Cherophobia یا ترس از خوشبختی در روان شناسی چیست؟

فوبیا ها أنواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها تاثیرات خاصی برای افراد می گذارند. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم برخی از فوبیا ها در دنیای روان شناسی ناشناس هستند و ممکن است کمتر کسی آن را تجربه کرده باشد. ما در ارتباط با فوبیاهای ارتفاع یا ترس از پرواز برای شما صحبت کردیم و گفتیم که این گونه افراد چه ویژگی های دارند. یا ما در ارتباط با ترس برخی از افراد حتی از دندان پزشکی هم صحبت کردیم. ترس از خوشبختی یکی از انواع ترس است.

ترس در زندگی درست است اما فوبیا یک نوع ترس بیش از حد است برای همین این امکان وجود دارد که اگر ما شخصی را ببینیم که دارای یک نمونه از این فوبیاها است برایمان تعجب آور باشد. یکی از این ترس ها که امروز می خواهیم درباره آن حرف بزنیم ترس از خوشبختی است. شاید برایتان تعجب آور باشد اما این نوع ترس هم وجود دارد. ترس از خوشبختی هم در مردان و هم در زنان وجود دارد و برای هر کدام از آن ها ممکن است تاثیر خاصی داشته باشد.

رفتار و آسایش در زندگی

در واقع، در سال 2012، سازمان ملل متحد 20 مارس را به عنوان روز جهانی خوشبختی اعلام کرد تا اهمیت رفاه را به عنوان یک هدف جهانی برای همه مردم تشخیص دهد. در واقع، توصیه هایی که به سیاست های عمومی ارائه شده است، رویکرد متعادل تری را برای رشد اقتصادی ترسیم می کند و قصد دارد نتایج اجتماعی خوشبختی، توسعه پایدار و ریشه کنی فقر را ارتقا دهد.

اهمیت خوشبختی

از این رو می توان گفت که جست و جوی خوشبختی به عنوان ابزاری برای بهبود کیفیت زندگی، دهه های متمادی مرکز تحقیقات روانشناسی و صنعت را به فکر وادار کرده است.

Cherophobia

با در نظر داشتن این موضوع، ممکن است شما را شگفت زده کند که افراد می توانند Cherophobia  را تجربه کنند، ترس از خوشبختی منجر به اجتناب فعال از موقعیت های شاد می شود. در حالی که ادبیات دانشگاهی و بالینی در این زمینه کم است، مقاله زیر شما را با ایده های نوظهور پیرامون این پدیده آشنا می کند.

تمرینات معنی دار و ارزشمند در زندگی برای این فوبیا

شما می توانید برای درمان این نوع فوبیا از سه تمرین معنی دار و ارزشمند زندگی که در سایت های مختلف وجود دارد استفاده کنید. تمرین های خلاقانه و مبتنی بر علم ما به شما کمک می کند تا در مورد ارزش ها، انگیزه ها و اهداف خود بیشتر بدانید و به شما ابزاری را می دهد که می توانید حس معنا را در زندگی بیمار، دانشجو یا کارمند خود تحریک کنید.

Cherophobia در روانشناسی چیست؟

اصطلاح cherophobia، ناشی از اصطلاح یونانی “chairo” است که به معنی “شادی کردن” و  انزجار یا ترس از خوشبختی است. در حالی که در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) در حال حاضر بیماری هراسی و فوبیا را به عنوان یک اختلال بالینی شناخته نشده اعلام کرده است، مطالعات متعددی برای تأیید علمی بودن وجود آن آغاز شده است.

نکته

اما قبل از این که به چگونگی تجربه هراس و فوبیا در افراد بپردازیم، بیایید درمورد معنای واقعی خوشبختی و تعریف فوبیا تأمل کنیم.

شادی چیست؟

برای درک موثر زیربنای این فرآیند ابتدا باید خوشبختی تعریف شود. در تحقیقات روانشناختی، “خوشبختی” غالباً با اصطلاح “بهزیستی ذهنی” تعویض می شود و با درخواست از افراد برای گزارش رضایت از زندگی و وجود یا عدم تأثیر مثبت و منفی اندازه گیری می شود.

خوشبختی از نظر روان شناختی

Cherophobia یا ترس از خوشبختی در روان شناسی چیست؟

در حالی که هنوز اتفاق نظر قطعی وجود ندارد، اما یک تعریف روانشناختی پذیرفته شده از خوشبختی توسط محقق روانشناسی مثبت، سونجا لیوبومیرسکی در کتاب خود ”چگونه خوشبختی (2007)” ارائه شده است. او خوشبختی را چنین توصیف کرد: “تجربه شادی، رضایت یا رفاه مثبت، همراه با این حس که زندگی فرد خوب، معنی دار و ارزشمند است.”

این تعریف شامل چه چیزهایی است؟

این تعریف شامل احساساتی گذرا است که افراد تجربه می کنند، مانند سرخوشی، غرور، سپاسگزاری و رضایت است  که با تحقق عمیق تر و یک زندگی خوب به وجود آمده است.

تحقیقات روانشناختی در ارتباط با این زمینه

با این حال، ممکن است برای بحث در مورد Cherophobia، این تعریف بسیار گسترده باشد. در واقع، تحقیقات روانشناختی کنونی که بیزاری از خوشبختی را بررسی می کند، فرض می کند که انواع مختلفی از خوشبختی وجود دارد. به همین ترتیب، یک فرد می تواند احساسات و درجه های مختلف انزجار نسبت به انواع مختلف شادی را داشته باشد.

فوبیا چیست؟

طبق گقتهDSM-5، هراس ها تحت عامل “اختلالات اضطرابی” طبقه بندی می شوند. هراس ترس یا نگرانی طاقت فرسا و ناتوان کننده از یک شی، مکان، موقعیت، احساس یا حیوان است. هراس نسبت به ترس بارزتر است، وقتی اضطراب با خطر واقعی تهدید درک شده متناسب نباشد، هراس ایجاد می شود. انجمن روانپزشکی اروپا (2013) سه دسته از هراس را شناسایی می کند:

1. فوبیای خاص

هراس خاص یک ترس بیش از حد و مداوم از یک شی، موقعیت یا فعالیت خاص است. مثال های رایج هراس های خاص، هراس های موقعیتی، مانند ترس از پرواز است. ترس از حیوانات، مانند ترس از عنکبوت؛ و هراس های بدنی، مانند ترس از تزریق.

2. آگورافوبیا

آگورافوبیا ترس از قرار گرفتن در یک فضا یا شرایطی است که در صورت حمله وحشت ممکن است فرار دشوار باشد. اضطراب در شرایطی مانند:

  • بودن در فضاهای باز
  • بودن در فضاهای بسته
  • در حمل و نقل عمومی است
  • بودن در مکان های شلوغ
  • تنها بودن  فرد در خانه

در صورت تشدید و درمان نشدن، ممکن است فرد مبتلا به آگورافوبیا نتواند از خانه خارج شود.

3. هراس اجتماعی

از هراس اجتماعی به عنوان اختلال اضطراب اجتماعی نیز یاد می شود، جایی که فردی با اضطراب اجتماعی از تعارض، تحقیر، نگاه تحقیرآمیز یا طرد در تعاملات اجتماعی ترس مهمی دارد. نمونه هایی از اضطراب اجتماعی شامل اضطراب در مورد ملاقات با افراد جدید است. بنابراین، اکنون که ما هم خوشبختی و هم ترس ها را توصیف کردیم، چگونه می توان چروبوبیا را تعریف کرد؟

Cherophobia هنوز به عنوان یک اختلال بالینی شناخته نشده است

Cherophobia یا ترس از خوشبختی در روان شناسی چیست؟

از آن جا که هنوز به عنوان یک اختلال بالینی شناخته نشده است، می توانیم تعریف آن را  از ادبیات روانشناسی برداشت کنیم. Joshanloo و Weijers (2014) در بررسی خود با بررسی این که کجا و چرا مردم از خوشبختی بیزار هستند، پیشنهاد می کنند که:

انزجار از خوشبختی همچنین ممکن است مفید باشد زیرا به عنوان یک نگرش کلی مورد حمایت یک باور فراگیر در مورد میزان منطقی پیگیری یا جلوگیری از خوشبختی برای خود یا جامعه خود می باشد. بیایید توجه خود را به این نکته معطوف کنیم که چرا برای برخی، خوشبختی چیزی است که باید از آن اجتناب شود.

ارزش شادی در بین فرهنگ ها

برای فهمیدن این که چرا بعضی از افراد احساس مخالفت با خوشبختی می کنند، می توانیم با بررسی ارزشی که در فرهنگ ها برای سعادت و خوشبختی قائل شده اند شروع کنیم.

خوشبختی در جوامع غربی چگونه است؟

در جامعه غربی، خوشبختی اغلب به عنوان هدف نهایی زندگی، یک هدف “که همه انسان ها برای آن تلاش می کنند” دیده می شود.  این یکی از مهم ترین اهداف راهنمایی زندگی افراد در نظر گرفته می شود. این مفهوم با داده های تجربی پشتیبانی می شود، که نشان می دهد کشور های مختلف برای شادی بسیار ارزش قائل هستند.

تحقیقات درباره این زمینه

بر این اساس، در تحقیقات روانشناسی در مورد بررسی مفهوم خوشبختی طی چند دهه گذشته، افزایش قابل توجهی مشاهده شده است. با این حال، فرهنگ های دیگر چگونه سعادت را ارزیابی می کنند؟

مقایسه خوشبختی در فرهنگ های غربی با غیر غربی

گفته شده است که برای بسیاری از فرهنگ های غیر غربی، از برجستگی سعادت و خوشبختی کاسته می شود یا حداقل در مقایسه با سایر اهداف اجتماعی موقعیت فرومایه ای به خود می گیرد. این امر ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که خوشبختی شخصی در فرهنگ های فردگرایانه و نه جمع گرایانه ارتقا می یابد.

مثالی در ارتباط با ترس از خوشبختی

به عنوان مثال، در جوامع فردگرا مانند ایالات متحده و اروپای غربی یا شمالی، حقوق، آزادی و ترجیحات شخصی هر فرد بر نیازها و انتظارات گروه های دیگر مانند خانواده، گروه های همسالان یا جامعه تأکید می شود.

اصول فردی در برابر آرزوهای یک گروه در جوامع

Cherophobia یا ترس از خوشبختی در روان شناسی چیست؟

در مقابل، در جوامع جمع گرایانه مانند آسیای شرقی و آمریکای مرکزی  جنوبی، نیازها و آرزوهای یک گروه  بر اصول فرد اولویت دارد. به همین ترتیب، در حالی که شادی شخصی ممکن است هدف اصلی غربی ها باشد، فرهنگ های دیگر ارزش بیشتری برای تعلق و هماهنگی اجتماعی قائل هستند.

اهداف ها در فرهنگ های مختلف متفاوت است

از این رو می توان گفت که اگر هدف اصلی یک فرهنگ خاص روابط اجتماعی باشد، ممکن است خوشبختی شخصی اهمیت چندانی نداشته باشد. علاوه بر این، ممکن است تصور شود که شادی شخصی برای هماهنگی اجتماعی مضر است. این ایده که شادی ممکن است همیشه بر فرآیند های اجتماعی تأکید نکند، پایه و اساس مفهوم Cherophobia را ایجاد می کند.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا