اختلال شخصیت Histrionic چبست؟

در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. مانند اختلال شخصیت Histrionic.  هر یک از این تعاریف ها می تواند در ارتباط با روند درمانی با روند پیشگیری و حتی توضیح در ارتباط با یک بیماری باشد. متاسفانه به علت شرایط مختلف در زندگی هر فرد اختلالات روانی ممکن است به وجود بیاید. برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روحی روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند.

این که بگوییم اختلالات روانی فقط به خاطر فقر به وجود می‌آید غلط است. خیلی زمان ها بوده که افراد فقط به خاطر این که شهرت زیادی دارند دچار استرس و نگرانی های بیش از حد شده اند. یا فردی که  آن قدر در دوران نوجوانی و کودکی تحت کنترل خانواده بوده که الان بدون حمایت آن ها هیچ کاری را نمی تواند انجام دهد. تمامی این موارد باعث می شود آن فرد تبدیل به یک بیمار روحی روانی شود. اختلالات شخصیتی یکی از مهم ترین نوع بیماری های روحی روانی در دنیا است. موضوع امروز مقاله ما  که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است در ارتباط با این است که اختلال شخصیت Histrionic چبست؟

اختلال شخصیت Histrionic در دنیا

اختلال شخصیت Histrionic یکی از گروه بیماری هایی است که به آن اختلالات شخصیتی “خوشه B” یا “چشمگیر” می گویند. افراد مبتلا به این اختلالات دارای احساسات شدید، ناپایدار و تحریف شده از خود هستند. برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک، عزت نفس آن ها به تأیید دیگران بستگی دارد و از احساس واقعی ارزش شخصی ناشی نمی شود.

ویژگی های افراد دارای  اختلال شخصیت Histrionic

آن ها  تمایل زیادی به مورد توجه قرار گرفتن دارند و اغلب برای جلب توجه رفتارهای چشمگیر یا نامناسبی دارند. کلمه histrionic به معنای “نمایشی یا تاریخی” است. این اختلال در زنان بیشتر از مردان است و معمولاً در سنین بلوغ یا اوایل بزرگسالی قابل مشاهده است.

علائم اختلال شخصیت تاریخی یا  Histrionic  چیست؟

اختلال شخصیت Histrionic چبست؟

در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک مهارت های اجتماعی خوبی دارند. با این حال، آن ها  تمایل به استفاده از این مهارت ها برای دستکاری دیگران دارند تا بتوانند در مرکز توجه قرار گیرند. اگر شما یک فرد مبتلا به این اختلال باشید  ممکن است:

  • ناراحت باشید به جز زمانی که در مرکز توجه قرار بگیرید
  • لباس تحریک آمیز بپوشید و یا رفتارهای فریبنده یا معاشقه ای نامناسبی از خود بروز دهید
  • احساسات را به سرعت تغییر دهید
  • بسیار چشمگیر رفتار کنید، گویی برای  یک تماشاگر نمایش با احساسات و بیانات اغراق آمیز اجرا می کنید، اما به نظر می رسد فاقد صداقت است
  • بیش از حد نگران ظاهر خودتان باشید
  • دائماً به دنبال اطمینان یا تأیید باشید
  • ساده لوح باشید و به راحتی تحت تأثیر دیگران قرار بگیرید
  • نسبت به انتقاد یا عدم پذیرش بیش از حد حساس باشید
  • تحمل کمتری نسبت به ناامیدی داشته باشید و به راحتی از کارهای روزمره خسته شوید، اغلب پروژه ها را بدون اتمام آن ها یا پرش از یک رویداد به رویداد دیگر شروع می کنید
  • قبل از هذ عملی نمی توانبد به درستی فکر کنید
  • تصمیمات عجولانه بگیرید
  • خودمحور باشید و بندرت نسبت به دیگران ابراز نگرانی می کنید
  • در برقراری روابط با مشکل روبرو هستید، که اغلب در روابط با دیگران ساختگی یا کم عمق به نظر می رسد
  • برای جلب توجه تهدید یا اقدام به خودکشی کنید

 چه عواملی باعث اختلال شخصیت تاریخی یا  Histrionic  می شود؟

علت دقیق اختلال شخصیت هیستریونیک مشخص نیست، اما بسیاری از متخصصان بهداشت روان معتقدند که هم عوامل آموخته شده و هم عوامل ارثی در بروز آن نقش دارند. به عنوان مثال، تمایل به بروز اختلال شخصیت هیستریونیک در خانواده ها نشان می دهد که یک حساسیت ژنتیکی برای این اختلال ممکن است ارثی باشد.

نتیجه اختلالات Histrionic بر فرزندان

با این حال، ممکن است فرزند والدین مبتلا به این اختلال به سادگی رفتار یاد گرفته شده را تکرار کند. سایر عوامل محیطی که ممکن است در این امر دخیل باشند عبارتند از: عدم انتقاد یا مجازات در دوران کودکی، تقویت مثبت که فقط در صورت انجام برخی از رفتارهای مصوب کودک و توجه غیرقابل پیش بینی توسط والدین (والدین) به کودک، منجر به سردرگمی می شود.

چه نوع رفتاری موجب تأیید والدین می شود؟

در مورد این که چه نوع رفتاری موجب تأیید والدین می شود بحث زیاد است. اختلالات شخصیتی نیز معمولاً در ارتباط با خلق و خوی فردی و سبک های روانشناختی و روش های یادگیری افراد در کنار آمدن با استرس هنگام بزرگ شدن ایجاد می شود.

چگونه اختلال شخصیت Histrionic تشخیص داده می شود؟

اگر علائم این اختلال شخصیت وجود داشته باشد، پزشک ارزیابی را با انجام یک سابقه پزشکی و روان پزشکی کامل آغاز می کند. در صورت وجود علائم جسمی، ممکن است معاینه فیزیکی و آزمایش های آزمایشگاهی (مانند مطالعات تصویربرداری عصبی یا آزمایش خون) نیز برای اطمینان از این که بیماری جسمی علائمی را ایجاد نمی کند، توصیه شود.

اگر پزشک دلیل جسمی برای علائم پیدا نکند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر پزشک دلیل جسمی برای علائم پیدا نکند، ممکن است شخص را به روانپزشک، روانشناس یا سایر متخصصان بهداشت رفتاری که ممکن است از ابزار مصاحبه و ارزیابی ویژه طراحی شده برای ارزیابی فرد از نظر اختلال شخصیت استفاده کنند، ارجاع دهند.

چگونه اختلال شخصیت Histrionic درمان می شود؟

اختلال شخصیت Histrionic چبست؟

به طور کلی، افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک معتقد نیستند که به درمان نیاز دارند. آن ها همچنین تمایل دارند که احساسات خود را اغراق کنند و از روال عادت بدشان بیاید، که دنبال کردن یک برنامه درمانی را دشوار می کند. با این حال، اگر افسردگی – که احتمالاً با از دست دادن یا تمام شدن رابطه ناموفق همراه است – یا مشکل دیگری که در اثر اقدامات آن ها باعث پریشانی آن ها می شود، ممکن است کمک بگیرند.

روان درمانی و اختلالات Histrionic

روان درمانی (نوعی مشاوره) به طور کلی روش درمانی انتخابی برای اختلال شخصیت هیستریونیک است. هدف از درمان این است که به فرد کمک کنیم انگیزه ها و ترس های مرتبط با افکار و رفتار خود را کشف کند و به او کمک کند تا یاد بگیرد با دیگران رابطه مثبت تری برقرار کند. دارو ممکن است گاهی به عنوان درمان بیماری های دیگری که ممکن است با این اختلال نیز وجود داشته باشند مانند افسردگی و اضطراب استفاده شود.

چه عوارضی با اختلال شخصیت تاریخی یا  Histrionic  همراه است؟

اختلال شخصیت تاریخی می تواند بر روابط اجتماعی، شغلی یا عاشقانه فرد و نحوه واکنش آن ها در برابر از دست دادن یا شکست تأثیر بگذارد. همچنین افراد مبتلا به این اختلال در معرض خطر بیشتری نسبت به مردم مبتلا به افسردگی هستند.

چشم انداز افراد مبتلا به اختلال شخصیت تاریخی چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال می توانند از نظر اجتماعی با رفتار درست و در محل کار به خوبی عمل کنند. کسانی که موارد شدید دارند، ممکن است در زندگی روزمره خود مشکلات قابل توجهی را تجربه کنند.

آیا می توان از اختلال شخصیت تاریخی پیشگیری کرد؟

اگرچه پیشگیری از اختلال شخصیت هیستریونیک ممکن نیست، اما درمان می تواند به شخصی که مستعد ابتلا به این اختلال است، بتواند روش های سازنده تری را برای مقابله با شرایط یاد بگیرد.

پنج اختلال شایع در شخصیت

در ادامه به بررسی لیست اصلی اختلالات شخصیتی افراد می پردازیم.

  • وسواس-اجباری
  • پارانوئید
  • ضد اجتماعی
  • اسکیزوئید
  • خودشیفته ظاهر

تحقیقات و مطالعات درباره این اختلالات

علیرغم سال ها تحقیق، بررسی و مطالعات علمی، روانشناسان و جامعه شناسان هنوز در مورد شیوع واقعی اختلالات شخصیت در جامعه امروزی ما اطمینان ندارند. بیشتر کارشناسان تخمین می زنند که چنین اختلالی حدود شش تا شانزده درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد.

اختلالات در هر دو جنس به یک شکل است

اختلالات هر دو جنس را به طور مساوی تحت تأثیر قرار می دهد و تقریباً همیشه در سنین پایین شروع به شکل گیری می کنند. در زیر دو مورد را به صورت نمونه از اختلالات شخصیتی گزارش شده در جامعه امروز وجود دارد.

اختلالات شایع شخصیت

اختلال شخصیت Histrionic چبست؟

وسواسی-اجباری

بیشترین گزارش اختلال شخصیت در میان بزرگسالان آمریکایی، اختلال وسواس فکری عملی است. این نوع اختلال باعث می شود فرد بیش از حد به جزئیات، برنامه ریزی، سازمان دهی یا قوانین علاقه مند شود. این مشغله ناشی از نیاز توهم به کمال گرایی و عدم کنترل عمیق واقعیت است.

اثرات این اختلال

این مسئله جدی ممکن است باعث شود افراد به طور مداوم دچار آسیب شوند، در معاشرت اجتماعی دچار مشکل شوند و احساس طاقت فرسایی از اضطراب مداوم را تجربه کنند. تکرار افکار، اصرارهای غیرقابل کنترل و رفتار اجباری از علائم رایج است.

شدت این اختلال باعث چه چیزی می شود؟

کسانی که اشکال شدید در این اختلال دارند ممکن است تیک های غیرقابل کنترل مانند حرکات بدن یا صداهای کلامی را تجربه کنند. حدود هشت درصد از شهروندان در کشورهای اروپایی از اختلال وسواس فکری عملی تشخیص داده شده رنج می برند.

پارانوئید

اختلال شخصیت پارانوئید بهتر است به عنوان بی اعتمادی غیرقابل کنترل و مداوم نسبت به اهداف فرد دیگر توصیف شود. کسانی که از این اختلال رنج می برند اغلب معتقدند گروه های خاص، افراد یا مشاغل آن ها را به دلیل سو استفاده، اخاذی یا دلایل دیگر هدف قرار داده اند.

منابع
webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا