دنتوفوبیا یا ترس از دندان پزشکی چیست؟

در ادامه بررسی انواع فوبیا ها می خواهیم امروز درباره دنتوفوبیا یا ترس از دندان پزشکی صحبت کنیم. دنتوفوبیا یا ترس از دان پزشکی یک ترس شایع در دنیای روان شناسی است. شما حتما دوستان یا اطرافیانی دارید که از دکتر رفتن ترس دارند. حتی کسانی را دیده اید که هر کاری می کنند تا به دکتر نروند. برخی از این افراد حتی حاظرند که همه چیر را به جان بخرند ساعت ها درد بکشند ولی به پیش پزشک نروند و خود را درمان نکنند. مانند موارد دیگر فوبیا که برای شما گفتیم یا افرادی که برای مثال از سفر با پرواز می ترسند افرادی هم حضور دارند که از دندان پزشک و رفتن به پیش آن می ترسند. 

چگونه با ترس از دندان پزشک کنار بیاییم؟

سلامت دهان و دندان به طور گسترده ای به عنوان یکی از مهمترین جنبه های سلامت کلی ما در نظر گرفته شده است. با این حال، شاید ترس از دندانپزشک به همان اندازه شایع باشد. این ترس مشترک می تواند ناشی از تعدادی از احساسات مربوط به نگرانی در مورد سلامت دهان شما و همچنین تجربیات بد بالقوه ای باشد که ممکن است در دوران جوانی در دندان پزشک داشته باشید.

دنتوفوبیا یک ترس غیر منطقی

دنتوفوبیا یا ترس از دندان پزشکی چیست؟

اما برای برخی از افراد، چنین ترس هایی می تواند به شکل دنتوفوبیا یا ترس از دندان پزشکی (که به آن اوانتوفوبیا نیز گفته می شود) باشد. مانند سایر ترس ها، این ترس به عنوان ترس شدید یا غیر منطقی نسبت به اشیا، موقعیت ها یا افراد تعریف می شود. در این حالت، دنتوفوبیا ترس شدید از مراجعه به دندان پزشک است. با توجه به اهمیت مراقبت از دهان و دندان برای سلامت کلی شما، ترس از دندان پزشک نباید شما را از معاینات و تمیز کردن های منظم باز دارد. با این حال، برای همه آسان نیست که فقط به دندانپزشک مراجعه کنند در این جا، ما علل احتمالی زمینه ای و همچنین روش های درمانی و سازگاری را که می توانند یک نقطه شروع برای کمک به شما در غلبه بر ترس از دندان پزشک باشند، بحث خواهیم کرد.

ترس در مقابل هراس

ترس ها و هراس ها اغلب به جای یکدیگر مورد بحث قرار می گیرند، اما این دو حالت ذهنی تفاوت های مشخصی بین آن ها دارد؛ ترس می تواند یک نفرت شدید باشد که ممکن است باعث اجتناب شود. اما لزوماً چیزی نیست که بتوانید در مورد آن فکر کنید تا زمانی که چیزی که می ترسید خود را نشان دهد. از طرف دیگر، ترس از هراس هر چه شدید تر است. فوبیا نوعی اختلال اضطراب محسوب می شود و شناخته شده است که باعث پریشانی شدید و اجتناب می شود تا حدی که این موارد در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می کنند.

 ویژگی های هراس چیست؟

یکی دیگر از ویژگی های هراس این است که چیزی نیست که در واقعیت به شما آسیب برساند، اما نمی توانید احساس کنید که چنین خواهد شد. هنگامی که در زمینه مراجعه به دندان پزشک استفاده می شود، ترس داشتن می تواند به این معنی باشد که شما از رفتن متنفر هستید و قرارهای خود را تا زمان لازم موکول می کنید. ممکن است از احساس و صدای سازهایی که در حین تمیز کردن و سایر روش ها استفاده می شوند بدتان بیاید، اما به هر حال آن ها را تحمل می کنید.

دنتوفوبیا یا ترس از دندان پزشکی چه ویژگی برای افراد ایجاد می کند؟

در مقام مقایسه، دنتوفوبیا یا ترس از دندان پزشکی می تواند چنان ترس شدیدی ایجاد کند که شما به طور کلی از دندان پزشک اجتناب کنید. حتی تنها ذکر یا فکر دندان پزشک نیز ممکن است باعث اضطراب شود. کابوس و حملات وحشت نیز ممکن است رخ دهد. دلایل و درمان ترس از دندان پزشک و دندان فوبیا ممکن است مشابه باشد. با این حال، هراس فاحشی دندانپزشک می تواند زمان بیشتری را صرف کند و برای مقابله با آن تلاش کند.

علل

ترس از دندانپزشک معمولاً ناشی از تجربیات منفی گذشته است. شاید شما از کودکی از دندان پزشک ترسیده باشید و این احساسات با بزرگ شدن در شما گیر کرده است. برخی از افراد از صداهای ابزاری که دندانپزشکان و متخصصان بهداشت دندان برای تمیز کردن دندان ها و معاینات استفاده می کنند، هراس دارند، بنابراین فکر کردن در مورد این موارد نیز باعث ایجاد ترس می شود.

تجربه منفی گذشته و ترس ها

طبق تعریف، ترس از  حسایت های خود به چیزی مانند  هراسی شدید است. این ممکن است به تجربه منفی گذشته نیز گره خورده باشد. شاید شما در مطب دندان پزشک احساس درد، ناراحتی یا کمبود همدلی کرده باشید، و این انزجار قابل توجهی از مراجعه به دندان پزشک دیگر در آینده ایجاد کرده است.

تخمین زده شده است که 2.7 درصد از مردان و 4.6 درصد از زنان با اعتماد به نفس دچار دنتوفوبیا یا ترس از دندان پزشکی هستند. فارغ از ترس و هراس از تجربیات گذشته، همچنین ممکن است ترس از دندان پزشک وجود داشته باشد زیرا ممکن است در مورد سلامت دهان و دندان خود داشته باشید. شاید شما دچار درد دندان یا خونریزی لثه هستید یا شاید چندین ماه یا چند سال است که به دندان پزشک مراجعه نکرده اید و از دریافت خبرهای ناخوشایند می ترسید. هر یک از این نگرانی ها باعث می شود از مراجعه به دندان پرشک  اجتناب کنید.

درمان ها

ترس خفیف از مراجعه به دندانپزشک بهتر است با مراجعه به دندانپزشک به جای اجتناب از آن، برطرف شود. در صورت انجام کارهای قابل توجه دندانپزشکی، ممکن است بخواهید از بدن آرام بگیرید تا در حین عمل بیدار نباشید. اگرچه در همه مطب ها معمول نیست گ، اما ممکن است بتوانید دندانپزشکی پیدا کنید که بتواند تقاضاهای آرام بخشی شما را برآورده کند. با این حال، اگر فوبیای واقعی داشته باشید، گفتن عمل دندانپزشک بسیار راحت تر از انجام آن است. مانند سایر ترس ها، دندانی هراسی ممکن است به یک اختلال اضطرابی گره خورده باشد، که ممکن است به ترکیبی از درمان ها و داروها نیاز داشته باشد.

درمان از طریق مواجهه

قرار گرفتن در معرض، نوعی روان درمانی، از جمله راه حل های مثر در دندانپزشکی است زیرا شامل مراجعه تدریجی به دندان پزشک است. ممکن است بدون مراجعه به یک معاینه با مراجعه به مطب دندانپزشکی شروع کنید. سپس، می توانید به تدریج با معاینات جزئی، اشعه ایکس و تمیز کردن، بازدیدهای خود را ادامه دهید تا این که قرار ملاقات کامل را راحت کنید. ویرایش ها به تنهایی دندانپزشکی را درمان نمی کنند. با این حال، هنگام کار در معرض درمان، انواع خاصی از داروهای ضد اضطراب ممکن است علائم را کاهش دهند. این موارد همچنین می توانند برخی از علائم جسمی فوبیا مانند فشار خون بالا را کاهش دهند.

نکاتی برای حفظ آرامش

چه آماده باشید تا به طور کامل با ترس خود رو به رو شوید و چه در حال آماده سازی برای قرار گرفتن در معرض درمان هستید تا به تدریج به دندان پزشک مراجعه کنید، نکات زیر به شما در حفظ آرامش در هنگام ملاقات کمک می کند:

  • در ساعات کمتری از روز مانند ساعات صبح به دندانپزشک مراجعه کنید. افراد کمتری وجود خواهند داشت، اما همچنین ابزارهایی که می توانند اضطراب شما را تحریک کنند کمتر است. همچنین، هرچه دیرتر به دندانپزشک مراجعه کنید ، مدت بیشتری اضطراب شما در انتظار افزایش می یابد.
  •  
  • برای آرامش بخشیدن به شما، هدفون یا  هدست های گوش كننده صدا را به همراه داشته باشید.
  • در هنگام قرار ملاقات از یک دوست یا یکی از عزیزان بخواهید که شما را همراهی کنند.
  • تنفس عمیق و سایر روش های مراقبه را برای آرامش اعصاب خود تمرین کنید.
  • بیش از هر چیز دیگری، بدانید که اگر در هر نقطه ای از بازدید خود به استراحت نیاز داشته باشید، مشکلی نیست. ایجاد یک “سیگنال” زودتر از زمان با دندانپزشک می تواند مفید باشد تا آن ها بدانند چه زمانی باید متوقف شوند.

چگونه دندانپزشکی مناسب خود پیدا کنیم؟

از مهم ترین ویژگی های دندانپزشک توانایی درک ترس و انزجار از شما است. می توانید از دندانپزشک یا عزیز خود توصیه ای برای دندانپزشک مراقب بخواهید. گزینه دیگر این است که تماس بگیرید و از دفاتر احتمالی سوال کنید که آیا آن ها متخصص کار با بیمارانی هستند که ترس یا دندان فوبی دارند. قبل از مراجعه به معاینه و تمیز کردن ، ممکن است رزرو مشاوره ای را برای تعیین این که آیا دندانپزشک نوع درک حرفه ای شما نیاز دارد را در نظر بگیرید. مهم است که در مورد این که چرا از رفتن به دندانپزشک می ترسید متوجه باشند تا آن ها بتوانند شما را آرام کنند. دندانپزشک مناسب ضمن این که با نیازهای شما همخوانی دارد، ترس شما را جدی می گیرد.

سخن  آخر

سلامت دهان و دندان شما یک جنبه مهم در سلامت عمومی شما است. هنوز هم، این واقعیت به تنهایی ممکن است کافی نباشد اگر کسی در صورت ترس شدید یا ترس های وحشتناک، به دندانپزشک مراجعه کند. در عین حال، ادامه اجتناب فقط ترس از دندانپزشک را حتی بیشتر می کند. استراتژی های بی شماری برای کنار آمدن با دندانپزشکی در دسترس است. همچنین مهم است که به دندانپزشک خود هشدار دهید تا بتواند شما را در خود جای دهد. این به زمان و تلاش نیاز دارد، اما پیشرفت در مرحله ای امکان پذیر است که ترس شما دیگر مانع از مراقبت های دهانی مورد نیاز شما نشود.

 

منابع
healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا