حافظه متضاد چیست و چه چیزی می تواند به ما یاد دهد؟

حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. حافظه می تواند خاطرات و اتفاقات مختلف را در ذهن شما ثبت کند و هر زمان که خودتان بخواهید آن ها را حذف خواهند کرد. برای تقویت حافظه راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها ورزشکاران و داشتن فعالیت های ذهنی است. در زمینه استفاده از فعالیت های ذهنی می توانید برای رسیدن به نتیجه مطلوب با مشاور یا روان شناس خود صحبت کنید. حافظه انواع مختلفی دارد مانند حافظه متضاد و هر فردی می تواند در یک بخش حافظه خود قدرت بیشتری داشته باشد.

این که بگوییم همه افراد توانایی استفاده از تمام بخش های حافظه خود را از ابتدا دارند درست نیست. هیچ کس خود به خودی حافظه قوی ندارد. هر کس باید برای تقویت حافظه خود تلاش کند. در مقاله های قبل در ارتباط با این موضوع صحبت کردیم که حافظه در افراد چه تاثیری خواهد داشت، در ادامه نیز می خواهیم بگوییم که حافظه چه تاثیری در افراد خواهد داشت.  این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با حافظه متضاد چیست و چه چیزی می تواند به ما یاد دهد؟ صحبت کنیم.

حافظه شما فقط یک مفهوم یکپارچه نیست

حافظه شما فقط یک مفهوم یکپارچه نیست. در صورتی که بخواهند تصویر کامل تری را ببینند شاخه های زیادی از حافظه وجود دارد. در این مقاله، ما به اثر حافظه متناسب خلق و خوی خواهیم پرداخت و خواهیم دید که چیست. سپس، ما در مورد راه های دیگری که احساسات می توانند بر حافظه شما تأثیر بگذارند بحث خواهیم کرد.

اثر حافظه متناسب چیست؟

حافظه متضاد چیست و چه چیزی می تواند به ما یاد دهد؟

اثر همخوانی خلق و خوی هنگامی است کهاگر حافظه با وضعیت فعلی شما مطابقت داشته باشد می توانید اتفاقی را که برای شما افتاده به یاد آورید. به عبارت دیگر، اگر غمگین باشید خاطرات غم انگیز، اگر شاد باشید خاطرات شاد و غیره را به خاطر می آورید.

نکته ای در ارتباط با حافظه متضاد

این می تواند یک چرخه سخت برای شکستن ایجاد کند. اگر افسرده هستید، خاطرات افسردگی را به یاد می آورید و این باعث افسردگی بیشتر شما می شود.

احساساتی که در طول یک تجربه دارید می تواند بر نحوه یادآوری آن تأثیر بگذارد

منطقی است که احساساتی که در طول یک تجربه دارید می تواند بر نحوه یادآوری آن تأثیر بگذارد. اگر از وقوع یک اتفاق خوشحال باشید، احتمالاً آن را از نظر مثبت به یاد می آورید. احساسات می توانند از چند طریق روی رمزگذاری حافظه شما تأثیر بگذارند، از جمله این که حافظه را می توان فراخوانی کرد یا نه.

مطالعه گوردون بوور در سال 1981 در ارتباط با این زمینه

بیایید به مطالعه گوردون بوور در سال 1981 نگاهی بیندازیم، که برای اولین بار ایده تأثیر همخوانی خلق را پیشنهاد داد. این مطالعه دارای سوژه هایی بود و مشخص شد که آن ها می توانند رویدادهایی را که حالت عاطفی مشابه روحیه فعلی آن ها دارند به خاطر بسپارند. اگر سوژه اذیت شده بود، ممکن است خاطرات دیگری را که آزار داده شده اند به خاطر بسپارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این همچنین به شما کمک می کند تا اخبار خاصی را به یاد بیاورید. اگر افسرده باشید، ممکن است اخبار منفی را بیش از آن چه مثبت داشته باشید به خاطر بسپارید.

چرا احساسات ما بر حافظه شما تأثیر می گذارند؟

پس چرا احساسات ما بر حافظه شما تأثیر می گذارند؟ چرا ما افراد منطقی نیستیم که از قضاوت برای رمزگذاری یک حافظه استفاده می کنیم، و نه احساسات؟  مغز ما این گونه برنامه ریزی شده است؟ چرا اتفاق بدی را به یاد می آوریم که از بچگی برای ما اتفاق افتاده است، اما یادمان نمی رود که صبح کیف پول خود را کجا گذاشته ایم؟

صفات عجیب در انسان

با صفات عجیب بسیاری در انسان، معمولاً پاسخ این است که این چیزی بود که ما برای بقای خود در روزهای ماقبل تاریخ استفاده می کردیم. به خاطر سپردن یک خاطره احساسی می تواند مراقب خطر باشد. به عنوان مثال، اگر به فکر جنگیدن با یک حیوان قدرتمند بودیم، خاطرات حملات حیوانات ممکن است ما را وادار کند که در مورد آن دو بار فکر کنیم.

نکته ای در ارتباط با حافظه متضاد

این خاطرات منفی می تواند ما را در معرض خطر قرار ندهد، در حالی که خاطرات خوش به ما احساس راحتی می دهد که ما را ترغیب می کند که در معرض خطر نباشیم.

چگونه مغز ما حافظه احساسی را رمزگذاری می کند

وقتی نوبت به تحقیق می رسد، کشف شده است که مغز ما بر محرک های عاطفی تمرکز خواهد کرد. در یک مطالعه، تصاویر به شرکت کنندگان نشان داده شد. عده ای از نظر احساسات خنثی بودند، در حالی که به دیگران تصاویر یک آسیب دیدگی نشان داده شد. این مطالعه نشان داد که وقتی مردم به عکس های آسیب دیدگی نگاه می کنند، بیشتر به یاد می آورند.

مغز ما هر روز شاهد چیزهای زیادی است

حافظه متضاد چیست و چه چیزی می تواند به ما یاد دهد؟

همچنین باید این واقعیت را در نظر بگیریم که مغز ما هر روز شاهد چیزهای زیادی است. ما صدها روز زندگی می کنیم که کمی اتفاق می افتد و سپس یک خاطره فوق العاده احساسی اتفاق می افتد. این خود را از زندگی روزمره ما جدا می کند و به ما اجازه می دهد بهتر آن را به یاد بیاوریم.

احساسات و مغز با حافظه متضاد 

همان طور که احتمالاً تصور کرده اید، مغز عضوی کاملاً مرموز است. جنبه های بسیاری در مورد مغز وجود دارد که ما هنوز در مورد آن ها نمی دانیم و این که چگونه مغز شما احساسات را پردازش می کند و به یاد می آورد چیزی است که هنوز کاملاً درک نشده است.

نکته

با این حال، دانش فعلی که می دانیم سرنخ هایی به ما می دهد. از آن جا که احساسات و خاطرات را پردازش می کنند، دو منطقه از مغز وجود دارد که ممکن است نقش مهمی داشته باشد. این مناطق به عنوان ناحیه هیپوکامپ و آمیگدال شناخته می شوند.

نکته دوم

از آن جا که آن ها حافظه ها و احساسات را پردازش می کنند، ممکن است فرض مطمئنی وجود داشته باشد که بین این دو مفهوم ارتباط وجود دارد و این قسمت ها باعث می شوند خاطرات احساسی را به روشی که یاد می گیریم به یاد آوریم. یک پیشنهاد این است که آمیگدالا به تعدیل نحوه پردازش فعالیت هیپوکامپ کمک می کند. این می تواند در شکل گیری خاطرات جدید تأثیر بگذارد.

چگونه  با حافظه متضاد خاطرات تکرار و بازیابی می شوند

احساسات می توانند وقایع رخ داده را به تجربه ای کاملاً متفاوت تبدیل کنند. با این حال، همان طور که این مقاله به شما گفته شده است، حال و هوای شما می تواند بر چگونگی توانایی یادآوری این خاطرات تأثیر بگذارد. اگر در تعطیلات هستید، می توانید خاطرات خوب تعطیلات دیگر را بهتر به یاد بیاورید. این احساس شادی اضافی را به شما می دهد تا بدانید خاطراتی که به یاد می آورید دلپذیر هستند و تعطیلات را افزایش می دهد.

یک تجربه بد می تواند چرخه غم و اندوه ایجاد کند

در همین حال، یک تجربه بد می تواند چرخه غم و اندوه ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر یکی از اقوام از دنیا برود، ممکن است تمام تلفات دیگری را که در زندگی خود تجربه کرده اید به خاطر بسپارید و این می تواند احساسات شما را بیش از پیش کند. خلق و خوی شما واقعاً روی آن چه قادر به یادآوری آن هستید تأثیر می گذارد و این ثابت می کند که توانایی ما در یادآوری خاطرات بی طرف نیست.

آزمایشاتی در ارتباط با حافظه متضاد

چند آزمایش برای اثبات این پدیده انجام شد. یکی آزمایش دانشگاه کلارک بود. در آن، حالات شرکت کنندگان از طریق حالت های مختلف چهره به طور مصنوعی تغییر می کرد. وقتی یک شرکت کننده لبخند زد، آن ها احساس خوشبختی کردند.

إحساس ترس

حافظه متضاد چیست و چه چیزی می تواند به ما یاد دهد؟

چهره ترسناک، آن ها احساس ترس می کنند. همان طور که مشخص شد، تغییر روحیه فرد بسیار آسان تر از تصور شما است. تمام آن چه ممکن است لازم باشد یک محرک خاص است، مانند حالت چهره ای که با آن احساس همراه است. به عنوان مثال، اگر به چهره های شاد نگاه کنید، ممکن است خوشحال باشید و بالعکس.

نکته ای درباره حافظه متضاد 

این امر همچنین به پشتیبانی این نظریه کمک می کند که یادآوری خاطرات خاص به روحیه شما بستگی دارد. افراد می توانستند به خاطرات خاص دسترسی بهتری داشته باشند، زیرا قادر به تغییر احساسات خود بودند.

محو شدن تعصب را تحت تأثیر قرار می دهد

به نظر می رسد محو شدن تعصب خاطرات خاصی را در بر می گیرد که در نهایت آن ها را فراموش می کنیم. این زمانی است که یاد می گیریم چگونه خاطرات منفی را فراموش کنیم و در عوض روی خاطرات مثبت تمرکز کنیم. به همین دلیل است که مردم کودکی خود را عاشقانه می کنند.

بسیاری از افراد ممکن است به گذشته نگاه کنند و فکر کنند

بسیاری از افراد ممکن است به گذشته نگاه کنند و فکر کنند همه چیز در آن زمان بهتر بود و اکنون همه چیز به آن خوبی نیست.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا