تعادل کار و زندگی چیست و چرا مهم است؟

کار بخشی از زندگی همه ما است که باید آن را انجام دهیم. حتی اگر از کار خود هم متنفر باشید باز به خاطر شرایطی که در جوامع وجود دارد باید آن را انجام دهید. بسیاری از افراد هستند که به شدت به دنبال کار و فعالیت هستند. این افراد در واقع حتی در دوران تعطیلی یا دوران مهمانی هم به دنبال کار کردن هستند و نمی توانند. بین کار و زندگی خود تعادل برقرار کنند. از آن سمت هم افرادی هستند که همیشه از کار فراری هستند.

در واقع اشخاص یا مردم باید بدانند که بین کار و زندگی خود تعادل ایجاد کنند. برای مثال فردی را تصور کنید که در کل دوران زندگی خودش آدم فعالی بوده و کار را به همه چیز ترجیح می دهد روان شناسان می گویند این افراد در آینده دچار مشکلات روانی و افسردگی خواهند شد. اگر فردی هم بر عکس این حالت باشد بی مسئولیتی را در خودش ایجاد می کند. 

تعادل در زندگی

تعادل زندگی کاری ما در طول زندگی در چندین بخش قابل انجام است. ما ممکن است یک فرد حرفه ای، یک عضو والدین، ​​یک شریک، یک فرد ورزشی، یک عضو جامعه، یک دوست، یک کودک باشیم. نقش ها و مسئولیت های ما برای هر بخشی متفاوت است و چالش این است که با کمترین تضاد ممکن این نیازها را برآورده کنیم. این به تعادل کار و زندگی معروف است.

تعادل بین کار و زندگی

در این مقاله، ما مفهوم تعادل کار و زندگی را بررسی می کنیم: تعادل بین کار و زندگی چیست، چرا مهم است و آیا دستیابی به آن امکان پذیر است.

تمرین معنایی و ارزشمند زندگی

قبل از ادامه، شما می توانید تمرین های معمایی و ارزشمند زندگی را برای ایجاد این فرآیند انجام دهید. این تمرینات خلاقانه و مبتنی بر علم به شما کمک می کند تا در مورد ارزش ها، انگیزه ها و اهداف خود بیشتر بدانید و به شما ابزاری را می دهد که می توانید حس معنا را در زندگی بیمار، دانشجو یا کارمند خود تحریک کنید.

تعادل کار و زندگی چیست؟

تعادل کار و زندگی چیست و چرا مهم است؟

تاریخچه پیرامون مفهوم “تعادل بین کار و زندگی”

تعادل بین زندگی و کار (WLB) پدیده ای تا حدودی تازه است که ناشی از نگرانی کارمندان در مورد خواسته های مورد انتظار درباره کارشان است. افزایش محسوس این خواسته ها را می توان در سه عامل جستجو کرد:

  • تغییر در محیط کار
  • تغییرات در زندگی
  • تغییر در نگرش های فردی

مفهوم WLB در ١٩٧٠

در دهه 1970 مفهوم WLB در ابتدا به عنوان یکی از توازن ها بین کار و خانواده مطرح شد. این امر تا حدی به دلیل نگرانی پیرامون پیوستن زنان به نیروی کار بود.  نیروی کار در درجه اول مردان بود، در حالی که زنان اغلب به طور غیر رسمی استخدام می شدند. مفهوم WLB فقط بر زنان تأثیر نمی گذارد. با این حال، هنگامی که زنان می توانستند به کار رسمی بپردازند، نتیجه این شد که آن ها مجبور بودند هم مسئولیت های شغلی و هم زندگی خانوادگی را بازی کنند.  این حال، مفهوم WLB فقط بر زنان تأثیر نمی گذارد. مثلا:

  • مردان نیز در تربیت کودک نقش اساسی دارند.
  • مردان همیشه نان آور اصلی در زوجین دگرجنسگرا نیستند.
  • زوج های همجنسگرا نیز مجبورند مسئولیت های شغلی و خانوادگی خود را با یکدیگر درگیر کنند.

علاوه بر این، زوج هایی که بچه ندارند و افرادی که با هم رابطه ندارند نباید از مسائل پیرامون WLB مستثنی شوند.

چه عواملی منجر به توجه بیشتر به WLB شد؟

بنابراین، فشارهای اجتماعی برای فرصت ها و شرایط برابر کار، همراه با تغییر کلی در صنایع و نگرش نسبت به نقش های جنسیتی، منجر به توجه بیشتر به WLB شد. به همین دلیل است که مفهوم از تعادل زندگی کار و خانواده به تعادل کار و زندگی تغییر یافت، زیرا زندگی شخصی ما فقط به نیازهای خانوادگی محدود نمی شود.

تغییرات در محیط کار و نگرانی در مورد WLB

سایر تغییرات در محیط کار باعث نگرانی در مورد WLB شده است. مثلا:

  • پیشرفت های فنی فشار کاری را افزایش داده است.
  • ضرب الاجل به طور فزاینده ای محدود شده است.
  • زمان پاسخ مورد انتظار برای ارتباط کوتاه تر شده است.
  • انتظارات از خدمات عالی مشتری بیشتر شده است.

این تغییر تقاضاهای کاری منجر به تغییرات اجتناب ناپذیر در زندگی شخصی می شود. به عنوان مثال، کار اضافی و تعطیلات آخر هفته منجر به زمان کمتری برای صرف زندگی شخصی می شود.

WLB همچنین با تغییر در نگرش ها و ارزش های فردی هدایت شده است.

WLB همچنین با تغییر در نگرش ها و ارزش های فردی، هدایت شده است. یکی از این نمونه ها چگونگی تغییر نگرش جامعه نسبت به کار و زندگی از نسلی به نسل دیگر است.  به طور مشخص، احتمال ماندن در یک شرکت از دهه 1990 کاهش یافته است.  در نتیجه، برخی از کارگران ممکن است کار را جنبه ای جداگانه و جدا از زندگی بدانند که نیازی به تعهد مطلق ندارد.

تعاریف WLB

تعادل کار و زندگی چیست و چرا مهم است؟

در ادبیات تعریفی منسجم و توافق شده تعادل کار و زندگی وجود ندارد با این حال، درک مشترک این است که (حداقل) دو حیطه در زندگی وجود دارد: کار و زندگی شخصی. هر دو حوزه نیاز به توجه و سرمایه گذاری دارند، اما به فدای یکدیگر نیستند.

تعاریف WLB  از نظر Kalliath and Brough (2008)

Kalliath and Brough (2008) مجموعه ای از عبارات زیر را ارائه می دهد که تعاریف مختلف WLB ارائه شده در ادبیات را ترکیب می کند:

  • افراد در زندگی خود نقش های مختلفی را بازی می کنند، از جمله نقش کاری و زندگی شخصی  و خواسته های یک نقش می تواند به خواسته های دیگری منتقل شود.
  • اشخاص باید بتوانند زمان و انرژی مساوی را برای همه نقش ها اختصاص دهند.
  • افراد باید از عملکرد خود در حوزه های مختلف زندگی احساس رضایت داشته و در این حوزه ها عملکرد بهینه داشته باشند. عملکرد و فعالیت آن ها در سراسر حوزه های زندگی نباید تضاد داشته باشد.

تغییر نقش ها

نقش هایی که افراد در زندگی خود ایفا می کنند و اهمیتی که برای این نقش ها قائل هستند تغییر می کند. بنابراین، رضایت از WLB بستگی به این دارد که افراد اکنون چه نقشی را اولویت بندی کرده اند و آیا انتظارات آن ها برآورده می شود یا خیر.

WLB چه زمانی حاصل می شود؟

  • WLB زمانی حاصل می شود که تعارض کمی بین کار و نقشهای شخصی افراد وجود داشته باشد.
  • تعادل کار وز ندگی به عنوان درجه ای از خودمختاری در نظر گرفته می شود که افراد نسبت به تقاضاهای مختلف نقش و توانایی آنها در پاسخگویی به این خواسته ها را دارند.

چند نمونه از تعادل در زندگی

عدم تعادل در زندگی کاری به گونه ای رفع خواهد شد و توسط WLB دارای نتیجه  است که در آن احساس رضایت داشته باشیم و منابع لازم برای عملکرد بهینه در چندین حوزه را داشته باشیم.

نظر محققان در ارتباط با این زمینه

ریوچی فوجی وارا پیش از استادی در دانشگاه آرکانزاس، در دانشگاهی در ژاپن بود. او علائم جسمی مضر را که از کار بیش از حد تجربه کرده است، به اشتراک می گذارد. او 22 کیلو وزن کم کرد، هرگز گرسنه نبود، نمی توانست بخوابد و تمام آخر هفته را کار می کرد.

توصیه پزشک برای ریوچی فوجی وارا

به توصیه پزشک خود، او تصمیم گرفت که شروع به حفظ منظم ساعت کاری و اجتناب از اضافه کاری کند. او همچنین ورزش منظم را شروع کرد. پس از چند ماه، اشتهای او بازگشت و او تعادل در زندگی را به دست آورد  و زندگی سالم تری را ایجاد کرد. محدثه گنجی دریافت کننده جایزه فناوری زنان پیشرو در زمینه علوم داده در سال 2020 بود. او آگاه است که ماهیت شغل او این است که بیشتر وقت کار خود را مقابل کامپیوتر خود بگذراند.

برای مقابله با این موضوع او چه کار کرد؟

تعادل کار و زندگی چیست و چرا مهم است؟

برای مقابله با این موضوع، او سعی می کند حتی اگر فقط برای مدت کوتاهی در خارج از منزل باشد و سعی می کند در حدود ساعات کاری خود محدودیت هایی را تعیین کند. مسلماً، گاهی اوقات او نمی تواند این مرزها را حفظ کند، اما از این مسئله آگاه است و همیشه در تلاش است تا آن ها را تقویت کند.

چالش ها در مشاغل

دانشگاه موناش با پنج زن محقق در دانشگاه خود مصاحبه کرد و از آن ها در مورد چالش هایی که در مشاغل خود تجربه می کنند سوال کرد. اکثر محققان ایده تعادل بین زندگی و کار، به ویژه سنگین کردن کار سنگین با مسئولیت های خانواده را لمس کردند. به عنوان مثال، پروفسور آندره روپرت، پروفسور جین ویلکینسون و دانشیار روت ژانس تأکید کردند که:

  • تقسیم نقش ها و مسئولیت های مراقبتی به کاهش استرس مادران شاغل کمک می کند.
  • مرزهای شغلی و زندگی مشخص با اختصاص زمان اختصاص یافته به کارهای خاص به دستیابی به تعادل کار و زندگی کمک می کند.

نایجل مارش در یک شرکت کار می کرد و یک چالش مشترک را تجربه کرد: کار زیاد با کمبود وقت برای خانواده اش اما در نهایت با تصمیمات گرفته شده توانست تعادل را ایجاد کند.

منابع:

https://positivepsychology.com/what-is-work-life-balance/

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا