خوش بینی چیست؟

همه ما در زندگی مان حداقل یک بار اشخاصی را در بین دوستان مان یا اطرافیانمان دیده ایم که دچار حس نا امیدی و بدبینی به زندگی هستند. اما گاهی اوقات هم افرادی وجود دارند که آنقدر نسبت به زندگی  امیدوار و خوش بین هستند که شما را نسبت به مشکلات در زندگی امیدوار خواهند کرد. احساس خوش بینی و امید داشتن در زندگی به ما نشاط و شادابی می بخشد و استرس ما را از بین می برد. تعریف خوش بینی موضوعی است که امروز قصد داریم به آن بپردازیم.

خوش بینی چیست؟

وینستون چرچیل یک بار گفت: “یک فرد بدبین سختی را در هر فرصتی می بیند؛ یک فرد خوش بین فرصت را در هر سختی می بیند.” تحقیقات نشان می دهد که به طور متوسط​​، انسان ها سخت گیر هستند و خیلی سخت خوش بینانه تر رفتار می کنند. از نظر بسیاری از روانشناسان ، خوش بینی نشان دهنده این باور است که نتایج رویداد ها یا تجربیات به طور کلی مثبت خواهد بود. برخی دیگر معتقدند که خوش بینی بیشتر یک سبک توضیحی است. این در روشی است که مردم علل وقایع را توضیح می دهند. افراد خوش بین احتمالاً دلایل شکست یا تجارب منفی را موقتی می دانند نه دائمی، خاص را بیش از جهانی و بیرونی را به جای درونی می دانند. چنین دیدگاهی افراد خوش بین را قادر می سازد تا به راحتی امکان تغییر را ببینند.

خوش بینی یک نگرش ذهنی است که با امید و اعتماد به موفقیت و آینده مثبت مشخص می شود. افراد خوش بین  کسانی هستند که انتظار دارند اتفاقات خوبی برایشان بیفتد ، جایی که بدبین ها در عوض نتایج نامطلوب را پیش بینی می کنند. نگرش های خوش بینانه با تعدادی از مزایا ، از جمله مهارت های بهتر کنار آمدن، سطح استرس پایین تر، سلامت جسمی بهتر و پایداری بیشتر هنگام پیگیری اهداف مرتبط است.

افراد خوش بین تمایل دارند که سختی ها را به عنوان تجربه های یادگیری یا عقب نشینی های موقت بدانند. حتی در بدبخت ترین روز در زندگی خودشان این نوید را برای آن ها می دهد که “فردا احتمالاً بهتر خواهد بود”. اگر همیشه جنبه روشن چیز ها را می بینید، ممکن است احساس کنید در زندگی خود اتفاقات مثبت بیشتری نسبت به دیگران تجربه می کنید، استرس را در خود  کمتر می بینید و حتی از مزایای سلامتی بیشتری برخوردار هستید.

نشانه های تمایل به خوش بینی را چگونه بفهمیم؟

افراد خوش بین عموما تمایل دارند که برخی از نشانه های موجود را با دیگران به اشتراک بگذارند. برخی از نشانه های تمایل به خوش بینی عبارتند از:

  • احساس می کنید در آینده اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.
  • شما انتظار دارید که همه چیز به بهترین شکل انجام شود.
  • احساس می کنید در برابر چالش های زندگی موفق خواهید شد.
  • احساس می کنید آینده درخشان به نظر می رسد.
  • شما فکر می کنید که حتی اتفاقات خوب هم می تواند ناشی از اتفاقات منفی باشد.
  • شما چالش ها یا موانع را فرصتی برای یادگیری می دانید.
  • شما به خاطر چیز های خوب زندگی خود احساس قدردانی می کنید.
  • شما همیشه به دنبال راه هایی برای استفاده بیشتر از فرصت ها هستید.
  • شما نسبت به خود و دیگران نگرش مثبتی دارید.
  • شما مسئولیت اشتباهات را می پذیرید اما به آنها توجه نمی کنید.
  • شما اجازه نمی دهید که یک تجربه بد انتظارات شما را برای آینده با مشکل مواجه کند.

عوامل زیادی در خوش بینی تأثیرگذار است، اما اینکه آیا شما بیشتر به یک خوش بینی نگاه می کنید یا بیشتر به یک بدبین نگاه می کنید، اغلب می تواند با نحوه توضیح وقایع زندگی خود توضیح داده شود. اگر نمی توانید خوش بین باشید یا این حس را ندارید بهترین کار مراجعه به روانشناسان مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره می باشد. البته شما می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم استفاده نمایید.

سبک های توضیحی و اسنادی در زمینه خوش بینی

سبک توضیحی یا سبک اسنادی به چگونگی توضیح وقایع زندگی در افراد اشاره دارد. سه وجه وجود دارد که چگونه مردم می توانند یک وضعیت را توضیح دهند. این می تواند تأثیر بگذارد که آیا آنها به خوش بینی یا بدبین بودن تمایل دارند:

  • پایدار در مقابل ناپایدار: آیا زمان می تواند چیزها را تغییر دهد یا بدون توجه به زمان همه چیز ثابت می ماند؟
  • جهانی در برابر محلی: آیا وضعیت فقط بازتاب یک قسمت از زندگی شما یا کل زندگی شما است؟
  • داخلی در مقابل خارجی: آیا احساس می کنید حوادث توسط شما یا توسط یک نیروی خارجی ایجاد شده است؟

واقع گرایان مسائل را نسبتاً واضح می بینند، اما اکثر ما واقع گرا نیستیم. درعوض، ما تمایل داریم وقایع زندگی خود را یا خوش بینانه یا بدبینانه پیش ببریم.

سبک توضیح خوش بینانه

افراد خوش بین وقایع مثبت را به دلیل اعمال یا ویژگی های خاص خود (درونی) توضیح می دهند. آن ها همچنین وقایع را مدرکی می دانند که اتفاقات مثبت بیشتری در آینده (با ثبات) و سایر زمینه های زندگی آن ها (جهانی) رخ خواهد داد. برعکس، آنها اتفاقات منفی را تقصیر دیگری نمی دانند (بیرونی). آنها همچنین وقایع را نوعی ولع (منزوی) می دانند که هیچ ارتباطی با سایر زمینه های زندگی آنها یا وقایع آینده (محلی) ندارد. به عنوان مثال، اگر یک فرد خوش بین ارتقا پیدا کند، احتمالاً باور خواهند کرد که این به این دلیل است که در کار خود مهارت دارند و در آینده مزایا و تبلیغات بیشتری دریافت می کنند. اگر از آنها برای تبلیغ استفاده شود و تبلیغات جواب دهد، احتمالاً بدلیل شرایط تخفیف ماه بدی را سپری می کنند، اما در آینده عملکرد بهتری خواهند داشت.

سبک توضیحی بدبین

بدبین ها برعکس فکر می کنند. آنها معتقدند که وقایع منفی ناشی از اشتباهات یا صفات خودشان است (درونی). آنها بر این باورند که یک اشتباه به معنای ظهور بیشتر (پایدار) است و اشتباهات در سایر زمینه های زندگی اجتناب ناپذیر (جهانی) است زیرا علت آن است. آنها وقایع مثبت را نوعی ولتاژ (محلی) می دانند که ناشی از چیزهایی خارج از کنترل آنها است (بیرونی) و احتمالاً دیگر تکرار نخواهند شد (ناپایدار). یک فرد بدبین، تبلیغ را یک رویداد بر مبنای خوش شانسی می داند که احتمالاً دوباره تکرار نخواهد شد و حتی ممکن است نگران باشد که اکنون تحت بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت. احتمالاً تصدیق می شود که برای ارتقا یافتن ممکن است سطح صلاحیت افراد کافی نباشند. بنابراین ، آنها انتظار دارند که دوباره از آنها عبور شود و ارتقا پیدا نکنند.

چگونه می توان خوش بینی را تمرین کرد؟

مسلماً ، اگر خوش بین باشید، نشانه خوبی برای آینده شماست. حوادث منفی به احتمال زیاد از شما دور می شوند در حالی که اتفاقات مثبت اعتقاد شما به خود، توانایی شما برای اتفاقات خوب در حال حاضر و آینده و خوبی های زندگی را تأیید می کند. تحقیقات نشان می دهد که ژنتیک حدود 25٪ از سطح خوش بینی و متغیر های محیطی خارج از کنترل شما را تعیین می کند مانند وضعیت اقتصادی – اجتماعی . شرایط شما نیز نقش مهمی دارد. اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید به طور فعال نگرش خود را بهبود ببخشید. در حالی که ممکن است شما تمایل به خوش بینی داشته باشید، در سبک توجیهی اساسی چیزهایی وجود دارد که می توانید در پرورش نگرش خوش بینانه تر کمک کنید. این موارد عبارتند از:

حواس خود را بیشتر جمع کنید.

ذهن آگاهی تمرکز بر مشغولیت، توجه و حضور در اینجا و اکنون است. این می تواند یک روش مفید برای کمک به شما در تمرکز بر آنچه در حال حاضر مهم است و جلوگیری از نگرانی در مورد وقایع آینده و چیزهایی که خارج از کنترل شما است، باشد. اگر در یک لحظه به طور کامل زندگی می کنید، احتمال اینکه تجربه های منفی گذشته را نادیده بگیرید یا نگران وقایع آینده باشید، بسیار کم است. این روند به شما این امکان را می دهد که احساسات بیشتری نسبت به آنچه اکنون دارید و با حسرت و اضطراب کمتر مصرف کرده اید احساس کنید.

سپاسگزاری را تمرین کنید.

 سپاسگذاری را می توان قدردانی از آنچه در زندگی مهم است تعریف کرد. یک مطالعه نشان داد شرکت کنندگانی که برای نوشتن در یک ژورنال سپاسگزاری اختصاص اقداماتی انجام داده بودند، خوش بینی و مقاومت را افزایش دادند. این افراد سپاسگزار هستند.

احساسات مثبت خود را بنویسید.

 تحقیقات نشان داده است که چیزی به سادگی نوشتن افکار مثبت می تواند به بهبود خوش بینی شما کمک کند. یک مطالعه نشان داد که نوشتار بیانی متمرکز بر احساسات مثبت با کاهش پریشانی ذهنی و بهبود بهزیستی ذهنی مرتبط است. همچنین می توان خوش بینی آموخته شده را توسعه داد. بدبین ها اساساً می توانند با تفکر در مورد واکنش های خود در برابر مشکلات به روشی جدید خوش بین باشند و آگاهانه گفتگو منفی با خود را به چالش بکشند.

بازسازی شناختی و خوش بینی 

 روند بازسازی شناختی شامل چند مرحله مختلف است:

  • موقعیت هایی را که باعث ایجاد افکار یا خلق و خوی منفی می شوند، شناسایی کنید.
  • احساس خود را در لحظه ارزیابی کنید.
  • افکار منفی را که در پاسخ به شرایط دارید، شناسایی کنید.
  • به شواهد نگاه کنید تا افکار منفی خود را تأیید یا رد کنید.
  • بر واقعیتهای عینی تمرکز کنید و افکار منفی خودکار را با افکار مثبت و واقع بینانه جایگزین کنید.
منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا