر می کنیم در یک حالت منفی قرار می گیرد؟ همانطور که تحقیقات قبلی نشان داد، ما هنگام گوش دادن به موسیقی غم انگیز احساس غم و اندوه می کنیم، اما احساسات مثبت ما بیش از حد انتظار است، بنابراین مردم ممکن است موسیقی غمگین را گوش دهند و در واقع از آن لذت ببرند.

علاقه به موسیقی غمگین به خوبی با قلب زخمی طنین انداز می شود

اعتقاد بر این است که گوش دادن به موسیقی غم انگیز، کاتارسیس را از احساسات منفی تسهیل می کند. به عبارت دیگر، به شنوندگان اجازه می دهد احساسات منفی خود را به سطح زمین بیاورند و آنها را بیرون بریزند، در نتیجه از تنش و فشار روانی می کاهند. در واقع ارسطو، کاتارسیس را به عنوان توضیحی برای لذت بردن مردم از هنر غم انگیز پیشنهاد کرد.

چرا وقتی ناراحت هستیم از گوش دادن موسیقی شاد متنفر هستیم؟

گوش دادن به موسیقی شاد یک کار عادی به نظر می رسد وقتی می خواهید از غم و اندوه درون خود منحرف شوید. اما چرا همیشه کار نمی کند؟ در بیشتر مواقع، شما احساس بدتری نسبت به قبل پیدا می کنید. این به این دلیل است که، در حالی که موسیقی غمگین به عنوان یک فرد همدل در تلاش برای دلجویی از شما است. اما در عوض موسیقی شاد ممکن است به نظر برسد. مانند یک فرد خوشحال که به شما می گوید وقتی اذیت می شوید لبخند بزنید.

چرا حتی وقتی غمگین نیستیم از موسیقی غمگین لذت می بریم؟

بسیاری از مردم موسیقی غمگین را ترجیح می دهند حتی اگر خیلی ناراحت نباشند. این با توجه به ماهیت موسیقی تعجب آور است. چرا کسی می خواهد با گوش دادن به چیزی غم انگیز، روحیه کاملاً خوبی را بهم بزند؟ موسیقی شاد، به خودی خود، اغلب متواضعانه و کسل کننده است. فقط به این دلیل که یک آهنگ ابراز خوشحالی می کند. به این معنی نیست که مردم همیشه دوست دارند آن را گوش دهند. اکثر افرادی که از موسیقی غمگین لذت می برند می گویند این موسیقی بیشتر از هر نوع موسیقی «پرتحرک» است.

یک مطالعه نشان داد که موسیقی غم انگیز علاوه بر غم و اندوه، طیف وسیعی از احساسات زیبایی شناختی را برانگیخته است. همچنین مشخص شد افرادی که به دلیل ویژگی همدلی نمره بالایی می گیرند. بیشتر از موسیقی غمگین استقبال می کنند و از آن لذت می برند. آنها به سادگی از تحریک احساسی که موسیقی غم انگیز برمی انگیزد لذت می برند.

رمانتیسم و علاقه به موسیقی غمگین

علاقه به موسیقی غمگین

موسیقی غم انگیز، برخلاف وضعیت غمگین بودن، نوعی رمانتیسم دارد، که هیچ تهدیدی فوری ندارد. این هیچ خطری و صدمه ای مستقیم ندارد – برخلاف احساس واقعی غم و اندوه که در زندگی روزمره تجربه می شود – که به شنوندگان اجازه می دهد از احساسی ناخوشایند مانند غم لذت ببرند.

پرولاکتین: فریب مغز

دلیل دیگر لذت مردم و علاقه به موسیقی غمگین، هورمون پرولاکتین است. پرولاکتین جدا از ارتباط با شیردهی، تأثیرات روانشناختی مختلفی نیز دارد. این ماده در مردان و زنان در پاسخ به غم، اندوه یا سایر انواع استرس ترشح می شود تا درد را از طریق اثر ضد درد آن کاهش دهد. هنگامی که در حالت غم و اندوه هستید، پرولاکتین احساس آرامش، راحتی و تسلی خاطر ایجاد می کند، بنابراین از افزایش غیرقابل کنترل وضعیت غم و اندوه جلوگیری می کند.

هنگامی که ما به موسیقی غمگین گوش می دهیم، در واقع مغز خود را “فریب” می دهیم که فکر کند اتفاق غم انگیزی رخ داده است، بنابراین باعث افزایش پرولاکتین می شود. با این حال، بدون هیچ احساس واقعی غم و اندوه، اثر تولید شده توسط پرولاکتین به سادگی در یک حالت قابل توجه دلپذیر به وجود می آید. حتی اگر شنونده پس از گوش دادن به یک آهنگ غمگین احساس غم و اندوه کند، باید آگاه باشد که فقط به موسیقی گوش می دهد و غم و اندوهی که احساس می کند تضمین کننده تأثیر منفی یک فاجعه واقعی.

درباره آهنگ هایی که مبهم هستند چه می توان گفت؟ به وضوح خوشحال یا غمگین نیستید؟

آیا موسیقی تأثیر واقعی برای کمک به رفاه فرد دارد؟ اگر اینگونه نیست، پس چرا هنگام گوش دادن به موسیقی غمگین احساسات مثبت بیشتری خواهیم داشت؟ شاید به این دلیل است که ما می توانیم خود را در موسیقی جا بیندازیم و فکرمان را از آنچه واقعاً ما را آزار می دهد منحرف کنیم. اگرچه من عمدتا در مورد موسیقی غمگین صحبت کرده ام، آهنگ ها فقط دلپذیر یا ناخوشایند نیستند. در عوض، ترانه هایی وجود دارد که می تواند بی طرفی یا قطعاتی از شادی و غم را در آغوش بگیرد. با فکر کردن در مورد موسیقی غمگین، باید بین موسیقی غمگین و متن تفاوت قائل شویم زیرا بسیاری از آهنگ ها ممکن است ویژگی های شاد و غم انگیزی از هر دو داشته باشند.

ویژگی های موسیقی بر ریتم زندگی و غم

بسیاری از ویژگی های موسیقی در تصمیم گیری در مورد لذت بردن از آن مهم هستند: احساسات، سبک، شعر، کلید اصلی یا مینور یا توانایی درک پیام. به طور کلی، فکر نمی کنم دلیل مستقیمی وجود داشته باشد که چرا برخی از مردم از گوش دادن به موسیقی غم انگیز لذت می برند و دیگران نه. موسیقی تحت تأثیر احساسات و رویدادهای شخصی ما قرار دارد، بنابراین هنگام انتخاب هنرمندان برای گوش دادن، انتخاب شنیدن و علاقه به موسیقی غمگین نیز می تواند لذت ما را به همراه داشته باشد.

راستش را بخواهید، انتخاب موسیقی که از آن لذت می برید در نهایت دلیل این است که همه سلیقه های مختلف موسیقی دارند. موسیقی به ما کمک می کند و با پیش زمینه و محیط ما، موسیقی غمگین می تواند راهی باشد که به ما کمک می کند احساسات خود را درونی و درک کنیم. دلایل زیادی وجود دارد که ما ممکن است موسیقی مورد علاقه خود را دوست داشته باشیم، اما من شخصاً اعتقاد دارم احساسات ما دلیل بزرگی است که ما برای گوش دادن به موسیقی مورد نظر خود انتخاب می کنیم.

تحقیق درباره اینکه چرا ما موسیقی غمگین را دوست داریم؟

علاقه به موسیقی غمگین

کاواکامی، فوروکاوا، کاتاهیرا و اوکانویا (2013) تحقیق کردند که چرا مردم گوش دادن به موسیقی غمگین را انتخاب می کنند. هنگام گوش دادن به موسیقی غمگین، انتظار داریم موسیقی ما را غمگین تر کند. اما وقتی در حال گوش دادن به این موسیقی غمگین هستیم واقعاً چه احساسی داریم؟

به طور معمول موسیقی غمگین دارای کلیدهای جزئی، لحن تاریک و سرعت آرام است. در این مطالعه، محققان فرض کردند که احساسی که ما هنگام گوش دادن به موسیقی احساس می کنیم. به ویژه در مینور، همان چیزی نیست که ما در مورد موسیقی احساس می کنیم. تفاوت بین احساس انتظار ما و احساس واقعی ما. درک موسیقی همان چیزی است که انتظار داریم احساس کنیم، در حالی که احساسات دیدگاه ما را در لحظه توصیف می کنند. گوش دادن به موسیقی غمگین ممکن است در مقایسه با احساسی که هنگام شنیدن موسیقی غمگین احساس می کنیم احساس مثبت تری داشته باشیم. زیرا نحوه درک احساسات همیشه با احساس واقعی ما یکسان نیست.

نکته قابل توجه درباره علاقه به موسیقی غمگین

برای آزمودن این فرضیه، محققان کاواکامی و همکاران، از کارشناسان موسیقی و کارشناسان غیر موسیقی خواستند تا با رتبه بندی لیست کلمات ارائه شده، احساس خود را بیان کنند. فکر کنند که دیگران نسبت به آهنگ در یک کلید معمولی و یک کلید جزئی احساس می کنند. آهنگ های انتخاب شده برای شنوندگان ناشناخته بودند. زیرا از هرگونه خاطره قبلی جلوگیری می کردند و در دو کلید اصلی و جزئی پخش می شدند. کلمات رتبه بندی شده در دسته احساسات غم انگیز، افزایش یافته، عاشقانه و کدر کدگذاری شدند.

محققان دریافتند که شرکت کنندگان موسیقی غم انگیز را غم انگیز می دانند اما در هنگام گوش دادن احساسات عاشقانه و کدرتری دارند. احساسات غم انگیز شامل احساسات غم انگیز و بدبختی، احساسات عاشقانه مجذوب و عاشق و احساسات سفید شامل شادی و خوشبختی است. به طور کلی، شرکت کنندگان هنگام گوش دادن به موسیقی غمگین ناراضی بودند اما نه به همان درجه ای که انتظار داشتند احساس غم کنند. جالب اینجاست که گرایش های عمده موسیقی در مقایسه با متخصصان غیر موسیقی بیشتر احساسات مثبت را تجربه می کنند و کمتر احساسات منفی را تجربه می کنند.

منابع
medium.compsychologytoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا