ازدواج سفید چیست و چه جایگاهی در کشور ما دارد؟

ازدواج سفید چیست ؟‌ازدواج سفید واژه ای است که زمان زیادی از ظهور آن نگذشته است و کماکان نام آن به گوشتان خورده است. امروزه هجوم فرهنگ غرب به کشور باعث شده تا بسیاری از روندهای عادی زندگی دچار تزلزل شود و از این طریق ازدواج های نامتعارف پا به عرصه وجود بگذارد. ازدواج در حالت عادی، شروع زندگی مشترک بین دو نفر است که از نظر شرعی و قانونی به عنوان زن و شوهر شناخته می شوند و دارای قوانین خاص خود است. برخی افراد سعی می کنند از این قوانین جدا شده و زندگی های مختلفی را تجربه کنند که ممکن است آسیب های جدی را به روح و روان آن ها بزند. هر چند شاید ظاهر این مدل زندگی وسوسه برانگیز باشد اما باز هم مشکلات خاص خود را دارد.

ازدواج سفید چیست و چگونه شکل می گیرد؟

در اصل این نوع زندگی به صورت قانونی و شرعی انجام نمی شود. دو نفر بدون ثبت ازدواج خود و به جا آوردن عقد، در کنار هم در یک خانه زندگی می کنند. طبیعتاً این افراد هیچ حق و حقوقی در قبال هم ندارند. همین عامل اولین موردی است که در این مدل زندگی مسئله ساز می شود. ازدواج سفید در اکثر کشورهای غیر مسلمان ممکن است یک پدیده ی رایج باشد. در این صورت دو نفر مدت ها با هم زندگی می کنند. در صورتی که علاقه به ادامه زندگی با هم داشتند. ازدواج خود را ثبت می کنند. ازدواج بدون ثبت قانونی در کشورهای مختلف می تواند بسته به فرهنگ و آداب و رسوم مردم پذیرفته شده یا منهی باشد.

در برخی از کشورها مانند آمریکا، این نوع زندگی یک روال عادی است که اکثر زوج ها قبل از زندگی زناشویی رسمی خود آن را تجربه می کنند. نتیجه ی آن به توافق طرفین برمی گردد. ممکن است این نوع زندگی سال ها ادامه یابد بدون این که زوجین اقدام به ثبت قانونی آن کنند.

به طور کلی زندگی یا همزیستی دو نفر مرد و زن در یک خانه را می توان تحت عنوان ازدواج سفید نام برد. ظاهر این زندگی ها برای بسیاری از جوانان وسوسه انگیز است. از این رو در سال های اخیر به صورت پنهانی و غیر قانونی رواج زیادی داشته است.

ازدواج سفید اولین بار در پی جنبش آزادی زنان در آمریکا رواج پیدا کرد. ابتدا مبنای این جنبش بر تساوی حقوق زنان و تحولات سیاسی، اجتماعی و… بود. اما نتیجه ی آن ایجاد روابط نامتعارف و ناهنجار بود.

ازدواج سفید چیست و قانون آن چگونه است؟

ازدواج سفید چیست و چه جایگاهی در کشور ما دارد؟

با توجه به این که در چه کشوری زندگی می کنید. قوانین خاصی برای زندگی مشترک قرار داده شده است. به عنوان مثال در فرانسه زن و مرد می توانند بدون ثبت ازدواج خود شروع به زندگی با هم کنند. حتی از دولت نیز تقاضای کمک کنند. در برخی از کشورهای غربی نیز تسهیلات ازدواج و زندگی مشترک به زوجینی تعلق می گیرد که ازدواج خود را ثبت کنند. با توجه به این که در کشورهای غیر مسلمان، ازدواج با نکاح انجام نمی شود. از نظر قانونی مشکلی در این نوع زندگی ها وجود ندارد. اما برای تعیین تکلیف فرزندان بسته به قوانین موجود باید تدبیری اندیشیده شود. به همین علت است که ازدواج سفید در اکثر کشورها توصیه نمی شود. هر چند این نوع ازدواج غیر قانونی و جرم نیز شناخته نمی شود.

اما در کشور ما طبق قوانین ازدواج باید ثبت شود تا تسهیلات لازم به زوجین ارائه شود. همچنین برای اخذ شناسنامه کودک نیز ثبت ازدواج نیاز است. یا حداقل یک سری مراحل قانونی باید انجام گیرد. از این رو ازدواج سفید از نظر قانون در کشور منع شده است. البته در صورتی که نکاح صورت گرفته باشد، جرم شناخته نمی شود.

ازدواج سفید چیست و شرع و عرف

ازدواج سفید چیست و چه جایگاهی در کشور ما دارد؟

مورد دیگری که در زندگی بدون ازدواج وجود دارد، محدودیت های شرعی و عرفی در جامعه ی ماست. ممکن است افرادی سعی کنند از نظر شرعی این مسئله را حل کنند. به عنوان مثال به صورت شرعی نکاح را اجرا کرده اما ازدواج خود را ثبت نکنند. همچنین ممکن است به صورت عقد موقت اقدام به زندگی با هم کنند. البته این موارد همگی با تعریف واقعی ازدواج سفید هم خوانی ندارد؛ زیرا آن چه ازدواج به اصطلاح سفید خوانده می شود، بدون نکاح و عقد رسمی است. ولی با این حال اگر دو نفر به نکاح هم درآیند مشکل شرعی ندارد ولی باز هم در عرف جامعه ما نه ازدواج موقت پسندیده جلوه می کند نه ازدواج از نوع سفید و غیر شرعی، پذیرفته شده است.

قطعاً ما در خلأ زندگی نمی کنیم که بخواهیم جامعه را از زندگی خود حذف کنیم، از این رو هر چیزی که در ارزش های جامعه وارد نشده باشد، می تواند به مرور بیشتر به وجهه اجتماعی فرد آسیب بزند. حتی در بسیاری از کشورهای غیر مسلمان نیز عرف چندان ازدواج سفید را نمی پذیرد و آن را رد می کند.

جمع بندی ازدواج سفید در ایران

با توجه به مطالب عنوان شده، این نوع ازدواج در ایران غیر قانونی است و در صورت عدم اثبات نکاح دائم یا موقت، زنا نیز محسوب می شود. از این رو مجازات مربوط به خود را دارد. همچنین از نظر اجتماعی نیز نهی شده است و جامعه ی ما نمی تواند این ناهنجاری های اجتماعی و سبک زندگی را در خود حل کند. با این وجود به صورت پنهانی و متأسفانه رو به رشد شاهد این نوع زندگی در بین جوانان و حتی افرادی هستیم که ممکن است تجربه های زندگی شکست خورده را داشته باشند. آسیب هایی که زندگی های غیر منطبق با هنجارهای اجتماعی مانند ازدواج سفید به فرد و جامعه می زند گاهی اوقات جبران ناپذیر است اما با این وجود باز هم برای فرار از تعهد و مشکلات زندگی زناشویی افراد به بی راهه می روند.

با توجه به این که این نوع زندگی ها پنهانی است، آمار دقیقی نمی توان در کشور ما از آن به دست آورد. این افراد نمی توانند فرزندی داشته باشند و مشکلاتی مانند سقط جنین و آسیب های ناشی از آن نیز علاوه بر مشکلات عاطفی و احساسی که پس از ترک رابطه دامن گیر زوجین به خصوص زنان می شود، در اکثر مواقع دردی بزرگ بر روان فرد است.

منابع
en.wikipedia.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا