باج گیری احساسی چیست؟

باج گیری احساسی یکی از انواع رفتار های موجود در روابط میان زوجین و حتی سایر افراد است که شرایط خاصی دارد. در این روش اصولا شخص سعی می کند با سو استفاده شرایط سختی را از نظر روحی و روانی برای طرف مقابل خود وجود آورد. در این مقاله نیز هدف ما بررسی این سوال است که باج گیری احساسی یا سیاه نمایی احساسی چیست؟!

باج گیری احساسی چیست؟!

باج خواهی احساسی نوعی دست کاری را توصیف می کند که در آن شخصی از احساسات شما به عنوان روشی برای کنترل رفتار شما یا ترغیب تان برای دیدن امور به روش خود استفاده می کند. دکتر سوزان فوروارد، درمانگر، نویسنده و مدرس ، در کتاب منتشر شده در سال 1997 میلادی خود با عنوان “سیاه نمایی احساسی: وقتی افراد زندگی شما از ترس، تعهد و گناه برای دست کاری شما استفاده می کنند” این اصطلاح را پیشگام کرد. او با استفاده از مطالعات موردی، مفهوم باج خواهی عاطفی را جزیی تر می کند تا به مردم در درک بهتر و غلبه بر این نوع دست کاری احساسی کمک کند.

گذشته از کتاب ذکر شده در این بخش، هیچ یک از اطلاعات ساده درباره باج خواهی احساسی و معنای آن وجود ندارد، بنابراین در ادامه این مقاله ما با بررسی صحبت های اریکا مایرز، یک درمانگر فعال در این موضوع، مهم ترین نکات درباره سیاه نمایی احساسی را بیان می کنیم.

نظرات اریکا مایرز در ارتباط با باج گیری احساسی

او سیاه نمایی یا باج گیری احساسی را ظریف و موذی توصیف می کند. وی توضیح می دهد: “این حالت های خاص احساسی ممکن است به عنوان جلوگیری از محبت، ناامیدی یا حتی تغییر جزئی در زبان بدن باشد.”

سیاه نمایی یا باج خواهی احساسی چگونه کار می کند؟مانند باج خواهی معمولی، باج خواهی احساسی شامل رفتار کسی می شود که می خواهد آن چه را که می خواهد از شما بدست آورد. اما آن ها به جای اینکه راز هایی علیه شما داشته باشند یا روشی سالم را پیش گیرند، با احساسات خیلی خاصی، شما را دستکاری می کنند. به عبارتی ان ها از شما سو استفاده احساسی می کنند.  طبق نکات گفته شده در بخش های قبلی مقاله، باج خواهی احساسی طی شش مرحله خاص پیشرفت می کند. این مراحل را در ادامه برای شما بیان می کنیم.

1. تقاضا

مرحله اول سیاه نمایی احساسی شامل یک تقاضا است. این شخص ممکن است صریحاً این را بیان کند: “من فکر نمی کنم شما دیگر باید با فلان شخص باشید.” یا این که “نمی توانید با دوستان خود رفت و آمد کنید.” اما نکته بسیار مهم این است که

 ممکن است آن را ظریف جلوه دهند به گونه ای که شما دقبقا متوجه ماجرای پشت ذهن آن ها نشوید. وقتی آن ها را دوست خود می دانید و می بینید ، آن ها هجو می کنند و با کنایه صحبت می کنند (یا اصلاً چیزی نمی گویند). وقتی می پرسید چه مشکلی است، آن ها می گویند ، “من دوست ندارم این افراد به شما نگاه کنند. فکر نمی کنم آن ها برای شما خوب باشند. ” یا این که ” طرز نگاه آن ها را دوست ندارم. ” مطمئناً، آن ها تقاضای خود را از نظر مراقبت از شما مطرح می کنند. اما هنوز تلاش برای کنترل انتخاب های موجود در ذهن شماست. پس باید در این زمینه دقت بسیاری خرج دهید.

2. مقاومت

اگر شما نمی خواهید آن چه را که آن ها می خواهند انجام دهید، احتمالاً آن ها عقب می روند و جلوی پیشروی ان ها گرفته می شود.  ممکن است مستقیماً بگویید ، “شما بیمه نیستید، بنابراین من راحت نیستم به شما اجازه دهم ماشین من را رانندگی کنید.” اما اگر نگران باشید که چگونه آن ها به طور جدی شما را رد خواهند کرد، ممکن است با ظرافت بیشتری در برابر این موارد مقاومت کنید:

  • “فراموش کردن” برای بنزین زدن در باک ماشین
  • بی توجهی به ترک کلیدهای خود
  • چیزی نگفتن و امیدواری برای این‌که رفتار و صحبت های خود دو فراموش کنند.

3. فشار

مردم هنوز در روابط سالم نیاز ها و خواسته ها را بیان می کنند. در یک رابطه عادی، به محض ابراز مقاومت، شخص مقابل معمولاً با کنار گذاشتن مسئله یا تلاش برای یافتن راه حل با هم به او پاسخ می دهد. باج خواهی شما را تحت فشار قرار می دهد تا تقاضای آن ها را برآورده کنید، شاید با چندین رویکرد مختلف، از جمله مواردی که عبارتند از:

  • تکرار تقاضای آن ها به شکلی که آن ها را خوب نشان دهد (به عنوان مثال ، “من فقط به آینده خود فکر می کنم”)
  • لیست راه هایی که مقاومت شما بر آن ها تأثیر منفی می گذارد.
  • گفتن جملاتی مانند: “اگر واقعاً مرا دوست داشتی، این کار را نمی کردی”
  • انتقاد یا تحقیر شما

4. تهدیدها

باج خواهی احساسی می تواند همراه با تهدید های مستقیم یا غیرمستقیم باشد.‌اما باید به طور دقیق ببینیم منظور از این دو حالت چیست؟!

  • تهدید مستقیم: نمونه از این مدل تهدید “اگر امشب با دوستان خود بیرون بروید ، وقتی برگردید من اینجا نیستم.”
  •  تهدید غیرمستقیم. “اگر امشب نتوانستی وقتی به تو احتیاج دارم با من بمانی، شاید در حالی که تو نیستی شخص دیگری این کار را بکند.”

آن ها همچنین ممکن است تهدیدی را به عنوان یک رفتار  یا مدل قول مثبت بپوشانند: “اگر امشب در خانه بمانید ، اوقات بسیار بهتری نسبت به آن چه بیرون از خانه داشتید  با هم خواهیم داشت. این برای روابط ما مهم است و باعث می شود تا احساس نزدیکی بیشتری نسبت به  هم و در کنار هم داشته باشیم.  “

اگرچه به نظر نمی رسد این تهدید زیادی جدی باشد، آن ها هنوز هم سعی دارند احساسات شما را دست کاری کنند. در حالی که آن ها صریحاً عواقب امتناع شما را بیان نمی کنند، اما نشان می دهد مقاومت ادامه دار به رابطه شما کمک نمی کند.

5. انطباق

مطمئناً شما نمی خواهید که آن ها تهدید های خود را انجام دهند، بنابراین تسلیم شوید و کار مورد نظر آن ها را بی هیچ چون و چرایی انجام می دهید. ممکن است تعجب کنید که آیا “درخواست” آن ها حتی مقاومت شما را تضمین می کند. انطباق می تواند یک روند نهایی باشد، زیرا آن ها با فشار و تهدید شما را به مرور زمان خسته می کنند. به محض تسلیم شدن، آشفتگی جای خود را به آرامش می دهد. آن ها آنچه را که می خواهند دارند ، بنابراین ممکن است به خصوص مهربان و دوست داشتنی به نظر برسند. حداقل برای لحظه ای به شما توجه بیشتری حواهند کرد.

6. تکرار

باج گیری احساسی چیست؟

وقتی به شخص مقابل نشان می دهید که سرانجام تسلیم خواهید شد، او دقیقاً می داند که چگونه در آینده موقعیت های مشابه را بازی کند. با گذشت زمان، روند باج خواهی احساسی به شما می آموزد که رعایت آن آسان تر از مواجهه با فشار و تهدید مداوم است. ممکن است بپذیرید که عشق آن ها مشروط است و تا زمانی که با آنها موافقت نکنید آن ها رفتار مناسب را دریغ می کنند. از این رو می توان گفت که شما در یک چرخه تکرار گیر خواهید کرد. فکر می کنید که با تکرار رفتاری مانند گذشته،‌شرایط برای شما بهتر خواهد شد. اما این در حالی است که چرخه تکرار می تواند شما را بیش از قبل در مشکلات فرو ببرد و به شرایط سخت مقابله با این افراد بیافزاید.

افرادی که سیاه نمایی احساسی دارند و از آن بر علیه دیگران استفاده می کنند، تکنیک های مختلفی را خواهند داشت. آن ها می توانند به سبک های خاص خود برای سایرین مشکلات بسیاری را ایجاد نمایند. از این رو اطلاع از شرایط سیاه نمایی احساسی اهمیت بسیاری دارد.

سخن آخر در مورد باج گیری احساسی

در این مقاله ما به بررسی دقیق در ارتباط با سیاه نمایی احساسی پرداختیم. سیاه نمایی احساسی تکنیک خاصی است که بر مبنای آن می توان از دیگران سو استفاده نمود. این سو استفاده با دستکاری در احساسات افراد دیگر و حتی با روش هایی مانند فشار، عصبانیت، تهدید و غیره پیش می رود. سیاه نمایی احساسی یا باج خواهی احساسی نوعی دستکاری در احساسات افراد را توصیف می کند که در آن شخص از احساسات شما برای کنترل رفتارتان یا دیدن اطراف به نفع او استفاده می کند. اولین شخصی که این مسئله را نیز مطرح کرد، دکتر سوزان فوروارد بود که در کتاب خود آن را ارائه داد.

در مقاله ای که مطالعه شد هم با به بررسی دقیق این موضوع پرداختیم تا اطلاع از چرایی آن برای شما افزایش یابد. با این حال بهترین کار این است که به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.  

 

 

منابع
healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا