دیس مورفی بدن چیست و چگونه درمان می شود

در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد. این اختلالات می تواند از طریق راه های مختلفی ایجاد شود. در دنیایی که زندگی می کنیم ممکن است گاهی اوقات دچار این اختلالات روحی و روانی شویم. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات اگر درمان نشوند می توانند در آینده به شما آسیب وارد کنند. آسیب ها می تواند شامل گزینه های مختلفی باشد. برخی اوقات استرس بیش از حد نیز باعث افزایش این آسیب ها می شود. یکی از این اختلالات دیس مورفی بدن است.

در ادامه می خواهیم ببینیم که دیس مورفی بدن چیست و چگونه درمان می شود. به عنوان مثال دیگر افرادی هستند که در دوران نوجوانی دچار مشکلات خانوادگی شده اند ممکن است در آینده و حتی در زمان ازدواج هم این تصویری که در آن دوره در ذهنشان بوده است به همراه داشته باشند. اختلالات شخصیت همیشه ناشی از یک اتفاق ناگوار است. اختلال بدشکلی یکی از عواملی است که در این مقاله می خواهیم در ارتباط با آن با شما صحبت کنیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با دیس مورفی بدن چیست و چگونه درمان می شود صحبت کنیم.

اما اختلال بدشکلی ( دیس مورفی)  بدن بیش از آنچه تصور می کنید شایع است.

دیس مورفی بدن چیست و چگونه درمان می شود

شاید تا به حال در مورد آن چیزی نشنیده اید، اما اختلال بدشکلی بدن بیش از آنچه تصور می کنید شایع است. طبق گزارش بنیاد بین المللی OCD، بیش از 10 میلیون نفر در ایالات متحده به اختلال بدشکلی بدن (BDD) مبتلا هستند. در حقیقت، این تعداد ممکن است بسیار بیشتر باشد، اما بسیاری از افراد تصمیم می گیرند علائم خود را به پزشک یا سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی فاش نکنند. ما این جا هستیم تا به شما اعتماد و قدرت خود را یادآوری کنیم

دیس مورفی بدن چیست؟

اختلال بدشکلی بدن یک وضعیت سلامت روانی است که شامل افکار وسواسی در مورد نقص های درک شده در ظاهر فیزیکی فرد است. این عیوب خود شناسایی شده ممکن است فرد مبتلا به BDD را عذاب دهد، اما معمولاً برای دیگران جزئی به نظر می رسد، اگر نه کاملاً غیرقابل توجه. در این مقاله، ما BDD را با جزئیات، از جمله تاریخچه و اثرات کوتاه مدت و بلند مدت آن بحث خواهیم کرد. ما همچنین سه نوع دیس مورفی بدن را که در معرض خطر هستند، علائم و نشانه ها، عوارض و گزینه های درمانی موجود را پوشش می دهیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر نگران این هستید که ممکن است BDD داشته باشید، مهم است بدانید که علائم شما تقصیر شما نیست و این اختلال زندگی را می توان درمان کرد. با این حال، تشخیص صحیح ضروری است، زیرا افراد مبتلا به BDD ممکن است علائم سایر بیماری های روانی مانند اختلال وسواس جبری (OCD) یا افسردگی را نشان دهند.

تاریخچه دیس مورفی بدن

در حالی که BDD تا سال 1987 در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) گنجانده نشده بود، اختلال بدنی در بدن برای اولین بار به عنوان یک اختلال سلامت روانی شناخته شد در سال 1891 زمانی که روانپزشک ایتالیایی Enrico Morselli این بیماری را به عنوان dysmorphophobia تعریف کرد. اصطلاح “dysmorphia” از یک کلمه یونانی به معنی زشتی گرفته شده است. اصطلاحات دیگری که به طور تاریخی برای توصیف اختلال بدنی بدن استفاده می شود عبارتند از “هیپوکندری زیبایی” و “هیپوکندریازیس پوستی”.

اثرات دیس مورفی بدن بر افراد مختلف

اثرات کوتاه مدت و بلند مدت دیس مورفی بدن می تواند تأثیر بسزایی بر سلامت کلی و سلامت فرد داشته باشد. بسیاری از افراد مبتلا به علائم BDD از موقعیت های اجتماعی، از جمله اجتماعات خانوادگی، دعوت دوستان، قرار ملاقات و حتی محل کار یا مدرسه اجتناب می کنند. به این ترتیب، این اختلال می تواند عملکرد در جامعه را دشوار کند.

افراد مبتلا به BDD اغلب از افزایش وزن می ترسند

از آن جا که افراد مبتلا به BDD اغلب از افزایش وزن می ترسند، برخی نیز دچار اختلالات خوردن می شوند، مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی. علاوه بر این، تصور کج از خود فرد ممکن است فرد را مجبور به انجام یک رژیم ورزشی خطرناک کند و/یا تحت عمل های جراحی زیبایی غیر ضروری قرار گیرد.

انواع دیس مورفی بدن در افراد مختلف چگونه است

دیس مورفی بدن چیست و چگونه درمان می شود

اختلال بدشکلی بدن می تواند به طرق مختلف خود را نشان دهد و سه تشخیص اصلی وجود دارد: اختلال بدشکلی بدن، اختلال بدنی معکوس بدن و دیس مورفی عضلانی. اختلال بدشکلی بدن رایج ترین تشخیص است، اگر چه دیس مورفی عضلانی در مردان شایع تر می شود. با این حال، شایان ذکر است که بدشکلی بدن به طور کلی تقریباً به همان اندازه بر مردان تأثیر می گذارد که زنان.

اختلال بدشکلی بدن یا دیس مورفی بدن و افکار وسواسی

اگر افکار وسواسی مداوم در مورد ظاهر خود دارید، احتمالاً ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما را با BDD تشخیص می دهد. در حالی که این افکار مزاحم ممکن است در هر قسمتی از بدن صفر شود، اما شایع ترین موضوعات مورد توجه مو، پوست، چشم ها، بینی، دهان و معده است.

برخی از افراد مبتلا به BDD دارای اختلالات خوردن همزمان هستند

همان طور که قبلاً ذکر شد، برخی از افراد مبتلا به BDD دارای اختلالات خوردن همزمان هستند که عمدتا به دلیل چاقی درک شده یا ترس از چاق شدن است. علل خاص BDD تا حد زیادی ناشناخته است، اگر چه کارشناسان موافقند که بسیاری از افرادی که علائم BDD را نشان می دهند، سابقه آسیب های دوران کودکی، از جمله سوء استفاده و یا قلدری را دارند. یک رویداد آسیب زا در بزرگسالی نیز ممکن است منجر به رفتارهای BDD شود.

دیس مورفی معکوس بدن چگونه است

از بسیاری جهات، دیس مورفی معکوس نقطه قطبی BDD است. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است تصور کنند که در حالی که در بدن بزرگتری زندگی می کنند لاغر هستند. بنابراین، آن ها معمولاً بدون امتحان لباس هایی را خریداری می کنند که چندین سایز کوچک دارند. گروه کوچکی از افراد مبتلا به دیس مورفی معکوس بدن نگرانی های هویت جنسیتی را تجربه می کنند. به عبارت دیگر، آن ها ممکن است با جنسیتی که به جهان ارائه می دهند همذات پنداری نکنند.

افراد مبتلا به دیس مورفی معکوس بدن تمایل دارند از سطوح بازتاب کننده اجتناب کنند

افراد مبتلا به دیس مورفی معکوس بدن تمایل دارند از سطوح بازتاب کننده اجتناب کنند. زیرا معتقدند که پنجره ها و آینه های مغازه مخدوش شده اند. برخی از افراد مبتلا به اختلال بدشکلی معکوس بدن نیز ممکن است به آینه نگاه کنند. شخصی را که خود را تصور می کنند ببینند تا بازتاب واقعی آن ها.

دیس مورفی عضلانی

دیس مورفی عضلانی وضعیتی است که در آن فرد تصور کج از ماهیچه های خود دارد. آن ها ممکن است قامت فیزیکی خود را زمانی که در واقع دارای ماهیچه های بزرگ و توسعه یافته ای هستند، ضعیف بدانند. افراد مبتلا به دیس مورفی عضلانی تمایل به تمرین بیش از حد و پیروی از رژیم غذایی سخت در تلاش برای به دست آوردن ظاهر بدنی مورد نظر خود دارند. حتی اگر از قبل دارای اندام بدنی مناسب بوده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دیس مورفی عضلانی که بیشتر از مردان بر مردان تأثیر می گذارد، باعث ایجاد افکار وسواسی می شود که باعث می شود فرد مبتلا به BDD احساس کند ظاهر ظاهری او هرگز به اندازه کافی خوب نیست. دیس مورفی عضلانی در حال رایج شدن است، عمدتا به دلیل استانداردهای غیرواقعی جامعه. مردان و زنان ممکن است خود را با تصاویر تنظیم شده در رسانه مقایسه کنند، که ممکن است به افکار وسواسی کمک کند.

عوامل خطر برای ایجاد دیس مورفی بدن در افراد مختلف چگونه است

دیس مورفی بدن چیست و چگونه درمان می شود

تشخیص دقیق علت BDD دشوار است، اما عوامل خطر مشخص است. با توجه به کلینیک مایو، ناهنجاری در ساختار مغز ممکن است به اختلال در شکل گیری بدن کمک کند. ژن ها نیز ممکن است نقشی ایفا کنند. زیرا تصور می شود افراد دارای خویشاوند خون مبتلا به BDD یا OCD در معرض خطر بیشتری هستند.

عوامل محیطی دیس مورفی بدن

علاوه بر این، عوامل محیطی از جمله بی توجهی یا سوءاستفاده در دوران کودکی و زورگویی به دلیل نقص های جسمی و یا عزت نفس ضعیف نقش دارند. در نهایت، افرادی که تمایلات کمال گرایانه دارند ممکن است خطر ابتلا به علائم BDD را افزایش دهند، یا سایر شرایط سلامت روانی همزمان می تواند باعث شروع این بیماری شود.

علائم و نشانه های دیس مورفی بدن

اگر فردی مبتلا به BDD باشد، علائم و نشانه های خاصی تقریباً همیشه وجود دارد، در حالی که برخی دیگر کمتر شایع هستند. با این حال، ممکن است فرد مورد نظر علائم و نشانه های گویا را تشخیص ندهد. آن ها به احتمال زیاد معتقدند موضوع وسواس آن ها واقعاً یک مشکل است. در بیشتر موارد، شخص دیگری باید علائم و نشانه های BDD را متوجه شود تا فرد مبتلا به BDD مشکل را تشخیص دهد و از او کمک بخواهد.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا