رفتار ناسازگار چیست؟

در روان شناسی افراد رفتار های متفاوتی از خود بروز می دهند. به طور مثال رفتار ناسازگار . هر فرد می تواند در طول زندگی خودش رفتارهای مختلفی داشته باشد. این که یک رفتار خوب یا بد باشد به شرایط فرد بستگی دارد. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم یک سری افراد هستند بسته به شرایط مختلف خانوادگی یا اجتماعی و محیط اطرافشان واکنش های مختلفی از خود بروز می دهند. این واکنش ها می تواند به خاطر اتفاق ناگوار باشد که برای یکی از اعضای خانواده اتفاق می‌افتد یا به خاطر علت های مختلف دیگر که به دلایل مختلف سراغ فرد می آیند.

رفتار ها تعاریف و کاربرد های مختلفی دارند و کسی که روانشناس رفتار باشد یا یک متخصص باشد می تواند بفهمد که آن فرد در آن لحظه چه تصمیماتی می گیرد یا این که این رفتار به چه علتی است. رفتار ها انواع مختلفی هم دارند. امروز می خواهیم در ارتباط با رفتار ناسازگار با شما صحبت کنیم. رفتار ناسازگار ممکن است در کودکان و بزرگسالان اتفاق بیفتد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتار ناسازگار چیست؟ صحبت کنیم.

رفتار های ناسازگار در کودکان و بزرگسالان

کودکان با عصبانیت وسیله ای می اندازند. بزرگسالان پای خود را زیر پا می زنند و داد می زنند. بچه ها گریه می کنند. بزرگسالان گریه می کنند. کودکان وقتی عصبانی هستند چیزها را پرتاب می کنند. بزرگسالان وقتی احساس خشم می کنند چیزها را پرت می کنند.

رفتارهای ناسازگار بدون شک بخشی از زندگی همه افراد است

رفتارهای ناسازگار بدون شک بخشی از زندگی همه افراد است. ممکن است کودک شما رفتارهای ناسازگار از خود نشان دهد، یا این که شاهد فروپاشی های گاه و بیگاه همکار خود باشید. اگر چه ممکن است یک اصطلاح پیچیده یا بیگانه به نظر برسد، رفتار ناسازگار یکی از ویژگی های مکرر در کارهای روزمره انسان ها است. درباره رفتارهای کودک خود بیشتر بدانید تا بفهمید چگونه با او برخورد کنید.

رفتار ناسازگار چیست؟

رفتار ناسازگار چیست؟

برای تعریف رفتار ناسازگار، یک نگاه سریع به خود کلمات مورد نیاز است. اصطلاح “ناسازگار” پیشوند “mal-” را به کلمه “سازگار” اضافه می کند. کلمه “سازگار” به معنی تنظیم، اصلاح یا تغییر است. این اغلب در بحث در مورد رشد، آموزش و تکامل دیده می شود، که همه تمرکز زیادی بر پیشرفت رو به جلو دارند و به طور مداوم به انتظارات جدید می رسند.

پیشوند “mal” به طور مستقیم ترجمه شده به معنی “بد” یا “بیمار” است.

پیشوند “mal” به طور مستقیم ترجمه شده به معنی “بد” یا “بیمار” است. ساختارهای روانشناختی پیرامون رفتار ناسازگار کمی رفتار بد یا بیمار را تعیین نمی کند، بنابراین اصطلاح “رفتار ناسازگار” برای توصیف رفتاری استفاده می شود که سازگاری، اصلاح یا تعدیل ضعیفی دارد.

رفتار ناسازگار یک رفتار فردی است

پس رفتار ناسازگار چیست؟ این یک سری رفتارهای فردی است که در برابر محرک های داخلی یا خارجی واکنش نامناسب نشان می دهد و رفتار می کند. به عنوان مثال، کودکی که از سازگاری سالم برای تغییر برخوردار است، ممکن است از والدین خود در مورد تغییر در برنامه خود سوال کند: “چرا من به مدرسه نمی روم؟ چه اتفاقی افتاده است؟

مثالی در ارتباط با این زمینه

در عوض من چه کار می کنم؟ آیا شما با من در خانه می مانید؟” و غیره کودکی که رفتار ناسازگارانه ای دارد ممکن است خود را به زمین بیندازد، مشت های خود را روی زمین بکوبد و فریاد بزند. اگرچه هر دو از ترس یا ناراحتی تحریک می شوند، یکی با موفقیت به سوی کار جدید می رود، در حالی که دیگری در وهله اول احساسات ناشی از رفتارها را افزایش می دهد.

نکته

به همین دلیل رفتار ناسازگار مورد توجه قرار می گیرد: این رفتار صرفاً بد نیست، بلکه رفتاری است که به شما کمک نمی کند یا به طور فعال مانع رشد، تغییر و پیمایش در دنیای اطراف خود می شود.

چه کسی از پاسخ های ناسازگار استفاده می کند؟

پاسخ های ناسازگار را می توان در افراد از هر سن، ملیت، وضعیت اقتصادی اجتماعی و زمینه های مختلف مشاهده کرد. برخی از جمعیت ها وجود دارد، که به نظر می رسد به خصوص مستعد استفاده از پاسخ های ناسازگار هستند.

این افراد شامل چه کسانی هستند؟

این افراد شامل افراد مبتلا به اختلالات خلقی و شخصیتی، اختلالات اضطرابی، تأخیر در رشد، سابقه عصبانیت و ساختار خانوادگی ضعیف یا فاقد آن است. این نوع از محیط ها اساساً زمینه ساز رفتارهای ناسازگار هستند، زیرا کودکان (یا بزرگسالانی) که تنها مدل های واکنش ناسازگار بوده اند احتمالاً به استفاده از این الگوها ادامه می دهند.

نکته

در كودكان، معمولاً به پاسخ های ناسازگار، عصبانیت گفته می شود، اما به اصطلاح می توان آن ها را «ذوب شدن» نامید و در بزرگسالان، این پاسخ ها را معمولاً رفتارهای برهم زننده یا نامناسب می نامند.

پاسخ های ناسازگار به طور کامل به سالنامه بیماری های روانی و شرایط مربوط نمی شود.

پاسخ های ناسازگار به طور کامل به سالنامه بیماری های روانی و شرایط مربوط نمی شود. اعتیاد، سو استفاده و ضربه می توانند باعث ایجاد رفتارهای ناسازگار نیز شوند، زیرا این نوع رفتارها در پی از بین بردن تعادل هستند که تعادل از بین برود.

اگر هرگز ثبات و  تعادل وجود نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر هرگز ثبات و  تعادل وجود نداشته باشد – یا به عبارت دیگر “مکانی امن” – هیچ خط مبنایی برای بازگشت وجود ندارد. بنابراین، در همه موارد رفتار ناسازگار، ارزیابی و درمان بالقوه از نقطه شروع بسیار خوبی است. اگرچه رفتار ناسازگار ممکن است به همه نیاز به درمان روانشناختی گسترده داشته باشد، اما این یک سوال قانونی است که تعیین می کند چرا بدن یا مغز شما قادر به کنار آمدن با روش های سالم و مولد نیست.

پیامدهای رفتارهای ناسازگار

رفتار ناسازگار چیست؟

جدا از دریافت هشدار در خانه، مدرسه و محل کار پس از نمایشگاه پاسخ های ناسازگار، عواقب قابل توجه و طولانی مدت می تواند داشته باشد. یکی از مهم‌ ترین پیامدهای رفتار ناسازگار بیگانگی است. در دوران کودکی، کودکانی که رفتارهای ناسازگارانه دارند، احتمالاً دوستی نزدیک ندارند و ممکن است در رسیدن به احترام یا توجه بزرگترهای خود مبارزه کنند.

رفتارهای ناسازگار اغلب به عنوان پاسخ رفتاری است

رفتارهای ناسازگار اغلب به عنوان پاسخ رفتاری به درد، ناراحتی، ترس یا گیجی دیده نمی شوند، اما اغلب به عنوان ابراز تنبلی، تمایلات برهم زننده، بی احترامی یا عدم توجه به آن ها دیده می شوند، در حالی که اکثر موارد معمولاً چنین نیستند.

نکته

هرچند رفتار ناسازگار می تواند چیزی بیش از این باشد که شما را از همسالان و شخصیت های اقتدار دور کند. از آن جا که رفتارهای ناسازگار می تواند صریح و گسترده باشد، این نوع رفتارها تاثیرات دیگری هم دارند.

این رفتار ها باعث چه چیز می شود؟

می تواند شما را در محل کار به دردسر بیندازد، و در صورت عدم درمان به موقع رفتارهای خاص حتی می تواند در سمت مجازات های قانونی قرار بگیرد. رفتار ناسازگار تقریباً همیشه نیاز به کمک را نشان می دهد – کمک مشروع و حرفه ای – اما ممکن است تا زمان بروز اتفاق جدی نادیده گرفته شود.

رفتار ناسازگار همچنین ممکن است در روابط بزرگسالان مانند روابط عاشقانه مشکل ساز باشد.

 اگر مستعد انفجار عصبانیت، دوره های انزوای شدید، یا لحظات طولانی رفتار چسبنده یا نیازمندانه هستید، ممکن است دچار یک رفتار ناسازگار شوید.

رفتار های ناسازگار و قطع روابط

در کوتاه مدت، این موارد ممکن است به یک حمایت و کمک  ساده نیاز داشته باشند تا راه های بهتری برای کنار آمدن و برقراری ارتباط پیدا کنید، اما در یک توافق طولانی مدت، همه این رفتارها می توانند به سرعت دلیلی برای قطع رابطه شوند. این امر به ویژه اگر رفتارهای ناسازگار به اقدامات خطرناک تبدیل شود، بسیار مهم است.

رفتارهای ناسازگار ممکن است در تمام زمینه های زندگی مخرب باشد

در حالی که رفتارهای ناسازگار ممکن است در تمام زمینه های زندگی مخرب باشد، گزینه های درمانی در دسترس است. این درمان ها می تواند به صورت درمان در مدرسه، برای کودکان در سن مدرسه، یا یک گفت و گوی استاندارد یا درمانگر رفتاری برای بزرگسالان باشد.

نکته

درمانگران می توانند به شناسایی الگوهای مداوم رفتارهای ناسازگار کمک کنند و احتمالاً قادر به تعیین یک علت اساسی هستند، این یک ضربه، یک منبع قابل توجه عصبانیت یا اضطراب یا یک اختلال واقعی است.

رفتار ناسازگار و اختلالات روانی

رفتار ناسازگار چیست؟

رفتار ناسازگار به ویژه در اختلالات روحی، خلقی و شخصیتی شایع است، زیرا همه این شرایط دارای برخی از عناصر اختلال، کمبود یا ترس است. ذهن سالم معمولاً منجر به ناسازگاری نمی شود، اما ذهن ناسالم غالباً ابتدا به آن جا می رود. اضطراب و اختلالات مربوط به آن برای ناسازگاری مشهور است، زیرا این اختلالات غالباً منجر به انزوای قربانیان آن ها می شود و روز به روز پیچیده تر می شوند.

افسردگی همچنین می تواند ناسازگاری را به همراه داشته باشد

افسردگی همچنین می تواند ناسازگاری را به همراه داشته باشد، زیرا بی علاقگی، کمبود خواب و بی حالی همه می تواند به عنوان یک رفتار ناسازگار شناخته شود. در واقع، بیشتر اختلالات خلقی رفتارهای ناسازگار را علامت این بیماری می دانند. اضطراب باعث بروز رفتارهای ناسازگار نیز می شود.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا