چرا باید دیدگاهی خوش بینانه داشته باشیم؟

داشتن یک روحیه ی خوب می تواند تاثیری فراتر از وضعیت روحی شاد داشته باشد. کسانی که خوش بین هستند در مقایسه با کسانی که اکثر مواقع تفکری بدبینانه دارند. اغلب بیشتر برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند. در رسیدن به اهدافشان موفق تر هستند. از زندگی خود راضی تر بوده و سلامت روانی و جسمانی بهتری را تجربه می کنند. تحقیقات نشان داده اند انسان به طور طبیعی تمایل به خوشبینی دارد. اما اگر شما شخصیتی با دیدی بدبین دارید چه کار می توانید بکنید؟ علت داشتن دیدگاهی خوش بینانه چیست؟

تقویت حس امید

این ترفند بدین صورت است که مانند یک فرد خوش بین رفتار کنید. حتی اگر واقعا احساس امید ندارید. اگر فکر کنید که آینده می تواند مثبت باشد انرژی و زمان بیشتری را صرف خواهید کرد تا به باور خود برسید. با داشتن پشتکار و تلاش، حتی در زمانی که حس مثبت و امید زیادی ندارید، به زودی از فواید خوش بینی بهره مند خواهید شد، مانند رضایت خاطر و سلامت. در حقیقت دیدن نیمه ی پر لیوان می تواند به شکل های مختلفی برای شما فایده داشته باشد، از بهبود در تجربیات کاری گرفته تا پیشرفت در روابط و حفاظت از ذهن و بدن خودتان. در اینجا دلایلی را آورده ایم که به شما می گویند چرا خوش بین بودن ایده ی خوبی است:

افراد خوش بین حس به سلامت خود حس بهتری دارند.

چرا باید دیدگاهی خوش بینانه داشته باشیم؟

اگر فکر می کنید جهان جای بسیار خوبی است و زندگی مطابق خواسته ی شما پیش خواهد رفت به احتمال بیشتری به سلامت خود باور داشته و حس خوبی نسبت به سالم بودنتان دارید. ازهمه مهم تر، اهمیتی ندارد کجا زندگی می کنید یا به چه زبانی حرف می زنید، این نتیجه برای شما نیز درست است: این نتایج بر اثر تحقیق روی 150هزار نفر در 142 کشور به دست آمده اند. بعلاوه خوش بینی تنها باعث نمی شود حس کنید سالم تر هستید بلکه در واقعیت نیز شما را سالم تر خواهد کرد، در ادامه در این باره خواهید خواند.

علت داشتن دیدگاهی خوش بینانه – افراد خوش بین سالم ترند.

تحقیقی با موضوع سلامت جامعه در دانشگاه هاروارد انجام شده و نشان داده است سلامت روانی مثبت، که شامل پذیرش خود و روابط مثبت با دیگران می شود، با بهبود سلامت قلب در ارتباط است. با این وجود خصلت خوش بین بودن دربین همه ی معیارها بزرگترین شاخص بوده و بیشترین تاثیر را داشته است: کسانی که به نیمه ی پر لیوان نگاه می کنند اغلب مشکلات قلبی کمتری دارند، مانند بیماری های قلبی عروقی. همچنین سطح کلسترول بدن آن ها بهتر است. در تحقیقی جداگانه روی هزار مرد و زن میان سال نشان داده شد آن هایی که سطح بالاتری از خوش بینی را داشته اند اغلب تری گلیسرید یا چربی خون کمتری دارند.

افراد خوش بین بیشتر عمر می کنند.

اگر انتظار دارید بتوانید رسیدن به سنین بالا را در زندگی خود تجربه کنید می توانید شانس آن را برای خودتان بالاتر ببرید. تحلیلی صورت گرفته روی وضعیت سلامت و امید صد هزار زن توسط محققان دانشگاه پیتسبرگ نشان داد در طول هشت سال، کسانی که خوش بین بودند نسبت به افراد بدبیین کمتر زندگی خود را از دست دادند.

افراد خوش بین کمتر مریض می شوند.

چرا باید دیدگاهی خوش بینانه داشته باشیم؟

آیا امید می تواند به شما کمک کند از بیماری ها دور بمانید؟ نتایج تحقیقات این را می گویند. در تحقیقی صورت گرفته روی دانشجویان رشته ی حقوق در یکی از دانشگاه های آمریکا، دانشمندان به رابطه ی بین خوش بینی و واکنش ایمنی بدن پی بردند. دانشجویی که بیشتر اوقات خوش بین بوده است، در مقایسه با وقتی که امید زیادی نداشته، بدن او به طور موثرتری با عفونت ها مبارزه می کند.

علت داشتن دیدگاهی خوش بینانه – افراد خوش بین کمتر واکنش تند دارند.

به طور طبیعی افراد خوش بین اغلب به خاطر مسائل کوچک جوش نمی آورند. در بدن این افراد نه تنها هورمون کورتیزول کمتری ترشح می شود. هورمون استرس در زمانی که بدن با شرایطی استرس آور مواجه می شود. بلکه در طول زمان های پر استرس اغلب میزان استرس کمتری را تجربه خواهند کرد.

افراد خوش بین همسران بهتری هستند.

روابط عاشقانه می تواند از داشتن دیدی مثبت سود ببرد. افراد خوش بین و همسران آن ها اغلب در مقایسه با زوج های بدبین شادتر هستند. دانشمندان یافته اند این شادی افزوده شده می تواند حتی با وجود خوش بین بودن یکی از زوج ها حاصل شود.

افراد خوش بین در کارشان موفق ترند.

کسانی که در هر شرایطی نیمه ی پر لیوان را می بینند اغلب در مقایسه با افرادی که این طور نیستند به شغل خود از نظر رضایت بخشی رتبه ی بالاتری می دهند. تحقیقات نشان داده اند کسانی که خوش بین تر هستند در کار خود شادتر بوده و شکایت کمتری از وضعیت شغلی شان ابراز می کنند. برعکس این موضوع برای افراد بدبین وجود دارد.

علت داشتن دیدگاهی خوش بینانه – افراد خوشبین ارتقا و پیشنهادهای کاری بیشتری خواهند داشت.

چرا باید دیدگاهی خوش بینانه داشته باشیم؟

در مورد وضعیت کاری داشتن دیدگاهی مثبت تقریبا به اندازه ی رزومه ی کاری شما اهمیت دارد. یک محقق روی گروهی از افراد فارغ التحصیل شده در رشته ی مدیریت که می خواستند وارد محیط کار شوند تحقیقی انجام داد. کسانی که باور داشتند چیزهای خوبی برای آن ها اتفاق خواهد افتاد در مقایسه با کسانی که امید زیادی نداشتند. زمان کمتری را برای پیدا کردن شغل مورد نظر صرف کردند.. افراد خوش بین اغلب در محیط کار خود دلیلی برای شاد بودن پیدا می کنند. اغلب این افراد در ابتدای کار حقوق دریافتی بهتری داشته و به تدریج به موقعیت های شغلی بالاتری دست می یابند.

افراد خوش بین بهتر با شرایط کنار می آیند.

وقتی زندگی شرایط جدیدی برای شما ایجاد می کند افراد خوش بین بهتر از این موقعیت برای خود استفاده خواهند کرد. مثلا دانش آموزانی که خوش بین هستند با ورود به دانشگاه و تغییر محیط خود اغلب استرس، اضطراب و نگرانی کمتری را تجربه کرده و در کل در سال اول موفق تر خواهند بود.

علت داشتن دیدگاهی خوش بینانه – افراد خوش بین ورزشکاران موفق تری هستند.

خوش بینی لزوما به معنای داشتن ماهیچه ی بیشتر یا توانایی بهتر از افراد بدبین نیست. چیزی که این افراد دارند امید است. تحقیقی جالب روی گروهی از شناگران انجام شده و نتایج نشان دهنده ی تاثیر امید بود: از شناگران خواسته شد با بیشترین قدرتی که می توانند برای رسیدن به بهترین زمان شنا کرده و بعد گفته شد زمان بندی اشتباه بوده و باید تکرار شود. افراد خوش بین از این واکنش منفی به عنوان یک سوخت رسانی استفاده کرده و در دور بعدی به زمان بهتری دست یافتند. اما افراد بدبین نسبت به دور قبل عملکرد ضعیف تری از خود نشان دادند.

منابع
urmc.rochester.eduhappify.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا