چند همسری در روان شناسی چیست؟

در مقاله های قبل در ارتباط با ازدواج سفید برای شما صحبت کردیم. گفتیم که این ازدواج سفید یک اتفاق بسیار بد برای زوجین خصوصا در کشور ما است. یک اتفاق دیگر که متاسفانه در بسیاری ازروابط در حال اتفاق است مسئله چند همسری است. چند همسری بسیار می تواند برای زوجین آسیب زا باشد. روان شناسان و محققان روابط در ارتباط با این موضوع نظریات متفاوتی را ارائه داده اند. آن ها می‌گویند که این اتفاق به مشکلات روانی یکی از دو زوج یا مرد یا زن برمی گردد. قبلا هم برای شما گفتیم که مشکلات روانی تاثیرات بسیاری بر روابط خواهد گذاشت. چند همسری در روان شناسی نیز شرایط خاص خود را دارد.

یافته ها در رابطه با چند همسری در روان شناسی

یافته ها نشان داد که زنان در ازدواج های چند همسری نسبت به زنان در ازدواج های تک همسر، SE پایین تر، رضایت از زندگی کمتر، رضایت زناشویی کمتر و علائم اختلال روانی بیشتری را تجربه می کنند. بسیاری از علائم سلامت روان برای هر کدام از آن ها متفاوت است. قابل توجه است که بالا بودن اشتیاق، افسردگی، خصومت و روان پریشی و شاخص کلی آن ها بالاتر است. علاوه بر این، “سندرم همسر اول” در خانواده های چند همسری مورد بررسی قرار گرفت و در مقایسه با همسران دوم و سوم در ازدواج های چند همسری نتایج مختلفی به دست آمد. یافته ها نشان داد که همسران اول نسبت به همسران دوم و سوم بیشتر در مورد مشکلات خانوادگی، SE کمتر، اضطراب، عقاید پارانوئید بیشتر و روان پریشی گزارش کرده اند.

نتیجه گیری در رابطه با چند همسری

چند همسری در روان شناسی چیست؟

این نتایج با در نظر گرفتن واقعیت های اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی پیش روی این زنان بهتر درک می شود. پیامدهای مربوط به عملکرد بهداشت روان، سیاست ها و تحقیقات بیشتر مورد بحث قرار گرفته است. در کل نتایج این موضوع را به اثبات رسانده که اکثریت افراد دارای چند همسر مشکلات روانی هم دارند.

معرفی چند همسری به طور کلی

طبق كتاب اطلس قوم شناسي ، از 1231 که جامعه های مختلف مورد مطالعه قرار گرفتند، 453 مورد چند همسري در آن‌ زمان وجود داشتند، 588 نوع چند همسري مكرر هم وجود داشتند. به طور خاص، جوامع چند همسری در الجزایر، بنین، چاد، کنگو، غنا، توگو، تانزانیا، تایلند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، کویت و اردن در میان جوامع حاشیه ای مورمون در ایالات متحده آمریکا وجود دارد و گروه های بومی در کانادا هم جز این کشور ها هستند.  علاوه بر این، در این دوره از جهانی سازی تعدد زوجات در اروپا و آمریکای شمالی به طور فزاینده ای رایج شده است.

داده های دقیق در مورد دامنه تعدد زوجات محدود است. با این وجود، مشخص شده است که درصد زنان جوان (سنین 20 تا 29 سال) که در اتحادیه های چند همسری در آفریقا درگیر هستند، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. این آمار از 8٪ در لسوتو تا 35٪ در سنگال در حال تغییر است.  

چند همسری در روان شناسی از نظر تاریخی

از نظر تاریخی، عوامل زیادی شناسایی شده است که به نظر می رسد چند همسری را تداوم می بخشد. به گفته بسیاری از محققان، مردان ممکن است نسبت به زنان به دلیل بیماری، جنگ و خطرات شغلی مرتبط با شکار، ماهیگیری در اقیانوس ها، کار مهاجر و سایر فعالیت ها میزان مرگ و میر بیشتری نسبت به زنان داشته باشند. می توان نتیجه گرفت که میزان بالاتر مرگ و میر مردان ممکن است عامل افزایش چند همسری باشد.

 یک مطالعه از Ngwa Igbo در نیجریه پنج دلیل اساسی را برای مردان برای انجام چند همسری شناسایی کرده است. در آن جا به شوهر اجازه داده می شود که : (1) هر تعداد فرزند دوست داشته باشد اختیار کند. (2) به مردان می‌ گویند اعتبار خود را بالا ببرید و نفس خود را در میان همسالان خود تقویت کنید. (3) جایگاه خود را در جامعه خود ارتقا دهید. (4) اطمینان از داشتن کمک کافی افراد دیگر برای انجام کارهای لازم در مزرعه و سایر کارها. و (5) اراده های جنسی وی را برآورده می کند.

چند همسری در خاورمیانه

در خاورمیانه، یک عامل خطرناک برای بهداشت روانی ضعیف در میان میلیون ها زن ممکن است در عمل چند همسری یافت شود. اگرچه داده های دقیق مربوط به شیوع دقیق آن به راحتی در دسترس نیست، اما ازدواج چند همسری به عنوان یک ساختار خانوادگی رایج در خاورمیانه شناخته شده است. یک توضیح در مورد تعدد زوجات در خاورمیانه در اسلام به عنوان دینی که به مرد اجازه ازدواج با چهار زن را می دهد، مجسم شده است. متفکران مسلمان طرفدار چند همسری اصرار دارند که مردان باید نسبت به همسرانشان انصاف داشته باشند. یکی از جنبه های مراکز درمان عادلانه در این زمینه این است که افراد از این جمله سو استفاده نکنند.

ملاحظات علمی در زمینه چند همسری در روان شناسی

چند همسری در روان شناسی چیست؟

ملاحظات عملی حول خانواده های چند همسر در جامعه عرب مسلمان متنوع است. همسران چند همسری ممکن است با هم در یک خانه یا در خانه های جداگانه زندگی کنند. چند همسری به عنوان زن ارشد یا به عنوان هر زن متاهلی که همسر دیگری در آن ازدواج  اختیار می کند، گفته می شود. “همسر کوچک” جدیدترین همسری است که به این ازدواج پیوسته است.  این ساختار منحصر به فرد خانوادگی همکاری بین همسران را در کارهای خانه و زمین ها (در مناطق روستایی) وادار می کند، در حالی که آن ها تابع اختیارات شوهر و در رقابت مداوم بر سر عشق، توجه و منابع مالی او هستند.

مطالعات انجام شده در ارتباط با چند همسری در کشور های مختلف

مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف نشان داده است که تعدد زوجات می تواند به حسادت همسر مشترک، رقابت و توزیع نابرابر منابع خانوادگی و عاطفی منجر شود و موجب ایجاد تقارن بین همسران مشترک و بین فرزندان همسران مختلف شود.  آن ها همچنین نشان داده اند که تعدد زوجات زیاد آسیب های روانی هم به همراه دارد.

بیماری روانی و چند همسری در روان شناسی

در ارتباط با بیماری روانی (به ویژه افسردگی و اضطراب) در میان زنان و کودکان یک دانشمند تعداد نامتناسبی از زنان در ازدواج های چند همسری (عمدتا همسران سال خورده) را در میان بیماران سرپایی و بستری روانپزشکی در کویت پیدا کرده است. یک مطالعه اخیر در ترکیه نشان داد که شرکت کنندگان از خانواده های چند همسری، به ویژه همسران بزرگسال، ناراحتی روانی بیشتری را گزارش کردند.

نظر الشربینی در ارتباط با چند همسری

الشربینی اشاره کرد که همسران اول در خانواده های چند همسری دچار یک بحران روانی بزرگ می شوند. یافته دیگر این است که زنان در ازدواج های چند همسری از عزت نفس پایین (SE) و رضایت از زندگی کمتری نسبت به زنان در ازدواج های یک همسر گزارش می کنند. از نظر دانش من، مطالعات بیشتر  برای اولین  بررسی عملکرد روانشناختی، SE، عملکرد خانواده، رضایت زناشویی، رضایت از زندگی و میزان توافق با عمل چند همسری در زنان چند همسری دارای یک گروه کنترل از زنان تک همسری در سوریه است.

مواد و روش ها برای چند همسری چگونه است؟

در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

نمونه و آزمایشات

نمونه شامل 136 زن، 64 نفر از خانواده های چند همسر و 72 نفر از خانواده های تک همسر بود. شصت و دو امتیاز پنج درصد از زنان از خانواده های چند همسر “همسران سالخورده” گرفته بودند. همسران اول شوهرانشان را عامل اصلی برای فشار های روانی می دانستند. سی و چهار نفر دارای سه همسر  و 3.2 آن ها دچار مشکلات روانی بودند. داده ها از الرقه، شهری در شمال مرکزی سوریه واقع در کرانه شمالی فرات در 160 کیلومتری شرق حلب جمع آوری شد. این مرکز استان الرقه و یکی از شهرهای اصلی دیار مودار تاریخی است که قسمت غربی جزیره است. جمعیت امروزی حدود 191 784 نفر (2008) است. داده ها در تابستان 2010 جمع آوری شد. از روش نمونه گیری در این زمینه استفده شد.

تسهیل تحقیقات درباره چند همسری در روان شناسی

به منظور تسهیل تحقیقات، جمع آورندگان داده تمایل داشتند که از محله هایی که داده ها در آن ها جمع آوری شده اند، یا در نزدیکی آن ها باشند. پرسشنامه ها ساخته شده بودند، جمع آورندگان داده در طول مصاحبه حضور داشتند، در حالی که فرم های پرسشنامه را با پاسخ دهنده تکمیل می کردند. در موارد مهارت محدود خواندن یا نوشتن، مصاحبه کنندگان پرسشنامه را برای پاسخ دهنده می خوانند و مطابق با پاسخ های داده شده پر می کنند.

مصاحبه با زنان در ارتباط با چند همسری

گردآورندگان داده ها قبل از مصاحبه با زنان تماس گرفتند و هدف از مطالعه، موضوع محرمانه بودن و عدم استفاده از اطلاعات شناسایی را در این مطالعه برای آن ها توضیح دادند. پس از کسب رضایت زن برای شرکت در مطالعه، مصاحبه در یک مکان مناسب و در طول روز و در حالی که او تنها بود بدون هیچ مزاحمتی انجام شد. به همه پاسخ دهندگان گفته شد كه مشاركت آن ها داوطلبانه است و در هر زمان از مصاحبه می توانند رضایت خود را پس بگیرند.

عملکرد خانواده

از دستگاه ارزیابی خانواده توسط دانشمندان مختلف  استفاده شد.  چند مورد در این هفت بعد از عملکرد خانواده در زمینه چند همسری را برای شما می گویبم. (1) حل مسئله. (2) ارتباطات  (3) نقش در خانواده  (4) درگیری عاطفی  (5) کنترل رفتار(6) پاسخ های احساسی و (7) عملکرد کلی.

 

منابع
ncbi.nlm.nih.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا