کنار آمدن با ترس از خون

هموفوبیا یا ترس از خون می تواند ترس سختی برای زندگی باشد. هر روز امکان دیدن خون وجود دارد. به عنوان مثال، شما ممکن است در اتوبوس باشید و متوجه کودکی شوید که بینی او خون آلود است. یا دست یک همکار می تواند هنگام جابجایی کابینت پرونده یا کار با ماشین آلات سنگین، برش بخورد. اگر از فرزندان خود فرزند دارید، ممکن است آنها زانوهای خود را در زمین فوتبال یا پیاده رو پوست کنند. هموفوبیا می تواند یک ترس چالش برانگیز باشد. با این حال، ترس از خون چیزی است که بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین اگر این ترس را دارید، تنها نیستید. موارد شدید هموفوبیا می تواند واکنش های جسمی ایجاد کند که با سایر ترس ها مشاهده نمی شود.

به عنوان مثال، کسی که از خون می ترسد ممکن است با دیدن آن غش کند، که به سنکوپ وازوواگال معروف است. علاوه بر این، افراد مبتلا به هموفوبیا به احتمال زیاد دچار ترپانوفوبیا یا ترس از سوزن و یا تروما هراسی هستند که ترس از صدمات جسمی است. هموفوبیا، تریپانوفوبیا و تروماتوفوبیا همه در زیر چتر “فوبیاهای تزریق خون-آسیب” قرار دارند. اگر در این زمینه دچار مشکل شده اید می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

علل هموفوبیا

کنار آمدن با ترس از خون

اگر کسی از خون می ترسد، احتمالاً به این دلیل است که اتفاقی آسیب زا در دوران کودکی یا نوجوانی رخ داده است. حوادث آسیب زای که در طی این مراحل رشد اتفاق می افتد، بیشتر از اینکه از نظر ژنتیکی مستعد ترس باشند، می توانند باعث هموفوبیا شوند. این بدان معناست که برخلاف برخی دیگر از هراسها (به عنوان مثال ترس از مار)، ترس از خون شخصی است که احتمالاً به ارث نمی رسد یا در طی نسل های دیگر منتقل نمی شود.

اگرچه هموفوبیا می تواند ناشی از ضربه مربوط به دیدن خون باشد، اما متخصصان معتقدند که همیشه یک رویداد به طور خاص مربوط به خون نیست که منجر به هموفوبی شود. به عنوان مثال، شخصی می تواند تجربه ترسناکی داشته باشد که در طی آن رنگ قرمز را دیده باشد و این به ترس از خون تبدیل شده است.

هموهراسی “راه اندازها”

خونریزی می تواند ترسناک باشد، زیرا این نشانه آن است که مشکلی در بدن رخ داده است. وقتی افراد از بیماری خود می ترسند یا دچار هیپوکندریازیس مزمن (ترس از مریض شدن) یا نزوفوبیا (ترس از ابتلا به یک بیماری خاص مانند سرطان یا دیابت) می توانند کل بدن را تحت تأثیر قرار دهند. هنگامی که از ابتلا به یک بیماری خاص می ترسید، این ترس می تواند منجر به ترس از میکروب هایی شود که می توانند منجر به بیماری (میسوفوبیا) یا در نهایت ترس از مرگ (تاناتوفوبیا) شوند.

هموفوبیا و میسوفوبیا ارتباط تنگاتنگی دارند، زیرا ممکن است شخص از گرفتن میکروب به طور خاص از خون شخص دیگری بترسد. مشاهده سوزن ها می تواند باعث بیماری هراسی شود زیرا آنها از دیدن خون رفتن در سرنگ می ترسند. علاوه بر سوزن، چندین “محرک” دیگر نیز وجود دارد که می تواند هموبیستی فرد را تشدید کند. به عنوان مثال، تزئینات هالووین که خون را به تصویر می کشد، اگرچه جعلی است، اما هنوز هم می تواند باعث تحریم ترس افراد شوند. تصاویر در تلویزیون، مانند آنهایی که در فیلم های ترسناک ترسناک یا نمایش های تلویزیونی مربوط به قتل یافت می شوند، می توانند همین کار را انجام دهند.

علائم هموفوبیا یا ترس از خون

وقتی فردی دچار هموهراسی می شود، با دیدن خون، معمولاً پس از افت ناگهانی فشار خون، می لرزد و احساس ضعف و رنگ پریدگی می کند. کسی که از خون می ترسد ممکن است با دیدن خون یک حیوان این علائم را تجربه کند. برای برانگیختن واکنشی شدید، لازم نیست که خون انسان باشد. فردی که همو فوبی دارد ممکن است سبک زندگی کم تحرک را ترجیح دهد. آنها ممکن است از ترس آسیب دیدگی، که ممکن است منجر به خونریزی شود، از انجام فعالیت هایی مانند ورزش جلوگیری کنند.

آنها ممکن است نگران باشند که اگر خونریزی کنند، ممکن است آنها را در مطب دکتر یا بیمارستان، جایی که ممکن است خون بیشتری ببینند، جای دهد. بنابراین، این ترس می تواند لذت فرد از زندگی را به میزان قابل توجهی محدود کند. از عوارض جانبی دیگر همو فوبیا، افسردگی است که همراه با سبک زندگی بی تحرک است. عدم توانایی در دنیای خارج شدن و انجام کارهایی که می خواهید انجام دهید می تواند به افسردگی نیز منجر شود. اگر با بیماری هموهراسی دست و پنجه نرم می کنید و مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، در جستجوی کمک با یکی از مشاوران مرکز مشاوره همکده در تماس باشید.

درمان هموهراسی

کنار آمدن با ترس از خون

یکی از روش های درمان هموفوبیا افزایش فشار خون فرد است. این مداخله احتمال افت فشار خون و غش آنها را کاهش می دهد. علاوه بر این، روش تنش اعمال شده به خوبی با هموفوبیا کار می کند. این در مقایسه با تکنیک های آرام سازی است، که در کسانی که از سایر فوبیا رنج می برند موثر است. با این حال، هموهراسی با سایر ترس ها متفاوت است، زیرا اولویت اصلی جلوگیری از غش فرد است. فشار دادن گروه های عضلانی فرد به گره ها یکی از روش های بالا بردن فشار خون آنها است. در شرایطی که فرد در معرض غش قرار دارد، مانند دریافت آمپول یا خونگیری در مطب پزشک، به خوبی عمل می کند.

نکاتی برای کاربرد موفقیت آمیز تکنیک کششی

اگر به استفاده از تکنیک تنش اعمال شده عادت کرده اید، ممکن است در صورت قرار گرفتن در موقعیتی که شامل یک ماشه هموفوبیا مانند گرفتن خون شما است، در معرض غش باشید. اگر احساس ضعف کنید، اگر دراز بکشید و پاها را بلند کنید، سریعتر بهبود خواهید یافت. مهم است که به یاد داشته باشید با کشیدن بازو هنگام تزریق می توانید تزریق را دردناک تر کنید. در عوض، بازوی دریافت کننده آمپول را شل کنید و برای جلوگیری از غش کردن، روی سایر قسمت های بدن خود فشار دهید. ممکن است در ابتدا تسلط بر این روش دشوار باشد، بنابراین  تمرین قبل از تزریق کمک می کند.

نکته قابل توجه درباره ترس از خون

می توانید از ناحیه بازو استفاده کنید که باعث تزریق می شود هم قبل و هم بعد از عمل. با این حال، لازم است به یاد داشته باشید که در هنگام استفاده از سوزن، تنش را در آن بازو آزاد کنید. اگر هنگام تزریق متوجه شدید که هنگام استفاده از روش تنش اعمال شده، دچار سردرد می شوید، سعی کنید میزان فشار وارد شده بر روی عضلات یا مدت زمانی را که به آنها فشار می آورید کاهش دهید. هنگامی که یک طلسم غش را تشخیص می دهید از تکنیک تنش اعمال شده استفاده کنید.

قبل از اینکه فشار خون شما کاهش یابد، ممکن است سبکی سر را به عنوان یک علامت هشدار دهنده تجربه کنید. شناختن این احساس را بیاموزید و تکنیک های تنش اعمال شده خود را برای جلوگیری از غش کردن قبل از اینکه خیلی دیر شود، شروع کنید. بیش از همه، دلسرد نشوید. به نظر می رسد تنش اعمال شده ساده به نظر می رسد، اما مهم است که هم زمان این روش را تمرین کنید و هم بازو را که تزریق می کند در حالی که بقیه اعضای بدن را به طور همزمان خسته می کنید، آرام کنید. تسلط بر این مهارت روی حیله و تزویر است، اما به کار خود ادامه دهید و بهتر و بهتر شوید.

درمان حضوری و درمان آنلاین برای ترس از خون

کنار آمدن با ترس از خون

شناخت درمانی رفتاری (CBT) یک رویکرد درمانی است که به افراد کمک می کند افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنند، در نتیجه احساسات مثبت و رفتارهای سالم تری ایجاد می شود. CBT برای درمان اضطراب خط مقدم محسوب می شود و تحقیقات نشان می دهد CBT آنلاین (iCBT) می تواند اختلالات اضطرابی را به همان اندازه درمان حضوری درمان کند. CBT آنلاین نه تنها به عنوان درمان حضوری برای اختلالات اضطرابی از جمله فوبیا موثر است،

درمان آنلاین هم مقرون به صرفه و هم موفقیت آمیز است، و اثرات درمانی در پیگیری یک ساله حفظ می شود. با این حال شما می توانید از طریق درمان های تلفنی هم اقدام نمایید. در این مسیر می توانید به مشاوران و متخصصان مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. CBT با یک درمانگر مجاز یک روش عالی برای درمان ترس از جمله ترس از خون است. اما برخی از هراس ها می تواند حضور در درمان حضوری را دشوار کند. اینجاست که درمان تلفنی یا آنلاین شروع به کار می کند.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی ترس از خون پرداختیم. ترس از خون یکی از انواع فوبیا ها می باشد که افراد بسیاری با آن درگیر هستند. این فوبیا علائم و شرایط خاص خود را دارد. با مطالعه این مقاله می توانید علاوه بر کسب اطلاعات درباره علائم در ارتباط با درمان آن نیز اطلاعات جامعی کسب کنید. در عین حال می توانید برای درمان به متخصصان مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید.

 

منابع
.betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا